Itsellä menee ruokaan ja taloustarvikkeisiin aika tarkalleen 200€/kk. Joskus tekee tiukkaa saada summa täyteen, joten ostan lisäksi hiusgeelit ja hajuvedet yms. ruokakaupasta. Joskus jotain t-paitojakin.
Lidl Plus -sovelluksen kautta tuota kulutusta on kätevä seurata.
Summa pyörii samoilla nurkilla oikeastaan riippumatta siitä, olenko töissä vai lomalla. Töissä ollessa syön lounaat lounaskortilla, minkä vuoksi 200€ raja ei tahdo tulla täyteen. Lomalla en syö, joten summa nousee vähän 200 euron yläpuolelle.
En laskeskele euroja ruokakaupassa, mutta hyödynnän kyllä -30% lapulla olevia lihoja. Juustot ostan myös aina tarjouksesta. Oikeastaan lähes koskaan ei ole tarve ostaa lihoja täydellä hinnalla, sillä aina on rutkasti alennettuja tarjolla, mistä valita.
Rakennan viikon menun aina sen viikon tarjousten ympärille. Jos siskonmakkara on vaikkapa alennettu, teen siskonmakkarakeiton, joka tulee maksamaan jonkun 1€ per annos ja kattilallisesta keittoa syö ehkä 5-6 kertaa. Siinä on jo periaatteessa koko viikon yksi lämmin ateria eurolla per päivä, mutta en tokikaan syö joka päivä samaa ruokaa, vaan duunaan pari kolme kertaa viikossa kunnon satsin ja pakastan tarvittaessa osan.
En kuitenkaan osta halvinta sika-nautajauhelihaa enkä halvimpia jotain Edam-juustoja, vaan laadukasta ruokaa. Viimeksi ostin Lidlistä -30% laputettua sveitsiläistä Gryuere-juustoa useamman kerralla, kun niissä oli monta viikkoa päiväystä jäljellä.
Tiedostan, että tuon 200€/kk saisi puristettua 150 euroon ja allekin, kuten opiskelijat tekevät. Ei kuitenkaan huvita laskeskella euroja kaupassa. Joku kokee jo minun touhuni sniiduiluksi, mutta itse näen sen vaan järkevänä rahan käyttönä ![]()