Televisiossa juuri mainostettiin C-marketissa kotimaisia paahto-ja sisäpaisteja 15,95€/kg. Täytyy kyllä sanoa, että joku jää ilman palkkaa ![]()
Vielä pahempaa, Kesko ja S-Ryhmä pystyvät kilpailuttamaan ruuan tuottajilta pitkillä sopimuksilla tuotteet niin polkuhintaan, että ruuan tuottajien on pakko osallistua kilpailutuksiin surkeilla katteilla. Pahin tilanne on nyt inflaation aikana kun ruuan tuottajien kulut kasvavat, mutta tuotot ei kun he ovat joutuneet sitoutumaan pitkiin sopimuksiin duopolin kanssa. Kauppa saa kääriä tuostakin kasvaneen katteen taskuun.
Kävin eilen myöhään illalla Lielahden Citymarketissa ja Prismassa. Valtava ero kauppojen välillä. Citymarketissa väkeä maltillisesti, kaikki lelut -30% ja silti hyllyt täynnä tavaraa. Prismassa julmettu ryysis, leluhyllyt puoliksi tyhjinä ja suklaahyllystäkin viety kaikki kelvolliset tuotteet. Kassojakin oli auki vähintään tuplat Cittariin nähden.
Bonus tuplana joulukuun ajan.
2vkoa sitten oli pirkkalan cm:ssä hk:n sisäfile 29.95e/kg tarjouksessa alkuviikosta. Perjantaina tarjoushinta oli noussut 34,95e.
Niinhän se on, että jos ei pikkuraha merkkaa, niin kannattaa käydä vain Cittarissa. Sen verran vastenmielisiä paikkoja Prismat ovat, varsinkin ruuhka-aikaan. Tänään oli varmasti hienoa olla Kalevan Prisman parkkihallissa viiden aikaan, taisi olla joku muukin paikalla
Ja Koivistonkylän Prisma on varmasti koko Pirkanmaan huonoin iso kauppa, hyllyt aina sekaisin ja jatkuvasti tuotteita loppu.
Kuluttajahan tykkää kun kotimaista lihaa myydään lähes puoli-ilmaiseksi, mutta sääliksi käy ruuan tuottajia. Noilla hinnoilla kuten kirjoitin , niin joku ei saa työlleen palkkaa ja harvemmin se on kauppa
Sisäfile on kuitenkin naudan arvokkain ruhon osa, mitä saadaan vain 3-5 kg/eläin, joten siitä pitää olla valmis vähän enemmänkin maksamaan.
Toisin päin ajatellen myös Kesko ja S-ryhmä pystyvät tilaamaan niin isoja volyymejä että tuottajat haluaa omia tuotteita esille ja myös volyymi mahdollistaa pienemmän katteen.
Plussa julkaisi omia ostotilastoja ja näköjään plussarahalla ja eduilla tuli vuoden alennusprosentiksi 6% eli aika sama mitä olisi tullut S-kortilla.
Osuuskauppa laittoi sähköpostiin erittelyn viime vuoden maksetuista eduista eli S-bonuspalautuksista.
Yhteensä 1120,40€.
Se on mielestäni aika mukavasti.
Täytyy kauppiaan laittaa hyviä tarjouksia pöytään jos meinaa että meidän autot kääntyy Prisman sijasta Citymarkettiin.
Tuosta palautusten määrästä ei suoraan voi sanoa muuta kuin, että paljon on hankintoja keskitetty S-ryhmään ja paljon on sitten ostettukin. Ei ne palautukset “ilmaiseksi” tule. Itse en pysty suoraan mitenkään vertaamaan etuihin muissa ketjuissa.
Meilläkin S-ketjun asiakasomistajuus on ollut todella kauan, mutta nykyään käydään Prismassa tms. todella vähän. Tähän on vaan hieman kuin ajauduttu, eikä meillä muutenkaan juuri ostohyvitysten päälle lasketa. Enemmän merkitsee asioinnin “vaivattomuus” ja sopivat tuotteet sopivalla hinnalla.
Se tuossa pisti silmään, että etuja Prismasta haetaan sitten ihan useammalla autolla.
Yhden auton perheet ei sitten varmaankaan voi edes uneksia moisista palautuksista. Sitäpaitsi useamman auton ylläpitohan on jo aikamoinen kustannus… ![]()
Mitä talouden autojen määrällä ja S-bonuksilla on tekemistä toistensa kanssa?
Kyllä, työn takia oltava kaksi autoa ja molemmat käy, pääsääntöisesti työmatkalla, marketissa milloin ehtii.
Keskitetysti.
Näissä bonuksissahan on kyse siitä, että asiakas saa omia rahojaan takaisin. Vaihtoehtoisesti sama alennus voisi olla suoraan tuotteiden hinnassa. Mutta suomalaiset ovat bonususkollista kansaa. Niin uskollista, että jopa Lidl lanseerasi oman bonusohjelmansa, vaikka tuollainen ohjelma tuo kaupalle huomattavia lisäkuluja.
Tämä on jokaisen keskeistä ymmärtää. Bonusjärjestelmä toki saa olla ja kuten mainitsetkin Suomessa ne ovat hyvin menestyksellisiä järjestelmiä, mutta järjestelmän luonnekin asiakkaan on hyvä ymmärtää nimenomaan kriittisesti. Tässä ketjussa ei hirveästi problematisoida asiaa, mutta tänä päivänä bonusjärjestelmä olisi ilman “yliveloituksia järjestelmän ylläpitoon” monelle yritykselle sinänsä kannattava, koska siinä käytännössä usein vaihdetaan tietoja, jotka ovat sinänsä yritykselle arvokkaita. Esimerkiksi S-Ryhmästä kannattaa kaikkien tilata raportti itsestään, mitä tietoja järjestelmään syötetään ja miten asiakasta profiloidaan, jotta voidaan markkinoida enemmän. Markkinointi sinänsä on positiivinen asia ja kyllähän monet haluavatkin sitä, että mieluummin tulee itselle kiinnostavia tuotteita tarjouksiin, mutta kääntöpuolella on tosiaan se tiedonvaihto, jota yritys mielellään myös hyödyntää laajemmin kuin ihan vain siihen, mihin ehkä itse ajattelisi.
Muistan vielä, kun olin kaupassa töissä, niin meillä yksi vakkari kävi aina valittamassa, että kehtaatteko mainostaa “näin paljon maksoimme bonusta asiakkaille vuonna xxxx” - sehän tarkoittaa, että näin paljon veloitimme ylimääräistä tuotteista, jotta asiakkaille olisi maksettavaksi niitä bonuksia. Itseäni yllätti, että ihan kaikki tuotteet eivät myöskään kerrytä bonusta. Nyt suhtautukaa tähän pienellä varauksella, koska mennään omalla muistilla, mutta muistelisin esimerkiksi, että valmiiksi alennetuista tuotteista ei saa bonusta. Tätä ei kerrota missään vaan kassajärjestelmä vähentää automaattisesti tuotekohtaisesti bonuksen. Jos bonukset ovat tärkeitä niin älkää myöskään ikinä maksako ostoksianne pullonpalautuskuitilla - tai edes osaa - koska tässä tämä tuotekohtaisuus ei enää toimikaan vaan laskun loppusumma pienenee sellaisenaan ja näin vähentää bonuksiasi.
Tämän pitkän tarinoinnin jälkeen totean sen, että olen kuitenkin itse bonuksien uhri, mutta pääsääntöisesti siksi, kun vietän nykyään huomattavan ison osan ajastani maaseudulla. Maaseudulla ei ole kilpailua kauppojen välillä muutenkaan, joten S-Ryhmälle ei ole edes vaihtoehtoa. Niinpä sinne tulee kiikutettua kuitenkin rahaa ja bonuksia höylättyä.
Valmiiksi alennetuista saa bonuksen nykyään. Bonuksista hyötyy enemmän ostavat sinkkutalouksien kustannuksella. Nelihenkisen perheen lasku ylittää 900€ rajan aika usein ja silloin saa kaikesta 5% alea, jota sinkut eivät oikeastaan koskaan saa, vaikka samaa ruokaa molemmat syövät.
500€ tuli tännekin S-bonuksia viime vuodelta, mutta silti käyn ilomielin välillä Cittarissa. Mukava käydä välillä paremmassa kaupassa ja vähintäänkin hakea tarjoustuotteet sieltä. Ennenkin olen valittanut Koikkarin Prismasta, mutta jälleen oli appelsiinimehun hinta nostettu viikossa 0,59€ - 1,10€ ja tilalle oli tuotu korvaava tuote 0,59€ hinnalla (taitaa ketju vaatia tuon hinnan). Ainoa vaan, että todennäköisesti tarkoituksella oli jätetty hyllystä hintalappu 0,59€ tuotteesta pois, että ihmiset ostaisivat kalliimpaa siitä vierestä. Tuossa kaupassa on ennenkin tehty juuri noin.
Mulla oli 66,12€ kun eilen ne kotiutin tilille. Ostin rahoilla matsilipun ja kaljaa. ![]()
Sulla on oikeasti paljon parempi tilanne kun mulla.
Minä en saa meidän bonuksista mitään, ne käyttää joku muu.
Meillä oli viime vuoden bonuskertymä s-ryhmältä noin 440€. Tästä summasta noin 400€ meni koiran erikoisruokaan ![]()
K-ryhmän bonukset on täysi vitsi.
Siellä ei leikitäkkään millään bonuksilla mutta pirusti siä väkee käy ja omasta mielestä helevetin hyvää tavaraa saa ostaa eikä pahan hintastakaan.
En tiedä, mutta jos sinä tiedät, kerro! Voiko polttoaineet, huollot, auton hankinta/tarvikkeet kerryttää S-bonuksia? Olen nykyään hiukan (oikeasti paljon) ulkona näistä. Prismassa käyn vain tyyliin “Robotti-imuri S-etukortilla 199€, muuten 279€”. Ei edes silloin yleensä tule lähdettyä, kun on niitä -15% lähes kaikesta -kampanjoita.
Absiltahan saa polttonesteistä tankkausbonusta. Käsittääkseni lämmitysoljystä saa myös bonusta, korjatkaa jos olen väärässä ![]()