Ruutu+: Selostajat ja studiotiimi

Rantanen on aika täynnä itteään. Nyholmi on pumpannu sen renkaat täyteen ja se luulee välillä olevansa vähän enemmän kuin onkaan. Nyholmi noista kahdesta se taitavampi mediapersoona on.

Kölliä en oo voinu ikinä sietää. En ennen, enkä nyt. Syyt saattaa olla jopa siinä narisevassa äänessä mitä se päästää suustaan. Tyhmää, mutta en voi sille mitään.

Vallini on sillai kummallinen, että tuntuis olevan Tapparaa vastaan aina. Joskus tykkään , toisinaan taas en.

Alkio on hyvä, Mäkinen sortuu välillä jo liialliseen nyansseista puhumiseen, mutta on toki huippuselostaja.

Yleisestiottaen mulle on alkanu tuleen jo ähky tästä jääkiekkotieteestä, mitä kaikki toimittajat jauhaa. Analyysiä pukkaa ja kaikki törkeydetkin puhutaan niin palasiks, että asiat irtoo konteksteista ja analyysit karkaa jo itse tapahtumaan liittymättömäks hötöks jolloin kukaan ei enää tiedä oliko alkuperäinen tilanne hyvä vai paha.

Mä en nykyään jaksa paljon kattoo näitä studioita ennen, jälkeen tai välissä.

2 tykkäystä

Tuo studiotiimi on vuodesta toiseen helsinkiläispainoitteinen ja muutenkin väsynyttä juttua ja spekulointia. Itse en seuraa nykyään ollenkaan näitä, mun puolesta vois lopettaa kokonaan. Samat jauhannat vuodesta toiseen, myös nuo maammelaulut voisi keskittää vain finaaleihin.

Itsekin katsoin ja huhhuh mitä tuubaa taas tulee. Ei voi ikinä olla mielipidettä joka olisi jossakin välimaastossa vaan aina pitää vetää äärimmilleen. Siltä ainakin tuntuu kun kuuntelee esim. Vesa Rantasta . Domilla ei ole kuulemma myös tullut edes hiki päälle ja Kilpeläisellä massiivinen etu…

Meni juttu siten että korostivat että aika helposti voittivat huonon HIFK:n, ja Ilves pisti tiukoille mutta johtui siitä että Tappara ei pelannut silloin tasollaan. Ja nyt siis studion mielestä ekan kerran joutuu Tappara mitatuksi.

Eilisessä pelissä tuli lopussa tianne jossa joku KalPan pelaaja roikkuu kaksin käsin JMJ: en kaulassa. Järvinen horjahtaa,mutta ei kaadu. Kortelainen alkaa studiossa puhuun filmaamisesta ja siitä kuinka Järvinen on sellainen pelaaja joka " osaa ottaa nämä jäähyt pois". Jantta sanoo siihen " ettei tuossa kyllä hidastuksen perusteella ollut mitään sellaista, vaan tilanne oli selvä". Kortelainen ähisee.

Nolo keskustelu.

25 tykkäystä

Hyvä että joku vähän väläyttää järjen valoa tuohon dissaamiseen ja Kalpan ylistykseen.
Eilenkin olivat studion mukaan ylivoimaisia koko ensimmäisen erän ja pelasivat todella hienoa ja upeaa hyökkäyspeliä. Tapparalla kuitenkin parhaat maalintekopaikat ja enemmän paikkoja. Pitäähän noiden toimittajien hakea symppausta kaikkien muiden joukkueiden kannattajilta, mutta on ne jutut kyllä härskejä! Varmaan katsovat jotain eri peliä. Kaikki maalit ja läpiajot tulevat vain Kalpan virheistä ja Tapparan hyvällä tekemisellä ja paineistamisella ei mitään tekoa asian kanssa, virheitä vaan tulee itsestään. PÖH

4 tykkäystä

Kommentaattorit ja studio on Miksaa dissanneet helpoista nurin menoista pitkin kautta. Tuossa lopun tilanteessa Miksa teki mitä piti, paremmalla jalalla vilkku päälle ja ohi. KalPa pakki yritti roikkua minkä pystyi. Päivänselvä jäähy ilman että olisi edes tarvinnut mennä nurin.

3 tykkäystä

Kyllä se on jo kauan aikaa sitten huomattu että tilanne on sellainen että Tappara vs muu maailma. Tämänkin vuoden poffeissa on ollut ihan selkeesti Ilves-korneri, Ifk-korneri ja nyt Kalpa-korneri. Vasta kun ollaan voitettu sarja, niin sitten on ylistetty Tapparan konemaisuutta ym klisettä. Mutta so what. Pääasia että viemme sarjoja ja kohta nostellaan kannua!

3 tykkäystä

Kölli puhuu yllättäen puutaheinää. Niinkuin gatecrasher yllä kertookin. Vastustaja roikkuu Miksassa kasapäin, mutta hän ei kaadu, ei edes horju. Niin ihailtavaa on tuo Järvisen kropan hallinta. Kyllä meidän joukkueessa on eri tyypit, jotka näyttävät vastustajan rikkeet.

Kyllä mun mielestä Kölli puhuu ihan asiaa, kun sanoo että Järvinen “osaa ottaa nämä jäähyt pois”. Toki eilisessä tilanteessa ei ollut teatteria pätkääkään mutta kyllä Miksa ajoittain laittaa hieman omaa lisäänsä rikkeisiin.

7 tykkäystä

Minä mielsin tuon avautumisen puolestani niin, että JMJ pakottaa vastustajan rikkomaan erinomaisella liikkeellään. Teatterista en sitten tiedä.

Mulle jäi mieleen Köllin ensimmäisen erän kahvauslausunto. Totesi suunnilleen niin, että Tappara käyttää tosi paljon mailaa ja hän on sitä jo useamman vuoden ihmetellyt, mutta mikäs siinä kun tuomarit sen sallivat jostain syystä. Niin ne stereotypiat elävät ja vahvistuvat.

Eniten minua Köllissä risoo kuitenkin aivan jatkuva sä-passiivin käyttö. “Sun täytyy taklata ja mennä maalille.” :confused:

3 tykkäystä

Tuosta edeltävästä tilanteesta näytettiin myös hidastus ja ainoa mailapeli, mitä löysin siitä, on se, kun KalPan ukko ja Järvinen tappelevat maalilla ja molemmilla on mailat korkealla. Mitään muuta ihmeellistä siinä ei ollut, mutta ilmeisesti tuossa tilanteessa jäi Kölliltä KalPan ukko huomaamatta kokonaan.

Olen yrittänyt jo vuosia opetella näillä mun värilaseilla katsomaan tuota Tapparan poikkeuksellista harmaalla alueella ja mailalla puolustamista ja vaikka kuinka yritän harjoittaa omaa silmääni niin minä en löydä siitä mitään poikkeuksellista, erilaista tai poikkeavaa suhteessa kehenkään muuhun.

Kun pöly on laskeutunut taidan lähettää Ruutu-studioon heidän omaa materiaaliaan Tappara-Ilves -sarjasta. Jos joskus puolustettiin mailalla & käsillä ja siellä kuuluisalla harmaalla alueella niin sitä teki Ilves eikä Tappara. Mutta tää on mennyt täysin ohi ja tästä ei puhuta mitään. Onko kateus syy tähän?

10 tykkäystä

Mun pointti on ehkä enemmänkin se, että asiantuntija tuo studiosta noin kyseenalaisen tulkinnan julkisesti esille. Se on jotenkin lapsellista.

Me kattellaan kevään hienointa kiekkoa jossa vedetään toinen toistaan komeempia suorituksia, kohtuullisen kovalla temmolla. Siks mulla näkyy aina punaista ( ei Hifkin punaista), kun nää asiantuntijat tarttuu tällaisiin negatiivisesti spekuloitaviin asioihin.

Ja sit kun aina hehkutetaan, että siellä änärissä kaikki on paremmin, niin se on ainakin paremmin, että selostajat selostaa peliä ja elää siinä mukana, eikä puhu kesken kiivaimman pelin jostain pelaajien oletetuista tavoista filmata kontakteja.

Sitä Miksa tekeekin ja onkin hankkinut monta ylivoimaa meille. Silti joskus (nimenomaan joskus, ei aina) JMJ heittää vielä vähän näyttävyyttä rikkeeseen. Mutta nyt aletaan jo lipsumaan aika kauas Ruutu+ toimihenkilöistä, joten jätän tämän keskustelun tähän.

@Miksa vastauksena kaikki kysymyksiisi on keskustelun diskurssi. Tämä on mun oma mielipide, mutta mun mielestä kaikkien studioiden pitäisi pyrkiä äärimmäiseen objektiivisuuteen ja puhumaan mahdollisimman paljon pelistä pelinä ilman niin suurta merkitystä sille, ketkä siellä pelaavat.

Jos nyt erittelen niin katson, että Lehterä, Nokelainen, Waheeb, Alkio ja Vallin pystyvät selvästi parhaiten puhumaan pelistä pelinä. Alkio ja Vallin ovat ehkä enemmän NHL-miehiä sillä tavalla, että he hakevat enemmän asiaa yksilöistä, kun taas Lehterä & Nokelainen tuntuvat näkevän eniten peliä pelinä ja on aivan sama, ketkä siellä pelaavat - he löytävät asiansa pelistä.

Väitän edelleen, että suurin ongelma on tämä pyhä IFK-trio: Rantanen, Nyholm ja Kölli. Kaikilla on isoja ongelmia pystyä keskustelemaan itse pelistä - onko kompetenssin puutetta vai mitä sit, mutta liian paljon puhutaan aivan muusta. Nyholm on nostanut tasoa ja samoin Kölli, mutta Rantanen näkee pelistä juuri sen, mitä hän haluaa nähdä. Se ei ole hyvä asia, koska asiantuntijan pitää katsoa peliä ja sitä, mitä se peli antaa eikä sitä, mitä sen pelin pitäisi antaa.

3 tykkäystä

Kirjoitat asiaa.

Sellaisen näkökulman kuitenkin haluaisin tuoda esiin, että Rantanen ja Nyholm tuovat viihdettä mukaan studioon ja vähemmän lajiin perehtyneille satunnaiskatsojille sisältöä. On näissäkin pleijareissa tullut muutamaan otteeseen naurettua nimenomaan Rantanen, Nyholm ja Lehterä -tähtiketjun jutuille studio-osuuksissa. Ja Rantasen & Nyholmin sisältö pelinkin suhteen on kuitenkin huomattavasti syvällisempää kuin lapsuuden Hockey Nightit ja Jutin/Saukkosen jutut, eli eteenpäin on menty. Mutta hyvänä asiana siinä on se, ettei se ole liian korkealentoista (se jää Lehterän harteille), jotta satunnaiskatsojatkin saavat jonkinlaisen otteen studion jutuista ja ehkä sitä kautta jaksavat katsoa studio-osuudet ja lopulta ymmärrys lajista kohoaa.

Vaikka meille, jotka lajia ovat seuranneet pidempään, lätkän lainalaisuudet ja termit ovat hyvinkin tuttuja, niin etenkin tänä keväänä olen huomannut lajia seuraamattomille kavereilleni puhuessa, etteivät perusasiatkaan välttämättä ole kaikille tuttuja. Hyvä asiahan se on, jos uusia seuraajia lajille tulee ja innostus leviää.

Tosin tähän mielipiteeseen saattaa vaikuttaa oma subjektiivisuus, koska koen Rantasen/Nyholmin -poikamaisen (ehkä jopa lapsellisen) touhun hauskaksi seurattavaksi. Älkää tuomitko, meillä kaikilla on paheemme.

11 tykkäystä

Nyt on pakko sanoa sananen.
On jo pitkään ottanut päähän tuo tyyli, mikä studiossa on, että ns. altavastaajan puolella ollaan, tapahtui mitä tapahtui. Tämä toistui jälleen tänäänkin. Ensimmäisen erän jälkeen toitotettiin pelkästäään kalpan neroutta ja taistelua ja ilmettä ja ties mitä lie. Tappara oli kärjistetysti jälleen ihan paska, passiivinen, pelkkä trappijoukkue ja kaikkea tällaista tavanomaista.
Ei siinä mitään, jos myös pitää sen valitsemansa linjan, mutta nyt toisen erän jälkeen kaikki onkin yhtäkkiä Tapparan hyvyyttä, paremmuutta vastustajaan nähden. Loistavia yksilöratkaisuja, mahtavaa joukkuepeliä etc. En jaksa tuollaista enää kuunnella, laitan töllön mutelle.
Puolueellisin noista on, varmaan sanomattakin selvä, Lehterä. Ei muutkaan kyllä puhtain jauhoin selviä.
Kyseenalaistan ko. tiimin motiivit, tietyiltä osin jopa ammattitaidon. Puolueettomaan työhön pitää pystyä. Onhan sentään maksukanava kyseessä!

5 tykkäystä

Ja sitten vielä seuraava; JOS kalpa olisi voittanut tämän pelin, niin olisiko studiossa nostettu ylös näiden viimeisten pelien peliaikataulua ja ihan hirveen kauheeta kuormitusta pelaajille? Ei varmaan olisi! Sekin olisi jumalauta jotenin käännetty ja väänetty. En tykkää yhtään! Paska studio!

2 tykkäystä

Ihan paska studio, yritin äsken katsoa sen Haapala case studio tuomion. Ei pystynyt. Niillä oli varmaan Kalpan lipu penkin alla valmiina tuuletukseen.

1 tykkäys