Noniin, nyt se on jalostunut toiminnan asteelle. S-bonarit menee jatkossa suoraan rahastoon ja huntti suoraveloituksena OP:n kautta. Suuria en tavoittele mutta eipä tuossa isoa riskiäkään ole kun kohtuupienistä summista kyse.
Enää pähkäilen sitä laittaakko OP:n (ymmärtääkseni) itse hoitamiin rahastoihin (Maltillinen tai Rohkea) vai tuohon Maailma-indeksirahastoon. Jälkimmmäisessä puolet pienemmät kulut ja viime vuoden tuotto kaksinkertainen verrattuna noihin OP:n omiin. Ei toki mikään tae tulevasta mutta onpahan laajasti hajautettu?
Sellainen vinkki tuosta maailma-rahastosta. Käytännössä rahasto sijoittaa Amerikkaan 70%, Eurooppaan 20% ja Aasia 10% rahastoihin/indeksiin. Amerikassa siis ylivoimaisesti suurin painotus (tutki esite). Jos haluat itse säätää painotuksia nyt tai myöhemmin näiden välillä, suosittelen laittamaan esim Eurooppa ja Amerikka indeksirahastoihin erikseen. Muutoin kuulostaa järkevältä
-Itse olen pohtinut tässä jo 1v, Asuntoihin sijoittamisen. Siinä on kaikista pienin riski hävitä rahaa. Vaikka menee aikaa kerätä rahat siihen kasaan vuokran kautta.
-Tai toinen on Rakennusfirmojen osakkeet syynä on se kun Suomessakin rakennetaan paljon asuntoja kovaan tahtiin. Kun lapsia/Ihmsiä tulee ympäri maailmaa tänne.
Historia ei välttämättä toista itseään, mutta 90-luvun alun lama notkautti asuntojen hintoja niin että niiden palautuminen kesti (alueesta riippuen) yli 10 vuotta.
Asuntosijoittaminen on kaikkea muuta kun riskitöntä puuhaa. Itsekin olen asiaa muutaman vuoden pohtinut, mutta joka kerta päätynyt sijoittamaan mieluummin indeksirahastoihin. Asuntosijoittaminen vaatii joko isoja pääomia tai kunnon velkavipua, mikä voi myös ”lyödä näpeille” jos valitsee sijoituskohteen väärin. Itseä arveluttaa myös etenkin kasvukeskusten (Hki, Tre) uudiskohteiden hintojen karkaaminen tavallisen palkansaajan ulottumattomiin. Matala korkotaso ja isot yhtiölainat nostavat hintoja keinotekoisesti. Vanhoissa kohteissa taas piilee remonttiriskiä yms. Vuokralainenkin voi aiheuttaa ongelmia tai jos kämppä on tyhjä yli 1kk vuodessa, niin vuokratuotto jää nopeasti nollaan. Tässä vähän esimerkkilistaa huomioitavista asioista: 10+1 asuntosijoittamisen riskiä vuonna 2023 - Näin vältyt riskeiltä
Olen sijoitellut Nordnetissä vähäkuluisiin indeksirahastoihin niiden helppouden vuoksi. Tällä hetkellä löytyy:
Superrahasto Suomi (0,0%)
Handelsbanken Usa Indeksi (0,2%)
Handelsbanken Eurooppa Indeksi (0,2%)
Nyt on alkanut sijoittelu kiinnostamaan enemmän ja ajatellut laajentaa ETF:iin ja/tai suoriin osakkeisiin ”puuhalaatikkona”. ETF:ien kaikki kulut ja vivut eivät ole vielä tuttuja ja olenkin noudattanut periaatetta etten osta mitään mitä en täysin ymmärrä. Ainakin kehittyvien markkinoiden IS3N ETF kiinnostaisi, ihan jo hajautusmielessä.
Nordnet mainostelee kovasti vuoden vaihteessa käyttöön tulevaa osakesäästötiliä. Nyt avaamalla saisi hieman alennusta alkuvuonna tehdyistä ostoista. Jos haluan ostaa suoraan osakkeita, onko mitään syytä miksi en tekisi sitä uudella osakesäästötilillä?
Normaalissa arvo-osuustilissä tai rahastoissa maksat voitoista verot ja/tai saat vähentää tappiot aina sinä vuonna kun niitä syntyy. Osakesäästötilissä maksat veroja vasta kun lunastat voitolla olevalta tililtä varoja tai vastaavasti voit vähentää tappiot vasta kun lopetat tilin, mikäli sijoitukset on tappiolla.
Asiantuntijat on antaneet sellaisen peukalosäännön että osakesäästötili kannattaa, jos sijoituaika on noin 7 vuotta tai pidempi. Osakesäästötilissä ei joudu maksamaan osingoista tai myynneistä veroja (etkä saa vähentää tappioita, paitsi yllä kuvatussa tapauksessa), kunhan ostot ja myynnit tapahtuu tilin sisällä. Eri laskelmia ja podcasteja löytyy googlella.
Ärsyttääkö ketään muuta nordnetin uusi sivusto vai enkö vaan osaa käyttää sitä?
Vanhalta sivustolta näkyi aina reaaliaikaisena myös salkun summa paljonko se oli plussalla tai miinuksella, uudelta sivulta en tuota ainakaan näe? Tänäänkin kun pörssi on kiinni niin en näe minä osakkeiden voitolla oleva summa on euromääräisesti.
Samoin kun salkkua seurasi vanhalla sivulla reaaliaikaisena niin siinä oli yleisnäkymä huomattavasti selkeämpi.
Klikkailenkin edelleen vanhalle sivulle, ja jo etukäteen ärsyttää se hetki kun sinne ei enään pääse.
Palautetta olen lähettänyt sivustoa koskien kolmesta eri aiheesta, ja kolme kertaa. Neljännellä kerralla spostiin tuli ilmoitus että voit antaa palautetta koskien uutta sivua, ja siinä annoin palautetta kysyen että lukeeko näitä edes kukaan ihminen niin ei ole vastausta kuukauteen tullut.
Pienestä se ihmistä näkyy harmittavan.
Näkyikö siis vanhalla sivustolla jossain muuallakin salkun plus/miinussaldo kuin salkun yleisnäkymässä? Sieltä ainakin näkee myös uudella sivustolla, jossa jaottelu salkun sisällä pörssilistattuihin ja rahastoihin kuten vanhassa. Itse olen tykännyt kyllä tuosta uudesta, vaikka toki joitain ominaisuuksia vielä puuttuukin.
Omalta osalta rahastot joihin tällä hetkellä menee kuukausittain:
Nordnet Smart 15 EUR Hedged B (1,00%)
Handelsbanken USA Index (0,20%)
Supereista Ruotsi ja Norja
Seligson Global Top 25 Brands (0,59%)
Lisäksi satunnaisia kuukausieriä kolmella ETF:llä IS3N, DXET ja QDVR.
Hajautusta melkolailla paljon, mutta toisaalta kuukausisäästösopimuksilla menee melko helposti.
Vanhassa näkyy juuri tuossa mainitsemassasi yleisnäkymässä tälläkin hetkellä sekä osakkeiden että rahastojen summa minkä ne on rahallisesti plussalla.
Tuossa uudessa sivustossa mulla näkyy tällä hetkellä 0,00% ja 0€ johtuen siitä että pörssi on kiinni.
Sullako näkyy salkun osakkeiden ja/tai rahastojen summa euromääräisesti paljonko niiden rahallinen arvo on plussalla tai miinuksella.
Joo mulla näkyy kyllä ihan samalla tavalla salkkujen yleisnäkymässä prosentteina sekä euroina osakkeet ja rahastot eriteltyinä. Kuulostaa erikoiselta jos sulla näyttää kaikki nollaa pörssien ollessa kiinni
Joo se toimii. Vaan en saa sitä salkun omistusten yhteismäärää prosentteina enkä summana, vanhassahan se näkyi. Siis ilman talletuksia, pelkkien omistusten reaaliaikainen kokonaistuotto.
Koska veroja maksetaan vasta rahoja tililtä nostaessa, ei tuloja synny josta noita voisi vähentää. Toisaalta taas sitten osingot voi sijoittaa takaisin verovapaasti. Vaatisi kyllä tarkempaa excelöintiä, että voisin sano juuta tai jaata.
Protip opiskelijoille: Osakesäästötilin sisällä käyty kauppa ei tuo pääomatuloa, eikä siis vaikuta opintotukeen.
Helkutin hyvä pointti. Samalla perusteella tuskin saa? Pitänee olla lunastuksia salkusta ulos (voittoa/tappiota). Verottajajan ei näe salkkusi sisään ja siitä syystä esim. osingot osakesäästötilin sisällä ei vaikuta opintotukiin.
Edit: Vinkkinä kaikille.
Voit myydä rahastoja tai osakkeita vuosittain 999,99€ edestä verovapaasti. Tuosta summasta saat siis voitolla olevan osuuden verovapaasti. Esimerkkinä jos vaikka on 500€ sijoitus 50% plussalla (arvo 750€), saat 250€ nostaa verovapaasti. Jos summa ylittää 1000€ joutuu maksamaan voitosta 25,5% veroa, eli verohyöty on 64€ (250€ x 25.5%). Toki tuosta pitää vähentää mahdolliset pankkien myynti/osto palkkiot. Mikään ei kiellä ostamasta samoja osakkeita tai rahastoja vaikka seuraavana päivänä takaisin, jolloin ostohinta on korkeampi ja veroa ei mene tulevaisuudesta voitosta niin paljoa.
=> Tämä 1000€ raja muodostuu kaikista kaupoistasi vuoden aikana. Olkaahan tarkkana!
=> Edit2: En ole varma lasketaanko S-ryhmän vuosittainen osuuskuntaosinko tuohon summaan. Käytännössä on hyvä jättää summa varmuudeksi hieman alle 1000€ rajan.
=> Tosin rahastoiden myynnissä saattaa olla jokin viive ja myynnit saattaa toteutua vasta ensi vuoden puolella. Osakkeet toki ehtii hyvin.