Exceliin lisää parametreja:
Osakesäästötilillä osingot ovat täysimääräisesti pääomatuloveron alaisia, kun arvo-osuustilin kautta sijoitettaessa ne ovat 85-prosenttisesti veronalaisia.
Exceliin lisää parametreja:
Osakesäästötilillä osingot ovat täysimääräisesti pääomatuloveron alaisia, kun arvo-osuustilin kautta sijoitettaessa ne ovat 85-prosenttisesti veronalaisia.
@ozzi OST:ssa ei voi hyödyntää hankintameno-olettamaa.
Näin on. Aika monta parametria tuossa on, vähän liikaakin. Avasin kuitenkin OST:n Nordnettiin ja ostin pikkusummilla pääasiassa kasvufirmoja. Tämä on tällainen puuhasalkku, pääpainon pysyessä edelleen indekseissä.
Osakesäästötili on mielestäni vähän kummajainen. Tavoite on ollut madaltaa kynnystä osakesäästämiseen, mutta asiaa on kuitenkin monimutkaistettu erinäisillä säännöillä ja poikkeuksilla. Tämän huomaa jo sanomalehtien OST-uutisista, pitkät esimerkit minkälaisissa tilanteissa tuosta voisi hyötyä. Rahastojen ja ETF:ien pois sulkeminen on myös hölmöä, nehän sopivat erinomaisesti juurikin aloittelijoille.
ETF:n ja (kasvu)rahasto-osuuksien voitoista ei makseta veroja kun myytäessä, joten niiden sisällyttämisestä osakesäästötilille ei ole mitään hyötyä.
Paitsi että monet ETF:t maksavat osingon ulos. Varsinkin jenkit.
Totta, osingoista menee verot. Siksi kirjoitinkin ”(kasvu)osuuksista”, joista aloittelijan minun mielestä kannattaa aloittaa. Eri juttu jos sijoitukset ovat isoja ja niistä halutaan tulovirtaa säännöllisesti. Tosin tällaisissa sijoituksissa tulee se 50k euron katto nopeasti vastaan?
Ei makseta, mutta myyntivoittoa niilläkin on mahdollista tehdä. OST mahdollistaisi eri rahastojen/ETF:ien välillä hyppimisen ilman veroseuraamuksia, kunhan rahat pitäisi ”sisässä”. Aloitteleva sijoittaja ostaa helposti tietämättömyyttään esimerkiksi kalliita ja/tai huonosti tuottavia rahastoja.
Onhan se noinkin, mutta jos sijoitus on huono, niin eikös ne verotkin ole aika pienet? Tappioiden verovähennys jää hyödyntämättä myös tapauksessa, jossa myy yhtäaikaa voitolla ja tappiolla olevia osuuksia. Tästä huomaa että ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa ja oma sijoitustyyli vaikuttaa siihen miten näkee asiat. Itse ostan vain indeksirahastoja (esim. Nordnetin Suomi Superrahasto) enkä ole 10v aikana myynyt kertaakaan.
Tässä se nimenomaan hyödynnetään.
Kyllä, näin juuri, mutta tuossa vastauksessani (kuten @ozzin edeltävässä kommentissa) käsiteltiin tilannetta, jossa rahastot olisivat osakesäästötilin sisällä. (mikä ei nyt edes ole mahdollista).
Kela tarkensi kantaansa osakesäästötiliin. OST:lle maksetut osingot eivät vaikuta opintotukeen, mutta moniin muihin etuuksiin kyllä. Kannattaa siis olla tarkkana.
Alla laskelma keskimääräisesta tuotosta.
Tämä indexi säästäminen on aika jännä homma. Riippuu kenen kanssa puhuu niin aina eri lopputulos. Itsellä kun ei ole ns. Luotettavaa suosittelijaa en tunne, ja ketään kokenutta indeksi säästäjää en tunne. Jotkut vähän sählää osakkeiden kanssa.
Kysymys kuuluu, jos täällä on pitkän linjan indeksi heppua:
Esim Nordnetistä jos säästän vaikka superrahastoon suomessa, missä ei ole hallinointi maksua. Jossain vaiheessa nostan rahoja, maksanko nordnetille jonkun kiinteän prosentin mukaan jotain proviisiota, ja että meneekö se koko summasta, vai pelkästään voitosta?
Ottaako verotus kyntensä indexi rahoihin nosto vaiheessa? Syökö tämä paljon hyötyä koko hommasta?
Olikohan selkeästi kerrottu. No täydennetään tietoja tarpeen mukaan…j
Edit: jostain syystä näitä ei löydy esim nordnetin faq. Ainoastaan osakkeista löytyy jotain infoa.
Et maksa Nordnetille mitään, rahasto on kuluton ns. sisäänvetotuote.
Normi sen hetkinen pääomatulovero voitosta, mutta veron joutuu aina maksamaan. Mitä kauemmin sitä lykkää, niin sen parempi.
Ai eikö siitä nordnet ota missään kohtaan siivua… Jos se noin on, niin sit tämä varmistaa oman tulevaisuuden panostuksen! Eihän tossa käytännössä voi hävitä, paitsi jos jotain päätöntä sattuu maailmalla joka romuttaa koko indeksin…
Nordnet ei ota mitään kuluja superrahastoista. Kannattaa ainakin Ruotsin superrahastoon laittaa Suomen lisäksi niin tulee edes hieman hajautusta eri maihin.
Tässä ei kyllä voi olla kuin yksi lopputulos. Jos asia kiinnostaa, niin opiskele Martin Paasin (Nordnet) tuotantoa. Löytyy paljon kirjoituksia ja #rahapodi Spotifysta.
Jos haluat pähkiä asiaa itse niin katso muutama viesti takaperin laittanani Helsingin pörssin kuvaaja ja mieti mikä lopputulos jos olisit säästänyt säännöllisesti indeksiin.
Pitänee yrittää löytää aikaa tutustua noihin. Työmatkat voisi sopia spotify kuunteluun. Tuolla aina eri lopputulos tarkoitin sitä, että luen esim täältä tai jostain artikkelista kehuja indeksistä, sitten puhun jonkun tuttavan kanssa aiheesta, jolla on sit joku ns. Oikea mielipide mikä ei taasen puolla asiaa. Aina heillä on joku hyvä tuttu tms. Joka varoitellut kuluista tms.
Tästä päästään siihen kun sanoin että lähipiirissä ei ole yhtään asiasta oikeasti perillä olevaa. Sit itse epävarmana miettii ketä uskoa. Usein nämä minun tuttavat luultavasti sekoittaa pahasti pankin ja esim nordnetin, tai ei edes tiedä aiheesta tarpeeksi. Mutta hämmentää sit suotta… Sillä kaipailin todenperäistä tietoa tuekseni.
Uskon että ns. Oikealla summalla tämä on se mun juttu…
Ilmeisesti ei kannata tosiaan hirveästi kuunnella heitä, koska indeksirahastot ovat hallinnointikuluiltaan kaikkein halvimpia. Niiden suosio ja järkevyys perustuu nimenomaan siihen että saat keskimääräisen tuoton ilmaiseksi tai lähes ilmaiseksi.
Kaikki suorat osakesijoitukset ovat Osuuspankissa. Veroilmoitukseen tulee siten automaattisesti ilmoitus omistuksista ja maksetuista veroista. Miten osingot ulkomaisista osakkeista lopulta tulisi ilmoittaa? Pankki tulouttaa osingot pidättämällä yleensä 15% lähdeveron (Suomella verosopimus olemassa vastapuolena olevan maan kanssa). Veropäätöksessä tai ehdotuksessa on myös näkyvissä maksetut verot ulkomaille tuon 15% mukaisesti. Oletin kaiken olevan tällä selvä ja ok koska verottajalla on oikeat tiedot.
Töissä kollega oli tehnyt verotukseen muutospyynnön. Uudessa päätöksessä oli rivi ” käyttämättömät hyvitykset verotuksessa”. Tällä käytännössä viitataan tuohon lähdeveroon.
Meneekö homma siis näin:
Eihän tämä voi näin tyhmästi mennä? Verottajalla on hyvin tiedossa paljonko olet lähdeveroa ulkomaille maksanut ja esim kollegalla tämä oli verotuspäätöksessä erillisellä rivillä mainittuna. Tämähän tarkoittaisi että esim. kaikki Nordean ja Telian osakkeenomistajat joutuisi erikseen vaatimaan lähdeveron palautusta joka vuosi. Harva tätä osaisi vaatia.