Säästäminen ja sijoittaminen

Rahapodi on sinänsä ihan mielenkiintoinen podcast, ja opettanut itsellenikin paljon.
Vähän meni maut, kun huomasi miten paljon nuo jaksot pitää yllä “piilotettua mainontaa”. Kuuntelemalla jakson ASP-tileistä saa vähän näkökulmaa asioihin. Tuo jakso menee heillä ihan päin honkia, ja yllätysyllätys – säästämistuote, joka EI ole heillä käytössä, lytätään täysin.

Ulkomailla peritty vero hyvitetään myöhemmin Suomeen maksettavasta osinkoverosta. Käsittääkseni tässä tilanteessa ei tarvitse vaatia erikseen lähdeveron palautusta. Kokonaisuudessaan siis maksat saman prosentin veroja, verot vain jakautuvat yrityksen kotimaan ja Suomen välille.
Jos toinen valtio verottaa enemmän kuin maiden välinen verosopimus on, niin silloin tilanne menee vaikeammaksi ja voit joutua todisteluhommiin asuinpaikastasi yms.

Tätä ei kyllä kannata ottaa faktana, mutta tämä on minun käsitys asiasta :smiley:
En tiedä miksi edes kommentoin, kun varmaa tietoa ei ole mutta tietäjät voivat varmaan korjata, jos olen väärässä.

Rahapodi on toki Nordnetin sisältömarkkinointia. Toisaalta paasaamansa indeksisäästämisen periaate on universaali. Ja viimeksi nostivat esille kilpailevan talon (Seligson) rahaston, joka ri ole NN kautta ostettavissa.

Eli ei ihan pimeää luukuttamista sentään. Faktojen toki soisi olevan oikein. Kannattaa laittaa palautetta.

1 tykkäys

Palautetta toki ASP-tilijaksosta laitoin, ei siltä mitään taidettu vastata. Tiedän monta muutakin henkilöä, joka tuosta jaksosta palautetta laittoivat.

1 tykkäys

Korjaa, jos muistan väärin, mutta eikös Paasi pitänyt ASP-säästämistä ihan fiksuna ja suositteli sitä hyödyntämään?

Luukkonen ASPin kyllä lyttäsi ja suositteli säästämään nekin rahat osakkeisiin. Luukkosen jutut nyt ovat muutenkin vähän lennokkaita tai vitsailua pääasiassa.

Sehän on nyt tietysti selvää, että jos Nordnet pitää podcastia, niin se sisältää Nordnetin tuotteiden mainostamista. Kuten todettua, muidenkin tuotteita saatetaan kyllä mainita.

1 tykkäys

Itse en ole pitänyt Rahapodia mitenkään häiritsevän paljon Nordnetiä suosivana. Toki välillä on esimerkiksi teemajaksoja, joissa käydään ko. firman smart-rahastoja läpi ja nämä olen jättänyt omaan arvoonsa. Myös Paasin esittämät poliittiset näkemykset osuvat toisinaan mielestäni naulan kantaan, toisinaan eivät eli ripauksella suolaa (“grain of salt”) on näihinkin syytä suhtautua.

ASP-tiliä koskeva kritiikki kuitenkin sisälsi mielestäni pohdinnan arvoisia seikkoja eli täysin tuulesta temmattua se ei ollut. Perusteltu kritiikki on aina paikallaan, sillä se avaa uusia näkökulmia.

1 tykkäys

Olen tosi huono näissä sijoittamisasioissa, joten kysyn.
Onko hyviä (luotettavia) tahoja joille voisi luovuttaa rahaa kasvamaan korkoa, joka olisi parempi kuin pankkien tarjoamat palvelut? Olen siis valmis maksamaan pienen siivun ja olen valmis ottamaan pienen riskin. Onko järkeä? Ja onko mitään tiettyä rajaa jota kannattaisi noudattaa?

Kun ostat rahastoa niin käytännössä teet juuri näin. Rahasto huolehtii omistuksesi arvon kehittymisestä ja maksat siitä 0-X% hallinnointipalkkiota.

Varainhoidosta tuskin kannattaa maksaa ellei fyrkkaa ole kuusi numeroinen summa ja ensimmäinen numero joku muu kuin 1-3.

4 tykkäystä

En tiedä minkälaista summaa meinasit ja mille ajalle. Rahastoihin en ainakaan lähtisi kovin suuria summia kerralla latomaan sisään, ollaan kuitenkin luultavasti aika huipulla. Kannattaa lukea indeksirahastojen ja (ajallisen) hajauttamisen perusteet ennen kun toimit. Pankista ei tosiaan kannata pääsääntöisesti lähtea neuvoja kyselemään. Tässä ketjussa on myös paljon hyviä vinkkejä aloittamiseen.

Lähinnä nyt hain takaa sitä, että jos olisi vähän ylimääräistä, niin mikä olisi järkevää? Järkevää ihmiselle, joka ei ehdi seurata sijoituksia hirveästi.
@ljpp mainitsi 1-3, niin vastaan tuohon, että tuossa haitarissa mennään tällä hetkellä, mutta tarve on ottaa myös järkevästi käyttöön rahaa aina välillä. Eli myös pois ottaminen on tärkeässä roolissa.

Pankkiiriliikkeistä saat henkilökohtaisen salkunhoitajan noilla summilla, FIM ainakin hoitaa asiakkaita 100k€ ->. Joillain raja on 200k€.
Edit. Kurkkasin FIMmin sivuille ja raja siellä onkin nykyään 300k€

Rahastot on hyviä jos ei ehdi tai kiinnosta hirveästi seurata. Mutta jos lyöt tänään 100ke rahastoon ja ensi viikolla tulee romahdus niin menee vuosia että saat omasi takaisin. Yleisesti ottaen ei kannata sijoittaa rahoja joita tarvit pian. Kannattaa kuitenkin ainakin tutkia tarkkaan kulut jos aikomuksesi on tehdä nostoja usein. Itse olen enemmän osta ja pidä tyylinen säästäjä, joten en kuvailemaasi tilanteeseen osaa sen enempää antaa neuvoa.

3 tykkäystä

Näinpä. Toki tuota mahdollisen romahduksen aiheuttamaa ongelmaa kannattaa taklata myös ajallisella hajautuksella - eli sen sijaan että laittaisi 100ke rahastoon huomenna, niin kannattaa suunnitella jonkinlainen sijoitushorisontti minkä ajan sisällä rahastoja ostaa. Eli jakaa sijoitettava summa tasaisesti vaikkapa kerran kuussa sijoitettavaksi x kk tai vuotta kestävälle ajalle. Kulujen minimoimiseksi tuon voi vielä hoitaa esim. Nordnetissä sijoittamalla kuukausisäästösopimuksen kautta ETF-rahastoihin ja/tai Superrahastoihin.

Itseä kiinnostaisi tällä hetkellä uusiutuvan energian etf:iin/rahastoihin/tasaisiin firmoihin sijoittaminen pitkässä juoksussa. Ainakaan hetki sitten en Nordnetistä löytänyt osinkoja uudelleen sijoittavaa uusiutuvien/cleantech ETF:ää - onko jollain parempaa tietoa?

Hajauttamista tuossa ehdotinkin aiemmin. Tarkoitus oli kuitenkin myös nostella usein, joka hieman pilaa tuota ideaa. Nostotarve kun voi olla siellä halvimmilla hetkillä, kun pitäisi mielummin kasvattaa kuukausiostoja.

Ite avasin osakesäästötilin viime viikolla, täysin noviisina osakkeiden ja pörssin maailmasta. Pientä preppausta sain läheiseltäni joka työskentelee pankkialalla, mutta aika hemmetisti on opittavaa.

Salkussa tällä hetkellä 15 eri yhtiötä, aika tasaisilla summilla. Noin 45% lautasesta IT -alan yrityksiä, jotka viime vuonna tuottivat jotkut melkoisestikin. Jos olen ymmärtänyt oikein, 10 yritystä olisi sopiva määrä, ja 20 jo liian paljon? Tuosta aiheesta kuulisin konkareilta mieluusti lisää.

Tarkoitus olisi tasaisesti laittaa ‘lottorahat’ osakkeisiin, ja katsella 10+ vuoden päästä mitä on kasassa. Eiköhän siellä pitäisi olla enemmän kuin mitä pankkitilin koroilla saa kasaan.

1 tykkäys

Tässä tuli nyt iso väärinkäsitys.
Ei mulla nyt sentään “satkuja” säästössä ole. Pidättäydytään “kympeissä”.
Ja näille koitan miettiä kohdetta, josta voin myös tarvittaessa ottaa “ylös”, jos tarve vaatii. Onko silloin ratkaisu mikä?

Jotain olen laittanut kiinni metsiin, mutta niistä ei tule nopeaa tuottoa.

E. Pankkien tarjoamilla makaa vähän rahaa ja nyt mietin, että voisiko olla säästöille parempaa tarjontaa?

Kyllä useimmat sijoitustavat voi myydä, mutta koska markkina voi mennä ylös tai alas, on varauduttava siihen että sijoitus voi pahimmassa tapauksessa olla tuotoltaan negatiivinen ~10 vuotta.

Siksi @ozzi mainitsema ajallinen hajautus on järkevää riskinhallintaa. Ostat keskihinnalla ja saat keskimääräisen tuoton. Riski on tuoton hinta.

Itse olen laittanut siivun myös yrityslainoihin, jotka luokitellaan pitkän koron rahastoksi. Pitäisi olla stabiilimpaa mitä osakkeilla. Toki tuotto on sitten 3-4% tietämillä mutta vastaavasti suositeltu sijoitusaika 2 vuotta (minimi). Rahat saa nopeasti käyttöön jos esimerkiksi osakkeet putoaa ja tulee paikka.

Puhtaat korkorahastot ei tuota mitään tällä hetkellä. Pitää myös muistaa että korkorahastojen arvo putoaa jos korot nousevat. Riskittömiä ei ole nekään.

Jos on paljon käteistä niin tuo on ihan hyvä vaihtoehto pankkitilille matalalla riskillä. Kerralla en kyllä 100k summia laittaisi tällä hetkellä myöskään mihinkään. Järkevämpää laittaa jokin summa kuukausittain sopivalla aikajanalla.

Joo totta, sorry meni ohi toi aiempi viesti! Ei sulla oo vastausta mun kysymykseen uusiutuvista?

Kyllä NN kautta on mahdollista ostaa hyvin monen toimijan ETF-rahastoja ja sitä myöten myös erilaisia teemoja on tarjolla valtavat määrät.