Sänkyä ostamassa

Olen myös siinä käsityksessä, että Ikean älyvaahto on käytännössä täsmälleen sama tuote kuin nämä Tempurit ja Asko Bonnellit, mutta hinta on 1/10.

Itse asiassa itseltä löytyy Tempurin 200€ maksanut älyvaahtotyyny ja Ikean 30-40€ maksanut älyvaahtotyyny ja arvatkaa, kumpi näistä on selvästi parempi? Ikean tyyny.

@bastardo Luxista tai sitä edeltäneestä Ergosta ei ole kokemusta, mutta Ergo Breatharisista (nykyisin Air) on. Siltä pohjalta kehtaan todeta, että sillä ei oikeastaan ole minkään valtakunnan merkitystä, minkälainen perusjoustinpatja on alla, kunhan petari on hyvä. Tuollainen Lux-petauspatja (tai muu laadukas petari) +perushyvä joustinpatja tehnee muutaman satasen sängystä ihan vastaavan kuin neljän tonnin sänky. Tuo Lux on nimittäin 12cm paksu.

Itsellä on 15 vuoden intensiivisen salitreenin jälkeen molemmat olkapäät aika paskana. Toisinaan tuntuu, että olkapää saattaa lähteä sijoiltaan, jos asento on huono. No, Ergo Breathair -petauspatjan kanssa ei ole ollut mitään ongelmia olkapäiden kanssa.

2 tykkäystä

Kiitos vastauksesta. Mulla on melko uusi sänky, josta en montaa satasta alennuksessa maksanut (ei sillä, että siinä mitään vikaa olisi), joten ajattelin saisiko oikeasti paksulla petarilla vielä lisää mukavuutta. Nykyinen on 6cm paksu ja oli hyvä niin pitkään kun piti muotonsa, mutta kolminumeroinen elopaino ja aika tekee tehtävänsä.

Eiköhän tuollainen Lux lähde tilaukseen. Olkoon sitten vaikka synttärilahja. :slight_smile:

Olen itsekin yli 100kg painava “roikale”, jolloin voisi luulla, että petauspatja ja joustinpatja menevät nopeasti kuopalle. Näin ei kuitenkaan ole ollut, vaan Familonin paksu petauspatja on käytännössä pitänyt alla olevan joustinpatjan uudenveroisena vielä 5 vuoden käytön jälkeen, eikä Familonissakaan ole kulumisen merkkejä havaittavissa. Olen toki kääntänyt patjoja säännöllisesti aina eri päin.

En tietenkään sano, että Familon on ainoa hyvä merkki, kyllä niitä varmasti on paljon muitakin. En kuitenkaan voi sanoa olevani suoranaisesti yllättynyt tuosta @SammyO kommentista, että kalliimmissa hotelleissa käytetään Familoninin petauspatjoja ilmeisesti tavallisten sänkyrunkojen ja joustinpatjojen päällä.

Huom! En ole Familonin myyntimies. Toinen kappale valmistajalta kuitenkin menossa. Piti oikein nostaa arse ylös sohvalta ja käydä mittailemassa korkeudet. Runko 2x90 cm, korkeus 28cm. Patja 180 cm ei ole joustinpatja, vaan joku muu ratkaisu. Korkeus 15 cm. Tämä painaa niin ettei yksin ole laahaamatta liikuteltavissa. Isommallakaan sylivälillä.
Ja petarina tuo @bastardo linkkaama petari.

Satavarmasti löytyy paljon hyvä merkkejä, mutta kun @Kujamaki kysyi kokemuksia, niin täältä puolto Familonille. En tiedä mikä on “tavallinen” runko tai patja, mutta siinä komppaan, että petari ratkaisee kokonaisuuden.

Voisko kyseessä olla japanilainen futonpatja? Painavat ainakin kuin synti.

Tämä. Eri kuosissa kylläkin, koska ostettu ei-kuluttajamyynnistä. Petarina tuo aiemmin linkattu Lux.

1 tykkäys

Jumalauta @Treppu sähän oot ammattilainen. Ainakin varastojen osalta. Jyskissähän sä ainakin olit ollut? Oliko muita vastaavia? Mitä kannoin eniten ihmisten koteihin :joy:

2 tykkäystä

Futonpatja täsmää annettuihin tuntomerkkeihin, niitä ei todellakaan kanna yksin. :joy: 180 joustinpatjat eivät lopulta paljoa paina, mutta niitä on hankala kantaa laahaamatta, koska ovat sen verta isoja ja vielä hieman lötköjäkin. Sotkas mä vaan oon ollut.

1 tykkäys

Seinäjoen Sotka oli paska lafka. En asioi siellä.

1 tykkäys

Itsellä oli aikasemmin nimenomaan Ikean patja minkä piti olla vastaavanlainen kuin Tempurin, mutta eihän niistä voi puhua samana päivänä. Sen huomaa heti jo siinä, jos käy koemakaamassa molemmat. Nukkumisesta puhumattakaan.

Henkilökohtasesti oli aika tavallista, että Ikealta heräs olkapään kipuun, mikä on Tempurilla todella harvinaista.

En ota kantaa kuluttajakokemuksiin. En ole ikealaisa testannut. Kunhan kerroin mitä Tempurin työntekijä sanoi minulle.
Mitä tulee olkapäähän, olikohan se Jorma Kurvinen jossain Susikoira Roi -kirjassaan, että “kuvittelemalla saa kusihädänkin aikaan”. :upside_down_face:

Näinhän se on, eikä kenenkään muiden agendoista tiedä.

Sängyn hankkijoiden kannattaa käydä koittamassa molempia patjoja itse, jos merkkien välillä on arponut. Varmasti jo nopeasti koittamalla huomaa eroja, jos niitä suuremmin on.

2 tykkäystä

Muistakaa välillä pyöritellä patjoja eri päin. Painopisteet vaihtelee, niin ei tuu kuoppia

1 tykkäys

Samansuuntaisia kokemuksia itselläni, vaikka Ikeaa en olekaan testannut. Olkapäälle mukava ja tosiaan ainakin oma selkäni palautuu päivästä paremmin kuin aikanaan pussijousitetuissa tai “halpa” älyvaahtopatjassa. Tempur valikoitui muuten sen jälkeen sänkymerkiksi, kun vietin yön aikanaan Estoria hotellissa Virossa, jossa oli Tempurin sängyt siihen aikaan. Olin yhden yön jälkeen täysin myyty ja siihen mennessä jo testannut useampaa sänkyä.

Toinen valmistaja, jonka sänkyjä vertasin tuolloin kun ostopäätöstä tein, oli Svanen “geelisänky” tms. Tämä oli pikaisella testillä lähes yhtä hyvä kuin tuo Tempur, mutta tosiaan tuo nukuttu yö sängyssä vei päätöksen valittuun suuntaan.

Tempur on muuten tuotemerkkinä sellainen, jonka mainitsemalla saa lähes aina keskustelun aikaiseksi tyyliin “sieltä ja täältä saa samaa tavaraa halvemmalla”. Herättää tunteitä lähes kuin Tappara :slight_smile:

1 tykkäys

Vinkkinä, että sängyn rungon kestävyyteen kannattaa satsata. Ettei käy kuin Siim Liivikille.

Ja mikäli harkitset ostavasi hyvää käytettyä niin kannattaa ostaa sellainen lähes panematon malli. Kauppoja ei siis kannatta lyödä lukkoon vielä Torissa vaan paikan päällä näkee myyjästä onko panomies vai ei?

2 tykkäystä

Tässähän ei vertailtu Tempurin ja Ikean patjaa toisiinsa, vaan Tempuria ja Ikea (tms. perusjoustinpatja) + Familon -yhdistelmää.

Jos petauspatja on vaikka tuon 12cm paksu kuten Familon Lux, niin en kyllä usko olevan suurta merkitystä, millainen perushyvä joustinpatja sen alla on. Itsellä on joustinpatja älyvaahdolla ja se älyvaahto menee periaatteessa hukkaan, kun päällä oleva petauspatja on niin paksu.

Itsellä on Asko Bonelli jäykkä patja sen päällä Sotkan Thinsulate sijauspatja painoo 100+ eikä ole selkävaiva ENÄÄ vaivannut ollut pari vuotta.

1 tykkäys

Petari tuli. Toivottavasti ensivaikutelmat pitää paikkansa, piti ottaa töiden päälle pikku päikkärit, mutta nukuin 3 tuntia kuin tukki. :slight_smile:

1 tykkäys

Satuin löytämään tämän ketjun, kun hain netistä kokemuksia Familonin Lux-patjasta. Olisi kiinnostavaa kuulla, oliko patja hyvä loppujen lopuksi?

Hankin itse juuri uuden jämäkän runkopatjan ja pohdin sijauspatjan valintaa; mietityttää Familonin Lux ja Memory. En ole ihan saanut selville, onko Lux vähän niin kuin kalliimpi/parempi versio Memory-patjasta. Ilmeisesti molemmissa on muistivaahtoa kuitenkin