Kotimainen pääsarjaseura varoitti SM-liigaa pelaajien epäillystä kokaiiniringistä keväällä 2017
Ilta-Sanomien tietojen mukaan yksi SM-liigaseura otti keväällä 2017 ainakin yhden toimihenkilönsä nimissä yhteyttä SM-liigan ylimpään johtoon ja jätti sille tylyn raportin: seura kertoi liigan johdolle epäilevänsä muutamaa omaa pelaajaansa kokaiinin käytöstä.
Tällästä tähän aamuun. Tein nyt uuden ketjun jos olisi helpoamoaa seurata Case Lehterää ja tätä Liigan omaa juttua.
Lehterä-ketjusta tällainen viesti.
En tiedä kuinka omakohtaisiin kokemuksiin/tietoihin kirjoittajan viesti perustuu, mutta jo pelkästään epäily tällaisesta suomalaisessa jääkiekossa tarkoittaa vakavaa valvontatarvetta. Uskon, että tehokkain keino ilmiön karsimiseen on testaaminen.
Näin alkuun haluaisin toivoa, että tämä olisi keskusteluketju eikä juoruketju.
Tosin ei minulla ole tähän kauheasti lisättävää, tuolla jutussa on syitä ja seurauksia paremmin kuin osaisin tähän mitään heittää. No sanotaanko näin, että ensireaktioni oli ei-yllättynyt. Näin kyynikkona.
Jos tämä pitää paikkansa, niin kyse näyttäisi olevan kansainvälisen urheilupiirien trendin leviämisestä tänne. Tämä ei sinänsä yllätä, ottaen huomioon lajin nykyisen globaalin luonteen, Vladivostokista Vancouveriin. Jalkapallostahan käry jo löytyy maajoukkuepelaajalta.
Rantanen näki ja kuuli asioita kun oli Torontossa.
“Perskännit alkaa olla passée, kokaiini in.”
polvipetteri
(An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.)
8
Tästä voi tulla todella rumaa jälkeä. Sanotaanko näin, että ei ole tuuleen huutelua tämän osalta.
Toisaalta, nyt on tilaisuus puhdistaa pöytää, mutta epäilen tahtotilan olevan edelleen ongelmien maton alle lakaisussa. Järjestetään muodon vuoksi jotain testejä ja joku hölmö / tietämätön niissä sitten kärähtää tai sitten ei. Sitten tullaan julkisuuteen todeten, että asia on pääosin kunnossa. Liigakiekkoilu on sidosryhmineen niin valtava verkosto ja bisnes, että tuskinpa asioita päästetään liian pitkälle. Hommat hoidetaan ”kuntoon” kulisseissa, jälleen kerran. Toivottavasti olen väärässä.
"Lauri Marjamäki, jäikö joku pelaaja vuonna 2017 valitsematta lopulliseen MM-miehistöön huume-epäilyjen vuoksi?
– En ota yksittäisiin MM-valintoihin kantaa. Sen voin yleisellä tasolla sanoa, että maajoukkueessa on aina suhtauduttu vakavasti päihdeasioihin, hän linjaa."
Juuri näin. Poistin yltä viestin johon vastasit. Älkää mainitko tässä ketjussa nimiä ilman kunnollisia perusteita. Jo nimillä spekuloiminen syyttämättä mistään on todella epäreilua. Sitten kun on jotain näyttöä niin sitten toki saa puhua nimillä.
Joku vuosi takaperin Urheilulehti toi esiin parin KHL:ssä kiekkoilleen pelaajaan kannabiskäryn. Sitä puitiin julkisuudessakin varsin paljon. Kokaiinin osalta puhutaan jo aivan eri luokan laittomasta päihteestä.
Tämä Marjamäen mainitsema juttui tässä itseäkin huolestuttaa.
Aina kun tämänkaltaisista epäilyksistä kerrotaan, niin kyllä se alkaa huolestuttaa. Se, että mihin tämä laji ja muu urheileva maailma ovat oikein menossa, Marjamäki vahvisti IS:lle torstaina.
Törkeistä harkitsemattomuuksista voi aina seurata seuraamuksia tällä palstalla. Pätee niin tähän ketjuun kuin muihinkin. Tapauskohtaisesti kaikki aina katsotaan.
Kokaiinia pidetään kalliina huumeena, mutta näyttäisi uutisten mukaan olevan jotain satasen gramma. Kai siitä jo iltaa pääsee viettämään, eikä tarvi olla edes mikään miljoonakiekkoilija. Varmasti tulee vastaan kaupungeissa myyjiä, jotka aktiivisesti tarjoavatkin aineitaan kiekkoilijoiksi tiedetyille juhlijoille. Jos yksi joukkueesta hoitaa ostot, liittyy porukkaan varmaan helposti muitakin. Joukkueurheilussahan ei kannella muiden tekemisistä, joten tietoa voi olla, mutta siitä ei puhuta eteenpäin.
vuonna 2017 yhden SM-liigaseuran johtohenkilö varoitti SM-liigan ylintä johtoa havaittuaan kokaiinin käyttöön liittyviä ongelmia omassa seurassaan. Asian julkituonnilla oli hyvä tarkoitus:
Lehden haastattelema henkilö myös kertoi, että pontimena SM-liigalle tämän asian kertomisessa oli se, että pelaajat ottaisivat itse itseään niskasta kiinni.
No nyt sitten vaan odotellaan ensimmäisen sponsorin ulostuloa. Jos tästä jotain faktaa saadaan aikaiseksi niin päitä putoo ja taloudessa näkyy kaikilla.
Kai nyt jokaisessa porukassa on huumeiden käyttäjiä. Ei taida nykyään olla edes työpaikkoja, jotka olisivat täysin puhtaita huumeista. Tuntuvat monen “biletykseen” kuuluvan tänä päivänä.
Minulle on aina riittänyt pari olutta ja siihen se jää sit. Ei kai se mitenkään erityisesti parempi vaihtoehto ole, mutta kyllähän nuo huumeet tätä päivää ovat. Olisi erikoisempaa, jos SM-liigassa ei olis sitä, mitä on kaikkialla muuallakin.
Kiellettyjähän nämäkin ovat, mutta eipä ihmiset nyt kielloista juuri piittaa. Jokaisen täytyy käydä itsensä kanssa sitä henkilökohtaista keskustelua, että mitä päihteitä haluaa käyttää ja kuinka montaa asiaa on valmis kokeilemaan.
On minullekin aikanaan lähipiiristä tarjottu reilua mahdollisuutta kokeilla huumeita, kun kuulemma ovat niin hienoja kokemuksia. Tämä markkinointi ei oikein minuun iske. Mitään päihdettä ei kuitenkaan oikeasti tarvi ja mitään hyötyä niistä ei kuitenkaan ole - todellisuudessa yksi vaikeus lisää monien joukkueen.
Helpommalla pääsee, kun pysyy Patrik Laineen linjoilla ja jättää suosiolla kaikki päihteet välistä. Silloin ei tarvitse sen ihmeellisemmin miettiä ja voi elää kohtalaisen stressitöntä ja helppoa elämää. Mielenkiintoinen juttu on se, että ihmisellä on tällainen tarve hakea jotain “monumenttia” juhlimiselle jostakin suunnasta. Pitää olla jotain; alkoholia, huumeita tai tupakkaa. Eikä riitä se, että nautitaan hetkestä ja ollaan ystävien seurassa?
Oman kokemukseni mukaan päihteet ainoastaan kasvattavat stressitasoja ja helpoiten sitä stressiä oikeasti poistaa ihan toisilla tekniikoilla. Viikonloppuna parhaiten stressiä poistaa vaikka mökkireissu ja siihen pari hyvää ystävää mukaan. Rauhalliset saunat - jotain juotavaa - voi se olla vaikka limpparia - vaikka pihapelejä + lautapelejä siihen ja sitten hyvät ja pitkät unet porukalla. Mun mielestä se on semmosta, joka laskee oikeasti stressitasoja. Hirveä ryyppääminen ja hulinoiminenhan vaan nostaa stressiä entisestään.
Menee ehkä osittain tämän ketjun ulkopuolelle, mutta aika rajusti kärjistit kyllä nyt. Minä uskon kyllä aika vahvasti siihen, että on työpaikkoja, joissa ei huumeiden käyttäjiä löydy. Uskon niitä olevan aika paljonkin tässä maassa.
Lisäksi minäkin olen aika monenlaisia ihmisiä tavannut, ollut tekemissä. Mutta minä en rehellisesti sanottuna ole koskaan törmännyt huumeisiin, joten minun mielestäni huumeita ei ole “kaikkialla muuallakin”.
Tottakai olen kuullut puhuttavan, että se ja se on ehkä käyttänyt, mutta minun edessäni ei koskaan ole huumeita näkynyt.