Suomen murteet

Minulle Rovaniemi on Rovaniemi!

4 tykkäystä

Rollo on Rollo, kuten Juti aikanaan totesi. Paljasjalkaiset Rollon tuttavani käyttävät aktiivisesti Rollo-nimitystä, ikähaarukka näillä ihmisillä n. 25-25 vuotta. Toki Roi on myös tuttu nimitys.

Niin ja miten se Juti tähän liittyi? 2003 finaalisarjan Oulun matsissa hallin käytävillä kulki Tapparan kannattajia kantaen lakanaa, jossa luki “Juti proffax Rolloon”. Saukkonen tästä kyseli Jutilta, että mikä tää Rollo-juttu on. Juti vaan tokaisi vahvalla Tampereen murteella, että Rollo on Rollo. Asia oli sillä kuitattu.

5 tykkäystä

Maalivahdin toisessa kädessä on räpsä ja toisessa pattari. Syrjäseuduilla niistä käytetään virheellisesti muita nimityksiä. :wink:

8 tykkäystä

Mitä tarkoittaa: töllin töitä? Meidän eskarilainen kysy,on kuulemma kuullu eskarissa tämän muutaman kerran.

Tölli on talo/mökki/tms. Töitä varmaan töitä. Oiskohan siis rakennustöitä? :thinking:

2 tykkäystä

Oon kuullut ja mielestäni sillä tarkoitetaan lepäämistä tai nukkumista. En kyllä ymmärrä mistä tulee, kun tölli kai tarkoittaa torppaa.

1 tykkäys

Oiskohan lapsukainen tarkoittanut köllimistä tai höllimistä? :thinking:

2 tykkäystä

Siis aikuisen olen kuullut puhuvan töllin töistä ja minä ymmärsin että tarkoitti sillä lepäämistä.

2 tykkäystä

Jos tuossa asiayhteydessä töllillä tarkoitetaankin pientä kojua, missä ei ole mitään muuta työtä kuin makoilua?
Torpassa olettaisin hommaa piisaavan ja ehkä maatakin olisi viljeltäväksi?

3 tykkäystä

Puhutko nyt Maisasta?

7 tykkäystä

Ihan täydellinen haku tuohon mun vastaukseen.
Kysymyksesi sopi tuohon kuin nenä pyllyyn.:rofl::rofl::rofl:

https://fi.wiktionary.org/wiki/torppa

Tuota tarkoitin.

2 tykkäystä

Töllön töistä puhutaan, kun rikkoo tai sotkee jotakin ajattelemattomuuttaan. Yleensä lapsen edesottamuksista tai nuoren… Aikuisille on varattu ankarammat kielikuvat.

2 tykkäystä

Entisen työkaverin kanssa tästä joskus kinattiin ja taas osui eräässä keskustelussa silmään.
Kumpi nyt on oikea muoto?

  • Henskelit
  • Henkselit

0 voters

Lentää

  • Sääski
  • Itikka

0 voters

Lentää

  • Kalasääski
  • Kalasääksi

0 voters

Molemmat?

3 tykkäystä

Toi on yksi suomen kielen epäloogisimmista asioista. Suurin osa on vastannut oikein, että kalasääski. Linnun toinen virallinen nimi on sääksi. Todella hämmentävää.

4 tykkäystä

Myös ikäkysymys?

Sääksi eli kalasääski, vanhemmalta nimeltään kalasääksi

3 tykkäystä

Valehdeltiinko nyt taas Ilves faneille?

4 tykkäystä

Ei lennä:

  • Nauta
  • Itikka

0 äänestäjää

Yle - Itikka on yhdelle hyttynen ja toiselle nauta: Itikka on yhdelle hyttynen ja toiselle nauta | Yle Uutiset

1 tykkäys