Ja vielä selvennykseksi ilman klikkailuja :
Liukas jää varsinkin tiellä, iljanne, iljanko.
Esimerkiksi: Tie oli kaljamalla
Meillä on aina puhuttu kaljamosta. Sen enempää en osaa asiaa avata. Ja tarkoitetaan siis sitä kun kulkuväylät on peilijäässä ja luonnollisesti äärimmäisen liukkaita. Näin mistään tutkimatta väkisin tulee mieleen tuosta sanasta tai sanoista, on se nyt sitten kaljama tai kaljamo, että tulisiko se vain siitä, että tuollaisella jäätiköllä kulkeminen näyttää kuin olisi pikkukaljoissa.
E:
http://www.kysy.fi/kysymys/mita-tarkoittaa-sanonta-liisan-liukkaat-ja-kaisan-kaljamot
Kaljamo on kaljama-sanan satakuntalainen muoto. Joitakin tietoja siitä on myös Varsinais-Suomesta, Hämeestä, Keski-Suomesta ja Pohjanmaalta.
Kaljamo on kaljama-sanan satakuntalainen muoto. Joitakin tietoja siitä on myös Varsinais-Suomesta, Hämeestä, Keski-Suomesta ja Pohjanmaalta.
[/quote]
Itse en syntyperäisenä satakuntalaisena ja nykyisenä pohjanmaalaisena ole ikinä kuullut käytettävän😁
Kaljamokeli. Kyllä mäkin tän tiedän. Eikö tämä olekaan Tamperetta?
Ei ole, Tampereella se on yksiselitteisesti kaljamakeli. Myös Hämeessä. Oma kokemus näin, vaikken tuota ilmaisua jostain syystä käytäkään itse. Lienee hieman vanhempaa vuosikertaa.
En oo ikinä kuullu kummastakaan. Aina ite käytänyt ja kuullu muiden puhuvan pääkallokelistä. Hämmentävää.
Kyllä tuo kaljamo itselläkin on vallan käytössä kun vanhemmat ja isovanhemmat aina kaljamoista puhunut. Pirkanmaalta olen minäkin ja niin on vanhempani ja isovanhempanikin. Toki ei tästä Vammalasta paljoa matkaa ole Satakunnan puolelle.
Kaljaman/kaljamon nimityshän juontuu selvästikin siitä, että siihen on niin moni kaljan ostaja kaatunut ja kaupan muovikassissa olleita keskiolutpulloja on mennyt hajalle.
Samaten kuin jos Joensuussa kysytään “halluut sie turppaas”, kuulostaa niin ihanalta, että voisi vaan halata.
No saattaa se kaljamakin olla. En itse ole käyttänyt ko. termiä, niin en ole niin tarkkaan kuunnellut.
Kaljamo mikä kaljamo ja Tampereelta. Vaikka en nyt niin kauhean vanhaa vuosikertaa olekaan.
Ficka on tasku på finska.
Voi ny saatana.
Peräti samassa viestissä kaksi eri muotoa:
Mikä on palstalaisten lyhenne käsitöille?
- Kässä
- Kässy
Ilmeisesti nuorempien suosima tuo Rollo. Allaolevan artikkelin kyselyn tuloksena n. 3000 vastaajasta 40% sanoi Rollo ja 48% sanoi Roi. Roi siis suositumpi, mutta tämän perusteella myös Rollo aika yleisessä käytössä eikä siten ole väärä termi käyttää. Henkilökohtaisia mieltymyksiä varmasti rovaniemeläisillä asiasta löytyy.
En ole rovaniemeläisten suusta Roita koskaan kuullut, mutta Rollosta puhuvat yleisesti. Ovat nimenomaan nuoria aikuisia.
Niin no, minä kysyin tuota kaverilta jolle pidettiin just viiskymppiset.
Rolloa on käytetty kuuleman mukaan yli 20vee, mutta ei ole yleisesti käytössä aikuisten puheissa.
Minulle Rovaniemi on Roi.
Rovaniemi on Roi mikäli uskomme alkuperäisasukkaita.
Rolloa kuulee etelänhetelmien suusta ja muualta Lapista Rovaniemelle muuttaneiden suusta esim. opiskelijoiden. Päissäni räknäsin että nimitystä Rollo käyttää aika moni tuntemistani Kemijärveläisistä. Olisiko tuo Rollo sitten vähän niinkuin Itälappi/Koilismaa nuorison alkuunpanemaa