Suomen murteet

Nevöhööd :woman_shrugging:

3 tykkäystä

Vinkki, että kyseessä on rakennus.

Vastataan tänne, kun alkaa lipsua ohi aiheen. Tampereen kiälen hianous ei ole ainoastaan nerokkaissa sanoissa ja runollisissa sanonnoissa, vaan ennen kaikkea korviahivelevän kauniissa suorastaan musikaalisessa lausunnassa. Ja se taito on lahja, sen oppiminen vaatii absoluuttisen kielikorvan, äärimmäisen hyvän rytmitajun ja pitkät hermot.

Niin ja se mun varsinainen asia oli että eihän tamperelaiset sano linjuria nysseksi, jos niin luulit. Eikä tamperelaiset sano nääs, niin sanotaan ympäristökunnissa eli Ilveksen kannatusalueella.

5 tykkäystä

Nääs. Koska olette viimeksi kuulleet jonkun sanovan tuon? Siis normaalissa puheessaan? Ei keskustelussa Tampereen murresanoista?

Itse olen kuullut viimeksi 90-luvun alussa.

5 tykkäystä

Uretaanivaahto = urtsu, mutta rakennusta en tiedä…

3 tykkäystä

Mökillä Sääksmäellä sitä kuulee vieläkin, vanhat äijät sanoo. Tampereella en edes muista kuulleeni.

5 tykkäystä

Ei hajuakaan mitä tuo on. :smiley: Ässien kusille menneet vaahtokikkailut?

Mutta tuota ei haettu tällä kertaa. :face_with_monocle:

Olen aika varma, että käytän tuota puheessa silloin tällöin. Isä käyttää ainakin. Vähän sellainen välimerkki se on, etten ole ollenkaan varma, mutta tuntuu ainakin luontevalta sanalta väliin kun selittää jotain.

@Treppu Mullekin tuli uretaani mieleen, mutta ajattelin, ettet kuitenkaan hae sitä.

Ps. Mutta mä puhun muutenkin aika kummallisesti, eli ei siis pidä yleistää tai mitään sellaista.

3 tykkäystä

Kas, minäkin tunnustan käyttäväni tuota.
Välillä tulee aamuisin tervehdittyä työkavereita: moronnääs.:laughing:

3 tykkäystä

Joskus tuo tulee heitettyä sopivan väliin. Ei kovin usein mutta joskus. :smile:

2 tykkäystä

Ei mut katonääskun, toi toi Oijennus tarkotti tiäksää niinku normaalissa puheessa. Tai emmää tiä, mut mun miälestä moronnääs on kylä ihan jotain kummelia.

Emmää ny tierä yhtää mistä mä ny enää höpötän.

1 tykkäys

No sittenhän se on mennyt mulla ihan täysin nappiin kun suurin osa työkavereista on Kangasalta.:laughing:

Vanhempien ihmisten suusta tuo nääs saattaa kuulua useammin?

1 tykkäys

Käyttääkö kukaan sanaa siihin? En ymmärä mitä hauskaa siinä on? Aina ne korjaa,että se on siihen.

On kyllä niin outo sana, että laitetaan vaistolla:
Urtsu = ulkorakennus elikä puucee elikä paskahuusi.

2 tykkäystä

Hyvä veikkaus mutta ei!

Laitetaan vastaus, ettei koko iltaa mene. :grin:

Urtsu = Urheilutalo

3 tykkäystä

Arvasin alkuosan oikein, sen urheilun.

1 tykkäys

Mikä on tökäri?

Työttömyyskorvaus

Ainaskin nää Labbarit sanovat noin Etelä-Karjalassa… tai voi olla ihan lauritsalalaistakin.

1 tykkäys