No ei kyllä ole. Kyseessä on paikka, joka nuoruudessani oli kovinkin tärkeä syystä jos toisestakin.
No sit se on työväentalo.
Puoliksi poltettu tupakki?
Tösä…
Jos mun eka arvaus meni metsään niin uskon että toinen osui.
Molemmat vaihtoehdot olen joskus kuullut… tai sit @Messi 'llä on jotain todella legendaarista.
Ei ole lekentaarista. Kölövinä mentiin Kemijärven tökärille joka viikonloppu. Se oli työväentalo.
@Treppu heitti " vilakka" yhdessä ketjussa. Joten miten on?
- Vilakka
- Kolea
0 voters
Netistä löytyi yli 200 sivuinen rauman giälinen kirja. Siitä vaan tutkimaan paljonko ymmärtää.
(@Treppu voi suomentaa kirjan kaikille ainakin)
Jos toimin tulkkina, saanko liput Pitsiturnaukseen?
Tottakai.
Mitä on spennaaminen?
- Jännittämistä
- Ylpeilyä / leuhkimista / esim. Garteigin teatraalinen räpylätorjunta
- Jotain muuta, mitä?
0 voters
Taustaksi: avautui vasta täällä, että spennaaminen voi olla jotain muutakin kuin jännittämistä - en ollut ikinä kuullut.
Jotain hesalaisten epäsuomea luultavasti, ikinä kuulluukkaa. Spännande on ruotsiksi jännittävä, joten ehkä olisi ollut arvattavissa.
Itse olen tän (spennaamisen) kuullut vain Tampereella, en missään muualla.
Hmm… Ehkä joku on joskus nuoruudessani käyttänyt fraasia “älä spennaa”. Kuulostaa etäisesti tutulta.
Itselleni ainakin tuo termi on hyvinkin tuttu ja nimenomaan jääkiekon parista. En ole koskaan kuullutkaan, että spennaaminen olisi jännittämistä. Ei, kyllä se on torjunnan lisämyymistä.
Eli ei se ole mielestäni myöskään leuhkimista tai ylpeilyäkään.
Slangista molemmat tulee. Täällä stadissa spennata tarkoittaa jännittämistä, spendata elvistelyä. Tampereella tuo spendata kääntyi spennailuksi. 80 - 90luvulla Tampereella spennailtiin paljon, varmaan porukasta riippuen vähän merkityskin muuttui. Minulle se tarkoitti leuhkimista.
No joo, ehkä se leuhkimista voi olla torjunnan korostaminen. Mutta minulle tosiaan tuo jännittäminen = spennaus on ihan uutta. Tosin minä olen koko elämäni asunut täällä samassa ympyrässä.
Monta kertaa käynyt omalle maalivahdille sanomassa, että “lopeta nyt tollanen spennailu, suoraan napsahti räpsään”.
Uutta se on minullekin. Piti parilta aidolta stadilaiselta varmistaa.
Mulle spennaus on juuri tuota leveilyä. Mutta täällä Kehä 3 sisällä pidempään asuneena myös tuo toinen merkitys on tullut tutuksi.
Ikinä kuullutkaanntuommosesta. Tuommonen onnkuitenkin mielestäni ittensä kehumista.
Sama. Ainakin 90-luvulla aina, kun molari teki näyttävän hanskatorjunnan niin puhuttiin spennaamisesta. Tai aina ja aina, mutta yleinen termi tuo oli.