Sinulle spennaus varmaan tarkoittaa porojen aitausta…
Onko viduilla ja ■■■■■■■■■ sama asia Hämeessä?
Tuo on hiukan jäänyt epäselväksi.
Se on välittämistä. Olet selkeästi taas munkkikahveeta vailla.
Spennaaminen on tietysti jännittämistä
Nahkeeta? Nihkeetä?
Meinaako, että mitä tarkottaa?
Mulle noi meinaa ainakin sellaista “luistamatonta” tai huonosti luistavaa. Esim. Tapparan peli on ollut viime aikoina hieman nihkeää.
Tai nahkee on kyä enemmän ahdas/pieni. Esim. S-koon vaatteet on mulle aika nahkeita.
Ei ne oo nahkeita vaan naheita sulle.
Juu,tätä haetaan.
Nihkeä saattaa olla kylmähikinen eilinen reenipaita.
Nahkea taas juuri huonosti liikkuva, eli vaikka betonin,maalin tai vahan pinta oli nahkea
Törmäsin sanaan “puukuuri” taannoin, ja kyselinkin siitä tamperelaisilta, ja täällä päin tuntui kovin tuntemattomalta. Sen sijaan eräällä toisella paikkakunnalla vaikutti olevan kovinkin tuttu termi.
Tunnetko sinä sanan, ja jos tunnet, niin millä murrealueella miellät sitä käytettävän?
Tietenkin tunnen ; puuvaja/ polttopuuvarasto, vastaava.
Kaakkois Suomi/ etelä savo
Meillä Pohjois-Pohjanmaalla sitä kutsutaan puuliiteriksi.
Ja meillä Koillis-Lapissa se oli rante. Tosin tuohon kuului se liiterin edustakin.
Juu, Lappeenrannassa ja sillä seuduin. Vielä en tiedä mikä se olisi Karjalan pohjoisemmilla seuduilla. Täytyy kysästä joltain naapurilta.
Ei vielä selvinnyt Pohjois-Karjalan liiterit, mutta huomasin puukuurin olevan myös vironkielinen sana. Etelä-Karjala on toki Viroa lähellä, joten liekö sieltä kulkeutunut. Tai toistepäin, mutta eihä me täällä mitään ite kekata, vaan aina muilta apinoidaan.
Rouva on itärannikolta kotoisin ja ainakin hänelle puukuuri oli ihan uusi sana.
Itse olen tämän kuullut, mutta en saa millään päähäni kuka tai missä sitä on käyttänyt/käytetty.
Mitä tarkoittaa päntiönään?
Jatkuvasti, yhtenään…
Tää oli mulle ihan uusi sana jota en muista ennen kuulleeni.
Puuliiteri on se mitä meillä on aina käytetty. En ole kenenkään esim. E-Savossa Mäntyharjun seutuvilla kuullut käyttävän mitään muuta. Ja olen kyllä vuosikymmenien ajan tuntenut sieltä niin monia ihmisiä. Porstuasta ja konttorista kyllä puhuivat aina, mutta ne on eri juttu.