Alavariinsa. Meillä Koillis-Lapissa sanottiin, että päntiönään.
Tervon (Rovaniemen miehiä) kirjoista olen ko. ilmaisun itseeni imeyttänyt.
Laitoin just kaverille Rovaniemelle kyselyn onko tuttu sana hänelle.
E: Oli lappalaisille tuttu sana.
Tässä sopii ollakin tarkkana, kyllähän nuo pohjoisen koijarit tahtoo uunottaa meitä etelän veteliä.
Tässä tapauksessa luotan kaverin sanaan, vaikka Rovaniemellä on syntynytkin.
Sen verran monta vuotta asui Tampereella että jotain tarttui taatusti matkaan.
Huomautan että lappilainen ja lappalainen eivät ole sama asia. Tai voihan kaverisi olla oikeasti lappalainenkin, mistäs minä sen tietäisin.
Nämä ovat hiukan vaikeita termejä meille etelän vetelille.
Itellä meni fatipyssy paskaks tossa joku päivä.
Jepjep.
Mä olen kyllä lukenut porin kielen sanakirjaa mutta juuri tuo sana ei muistu mieleen.
Edittiä: Olet siis kilauttanut säästöpossun tyhjäksi.
http://www.notuli.com/pori/pori-suomi-sanakirja#F_(Pori-Suomi)
Kuinka moni meistä on silpannut?
Mää ainaki.
Vaimo raukka Itä-Suomesta ei ole ikinä sitä tehny. Me silpattiin kakarana liikuntatunneilla liikkasalin kattoon. Eli silppaaminen on tunnettu länsi- murteissa köysiin kiipeämisenä ( ja en jumankekka ole Turuust ). Yllätyksenä minulle edes kielitoimisto ei tunne verbiä.
@Messi Mikä on vantus?
En ole messi, mutta vantus on lapanen. Vanttuut on lapaset.
Vanttuut olen kuullut.
Onko sama kuin tumput?
Kyllä ovat.
Ilmeisesti vantuttaa on sama kuin tumputtaa.
Kyllä olen. Pohjanmaalta kotoisin oleva isäukko ainaki käytti tandporsta sanaa hammasharjasta ja myös verbiä borstata tai porstata. Kyllähän se ruotsin kielen harja-sanasta tulee, niinku sen alueen sanoista moni muuki, kuten vaikka sipuli = lööki.
Äsken lipsahti väärään ketjuun, mutta joo itse olen myös tuon kuullut ja sitä joskus myös käytän. Kuitenkin todella harvoin sanaa käytän (ei ole myöskään tarvetta). Uskoisin sen tulleen puheeseeni mammaltani, mutta 100 varma en asiasta ole.
Vedä vantukseen!?