Suuri sipsi- & naksukeskustelu

Erätauon sipsirapsaa:
Lidlin paskeiden nimi oli aika Pispala-henkinen Crusti Croc.

Salt & Vinegar: Nimi vois olla pelkkä Vinegar, sillä suolaa noissa ei tunnu olevan. Ihan hyvää kamaa, muttei yllä kotimaisten tasolle.

Deep Rift Sweet Chili: maistuu Taffelin legendaarisille grillisipseille, joissa suola on korvattu chilillä. Toi vieno polte on aika onnistunut, mutta tääkin kaipaa suolaa.

Kummatkin ihan ok, ei tullut paha mieli.

1 tykkäys

Tähän vaikuttaa vähän se naposteltavan muoto (esim Raffelit + dippi = vähän), mutta esim. perus Sipseissä säästeliäs on hän, kelle yksi kermaviilipurkki riittää koko pussiksi.

1 tykkäys

Sä upotat yhden raffelin dippipurkkiin ja naksun rakoihin hupenee neljännes dipistä. Eli karkeasti arvioituna 200 g kermaviiliä + ~20 g dippijauhetta riittää viiteen raffeliin.

Sipsien kanssa tulee dippiä vedettyä vähän lamalinjalla eli lähinnä kastan osan lastusta ja loppu on historiaa. Välissä en vedä lastuja ilman dippiä vaan sinnittelen dipillä niin pitkälle kuin pystyn. Pussin loppu eli dipitön rauskutus on vähän laimeaa alun syöppöyden jälkeen. Mutta seuraavana päivänä menee sitten paremmin ne jämät.

Kuulin joskus sellaisen hc-stoorin, että multakin lähti jalat alta. Yksi tyyppi kertoi heittävänsä nacho cheesebalssit isoon kulhoon ja sekoitettu dippi perään. Sekoitus, ja komeus alas lusikalla syöden.

7 tykkäystä

Wau. Menisikö aamupuuron asemesta?

Kaupasta tarttui mukaan pussi wasabipähkinöitä ja maistoin muutaman. Olen hieman pettynyt, sillä odotin sitä wasabin poskionteoihin asti tunkevaa tulista kirpeyttä, mutta noi ei olekaan lainkaan tulisia.

Wasabipähkinöiden tulisuus vaihtelee aika paljon merkin mukaan. Irtomyynnissä olevat Parrotsit ovat muistaakseni tulisemmasta päästä.

1 tykkäys

Itse yritän panostaa tällä hetkellä hiukan terveellisimpiin naksuihin. Nyt juuri menee eniten 80-luvun klassikkoa eli maapähkinöitä ja rusinoita. Tähän liittyen, haluaisin kainosti tiedustella palstaveljiltä ja siskoilta, mikä on mielestänne paras sekoitussuhde pähkinät:rusinat? Itse olen taipuvainen sekoittamaan 3:2 tai jopa 2:1. Joissain kaupan valmissekoituksissa on mielestäni liikaa rusinoita.

Pähkinät pähkinöinä… Ja rusinat roskiin!

3 tykkäystä

Ja maapähkinät maapähkinöinä.
Maapähkinähän ei ole pähkinä vaan palkokasvi.:grin:

2 tykkäystä

No viisasteluksihan se taas meni kun vakavissaan toinen kysyy :grinning:

1 tykkäys

IS on testannut perunalastujen haastajiksi kaavailtuja juureslastuja. Hintoja ei kerrottu, mutta makutestin voitti Chipventures - Kaurasnacks Oats Arrabbiata pesto.

Ravitsemusterapeutin mukaan useimmissa juureslastuissa on liikaa suolaa.

Tavallisia sipsejä ja naposteltavia terveellisempiä vertailun tuotteista oli vain Pirkka Juureslastu ja Rips Vege Chips.

Punajuuri, bataatti ja palsternakka sopii yllättävän hyvin sipsien raaka-aineeksi… Varsinkin kahta ensimmäistä voi saada festareilta vastapaistettuna tuoresipsi -kärrystä ja hyvää on (perunasipsitkin tuoreena on hyviä).

Spiraaliperuna on lafkan nimi:

Kuva annoksesta:
https://tuomaanmarkkinat.fi/tuoresipsi/

1 tykkäys

Oma suosikki tällä hetkellä on tämä Hippeasin Chili Haze. Tuli kesällä Yhdysvalloissa maistettua ja Chili Haze on lähimpänä Sriracha Sunshine makua, jota ei Yhdysvaltojen ulkopuolella myydä.

Suomessa näitä myy ainakin Ruohonjuuri ja on niitä Prismoissa ja Stockmannin Herkussakin tullut nähtyä. Ei tosin tuota Chili Haze makua. Sen tilasin UK Amazonista. Tulee postikuluineen halvemmaksi per pussi kuin noista Suomen jälleenmyyjistä ostettuna.

Huomaan taas syöväni etikkasipsejä.

2 tykkäystä

Snackfries pussi ja poppareita paukuttelen kylkeen… :ok_hand:

Aloitin tauon sipseistä. Muutama päivä jo takana. Tänään iski lievä kaipaus, mutta meidän on pärjättävä nyt ilman toisiamme jonkin aikaa.

1 tykkäys

Pitkästä aikaa kävin hakemassa maissilastuja ja tulista salsaa tökittäväksi. Kelpaa katsella yöllä finaalia.

2 tykkäystä

Mä olen pääasiassa vetänyt nouta wasabipähkinöitä viime aikoina. Yllättäen ne eivät ole edes mitenkään ryöstöhintaisia.

Tammikuu pitää koittaa kyllä vetää minimipähkinöilläkin.

Pieni sipsitauko täälläkin menossa. Lidlin paahdetut ja suolatut pistaasipähkinät tällä hetkellä lätkäeväänä, toimii oikein oikein hyvin.

2 tykkäystä

Sipsitaukoon taisi tulla tauko, kun kauppias oli laittanut 325g pusseja Taffelin grilled cheese -lastuja myyntiin eurolla kipale. Pitihän niitä yksi ostaa, kun halvalla sai. En ole vielä avannut.

4 tykkäystä