Sykemittarit, urheilu- ja älykellot

ei siinä mitään älyä ole, tietysti voi kuparin pinta-alat olla eri, mutta en ole tossa kaiuttimen kanssa huomannut mitään hitautta

1 tykkäys

Samat ajatukset meikäläisellä, varsinkin kun vaihdoin Watchiin enkä ole enää käyttänyt sykevyötä vaan pelkkää ranteesta mittausta. Se antaa ihan tarpeeksi hyvän tiedon harjoituksen kovuudesta.

1 tykkäys

Jos harjoittelu on suhteellisen ”tasavauhtista” ja ranteen anatomia sopii mitattavaan välineeseen - se usein riittääkin. Intervalli-lajeissa tai lajeissa, missä kelloa ei voi pitää kädessä tulee ongelmia tämän kanssa.

Ranne-mittauksen yleinen heittämä lienee 5% molemmin puolin, yksilöstä riippuen. Helpolla matikalla jos lasketaan (HRMax esim. 200) se on jo n. 10 lyöntiä pielessä. Tarkkuus toki kasvaa jos suoritus on sykkeen kannalta tasaisempi.

Iivon harjoitusohjelmarungossa taitaa olla kestävyysharjoittelusta 90% pk-harjoittelua. Ja muistaakseni tuo edusti 80% kaikesta harjoittelusta. Monikaan pro-tason kestävyysurheilija ei tarvitse pk-harjoittelussaan itselle mittaria, sen verran hyvä tuntemus on saavutettu testeissä ja treenituntien aikana omaa kroppaan. Valkulle nuo tosin voi olla hyvää seuranta-dataa ja tokihan tuo vauhti/ korkeus- data tallentuu samalla.

Pk-harjoittelussa tuo ”stressaaminen” on myös tuttu ilmiö, joka usein saattaa vähän jopa haitata menoa. Jos olo on hyvä, mutta syke jostain syystä aiempaa korkeammalla, saattaa se vesittää koko harjoitusta. Tämän ilmiön vuoksi osa tuntemistani aktiiveista tekee pk:t fiiliksellä ja AINA ilman laitetta. Mittausaparaatti on mukana vasta VK- ja MK-harjoitteluissa.

Kannattaa tehdä kuten itselle sopii ja tiedostaa asioiden plussat/ miinukset välttäen kuitenkin ehdottomuutta. Näin armollisuudella saadaan jatkumoa, joka sitten palvelee paremmin kokonaisuutta, kuin yksi vaikkapa yksi puritaaninen pk-suorite.

3 tykkäystä

Mä kun hankin kellon missä on sykemittaus niin kaksi kuukautta vedin treenit kahdella mittarilla, oli Huawei ranteessa ja Polarin vyö mikä oli linkitetty puhelimeen. noissa korona ajan kotitreeneissä autotallissa nyrkkeilysäkkiä ja kuntopiiriä oli sykkeiden ero maksimissaan +/- 3 niin maksimi kuin keskisykkeissä niin totesin että käytän jatkossa pelkkää kelloa.
Kamppailu (thainyrkkeily) hommissa muuten voi pitää kelloa paitsi kun kun nujutaan kaverin kanssa ilman hanskoja (lähiottelu).
Itsellä kimmoke älykellon hankintaan tuli siitä kun tossa taannoin tuli vedettyä itsensä aika pahasti ylirasitus tilaan ja sykkeet oli satasen pinnassa kun makasi sohvalla ja katsoi televisiota. Nyt tulee joka aamu tarkistettua yön sykkeet.

3 tykkäystä

Onko jollain kokemuksia Polar Verity Sense -sykeanturista? Onko tarkempi kuin rannemittaus, joka ei toimi voimailussa ja intervallilajeissa. Ensisijainen käyttökohde jääkiekko.

Sain kyseisen sykeanturin syntymäpäivälahjaksi kesällä 2021. Hyvin on toiminut ja olen laitteeseen tyytyväinen. Itsellä käytössä lähes kaikissa mittaamisen arvoisissa liikuntasuorituksissa. Toimii myös painihommissa jossa ei muunlaista sykevyötä voi oikein käyttää. Itse olen käyttänyt linkitettynä Polar Grit kelloon joskin suoritukset voi mitata ilman kelloa jolloin mittaukset puretaan tietokoneelle suoritusten jälkeen.

2 tykkäystä

Mulla on ollu käytössä noin puolen vuoden ajan. Lajeina punttisali ja painihommat. Oon kyllä tykänny.
Alkuun oli ongelmia yhteyden kanssa, kun käytin Polar Flow -sovellusta. Yhteys tuntui katkeavan todella usein ja kovan reenin jälkeen harmitti huomata, ettei mittausta ollut tullut kuin joku puoli tuntia. Asia korjaantui, kun latasin Polar Beat -sovelluksen. Nyt yhteys on säilynyt pääsääntöisesti koko reenin ajan.

Mittaustarkkuus on paljon tarkempi, ainakin mun mielestä ja kokemuksen perusteella.

Oon ymmärtäny, että laitteen itsessäänkin saa tallentamaan tietoa, jonka voi sitten purkaa. Itse olen kokenut tuon puhelinsovelluksen kautta käyttämisen omalle kohdalle sopivammaksi. Itse siirrän sitten Beatista Flowhun tiedot, kun mulla on myös käytössä Polarin kello, niin tulee palautumistiedot, levot ym. saman sovelluksen alle.

3 tykkäystä

Muutamalta tutulta löytyy, ovat tykänneet. Itsellä H10 enkä siitä aio hevillä luopua ja taitaa Polar kehua itsekkin mallia lippulaivaksi. Mutta varmaan jos olisi pakko vaihtaa, vaihtaisin tähän kysymääsi malliin.

Olen tullut siihen tulokseen, ettei nämä mallit ole niin kalliita, etteikö niille voisi antaa mahdollisuutta jos liikkuu aktiivisesti. Tyhmempiäkin ostoksia tulee tehtyä. :sweat_smile:

3 tykkäystä

Jaahas, Polar Igniten akku on kyykännyt 3v iässä. Ei kestä enää kuin pari-kolme tuntia, joka ei riitä lasketteluun – muuhun kuntoiluuni kyllä.

Polar tekee mekaanisesti tosi laadukkaita kelloja, mutta surkea sovelluskehitys (eli ei kehity) on ottanut päähän jo useamman vuoden ja nyt tämä akun kestämättömyys on kyllä viimeinen pisara.

Mutta haluaisin suosia suomalaista ja toisaalta en haluaisi investoida satoja euroja, koska kyllähän ihminen pystyy elämään ilman urheilukelloakin.

Onko jollain kokemusta Suunto 5 Peak mallista? Erityisesti kiinnostaa toimiiko sykemittaus ranteesta kuinka hyvin?

Mulla on Suunto 7 ja ranne mittaus toiminut loistavasti. Ollut tasan kaksi vuotta .

Täällä sama Vantage V kanssa, mutta vaihdatin Polarilla uuden akun. Maksoi muistaakseni 130e kuluineen, ei halpaa, mutta kun muuten toimi ja toimii edelleen, niin ei tarvinnut uutta hankkia.
Softan päivityksistä myös piiskaa Polarille. Mitään uutta ei oikein tule, sama oli tätä edeltävänkin Polarin kanssa, vaikka kuinka julkistuksen yhteydessä lupailivat.

Nää on tietysti makuasioita, itse ajattelen, että 3v. mille tahansa päivittäin (tai lähes) käytettävälle laitteelle on keskipitkä aika - ei pitkä, joskaan ei lyhytkään. Sama esim. puhelimissa.

Olen ymmärtänyt, että Igniten tuohon versioon ei saa sykevyötä tai sitä et käytä? Tämä kohdistaa kaiken käyttöpaineen kelloon. Jos mittaat päivittäin palautumista, sykettä, treeniä jne. onko oikein olettaa ettei akku ottaisi osumaa? Eri asia on, huoltaako/ vaihtaako?

Polarista olen huomannut, ettei keskikastin tuotetta kannata ostaa. Tämän siis itse koin M600 kanssa. Se kesti juurikin 3v, joista viimeinen oli tappelua.

Vantage V2 oli mennyt mukavasti eteenpäin. Kelloon oli tullut mielestä paljon pikkunäppärää treenidataa. Käyttöliittymäkin muokkaantui uuden laitteen myötä vaikka pääosin sama - mulle selkeä ja looginen ja sisältää paljon (mun mielestä) riittävää treenidataa.

Mutta siis: suosittelen muutakin aparaattia rannemittauksen lisäksi (säästää myös kelloa) ja valitettavasti niitä korkeimman hintaluokan tuotteita.

Sama vehje ja omassa käytössä ihan sysipaska!

Akku ei riitä pitkään treeniin / kisaan (pitkä maastopyörä lenkki 6h, Sulkava vaille viisi tuntia). Kuluttaa käytössä akkua melko lailla vauhdikkaasti, tosin lataa myös erittäin nopeasti.

Sykemittaus ihan mitä sattuu, näkee trendin mutta tippuu tosi herkästi alas, esim kesken sählypelin saattaa näyttää pitkän aikaa jotain 120 sykettä ja alle vaikka tosiasiassa ennen ja jälkeen menty yli 160 sykkeeillä ilman että muutosta pelissä tapahtunut.

Etukäteen ladatut kartat oli aluksi n 42km /sivu, nyt tipahtanut ala n 30km/sivu.

GPS paikannus melko epätarkka, vertaan vaimon Garminiin, ja mitatut matkat siis suuntaa antavia.

Jos olisin kovempi urheilija tai tavoitteena olisi joku oikea kisa, niin tämä vekotin lähtis vaihtoon, vaan eihän tällaista (omasta mielestä) romua kehtaa edes antaa kellekään

En kiistä kun en ole ko. aparaattia omistanut, mutta jos olisit urheilija, tuo laite olisi jo Polaristakin väärä tuote sulle :sweat_smile:

1 tykkäys

GPS on se virtasyöppö, ei sykemittaus. Sen verran elektroniikasta tiedän työhistoriankin ansiosta, että akku tuosta luultavasti on paskana.

Jes, en epäillyt ammattitaitoasi ja olisin voinut listata GPS:nkin. Se tosiaa syö akkua eniten. Pointti oli vain se, että onhan 3v tavallaan ihan hyvin, kun se käytännössä koko ajan mittaa jotain.

Mutta kuten sanoin, jos ko. laitetta arvostat ja käytät - älä osta kompromissia.

Voi olla noitten tekemisiesi lenkkien jälkeen, ei olisi enää pulssia mitattavissakaan, ainakaan minulla.:wink: Vedätkö joka päivä tuommoisen reenin? Kello ottaa tulokset kyllä talteen, vaikka ei kellossa sitä enää näytä.

Harrastuskäyttöön noin 800 kilometriä uintia pariin vuoteen hallissa, järvillä ja merissä toiminut oikein hyvin. Akku toki pitää ladata päivittäin.

Nimimerkkisi on kovasti harhaanjohtava.

Älykellojen hyödyllisin ominaisuus on itse asiassa värinähälytys herätyskellossa. Sellainen on yksinkertaisesti oltava, tai perherauha järkkyy.

Sinänsä tiedän kyllä ilman sensoreitakin kulkiko peli, oliko juoksuaskel kevyt tai mäkisuksi luistava.

4 tykkäystä

Tänne on muutaman kerran juostessa tullut fiilikseltä ja kellolta täysin päinvastaiset mielipiteet, ja aina siis niin päin, että kellon mielestä ollut ihan jees suoritus (omaan tasoon nähden), vaikka oma fiilis on ollut täysin päinvastainen.

Tuosta värinäherätyksen tärkeydestä täysin samaa mieltä; antaa jopa mahdollisuuden torkuttamiselle (uhka vai mahdollisuus) häiritsemättä ympärilläolevia.

En, en tietenkään joka päivä, herran jestas kuolo korjaisi!
GPS tosiaan syö akun todella vauhdikkaasti, ja siksi lakkasin käyttämästä “kellona”, sammuksissa kotona pöydällä ja sykemitarina pääasiassa käytössa.
Sykemiitausten aikana jos akku menee tarpeeksi tyhjäksi, siirtyy akun säästö moodiin, näkyy pelkkä kello, ja stoppaa kaikki mittaukset; teki pitkällä maastopyörä vaelluksella kymmenisen kilometriä ennen loppua. Hiukan harmitti vaikka akun mahdollinen hyytyminen oli tiedossa ja tauolla laitoin “Tauko” tilaan, niin tuo pirulainen mittasi sykkeen ja piti gps paikannukset päällä myös sen ajan, piirsi myös karttaan tauolla tapahtuneen liikehdinnän/ siirtymisen.
Laite olisi varmastikin omasta mielestä parempi mikäli sykemittaus toimisi sykevyöllä, oletettavasti myös paljonkin tarkempi.
Seuraava mittari sitten on vyöllä(kin) toimiva. (Polar Grit x pro houkuttaisi, onks tietoo kellään)
Mutta tämä nyt hankittuna, sillä mennään. Tällainen harrastelija pärjää tuollakin, harmitellen mutta pärjää ja vaikka datan tarkkuus olisi itseä kuinka kiinnostava, niin mainosta siteeraten “Paras treeni on tehty treeni”

1 tykkäys