Sykemittarit, urheilu- ja älykellot

Olen aikaisemmin suositellut ja suosittelen edelleen tsekkaamaan Garmin Venun. Minulla käytössä tuo ja uudempiakin versioita on tullut. Akku kestää tässä vanhassa edelleen hyvin
Saa halutessaan sykevyön, on rannemittaus, on värinä herätystä, ei näytä liikaa urheilukellolta. Lataa todella nopeasti täyteen. Saa näytönsuojusta. Saat lähimaksu ominaisuudet jne.
En ole löytänyt huonoa sanottavaa.

2 tykkäystä

Itsellä kolmas vuosi menossa Garminin Fenix 6x sapphiren kanssa, aivan upea laite. Akku kestää viikon, 1-3 suoritusta per päivä, kävelyä, lenkkiä tai salia. Tässä joku panssarilasi, ei tarvi kalvojen ja suojien kanssa pelata. Gps ei itselle kovin tärkeä itselle ole, mutta vaikuttaisi pelaavan mainiosti.

1 tykkäys

Tästä kellosta (Polar Pacer) kokemusta nyt noin 12 kk, eikä edelleenkään pahaa sanottavaa. Hinta/laatu suhde hyvä.

Uutena lajina tullut mukaan uinti kerran viikossa ja rannesykemittaus toimii siinäkin omaan makuun hyvin. Liikuttua tulee noin 7 tuntia viikossa ja juoksu päälajina. Akku kestää noin viikon (sykemittaus päällä koko ajan + treenit). Yöllä en kelloa ranteessa pidä.

Itsekin hankin n.2viikkoa sitten Garmin Fenix 7X Sapphire Solar kellon. Hankintahinta oli aivan järkyttävä ja pisti miettimään pystynkö edes perustelemaan moisen summan laittamista vain ja ainoastaan itseeni.
Aiempi kelloni oli Polar Grit X, josta ei pahaa sanottavaa ainakaan itselläni ollut, edes akun kestosta vajaan kolmen vuoden käytön jälkeenkään.
Kahden viikon käyttökolemuksen jälkeen huomioita Garmin vs. Polar. Mielestäni Polarin rannesykeanturit ovat paremmat. Polarilla ei ollut koskaan ongelmia mitata rannesykettä tatuoidusta ihosta, kun taas Garminilla kellon sijainti on hyvin tarkka mikäli mustetta ihosta löytyy. Olen jopa kuullut, että ongelmia ollut tummemman ihon omaavilla, tämä toki kuulopuhetta. Polarilla kellon käyttöjärjestelmä on huomattavasti selkeämpi, kun taas Garminin käyttis todella paljon monipuolisempi sekä muokattavampi. Garminin opetteluun meni hieman aikaa, mutta sen opittuani tykkään kyllä. Garminin parittamisessa ulkoisiin antureihin (esim.Polar Verity Sense-sykeanturi) ei ollut ongelmia, jota Polarissa ajoittain oli.
Garmin Connect-appi on selkeä ja informoiva. Kategorioita löytyy moneen lähtöön, joita seurata niin halutessaan. Garmin Connect löytyy myös verkosta, jossa pystyy luomaan itselleen monipuolisesti harjoituksia niin kardio-, HIIT- kuin voimaharjoituksiin. Löytyy myös tavoitteellisia harjoitusohjelmia ainakin juoksuun ja pyöräilyyn.
Itse olen mitannut voimaharjoituksia sekä juoksulenkkejä Polarin sykeanturilla ja hyvin on toiminut. Polarillakin pärjäsin hyvin, mutta lisäkipinää päivittäiseen tekemiseen olen saanut paljon Garminin hankittuani.

1 tykkäys

Mä oon vahvasti eri mieltä tuosta käyttöliittymästä, tosin kokemusta Polarista löytyy eri mallista (Vantage M2). Garmin on huomattavasti selvempi ja viimeistellymmän oloinen kokemus ainakin tuohon malliin verrattuna. Käytössä ollut Garminilta siis 3 HR, 6X Sapphire ja nyt Epix 2. Omaan makuun parhaat urheiluälykellot löytyykin siis Garminilta.

Rannesyke on kyllä näissä malleissa tarkka ja data käypää. Tuossa Polarissa on eri värisiä emittereitä, joten pystyy sitten paremmin ottamaan sykkeen myös tatuoidusta kädestä/tummasta ihosta.

Jos kello unohtuu tai akku on tyhjä, mikä on fiilis reeneissä:

• Hukkaan menee reenit, ei dataa, ei reeniä
  • Vähä harmittaa, mutta anti olla
  • Ei haittaa yhtään!

0 äänestäjää

Itsellä ollut Suunto 3 nyt kaksi vuotta. Olen ollut todella tyytyväinen. Mittaa hyvin sykkeen. Ja kellon äly toiminnot riittäviä. Kello on ollut minulla kädessä käytännössä 2 vuotta. En ota sitä pois muuta kuin ladatessa. Ladata tarvitsee 1-2 kertaa viikossa. Kello kädessä myös saunassa. Tehdastyössä kello myös altistuu kuumuudelle, kaikenlaiselle lialle ja jopa fyysisille iskuille. Mitään vikaa ei ole ollut. Pitkillä pyörä lenkeilläkään ei ole ollut huomattavissa mitään erityistä akun kulutusta.

Sitten joskus kun tämä hajoaa niin Suunnon kello on minulle ainoa vaihtoehto. Niin hyvät kokemukset on ollut tästä kellosta.

Olen vannonut pysyväni suomalaisissa, mutta nyt on tulossa tuote, joka koettelee vakaumustani.

Casion G-Shockista tulossa GPS ja sykemittaava versio.

1 tykkäys

Jos toi osaa mitata myös pyöräilyä harjoitteena niin voi päätyä omaan ranteeseenkin. Lisäksi saisi tapettua kaksi kärpästä yhdellä iskulla kun saisi hankittua G-Shockin ja älykellon.

E: DWH5600-1 | G-SHOCK Move Digital Watch | Casio

Eli pohjaa Polarin tekniikkaan.

Onkohan täällä muita, jolta löytyy Coros ranteesta? Olen reilut pari vuotta käyttänyt Pace 2-mallia ja tällaiseen arkikäyttöön sekä kevyempään kuntoiluun aivan loistava vempele. Erityisesti bonusta tulee kellon keveydestä, kulkee todella huomaamattomasti ranteessa ympäri vuorokauden. Niin ikään akunkesto on mainio. Heavy userit todennäköisesti kaipaavat enemmän ominaisuuksia, joita tarjoaa saman valmistajan Apex-malli.

Jos joku on juuri nyt hankkimassa urheilukelloa, niin uskallan suositella ainakin tsekkaamaan tämänkin vaihtoehdon.

Melko tasan kolme vuotta sitten tässäkin ketjussa kerroin päivittäneeni Garminini vivoactive 4:ään ja olevani tyytyväinen. Oli kyllä ihan jees, mutta siinä meni vähän vikaan, että silloin sen ja Venun välillä arpoessani olin lukevinani väitteen, että va4:n akku kestäisi paremmin koska Venun näyttö söisi muka niin paljon. Mutta vivoactiven akun kestoon en ihan tyytyväinen ollut. Ei se koskaan ollut mikään kerran viikossa -ladattava, mutta tämän kolmannen elinvuotensa aikana tuntui tarvitsevan latausta jo joka päivä, vaikkei ollut edes gps-suorituksia. Tai piti ainakin varoiksi ladata ettei seuraavana päivänä mentäisi jo huuruilla, vaikka siinä vaiheessa olisi näyttänyt jotain 40 prossaa.

Nyt menin sitten ja pistin tulille Venu 2:n. Nyt on akun kesto sitä luokkaa kuin pitäisikin (mistä @Oijennus jo kolme vuotta sitten Venua kehuikin). Nyt on päivätolkulla ranteessa, on useita gps-lenkkejä ja -tunteja, akku näyttää vielä neljännestä, ja tietää ettei ole mitään tarvetta ladata tänään eikä huomennakaan.

Muutenhan ominaisuudet on vanhaa tuttua ja hyväksi (kunnes paremmalla esimerkillä toisin todistetaan) havaittua Garminia. Pikkuhiljaa tässä noustaan sieltä 200-400 euron luokasta kohti tosikelloja – joista tosin tuskin tällä käytöllä edes olisi mitään varsinaista lisäarvoa, joten ei siis sittenkään nousta sinne.

4 tykkäystä

Nyt on eka yö takana uuden Garminin kanssa!

Vanha Garmin fenix 6x prohon tuli anturi vika ja ei enää laskenut askeleita eikä näyttänyt syke(kuollut mies) lukemia ja piti ihme särinää välillä?2v takuu oli umeputunut viime vuonna! Noin kuukausi takaperin piruuttani otin yhteyttä Garminin huoltoom chatin kautta ja kyselin apua ongelmiini? Kaveri auliisti vastaili tyhmiin kysymyksiin kunnes kertoi että näissä anturi ongelmissa takuuta on jatkettu vuodella ja niiden tietojen mukaan mun kello kuuluu vielä tuon lisävuoden sisään! Lähetin vanhan Tanskaan ja sieltä tuli sähköpostia viikon päästä ettei kyseistä kelloa ole niillä varastossa eikä tiedä koska tulee? Sähköpostissa oli linkki Garminin sivuille jossa oli tiedot Garmin fenix 7 solar editioniin ja kysymys että kelpaako tämä korvaasva laite minulle? No tokihan se kelpas ja on kyllä melkonen parannus Fenix 6:sta :+1: kerrankin paistoi se aurinko sinne risukasaan mun kohdalla! Laite on sirompi kuin 6:nen mutta istuu napakammin ranteeseen ja näyttö toimintoineen suurin parannus tähän asti ennen kuin pääsee kunnolla testaan!

12 tykkäystä

Vähän tuolle Garminin algoritmille olen loukkaantunut. Kehtaa väittää viimeaikaisen ‘harjoittelun tilan’ olevan tuottamatonta. Ihmetellä täytyy. Päiväkirjasta löytyy 10:neen päivään 7 kappaletta 40min pyöräilyharjoitusta n.200W keskitehoilla + 1 löllöttely pyöräily. Näiden lisäks löytyy kaks raskasta kahvakuulareeniä kestoltaan n.15min 140bpm sykkeillä (jotka itsellä todella matalat - leposyke 40-43:n luokkaa). Myös yhden 45 minuutin yksi jakoisen voimaharjoittelun olen tehnyt ja kuntoportaisiinkin ehtinyt. Niin ja tulihan se yllätys-Cooper:kin juostua, että ihan en näkisi ettenkö näillä reeneillä jotain tuottavaa saa aikaiseksi. Hieman ristiriitaisesti Garmin myös kertoo pitkäaikaisen kuormittavuuden olevan kuitenkin optimaalisella tasolla.
Turhan paljon tuntuu algoritminsa arvostavan juoksua ensisijaisena liikunnan muotona.

1 tykkäys

Polar ei huomioi yleistä aktiivisuutta, vaan moittii harjoittelun puutteesta. Hauskasti heinäkuun (mökillä) aktiivisuuteni on reilusti korkeampi kuin kesäkuussa (duunissa ja kuntokuuri).

En tiedä oonko tehnyt asetuksissa jotain joskus, mutta mulla ei oo koskaan mikään muu vaikuttanut suorituskykyarvoihin kuin juoksu. Ja juoksussakin se tuntuu arvostavan vain vauhtia maltillisella sykkeellä. Garminille ei maistu jos vetää vaikka kolme kertaa pidemmän matkan normaalia hitaammalla vauhdilla pk-reeninä niin kuin kovasti pitäisi kaikkien tehdä. Garminin mukaan sellainen lenkki jopa saattaa laskea kuntoa tai sitä algoritmillistä hapenottokykyä, mitä nyt sitten yrittääkään mitata.

Isossa mittakaavassa pidemmillä jaksoilla sen arvot kyllä korreloi aika hyvin oman kuntofiiliksen mukaan, että kyllä se jotain osaa.

Polarin profiilissa saat valita treeniaktiivisuuden ja muun aktiivisuuden. Jos treeniaktiivisuus ei mätsää pitkällä jänteellä ilmoitettuun, se ei ole oletetulla tasolla ilmoitettuun. Joten, kannattaa laskea silloin omaa treenistatusta, koska se nimensä mukaisesti mittaa vain tätä.

Aktiiviauus taas määrittää lifestyleä (treeni ja muu liikunta). Harvoin fyysinen aktiivisuus suoraan täsmätreeniä vastaakaan, mutta terveyttä se edistää (ja tukee harjoittelua).

Yksilöllisiä eroja, mutta itselle tuo jaottelu on looginen. Polarin miinus mielestäni on voimaharjottelu-treenipeofiilin luokittelu kevyeksi liikunnaksi, vaikka olisi mavettanut kuinka tms. Tällöin teoriassa 5 kovan salitreenin viikkomäärän kanssa mittari kertoisi sinun treenanneen kevyesti, vaikka et pystyisi edes kävelemään. Toki tämänkin logiikka on painottaa kardioliikuntaa, mutta mielestäni sen tulisi huomioida lajispesifi ominaisuus paremmin.

1 tykkäys

Tekeekö muilla Polar Beat (Android-versio) sellaista että jos kesken juoksun laittaa puhelimesta näytön kiinni niin myös tuo suorituksen mittaaminen loppuu, ei siis päivitä enää juostua matkaa tai poltettuja kaloreita, vain kello pyörii eikä lähde enää uudestaan mittaamaan vaikka suorituksen keskeyttäisi ja aloittaisi uudelleen? Kohtuullisen ärsyttävä ominaisuus. En ainakaan toistaiseksi ole havainnut muussa kuin juoksemisessa, esimerkiksi salitreenin tallennusta jatkaa kyllä iloisesti kolmekin tuntia vaikka näyttö olisi kiinni.

Polarin tukeen otin jo yhteyttä mutta se taitaa olla kesälomalla.

edit. tulikin vastaus, jos jollain muulla ilmenee samaa niin ilmeisesti tästä kiinni: How to disable power saving for the Polar Beat and Polar Flow Android apps | Polar Global

Garmin hieman lämmennyt vaelluksella?

1 tykkäys

Aiemmin kirjoitin, että ostan suomalaisen (tai “suomalaisen”) älykellon, kun joku täällä vielä yrittää kuluttajaelektroniikkaa tehdä. Vaikeaksi tämä on kuitenkin tehty.

• Polarin kanssa minulla on biiffi. M200:n rannekkeet olivat huonolaatuisia ja venyivät. Lopulta USB-latausliitin murtui. Ignite on monelta osin loistava - fantastisen kirkas näyttö ja kestävä, mutta akku hyytyi. Valmistaja ei tullut asiassa vastaan.
  • Suunnon edullisissa malleissa himmeät näytöt eivät houkuttele ikänäköistä. En ota lukulaseja mukaan urheiluhommiin.

Kallista en osta - hintaluokka ~200€. Akun pitäisi kestää päivä laskettelurinteessä ja ylikin. Sykettä pitää mitata ja herätyskello värinällä on tärkeä. Lajeina jääkiekko, laskettelu, lenkkeily ja kuntosalo.

Sattumalta silmiini osui Garmin Instinct 2. Onko jollain kokemuksia tästä mallista? Tuotespeksien perusteella se aika monta rastia minun ruutuihin.

Edit: @Oijennus oli Garminin miehiä - onko heillä lajiprofiili jääkiekolle?

Itseä haittaa eniten se, kun kello ei enää synkkaa automaattisesti jonkun Android päivityksen jälkeen. Ennen tuli tiedot heti lopetuksen jälkeen. En ole kyllä lueskellut saako tuon jotenkin kierrettyä asetuksista.

Polar Flow siis kyseessä.