Sykemittarit, urheilu- ja älykellot

Katso virransäästöasetukset kaikki pois päältä Flown sovelluksen osalta, tai Android sulkee sen käyttämättömänä. Asiassa voi olla merkkikohtaisia eroja puhelinissa.

Tosin, minun Ignite ei ole koskaan synkronoinut automaattisesti.

Itse suosittelen Suuntoa jos haluat kestävän ja toimivan kellon. Ohjelmisto toimii varsin hyvin ja itselle on riittänyt Suunto 3 kellon ominaisuudetkin.

Mutta isoin tekijä tuo kestävyys. Kello on minulla aina kädessä. Töissä, kotona , nukkuessa, valvoessa urheillessa, uidessa ja myös saunassa. Töissä varsinkin kello altistuu ääriolosuhteille. Tänä vuonna se on ollut esimerkiksi noin 20 päivää fosforihappo säiliössä.

Akku kestää vieläkin noin 4-5 päivää. Olin kesällä lapissa pyöräilemässä viikon reissulla. Kello nauhoitti harjoitusta 6-8 tuntia joka päivä. Kerran latasin tuon reissun aikana. Ja kello on siis jo 3,5 vuotta vanha.

Uudemmat Suunnot varmaan vielä parempia.

1 tykkäys

Mielläläni, jos löydän niiltä kelpo kellon järki hintaan. Kävin aikaisemmin vilkaisemassa Peak 5:sen kaupassa, mutta sen näyttö oli niin surkea, että sivuutin sen samoin tein. Peak 9 hinta on laskenut, joten se pitää vielä hypistellä. Kestäviä ne ovat - tunnen monta Suunnon omistajaa.

Tässä on muuten sivusto, joka julkaisee erinomaisia ja riippumattomia urheilukellotestejä:

1 tykkäys

Keskisen kellolla on yleensä Suomessa ihan hyvät hinnat, ei toi Peak 9 ihan kauheasti yli budjettisi näytä olevan tällä hetkellä:

Olen itse kantapään kautta oppinut, ettei tässä genressä kannata ostaa halpoja malleja - ne tulevat kalliiksi.
Paras malli mikä mulla on ollut on nykyinen Polarin Vantage V2. Valitettavasti nämä tavarat ovat yhtä pitkäaikäisiä kuin puhelimet .

Itsellä Suunto 7, aivan eri planeetalta tämä vehje; akku kestää kellona pari päivää, tallennuksessa jos gps (mahd harva paikannus) päällä max 4-5h, sammuilee/ käynnistyy uudestaan satunnaisesti kesken harjoituksen, lataukseen kun laittaa niin saattaa ladata jossain vaiheessa, offline kartat oli alunperin n. 45 km/ sivu, sittemmin 29km (offline ja aivan uusi malli oli alunperin vahvat syyt ottaa tämä malli), Ollut n 2,5v ja viimeinen Suunto mitä koskaan hankin!

Itselläni on edelleen käytössä Venu. Tässä ei ainakaan ole jääkiekkoa erikseen, mutta esimerkiksi laskettelu löytyy. Minä en itse kiekkoa pelatessa käytä kelloa, joten minulle ei tuo ole ongelma.

1 tykkäys

Mitä illalla googlailin, niin ilmeisesti Garminin lajiluettelo on aika suppea, mutta niitä voi luoda itse, haluamilleen nimikkeille.

1 tykkäys

Aiemmin 3v. Polar Grit X käytössä. Oli hyvä kello ja sillä pärjäsi tosi hyvin. Vantage V taitaa liipata läheltä ominaisuuksiltaan.

Nyt käytössä Garmin. On tää vaan hyvä. En ole löytänyt yhtään vikaa tai no tatuointi tuotti sen, että piti alkaa “oikea kätiseksi”, joka itseasiassa tuotti hetken kipuilua käytön suhteen. Ei tuntunut oikealta. Eikä hintakaan etu ole. Muokattavia lajiprofiileja tekee ite helpohkosti. Jääkiekkoa ei oletuksena ole. Puolen vuoden käytön aikana on kuitenkin joitain lajeja tullut päivitysten myötä.

1 tykkäys

En tiedä varmaksi mutta luultavasti omat nimetyt lajit ovat vain kellossa näkyviä aliaksia. Näkyvät sitten Garmin Connectissa jonkun isomman korin alla, esim mailapelit tai ”muut lajit”.

1 tykkäys

Olen siinä käsityksessä, että mittausteknisesti lajeissa ei kuitenkaan ole mitään eroa, pl. isot valinnat esim. onko GPS päällä (ulkolajit) vai ei (sisälajit). Tämä kellon merkistä riippumatta.

Mittaukset toki varmasti samat. Lähinnä jos haluaa katsella pidemmän ajan statistiikkoja tai filtteröidä suorituksia lajin mukaan. Esimerkiksi jääkiekko ja salibandy saattavat mennä Garmin Connectissa sekaisin kun kummallekaan ei ole omaa profiilia.

2 tykkäystä

En tiedä ymmärsinkö kommenttiasi oikein, mutta kyllä Garmin mittaa lajiteknisiä asioita. Esimerkiksi SUP-lautailussa laskee vetojen määrän ja keskimääräisen vedon liu’un pituuden. Voimailussa laskee nostojen tai vaikkapa punnerrusten määrän. Kalastuksessa voi laittaa kalojen määrän ja tallentaa GPS-paikat, missä kala nousi.

Jääkiekkoprofiilia en löytänyt.

Muuten kyllä Garminia suosittelen. En itse ole käyttänyt muita merkkejä, mutta lähipiirissä on Suuntoa sekä Polaria, eivätkä ne yllä Garminin tasolle. Toki hintaerokin on aika mittava, kun itsellä on aina ollut malli kalleimmasta päästä.

2 tykkäystä

@ljpp

Jep, riippuen mallista, ainakin Polarilla (ja osittain muilla, mutta Polar tutuin) valmis lajiprofiili tarjoaa ns. tiettyä oleellista dataa. Esim. uinnissa aiemmat mallit tunnisti käsien liikkeistä jopa uintityylit ja allasmitan määrittäminen laskee matkan (luultavimmin käännösten perusteella).

Juoksuissa sinulle lasketaan askelfrekvenssit ja automaattiset kierrokset menee yleesä kilometreittäin, mutta näitä voi säätää myös itse. Lisäksi mäet (ylä- ja alamäet) tallennetaan automaattisesti.

Mailapelien datakeruussa ei ole eroa, mutta käyttäjä pystyy itse hakemaan tietyt lajit ja yleisdatana voi nähdä lajijaukaumaa ja treenidataa lajien kesken.

Nuo valmiit lajiprofiilit ovat siis tavallaan ihan kivoja ja ei missään nimessä turhia, jos data kiinnostaa.

1 tykkäys

Ignite oli ainakin tuossa uinnin tunnistamisessa ihan paska, ja liioitteli aina uidun matkan moninkertaisesti. Viime viikolla ostin tuon Ignite 3, sitä en ole uidessa vielä kokeillut.

En tiedä riippuuko garminin mallista, mutta itselläni Fenix 7:ssa on esivalittavissa noin 150 eri urheilulajia, esim juurikin jääkiekko, kuntosali, laskettelu ja lenkkeily.

Edit: kellossa siis itsessään ei ostettaessa ole kuin muutama, mutta garmin connectin listalta löytyy vaikka ja mitä. Sieltä ne sitten syncataan kelloon.

1 tykkäys

Tää on jännä homma - Garmineihin liittyvissä artikkeleissa on usein noi lajilistat mallikohtaisesti ja löytyy Googlella paljon valitusta mm. hockeyn puuttumisesta.

Pitää melkein saada laite käpisteltäväksi, jotta selviää miten tuo lajihomma toimii.

1 tykkäys

Tähän on pakko kysyä tarkennusta, itsellä siis Fenix 6 käytössä.

Connectista pystyy kyllä tosiaan jälkikäteen vaihtamaan aktiviteetin tyypiksi Ice Hockey, mutta mitens sen tyypin sitten kellon suuntaan saa synkattua? Tällä hetkellä kellossa siis jääkiekko niminen aktiviteetti on muu tyyppinen, koska itse tehty.

1 tykkäys

Fenix 7 ja muihin uudempiin parempiin malleihin tuo on tullut ihan täysverisenä aktiviteettina joskus muutama kuukautta sitten julkaistussa päivityksessä.

Mulla ei ollut tuota tietoa, minkä @Jeppdepp tuossa kirjoittikin, että on seiskasta ja sitä uudempiin.

Mutta mulla se toimii ihan suoraan connet-appi auki, ylhäältä klikkaa kellon kuva → klikkaa listasta oma kello → suoritukset ja sovellukset → lisää + → jääkiekko.

Tämän jälkeen se synkronoituu kelloon.