Sykemittarit, urheilu- ja älykellot

Ei tule soljen kohdalle.

Lähtikö vaimolta merkkiä vaihtamalla vai riittikö malli? Periaatteessa Polarin käyttöliittymä ja logiikka on mulle riittävän passeli. Siksi olisi harmi, jos joutuisin vaihtamaan kokonaan merkkiä.

Onko tietoa, tuliko juuri silikoni- rannekkeesta?

Garminin Fenix 5 käytössä ja siinä silikoniranneke. Märälle iholle kellon kun kiinnittää, niin iho punoittaa ja pahimillaan menee rakkuloille. Tiedän monia, joilla ragoi näin. Käsi pitää kuivata hyvin ennen kellon ranteeseen laittoa. Hikoillessa tätä ilmiötä ei tule.

Nyt kun ketju pulpahti pinnalle, niin tulipa mieleen kysäistä urheilukellojen akun kestävyydestä. Itselläni on pari vuotta vanha Suunto Spartan Wristh HR ja se kaipaa latausta noin 3 päivän välein. Sykeseuranta on kokoajan päällä ja kellotettua urheilua tulee noin 5-6 h viikossa.

Olen antanut itseni ymmärtää, että esim. tuoreemmilla Garmineilla akun kesto on huomattavasti pidempi, mutta minkälaisia kokemuksia palstalaisilla on?

Kellonvaihto kiinnostaisi. Nykyistä Suuntoa kohtaan on koko ajan ollut pieni karheus, koska tämä malli tuli markkinoille pirun keskeneräisenä ja alkoi toimia luvatusti vasta useamman päivityksen jälkeen.

Sillä loppui koko kellon käyttö siinä kohtaa eikä ollut halukkuutta uuteen kelloon. Vähän on nyt hämärän peitossa mikä sen aiheutti, mutta vahva veikkaus on se ranneke.
Yhdellä tutulla taas garminin vivo active vai mikä sen nimi nyt onkaan, aiheutti samanlaiset oireet.
Kyllä siinä rannekkeen materiaalissa on joku aine joka sen aiheuttaa

1 tykkäys

Itellä Suunto 9 ja suunnilleen samat käyttötavat. Ehkä lähemmäs 10 tuntia viikossa erilaisia treenejä mutta tuskin se paljon vaikuttaa. N.6-7 päivää kestää akku, siis kerran viikkoon lataus.

@Takakarva

mulle kanssa tuo tulee ilkeän näköisenä ja rannetta vaihatessa ilmaantui toiseen. Siksi mietinkin, pääsisinkö eroon uudella mallilla ja esim. kangasrannekkeella. Tämä pitänee testata vaikka “sylettää” laittaa satasia kiinni ja luopua vanhasta aparaatista, vaikka vanha periaatteessa ihan toimiva.

@Beetle
voi olla sitäkin, mutten usko. Ja tosiaan millään korulla/ kellolla en ole aiempaa kokenut - kaikkien matriaalia en edes tiedä eli on saatanut sis. nikkeliä.

@Hampaaton_Kanukki
Voisi olla huonomminkin, mun Polar M600 täytyy ladata päivittäin :smiley:

@polvipetteri
tähän olen pyrkinyt, en edes nuku laitteen kanssa (yöt latauksessa). Silti ihottuma vaivaa. Mutta enkä sitten toisella materiaalilla.

2 tykkäystä

Kokeile, jos et jo kokeillut, pese se ranneke huolella jollain pesuaineella, siinä rannekkeessa voipi olla kaikenlaista töhnää ihan millaisella koostumuksella vaan!

Hiukan vika viestiin vastaus, mutta toiv meni perille

1 tykkäys

Kiitos. Tämä kuitenkin tehty lukuisia kertoja, ranneekkeen pesen lähes päivittäin miedolla pesuaineella.

Pahin ärsytys mitä olen nähnyt, muistutti palovammaa rakkuloineen. En muista minkä merkkinen kello oli kyseessä mutta ainakin Polarilla, Suunnolla ja Garminilla olen noita ihottumia nähnyt.

Itse käytä fenixiä nykyään koko ajan. Suihkun ajaksi otan pois. Nukun myös tämä ranteessa. Ihoärsytyksen tullessa otan pois, pesen kellon sekä ranteen ja pidän pöydällä kunnes punoitus lakkaa, eli korkeintaan yön yli.

Kannattaa hankkia tosiaan jotain muuta materiaalia oleva ranneke. Tosin ärsytysoireiden alussa katsoin eri materiaalien hintoja netistä, eivätkä rannekkeet olleet mitään ilmaisia. Jos kello itsessään maksaa sen 500 €, niin on jotenkin kohtuutonta maksaa lisärannekkeesta 100 €.

1 tykkäys

Kysyn vielä yhden asian, Polar-kollegoilta ennenkuin uskalla investoida uuteen.

Minulla tuo H10- lähetin on alkanut vinoilemaan tuon GPS:n kanssa. Eli siis kun lähtee lenkille, ei yhetyttä tule koko lenkin aikana. Mulla oli tapana juosta lenkit ilman puhelinta ja alussa homma toimi ei enää hetkeen. Ei auttanut nollaukset, uudelleen paritukset - ei mitkään.

Sitten aloin pitämään kännyä mukana. GPS- sognaali on välitön. Tämä on hyvä. Mutta samaan aikaan juoksukuntoni km/h olisi ”romahtanut”. Itsestä siis tuntuu, että maisema vaihtuu, mutta mittari antaa aika alhaisen vauhdin lukemaa. Ts. kun koetan pitää vanhaa vauhtia, syke karkaa.

Onko tosiaan mahdollista, että GPS-yhteys puhelimen kautta ei ole niin tarkka, kuin lähettimen oma signaali. Muilla kokemuksia?

Itsellä on Polar Vantage V:n kanssa nyt semmoinen ongelma, että kellon tausta aiheutti ihossani jonkun reaktion. Ihoon tuli pyöreä punainen läiskä ja iho hilseili pois. Nyt kahden viikon jälkeen ranteessa on edelleen punainen läiskä.

1 tykkäys

Itselläni on samanlainen ihottuma M600:sta , mutta toki ”tummempi” ja ilkeämmän näköinen. Vaikka se on ollut tuosta ranteesta pois useammman viikon, ei ole poistunut kokonaan. Mutta se tuli rannekkeen kohtaan - ei kellon taustan.

Myös tämän johdosta uusi Polar mietityttää.

Tuli muuten ostettua keskustelun jälkimainingeissa Samsung galaxy watch 2, ja olen ollut tyytyväinen. Huomasin myös, että se akun kesto ei ole omalla kohdalla niin oleellinen. 3x viikossa saunassa kun käyn, niin laitan sen lataukseen, ja nukkumaan mennessä laitan takaisin käteen. Hyvin on akku riittänyt.

Laita viestiä Polarille ja kysy tuosta ihottumasta. Kerro haaveistasi ostaa uusi. On ihme, jos eivät anna rahat takaisin takuuta, mikäli päädyt uuteen Polariin. Kotimaisessa firmassa on etunsa ja ne kannattaa hyödyntää.

2 tykkäystä

Kröhöm, tämänkin olen jo tehnyt :sweat_smile: Kerroin oireilun, omat hoidot, mieltymykseni Polariin jne. sivuten myös sitä, etten haluasi tässä tilanteessa investoida, koska vanha toimii, mutta… samaten tunnustin, etten mielelläni kilpailijaan vaihtaisi, koska käyttöliittymä jne. on minulle riittäviä.

Taitavat tietää kilpureiden tuskailevan samasta ongelmasta ja
vastauksena oli marginaalinen hyvitys heidän verkkokaupastaan. Periaatteessa arvostan tätä elettä, mitta minun riskillä pitäisi se investointi jälleen tehdä eli satasia kiinni. Pahimmassa tapauksessa olisin ostanut kaksi itselleni sopimantonta tuotetta.

Tämä vaatisi tarkempaa tietoa toteutuksesta, mutta luultavasti esimerkiksi tausta-ajossa tapatuvaa GPS paikannusta otetaan harvemmalla mittausvälillä virrankulutuksen säästämiseksi.

1 tykkäys

Omassa tutkimuksessa syötin juoksureitin karttapalveluun, ja se sai reitistä hieman pidemmän. Tämä puolestaan sai min/ km vauhdin tippumaan n. 15 sek/ km.

Toisaalta, onhan Polarinkin mittaustapa voinut olla liian optimistinen. Toisaalta taas mittaustavalla ei niin väliä, kun olosuhteet ovat nyt vakioituneet näihin.

Mutta lähtökohtaisesti harmittaa tuo lähetinkin. Tässäkin asiassa Polar onnistui vastaamaan kovin geneerisesti, juuri niillä toimilla, mitä itsekkin kokeilin. Tää mittariurheilu on oma lajinsa.

Oho. Hieman yllättää tuo vastaus. Toki jos tietävät käyttävänsä samaa rannekevalmistajaa muiden kanssa niin ongelma ei ratkea merkkiä vaihtamalla ja voivat noin vastata. Silloin vaihtoehdoksi jää vain silikonirannekkeesta luopuminen.

Yksi meidän entinen työntekijä lähti Polarille. Jos näen häntä niin kysyn noista rannekkeista.

2 tykkäystä

Itseäni olisi kyseinen kello kiinnostanut hyvien ominaisuuksien määrän vuoksi ajatellen kohtuullista hintaa, mutta ulkoisen sykevyön puute sai kääntämään katseen muualle. Tulee kahvakuulailtua sen verran usein, että kellon lasi saa osumaa ja toisaalta tuntuu ikävältä tehdessä rinnallevetoja kuulan ja ranteen välissä. Sykevyö on usein käytössä. Sillä saa myös muutenkin paremmat sykkeet mitattua.

Nyt olen käyttänyt halpaa, mutta pirun hyvillä ominaisuuksilla olevaa kelloa. Toisaalta tuntuu tyhmältä luopua tuosta, kun toimii mun arjessa niin hyvin, mutta nyt kaipaa ehkä päivitystä. Suunnon Spartan Sport, Suunto 9 ja Polarin Vantage V ovat oman maksukyvyn rajoissa. Onko kellään kertoa mikä toimii ja mikä ei? Omassa käytössäni tärkeitä ominaisuuksia on lähinnä maastopyörälle GPS, kahvakuuilailulle/crossfitille hyvä lajikohtainen mittaus ulkoisen sykevyön tuella. Mielelläni tukisin myös Suomalaista osaamista juuri nyt.

1 tykkäys