Viime kaudella oli onneksi havaittavissa edistystä. Majavan taustalappu vaihtui valkoisesta oranssiksi ja Muotopeitteen(?) mainos keltamustasta seuran värejä paremmin mukailevaksi.
Miksi tyytyä fanipaitaan kun voisi tehdä oikeankin pelipaidan. NHL julkaisi ensi kaudelle nuo reverse retro -paidat, olen salaa haaveillut sellaisesta Apu-teemalla.
Tuohan on mielestäni kerrassaan hyvä ajatus.
Itse olen pitkään miettinyt paidan ostoa, en vaan ole osannut päättää paitamallia ja nimeä ja numeroa.
Kunnon retropaita kun tulisi, niin kyllä heti
menisi hankintaan ja ei olisi vaikeaa
päättää numeroa ja nimeä.
Kyllä! Jos Apu-paidat saadaan, niin ostoon menee. Pari muttaa kuitenkin… kunhan saadaan lupa Apu-lehdeltä (ilmaista mainosta heille) ja tuote on laadukas vrt. NHL-tuotteet.
Mitäs luulet olisko joku voinut kysyä aiheesta jo joskus?
Mulla on nimittäin erittäin vahva epäilys että et ole ensimmäinen joka tuota asiaa pohtii.
Itse vedän omat johtopäätökseni siitä, kun tuollaisia retropaitoja ei ole tullut myyntiin.
2017 pelipaita oli yksi liigahistorian rumimmista pelipaidoista kärppien pahimpien tilkkutäkkien kanssa, onneksi siitä on menty vähän parempaan suuntaan. Valitettavasti edelleen hävitään reilusti esim. naapurille missä mainokset eivät hallitse koko paitaa.
Luulisi jo vuonna 2021 olevan muitakin tapoja sponssata joukkueita kuin mainos pelipaidassa. Voisiko esim. NHL:stä löytää vinkkejä tähän, en tiedä. Mun mielestä pelipaidan pitäisi kuitenkin olla tärkein mainos nimenomaan joukkueelle. Pelipaita edustaa joukkuetta ja toivoisin sen edustavan sitä yhtä komeasti kuin meidän mahtavat joukkueet.
Kun ilmeisesti liiga ei ala rajoittamaan mainosten määrä, toivottavasti Tappara herää tähän itse. Jatkossa voisi tuntea ylpeyttä, kun paidan näkee jossain.
Kai mainokset vois jättää pois heti kun paitavalmistaja maksaa kunnon potin että käyttää heidän paitaa. Esim reebok tais maksaa 35 miljoonaa per kausi nhl:lle Adidas tais tuplata kun sai nykyisen diilin.
Kyllä pelipaitamainos on firmoille hyvää näkyvyyttä. Ei ole kauaa, kun NBA salli mainokset/mainoksen pelipaidoissa, ja ilmeisesti kovaa painetta samaan suuntaan on muillakin suurilla Pohjois-Amerikan palloilusarjoilla.
Se on sitten vähän toinen asia, että kannattaako mainoksia myydä paita täyteen, vai riittäisikö pienempikin määrä. Voisiko yhden mainoksen näkyvyys olla isompi, jolloin siitä voisi pyytää enemmän rahaa, jos mainoksen ympärillä ei olisi niin paljon muuta visuaalista sisältöä?
Näiden lisäksi tulevat esteettiset kysymykset. Voisivatko firmat antaa painattaa logonsa pelipaidan väreissä, jolloin ne istuisivat paitaan paremmin? Tämä toisaalta voi olla firmoilta typerää, sillä mainoksien on tarkoituskin kiinnittää huomio.
Pelipaitamainos voi toisaalta olla myös pienelle firmalle tärkeä asia. Joku pieni lappu vasemman kainalon alla voi olla Kalevin ulkomaalaukselle tärkeä asia. Jos joku yritys haluaa Tapparaa näin tukea, onko se väärin?
Lähinnä itse tällaisena kehittäjätyyppinä mietin, että onkohan noiden paitamainosten näkyvyyksien vaikuttavuutta tutkittu? Tai onko uskallettu? Jääkö ne mieleen, muistaako niitä kukaan? Tai ostetaanko enemmänkin vanhasta tottumuksesta ”mainos paitaan” seuran tukemista varten?
Tosin siteeraan taas kerran Junnoa, ”jos joku maksaa puolitoista milliä niin paita on tyhjä”.
Tästä lähes kaikesta samaa mieltä muuten, mutta mun mielestä se pikkufirman mainos kainalossa ei ole sen pikkusumman arvoinen joukkueelle vaan pitkällä aikavälillä jäädään miinukselle.
En usko, että niistä kokonaan päästään, mutta toivon määrän vähenevän. Pahinta on paljon pienellä printillä olevia mainoksia jotka eivät sovi paidan väritykseen tai niitä ei näe edes lukea. Voisiko firma hyötyä jostain muusta enemmän kuin logosta paidassa mitä ei edes näe.
Kukaan ei varmasti haaveile kymmenien vuosien päästä esim. vuoden 2017 pelipaidasta. Sen sijaan Apu paidat on klassikko, kun mainos on lisätty tyylikkäästi ja mainostaa Apua vielä tänä päivänäkin. ABB valkosella pohjalla tuskin herättää lämpimiä tunteita kellään nyt tai tulevaisuudessa.
Moni nuori voi valita kannattamansa joukkueen ihan paidan perusteella ja kantaa tämän jälkeen rahaa kymmeniä vuosia seuralle. Myös minä olen yli 30 vuotta sitten valinnut Tapparan juuri logon ja pelipaidan perusteella.
Onneksi nykyään fani tuotteet on timanttia ja niin tyylikkäitä, että niitä pitää mielellään pelien ulkopuolellakin.
Ja sekin on iso plussa, että pelipaidoissa on luovuttu edes niistä valkoista taustoista. Ettei mene pelkäksi negaksi.
No se ABB-mainos nyt oli niin pieni ettei se häirinnyt yhtään. Ja taustalla voi olla sekin, että yritys voi maksaa “omissa väreissä esiintymisestä” enemmän. Sen sijaan paitaan on tungettu niitä järkyn isoja valkoisia laatikkoja, lopputuloksena visuaalisesti aivan kammottava tuotos.
Tapparalla ei taida olla ketään graafikkoa toimistolla, hankitaanko palveluita edes ostopalveluina? @Jiiikoo