vähän sivusilmällä seurailin kolmatta erää…oliko Tapparalla montakin paikkaa? Näin vaan lopun ja siinä oli Jukureilla pari maukasta paikkaa mistä ois voinu pomppia sisään.
Ei ollu paikkoja, koko ajan ollaan ulkopuolella keskustasta… no joo, kai siä vartin välein joku puolittainen paikka oli jos haluaa oikein tarkasti katsoa… ja sitä kun vertaa rosterin laatuun…
Niin eli teille vinkujille on minimi että joka vaihto päättyy maalipaikkaan koska rosteri… Vähän sellanen kuva jää. On raskasta, on raskasta. Ihmisiä nekin on.
Niin ja muidenko joukkueiden pelaajat ei voi kehittyä hyviksi liigapelaajiksi?
Sen oonkin tässä pelejä seuranneena huomannut ettei Tappara todellakaan maalipaikoilla juhli…eikä niitä paljoa tänäänkään ollut ![]()
Kyse ei ole rosterista vaan pelitavasta!
Pelaajat oireilevat, syy on muualla!
Tappara häviää, armoton valitus ja kaikille potkut.
Tappara voittaa, armoton valitus ja kaikille potkut.
Raskasta on lukea foorumia tällä hetkellä. Jengi odotti että kun edellisestä pelistä on 20 tuntia niin levännyttä vastustajaa yhtäkkiä vietäs ihan miten halutaan?
Ei olis ollenkaan huono tai liikaa vaadittu, että jotakuinkin joka vaihdossa luotaisiin maalipaikka, tuolla porukalla noita porukoita vastaan.
Ei nyt liikaa(kaan) pidä nöyristellä. Kai.
Älä nyt sellaista kuvaa jätä meistä vinkujista. Kyllä tuossa pelitavassa näkee ottallaankin ongelmia, kun vastustajasta riippumatta ei päästä pelaamalla keskialueen yli, vauhti ei kiihdy, ja näiden kautta paikoille päästään ehkä kolmasosa siitä määrästä mitä pitäisi.
Molempia kun katsoo vuorotellen, on ainakin ihan puhki alta aikayksikön.
Katsoitko peliä?! Jos katsoit niin huomasit varmasti ettei peli ollut hyvää ja jos noin pelattaisiin vaikka Kärppiä vastaan, olisi tulos aivan eri… Onko se susta vinkumista jos kritisoi peliä joka oli kokonaisuudessaan aivan syvältä. Tappara teki tarvittavat jotta sai kuin saikin kolme pistettä Jukureilta, liigan jumbolta kotipelistä. Ja se ei helpota pelaamista kun kolmosketjua ei uskalla kehiin laittaa viimeiseen erään. Lisäksi otettiin liikaa jäähyjä. Domi pelasi erittäin hyvin ja oli voiton takuumies.
Sanoinko että se oli hyvää tai valmista? Eipä se paskaakaa ollu.
No ei tolla pelillä voiteta, kun Jukurit kotona enkä ole edes varma voitettiinko tänäänkään ansaitusti.
PARAS LIIGAPELI TÄLLÄ KAUDELLA!
Ei ollut hyvä peli. Siinä missä peli on ollut aiemmin veristä ripulia, nyt se oli jo kuohkeaa kuitupitoista paskaa. Suunta on oikea mutta suklaaseen on vielä pitkä matka.
Mä taas liityn neganiilojen joukkoon siinä mielessä, että mun mielestä kiekollinen peli on mennyt tasaisesti huonompaan suuntaan koko ajan. Tänään oli selvästi huonoin kotipeli minun silmääni. Kiekollinen peli oli kentän kaikilla osilla luokatonta. Tappara ei saanut luotua oikeastaan yhtään erityisen hyvää paikkaa koko pelissä maaleja lukuunottamatta. Hieno YV- maali ja taistelulla voittomaali. Toki ne miellyttivät.
Olin hallissa alakouluikäisen poikani kanssa ja meillä oli mukavaa, voitto maistui oikein hyvältä, sinioranssit oli aivan liekeissä. Ei siis pelkästään huonoa.
Tämä pelin heikentyminen kauden edetessä varmaan pitkälti liittyy itseluottamuksen rapautumiseen ja tehottomuuden aiheuttamaan kipsiin. Minä uskon, että peli voi hyvinkin lähteä, kun kipsiä saadaan aukaistua. Reenijumiakin on varmasti ollut ja ehkä vielä nytkin.
Se, mikä minua ihmetyttää on tämä “uusi” pelitapa. Nythän kiekon lyö joko pakki tai ensimmäinen pakilta kiekon saanut hyökkääjä pitkänä päätyyn. Siis eikös tämä ole ikivanha Kanadalainen kiekkoperinne. Ei siis todellakaan mitään uudistavaa pioneerityötä. No, ehkä tämä ei ole se lopullinen totuus, mutta luulisi, että yhteen viikonloppuun sattuisi edes yksi sellainen pelinavaus, jota haetaan. Siis mikäli ei haeta pitkä päätyyn ja perään. Auttakaa nyt taktiikkavelhot miestä ymmärtämään…
Uusittu pelitapa ei tällä hetkellä toimi. On ihan sama, minkä taktiikkavelhon haluat kertomaan niin olemme kaikki asiasta samaa mieltä. Uusi taktiikka ei ole näyttänyt vielä kertaakaan mitään sellaista, joka tuottaisi jotain. Itse lähestyn asiaa edelleen näin ja kerron mielestäni keskeisimmän ongelman:
Pakit eivät pakene peliä enää oman maalin taakse. Isossa kaukalossa ja Liigassa - suhteessa muihin - on järkevää paeta peliä oman maalin taakse ja ottaa sinne yksi karvaaja mukaan. Tällä tavalla voitetaan tilaa taaksepäin. Meidän pakit eivät pakene maalin taakse vaan seisovat kuin tikku-ukot väkisin maalin edessä. Peli pysähtyy siihen ja pakit karkaavat peliä vastuksen karvaukselta sinne ainoaan suuntaan, johon voivat mennä eli sivuttain kohti kulmaa. Siinä vaiheessa kaikki ajoitukset onkin jo pielessä.
Sinne kulmaan vastustaja sitten paineistaa kiekollisen pakin, jonka ainoa ratkaisu on pelata ränniin oman maalin taakse, josta toinen pakki yrittää taas nousua, jonka vastuksen sentteri ajaa uudestaan maalin taakse ja painollisen puolen pakki estää kiekkoa karkaamasta keskialueelle. Peli PYSÄHTYY ja kuolee Tapparan maalin eteen, jossa Tapparalla ei ole mitään ideaa, mihin se menee. Edes maailman paras pakki ei pysty avaamaan seisovilta jaloilta huippusyöttöä karvauksen alla, pakin on lähdettävä liikkeelle. Rautakorven neronleimaus on se, että pakin pitäisi väkisin pyrkiä ylöspäin tai sivulle, josta ei voi pelata. Pakin PITÄÄ OTTAA VASTUKSEN KÄRKIKARVAAJA MAALIN TAAKSE, jotta peli saadaan auki. Näin Tappara ei tee.
Hienot fläppitaulut, jotka kertovat, että Tappara kerää viisikon yhteen vastuksen päässä on täyttä skeidaa siihen asti kunnes Tappara pääsee sinne. Ellei Tapparan pakit suostu karkaamaan peliä maalin taakse niin hyökkäysalueelle ei Liigassa pääse. Piste.
Kaksi kertaa päivässä kuulemma reenaavat. Mitähän varten? Haluaisivatko voittaa keväällä kolmannen peräkkäin. Täällä on vinguttu joka vuosi. Kelatkaa vanhoja kommenttejanne.
Eli sinun mielestäsi pelaajat toteuttavat nyt haluttua taktiikkaa, mutta se on väärä? Eli olet enemmän meidän pelin miehiä. Siis tämä ei ole vastaväite, ainoastaan kysymys.
Itse siis tarkoitin sitä, että onko tämä pitkä päätyyn ja perään todellakin se “uusi” jääkiekko, josta on puhuttu. Kun sehän on siis ikivanha. Ajoin kysymykselläni takaa sitä, että onko tässä joku hienous olemassa, joka nyt ei vaan vielä minulle avaudu ja joukkue ei vielä sitä toteuta. Näinhän Tappara juuri nyt pelaa kuten kuvailit.
Hmmm… eihän se kaunista ole ollut, mutta mun silmään hyökkäyspeli on alkanut viime CHL-pelistä alkaen osoittaa heikkoja elpymisen merkkejä. Siis pieniä (hyvin pieniä!) askelia parempaan suuntaan. Nyt ei enää pelata kaikkia hyökkäyksiä siniviivan laukausten kautta vaan jopa 1-2 sektoreilta on yritetty laukoa. Alueelle pääseminen on edelleen vaikeaa, mutta muutaman kerrran sinne on menty jo luistelemalla/syöttelemällä. Toki niitä onnettomia päätykiekkoja (joihin kenelläkään ei ole mahdollisuutta ehtiä) viljellään edelleen liikaa. Myös laitakamppailuja hävitään edelleen aivan liikaa (Nurmi on muuten tainnut olla näissä yksi meidän vahvimpia) ja heikkoja syöttöjä näkyy vielä turhan paljon. Mutta kyllä tänään alkoi niitä syöttöjä osua myös lapaankin. Mielenkiinnolla taas katsellaan miten tämä lähtee lokakuun aikana kehittymään vai näenkö vain harhoja.
AV on onneksi toiminut hyvin ja yv:lläkin jo muutamia onnistumisia. 5vs5 puolustuspeli (joitakin aivan hämäriä sössejä lukuunottamatta) on myös toiminut. Katotaan nyt alkaako joillakin lukot vähitellen aueta.
Ainakin pakit toteuttavan omassa päässä niin kaavamaisesti sen, että maalin taakse ei mennä, jotta sen on pakko olla pelitavallinen valinta. Ja olen sikäli meidän pelin miehiä, että Liigassa pelataan trappia - ja pelataan paljon trappia. En käsitä, miten pakit voisivat uudessa pelitavassa mitenkään onnistua pelaamaan tuon oikein menemättä oman maalin taakse ja vieden sinne ainakin yhden pelaajan.
Pitkä päätyyn ei ole se uusi pelitapa - vaan se on esimerkiksi pelipaikaton vyörytys. Se nyt ei vaan Tapparalta tällä hetkellä onnistu yhtään. Ideana olisi siis about se, että tunnistetaan tilanne ja pelataan välittömästi ylöspäin alaspäin pelaamisen sijaan. Jokaisella pelaajalla on oikeus ja jopa velvollisuus tuoda peliä hyökkäysalueelle heti, kun tilanne antaa siihen mahiksen, mutta tällä hetkellä viisikko repeää niin pahasti, että pelistä tulee yksittäistä puskemista.
Jos nyt olen ymmärtänyt edes promillen Rautakorven puheista oikein niin oikeastaan mitään varsinaisesti uutta ei ole pelitavassa tulossa muuta kuin tuo pelipaikattomuus. Ainoastaan vaan se, että tilanteet tunnistetaan tällä hetkellä niin väärin, että kukaan ei löydä omaa paikkaansa kentältä. Pelipaikatonta vedettiin ihan Liigan avauskierroksilla ja TPS hyökkäsi jokaisen kerran vastaan ja laitto kiekon verkkoon. Sen jälkeen pakit ei oo uskaltanut ajaa sisään.