Näin katsojalle näyttää siltä, että Tapparan pakki katsoo avauspaikkaa, katsoo ja katsoo päätyen kuljetukseen ja päätykiekkoon joka toimitetaan hädin tuskin keskiviivan yläpuolelta.
Tapparan hyökkääjät on merkattu vastustajan toimesta täysin valtaosassa Tapparan hyökkäyksistä. Ei yksinkertaisesti ole tilaa minne sitä kiekkoa voisi syöttää.
Tapparan hyökkäykset on nopeita ainoastaan omalla alueella, kun pakki ei viihdy maalin takana, vaan pyrkii nostamaan jalalla hyvin nopeasti.
No niin. Näkeehän tuon nyt sokea Reettakin tai vähintään Kurikassa tiedetään, että Tapparan pelaajat ovat umpijumissa tällä hetkellä. Siis fyysisesti. Varsinkin isokokoisissa ja uusissa pelaajissa tämä näkyy (Nurmi, M.Järvinen, Kärki, Ojamäki). Jo ihan vertaamalla elokuun CHL-peleihin ero on karmea. Tällä hetkellä Tappara on sarjan hitain joukkue. Tätä taustaa vasten annan joukkueelle armoa; viikon molemmat pelit levännyttä vastustajaa vastaan ja pienellä onnella oli täydet kuusi pinnaa lähellä (Zabolla oli perjantaina loppuhetkillä iso paikka).
Tästä jumista johtuen peli on mitä on, puuroa ja hidasta puskemista. Toivottavasti valmennus tietää mitä tekee. Näin maallikkona olisi kuvitellut, että sarjan alkuun “panostetaan” ja pelaajien itseluottamus saadaan tappiin onnistumisilla.
Jatkuva liike, nopeammat lyhyet avaukset, kiekottomien tarjonta, kulmapelaaminen, kaksinkamppailut, kiekollisen liike, maalia kohti pelaaminen jne. eiköhän nuo parane kun kuorma kevenee.
Syksyn tärkein ottelu eli Lastenlauantai voitettiin. 2000-3000 vekaraa lähti eilen suu messingillä hallista kotiin. Siinä on asiakasryhmä ketä ei kiinnosta tuon taivaallista reenijumi, pystysyöttö tai Juhani Jasu ykkösen sentterinä. Vain voitto kelpaa ja sen Tappara otti.
Erittäin onnistunut peliesitys! Kiitos Tappara!
Ainakin meidän penskat tulee toistekin.
Olisi hieno nähdä samaa positiivisuutta täällä palstalla mitä näin eilen kotimatkalla autossa.
Tapparan peliesitykset ei ole olleet häikäiseviä, mutta siitä huolimatta tämä viikko pistekeskiarvolla kaksi. Muutenkaan tässä ei ole tullut kunnolla selkään kuin Tepsiltä. Jalat kun aukeaa, niin rupeaa olemaan vastustajilla kiire.
Aika vaikea Tapparasta on positiivista juttua juuri nyt kirjoittaa. Peli ei ole kunnossa ja pelaajat ovat turhautuneita. Eilen oli ihan täydellistä koomailua jo parissa vaihdossa, jota nyt ei vielä ollut nähty. Tarkoitus ei siis ole olla negatiivinen, mutta kyllä Tapparan nimilistalla pitäisi pelin olla vähän paremman näköistä.
Jäi pari vaihtoa erityisen vahvasti mieleen: noustaan rintamahyökkäyksessä kohti vastuksen maalia ja punaviivalla pakki pyörittää päätään ja heittää nepin päätyyn. Se kertoo olennaisen. Se oli niin sekavaa, että pelaajatkin jo ihmetteli, että mitä tässä pitäisi tehdä.
Jos on joskus silloin, kun tulee turpaan tarpeen katsoa tuloksen taakse niin viime aikoina Tapparalla on ollut tarvetta katsoa tuloksen taakse silloinkin, kun voitetaan. Jokainen voitettu peli oltaisiin voitu myös hävitä, sillä esitys on ollut heikko.
Täytyy yhtyä nettomaksajan viestiin. Itsekin olin 7- ja 5-vuotiatten Tappara-fanien kanssa pelissä ja tärkeintä oli pomppulinna ja Tapparan voitto, milllään muulla ei ollut pelissä merkitystä =)
Erittäin onnistunut tapahtuma ja näitä voisi järjestää useamminkin. Siitä iso peukku pelissä on suuria ongelmia ja perjantaina päästään katsomaan että riittääkö ollenkaan paukut Kärppiä vastaan.
Tapparan hyökkääjille ei ole tila syöttää koska etäisyydet ovat liian pitkät, hyökkääjät puskevat keskialueelle jo kun kiekko on omassa päässä… tästä syystä hyökkääjät on helppo pitää…
Toinen asia on se, että kun keskialueella vauhdin pitäisi kasvaa niin hyökkääjien vauhti on melkein pysähtyny kun päästään sinne.
Usein Tappara koittaa myös alueelle laidan kautta ja kun vauhtia ei ole niin ainoa sauma on nepata kiekko päätyyn, josta vastustajan on helppo poimia se…
Nyt oli niin hyvä kirjoitus, että taidan samantien ruveta katsoon juna-aikatauluja Tampereelle ens perjantain Kärpät-peliin.
Eikös tosta Tapparan tänhetkisestä peli-ilmeestä vois kysyä kapteeni Peltolalta… Se on yleensä nämä Tapparan tulemiset ja nousemiset tienny aika hyvin…
Jotain positiivistakin on nyt sanottava kun on aihetta… näin nimittäin eilen kolmannessa erässä ainakin yhden rytmitetyn hyökkäyksen joka päättyi muistaakseni Jasun vetoon. Se jäi mieleen
Toivon, että pahimmat negailijat laittaisivat jäitä hattuun ja antavat tälle joukkueelle aikaa. Se on fakta, että kukaan ei ole tyytyväinen tämän hetken peliesityksiin ja peliä on aika tuskaista seurata.
En ole mikään pelitapaekspertti, joten jätän tarkemmat analysoinnit muille. CHL-pelien aikaan Tappara paineisti ylhäältä ja mm. pakit puolustivat paljon luistelemalla vastaan. Pelitapa vaati paljon luistelua ja pelaajat puhuivat, että on kiva pelata, kun saa luistella paljon. Nyt en ole nähnyt samanlaista luistelua enkä painetta.
Lisäksi Tampere Cupissa pisti silmään Rauhalan raikas jalka, luistelu oli todella vahvan näköistä. Tällä hetkellä Oton luistelu näyttää raskaalta ja väsyneeltä. Kuusela oli täysin pitelemätön, nyt häviää paljon kaksinkamppailuja. Tähän kun lisätään huhut raskaasta harjoittelusta, niin minä ainakin uskon siihen. Tästä johtuen ei pystytä noudattamaan haluttua pelitapaa. Siihen varmasti yritetään palata, kun rasitusta kevennetään.
Lehtonen kommentoi ennen liigakauden alkua, ettei ole koskaan ollut joukkueessa, jonka pelitapa toimii noin hyvin jo tuossa vaiheessa. Ehkä tuossa on syy, minkä takia uskalletaan ottaa tässä vaiheessa riski. Ei peli itsestään hajoa atomeiksi muutamassa viikossa. Joukkue vaikuttaa luottavaiselta, en ole nähnyt mitään merkkejä huolestumisesta.
PS. Sen minä kannattajana tiedän, että mikään ei tunnu niin hyvältä kuin joukkueen menestys sen jälkeen, kun on ollut tukemassa joukkuetta heikoillakin hetkillä. Tässä on vielä kaikki ainekset huikeaan tarinaan. Minulla on 100% luotto. Voitte vaikka kivittää minut, jos peli ei ole parantunut jouluun mennessä.
[quote=“Vastaiskuvahinko, post:668, topic:6338”]
Toivon, että pahimmat negailijat laittaisivat jäitä hattuun ja antavat tälle joukkueelle aikaa
[/quote] Samaa mieltä, tätä ketjua kun lukee niin välillä tulee melkein fiilis että joku on kääntänyt kelloa taaksepäin ja eletään marraskuuta 2014 … Runkosarjassa riittää kun ollaan top 4 ja se on ihan joukkueen omissa käsissä.
Pistetääs marttyyriviitta oikein kunnolla lepattaan, kun meni se kuppi niin totaalisen nurin tuosta negailusta. Tai siis eihän se negailua oo, vaan kylmien tosiasioiden puhumista.
Pyydän siis anteeksi aamuista käytöstäni, kun menin niin tunnekuohuissani haukkumaan tuon Aamulehden urheilutoimittaja Jari Perkiön kirjoittaman otteluraportin. Tai eihän se otteluraportti ollut, vaan totuuden puhumista.
Asia osui minuun pahasti, koska olin itse paikalla pienen tyttäreni kanssa ja meillä oli erittäin onnistunut reissu. Olimme kummatkin iloisia voitosta ja ihmeissämme ottelutapahtumasta. Minulla oli siis hyvä päivä. Myös tyttärelläni oli hyvä päivä.
Siksi olin unohtanut aamun mennessä totuuden Tapparasta ja siitä, että kaikki olikin pas…a ja päin annelia.
Anteeksi.
Ps. Anteeksi muuten siitäkin, että taisin taas tunnekuohussani kirjoittaa väärään ketjuun.
Ehkä hiukan liian dramaattissävytteistä, mutta onneksi tää on vaan kiekkoa. Pelistä tosiaan saa kyllä hyviä asioita etsiä melkoisen tiuhalla kammalla, mutta toisaalta onhan tuo nyt meidän oma Tappara.
Itse tulen kyllä pelissä juoksemaan jatkossakin, mutta saa nähdä, kuinka syvällä käydään tällä kaudella ennen kuin homma aukeaa. Tässä on odotettu jo monta peliä, että jotain orastavaa parempaa peliä alkaisi edes vähän jostain varovasti kurkistaa.
En pidä ennustuksista, mutta itse ennustan, että Tapparan nimivahva joukkue tarvitsee jonkun kunnon isonumeroisen kylvetyksen ennen kuin se isoin muutos tapahtuu. Todennäköisesti ensi perjantaina tuon kylvyn tarjoaa Kärpät.
Eikö olekkin jännää huomata, että itse on ollut mielestään katsomassa ihan ok peliä, josta tullut täys potti pisteitäkin, mutta täällä tajuaa että ihan täyttä kuraahan se oli, eikä olis iso vääryys ollut vaikka olisi pisteet jäänyt saamatta
Olen samaa mieltä siitä, että pelaaminen ja peli alkaa nykyasetelmassa aukeemaan johonkin suuntaan murskavoiton tai murskatappion kautta. Kovin erilaista reittiän vain. Eilen olisi normaalisuorituksella voinut saada sen murskavoiton ja Kärpiltä voisi taas saada tukevan löylytyksen, jos ei pelaa erittäin hyvin. Sitten kun tekosyitä ei voi enää esittää, tulevat syyt paremmin ulospäinkin esiin. Kyllä pelin ohjauksessa ja tekemisessä sentterit ovat aivan keskeisessä vastuussa. Siis sentterit luovat pelin rakennetta samaten kuin pelitapakin tekee. Pelin rakenteen ja virtauksen ongelmat johtuvat nyt ensisijassa näistä tekijöistä.
Puolustajien avausosaaminen sinällään ei ole kadonnut yht’äkkiä ja kyseessä on kokenut / potentiaalinen rosteri tämän osalta. Väittäisin, että nykyrosterissa ainakin neljällä pakilla, jos ei useammallakin, on liigaan erinomainen avaus-ja syöttötaito+pelin ymmärrys.
Olen kyllä samaa mieltä myös siitä, että joillain pelaajilla on alibi-kiekon elkeitä pelaamisessa ja sellaiseenhan ei Tapparassa eikä Rautakorven alla ole totuttu eikä sitä ole suvaittu. Se voi johtua eri syistä eri pelaajilla. Olen itse ajatellut, että alibikiekon elkeet voisivat johtua mestaruuskrapulasta tai siitä harjoittelun jaksottumisesta mutta kyllähän hajanaisuus ja hämmennys ovat aivan käsinkosketeltavia. Pelin nykyisestä tukehtumisesta esitit peliketjussa havainnolliset kuvakaappaukset.