Tapparan peliesitykset 2017-18

Samaa mieltä, lisäksi omaan silmään paistaa kuinka vaikeasti pelattavissa hyökkääjät ovat keskialueella, ja kuinka vähän vapaana olevat hyökkääjät liikkuvat hyökkäyspäädyssä kun kiekko on meillä. Kun meidän hyökkääjällä on kiekko päädyssä ja se koittaa päästä syöttöpaikkaan niin meidän muut hyökkääjät ovat likimain paikoillaan, eivätkä oikein edes yritä päästä vapaaksi.

Paljon täytyy vielä parantaa.

2 tykkäystä

Tuota näkee todella usein. En ymmärrä miksi hyökkääjät säntää niin kauas pakeista. Tuo on varmasti pääosin käskettyä toimintaa. Noissa selkeissä hitaammissa lähdöissä haut vaan lähempää pakkeja paremmalla tarjonnalla ja yhdessä ylös.

Ja en ymmärrä myöskään ilmaisia kiekosta luopumisia. Jos ei ole mahdollista päästä ylöspäin tai on selkeä alivoimainen hyökkäys tiedossa, niin miksi ihmeessä kiekkoa ei syötetä alaspäin jos siihen on selkeä tilaisuus.

1 tykkäys

Mitä ihmiset täällä odottaa Tapparalta? Noin niinkuin oikeasti. Tätä ketjua selaamalla jotenkin jää tunne, että monella ne odotukset ei ole ihan realistisia. Pelin pitäisi olla täysin valmista marraskuussa. Pelaajien pitäisi olla täysin virheettömiä. Joku analysoi jo finaalimahdollisuuksia kristallipallostaan marraskuisen runkosarja -formin perusteella…

Pelissä on edelleen paljon parannettavaa, kuten yllä on jo ansiokkaasti käyty läpi. Tapparan avauspelissä on ongelmia, kun hyökkääjät ja puolustajat eivät tunnu olevan täysin samassa rytmissä. Hyökkäyspelissä ei saada tuosta rosterista parasta irti. Yksilötasolla on selvää alisuorittamista nähty alkukaudesta. Parannettavaa on siis monella saralla. Oikeastaan kaikkialla on parannettavaa. Tappara on kuitenkin kolmantena sarjassa, joten osasta viesteistä läpi paistava ranteiden viiltely -mentaliteetti on hiukan huvittavaa. Oletettavaa (toivottavaa) on, että peli kehittyy halki koko kauden. Tuo 10 pelin voittoputki oli jo pelillisesti hieman erilaista. Sen perusteella väittäisin, ettei Rautakorpi kokonaan ole järkeään menettänyt. Kyllä tuo edelleen jotain pelistä tietää. Nyt vaan kokeillaan taas jotain…

Rautakorpi on aina tehnyt erilaisia pelillisiä kokeiluita kauden mittaan. Varsin usein nuo ovat näyttäytyneet ulospäin pään hakkaamisena seinään. Rautakorven joukkueiden syksyt eivät erityisen viihdyttäviä ole olleet ikinä.

Ei Tappara Liigassa tule missään vaiheessa etenemään murskavoitosta murskavoittoon. Tuolla on muitakin hyviä joukkueita. Nuo pelaajat tulevat tekemään virheitä jatkossakin. Eivät nuo mitään koneita ole, vaikka Rautakorven joukkue usein varsin konemaisesti esiintyykin…

13 tykkäystä

Peli-ilme oli eilen työteliäs mutta ei erityisen taisteleva vaan varovainen ja jännittynyt. Loppu oli taas, mitä oli, mutta edellisissä on oltu purjeessa alkupuoli ottelua. Nyt tulos lipsautettiin lopussa käsistä. Huolestuneena katsoo, ettei vain orastavaa alistuneisuutta näkyisi, lähinnä pelitavan toteuttamisessa. Neljä tappiota tällä joukkueella ei luovuttaneisuutta aiheuta mutta kyllä tässä kieltämättä vähän alkaa pilviä kasautua taivaalle juuri peli-ilmeen ohkaisen tunteen ja rohkeuden vuoksi. Voitot nostaisi tunnetta ja tunnelmaa itsessäänkin, pelitavasta erillisesti. Mutta niinhän se tulos on rehellinen indikaattori, aina. Ja tärkein.

1 tykkäys

Samoilla linjoilla. Mielestäni odotukset eivät ehkä ole aina realistisia. Sarjataulukon sijalla 3 ja paniikki päällä.

On totta, että pelin toteuma ei ol ollut aina viihdyttävää. Edelleen vertaan Tapolan aikaan: Tapola aikanaan ilmoitti, että pelin iso runko ei tule muuttumaan, vaan ajaa omaa nyanssiaan sisään. Tulos: syksy tappiosta tappioon, vaikka rungollisesti pelaajat oli samoja. Fanit halus pään vadilla. Pienet epäonnistuneet asiat sai pelaajat näyttämään haluttomilta ja paikoille ei päästy. Tapola työsti joukkueen kanssa asiat kuntoon ja loppu on historiaa.

Toka Tapolan kausi meinasi olla kuin satukirjasta kunnes… Vaikeuksitta koko kauden pelannut joukkue ei meinannut löytää tappajan vaistojaan pleijareien alussa. Naapuri pisti meidät tiukille ja fanit oli erottamssa Tapolaa joukkueen herättämiseksi. Pienestä oli asiat kiinni, mutta… taas kirjoitettiin historiaa.

Miettikää, kuinka paljon Tapparalta on lähtenyt yksilötaitoa pois: Lajunen, Haapala, Savinainen, Bonsaksen, Parlett, Mäntylä. Toissakaudelta on erikseen mainittava vielä Laine. Nämä kaikki olivat sellaisia pelaajia (varsinkin hyökkäyspäässä työskentelevät), jotka pystyivät kääntämään pelejä omalla yksilötaidollaan. Siis sellaisiakin pelejä, joissa peli ei kulkenut, mutta yksittäinen hyvä suoritus saattoi olla juuri se tärkeä maali. Silloin saattaa faneille syntyä illuusio siitä, että pli olisi sisällöillisesti paremmassa jamassa kuin onkaan.

On meille tulopuolelllakin tullut kovia nimiä, mutta etupäässä kovimmat nimet ovat puolustuspäähän. Hyökkäykseen ollaan hankinttu “lupaavia aihioita”. Unelmamaailmassa aihiot lunastavat paikkansa heti, todellisuudessa näin ei aina käy. Miksi ei? Se on monen tekijän summa. Joku pelaaja onnistuu toisaalla, ei meillä. Jollakin kestää kauemmin saada selkärankaan uudet tavat toimia ja/ tai löytää yhteisen sävelen omaava koostumus.

Peli puuroutuu ajoittain (jaksoittain) hyökkäysalueella kyllä. Tiettyjä “profiilipelaajia” on tällöin vaikea pelin sisältä löytää. Silti uskon, että valmennus havaitsee täysin samat asiat ja tietää, missä mennään. Kukaan ei häviä tahallaan koskaan, mutta pelin aukeamista ei voi pakottaa. Uskon vakaasti, että hyvä tästä vielä tulee.

Edelleen palaan siihen, mitä kauden alla kirjoitin. Mestaruuden voi voittaa vain yksi. Se on tavoite (realistinen sellainen) useammalla joukkueella. Kukaan sitä meille ei ole luvannut eikä sanonut, että se olisi helppoa. Mestaruus tulee vain, jos peli kulkee ja jopa se onni on myötä. Jos kannua Tampereella Tapparan toimesta syksyllä nostellaan, kukaan ei muista syksyn vaikeuksia.

Itse kehottaisin ottamaan rauhassa. Jos tuntuu, että tappiot tuo vanhan kunnon kiekkupepun esiin, voi olla myös aiheellista katsoa itseään peilistä. Tää on vaan hokia. Istu alas, hengähdä hetki ja lue vaikka runoja. Kyllä se siitä.

Jaxuhalit vaan kaikille!

18 tykkäystä

Tapparasta ainakin Zabon ja Kuuselan pitäis olla pistepörssin kärjessä, kärkijoukkueet pitäis voittaa vähintään kahdella maalilla ja muut vähintään neljällä ja tässä vaiheessa pitäis olla vähintään 20 pisteen kaula seuraavaan joukkueeseen. Ja Ojamäen ja muiden vahvistusten pitäis olla aikasempia kausia paremmassa pistetahdisa. Näin olen ainakin ymmärtänyt tätä foorumia ja facebookkia lukemalla. Ja tietenkin pelin pitäis olla iskussa jo syyskuussa.

13 tykkäystä

Siinäpä ne tärkeimmät. Mistä tuon lisäksi tietää, että on pärjätty liian hyvin? Joku täällä nosteli esiin, että jos saisi seurata kivan runkosarjan, ei tarvitsisi mestaruutta. Minulle mestaruus on ainoa tavoite kilpaurheilussa ja sen eteen voidaan uhrata pelejä runkosarjassa.

8 tykkäystä

Asian ytimessä.
Vaikka pistepörssin top-10 olisi 6 Tapparan pelaajaa niin täällä olisi kova poru kun ei ole seitsemää.
Zaborsky sanoi eilen haastattelussa ennen peliä että ei ole huolissaan, juuri voitettiin 10 peliä ja kunhan ollaan 4 sakissa kun pleijarit alkaa niin hyvin menee. Eniten harmitti ratikkatyömaat.
Siitä vähän perspektiiviä.
Varmasti on jotain “alisuorittajia” mutta kannattaa kokeilla ahdistukseen vaikkapa Luodon, Karjalaisen ja Peltolan seuraamista.
Tämä viime vuosien menestys on kyllä sokaissut monet meistä faneista. Kyllä nuo Kärpät, Tps ja muutkin on ihan tosissaan mukana ja pistää parastaan peliin. On kuitenkin ihan kiva tietää että nyt vasta käännetään joulukuulle ja kautta ratkotaan maalis-huhtikuussa.
Kyllä tästä hyvä tulee, tämä kausi on taas uusi omanlaisensa tarina mihin saadaan Tapparan tyylisesti veretseisauttava loppuhuipennus.

11 tykkäystä

Ei vahvistusten tarvitse olla edellisiä kausia paremmassa vauhdissa, mutta kun tahti on aiemmasta romahtanut. Roolia kuitenkin tarjoutui, kun monia kovia pelaajia lähti. Että sikäli tuntuu vaan siltä, ettei Rautakorpi saa vahvistuksia toimimaan. Ja kyllä Tapparan materiaalilla pitäisi pistepörssin top10 olla pelaaja tai kaksikin. Ihmeen jäässä on Zabo ja Kuuselakin. Jotain todistaa Rautakorven joukkueen pelaamisesta, jos Peltola ja Jasu ovat ainoita paikansa täyttäneitä, jopa pistemiehiä parhaasta päästä.

Tämänhetkistä joukkuerankingia jos ajattelee, on Tapparan sarjasijoitus “feikki”. Kyllä hieman hämmästyttää. Mutta kai se on se Rautakorven puskemstyyli, jolla viihdearvoista piittaamatta kuitenkin ollaan usein lähellä voittoa. Romahduksia tai murskavoittoja ei tule, mutta yleensä ollaan siinä maalin tuntumassa. Sekä huippuja ja monia häntäpään joukkueita vastaan. Pienestä on pelit kiinni ja toistaiseksi on mennyt tuloksellisesti “hyvin”. Mutta ei olisi suuri vääryys pelin tasoon nähden vaikka ei oltaisi kuuden sakissakaan nyt.

Odotan seuraavia pelejä todella mielenkiinnolla. Jos kuuden tappion putki toteutuu, niin on se todiste jostain. Vaikka tähtäin miten olisi keväässä. On se vaan noloa, jos ensimmäinen pleijarisarja sitten osoittautuukin liian kovaksi. Täysin mahdollista, jos runkosarjassa ei taso parane. Silloin voi sanoa, että olihan kausi. Ja olen sitä mieltä, että Rautakorpi voi mennä. Kyllä minimivaatimus minun silmissäni on neljän joukkoon keväällä, vähintään siis pronssista pelataan. Muuten kyseessä täydellinen pohjakosketus. Seuraan tapahtumia täysin levollisin mielin, on tässä vuosien saatossa monenlaista koettu. Menee niinkuin menee. Keväällä ollaan viisaita.

1 tykkäys

Tamin sanoin, “Sarjataulukko kertoo aina absoluuttisen totuuden.”

1 tykkäys

Niin, itse muistelen viime syksyn peliesityksiä kun porskutettiin kärjessä ja peli ei ollut mitenkään sellaista että sillä olisi pitänyt olla kärjessä. Otettiin pienillä tehohetkillä voittoja otteluista joista ei oikeasti peliesitysten mukaan oltaisi sitä ansaittu. Tietenkään en vastaan pannut :slight_smile:

Itse ne pisteet on saatu, onko ne aina ansaittu ja mikä on tyyli, siitä näköjään joka kausi käydään kovaa väittelyä.

3 tykkäystä

Voi rähmä. Oon huonosti informoinut itseäni :grin: !

Näinhän se on, mutta sanotaan niin että tämänhetkisillä esityksellä joukkue ei kuulu kolmen kärkeen. Muuten hyvä tuo lausahduksesi, mutta Tamiin vetoaminen ei tuo lisäpisteitä. Tami oli hyvä pelaaja, mutta muuten en suuremmin arvosta tuota “Aurinkokuningasta”. Isoegoinen tyyppi, joka vielä pukeutuu kuin klovni. :wink: :wink:

Meillä ei ole Tapparan treeneille omaa ketjua, joten totean tänne joukkueen harjoitelleen Haka 3:ssa tänään. Kaksi vaihtoehtoa.

  1. Jäätä tarvittiin ex-tempore tai…
  2. Haluttiin treenata pienessä kaukalossa
7 tykkäystä

“Maksaisitko Tapparan pelien näkemisestä? Minä en – Tappara pelaa kuolettavan tylsästi”
Lauri Lehtisen juttu Tapparan peliesityksistä:

https://www.aamulehti.fi/urheilu/maksaisitko-tapparan-pelien-nakemisesta-mina-en-tappara-pelaa-kuolettavan-tylsasti-200569622/

2 tykkäystä

Joo. Ärsyttää kun muutenkin tapellaan Ruudun puoli-ilmaisten tarjousten kanssa maksavista asiakkaista, niin sitten puhutaan tällaista.

Toisaalta totuus sattuu.

Yks mitä en allekirjoita yhtään, on tuo Jokereiden peliin vaihtaminen. Oon oikein yrittämällä yrittäny katsoa Jokereiden pelejä, mutta ei se vaan nappaa. Enkä varmaan oo tässä asiassa yksin. Mulle se ei vaan ikinä oo mikään” koko Suomen Jokerit”. Väitänkin siis, että ne jotka vartavasten katselee Tapparan peliä Ruudusta, eivät varmasti ala kesken pelin katseleen Jokereiden peliä vain siksi, että Rautakorpi peluuttaa Marraskuussa tylsää kiekkoa.

4 tykkäystä

Minä maksaisin. Aivan sama, ketä Tapparassa pelannut tai mikä on sarjasijoitus, aina maksan mielelläni Tapparan peliin. Peli voi toimittajan, ja monen muun, mielestä olla tylsää, mutta aina olen itse Tapparan pelissä viihtynyt.

9 tykkäystä

Olen maksanut kausarin, mutta ässäpelissä tuntui siltä, että vois aikansa muuhunkin käyttää. Tuskin lauantaina lähden halliin, ja pikaisen kyselyn perusteella kausari jää käyttämättä. Ei ole nyt houkuttavat.

1 tykkäys

Ihan mielenkiintoinen artikkeli Lauri Lehtiseltä - artikkeli on täynnä asiaa, josta olen paljolti samaa mieltä. Ymmärrän jopa median tehtävän, mutta tämä on kuitenkin peliesitys-ketju. Jos otetaan tuo voittoputki lukuun niin en minä moitittavaa Tapparan pelistä löytänyt, se oli selkeää - kaavamaista ja ennen kaikkea voittavaa. Se on minun vaatimukseni. Voittoputkessa oli hyviä pelejä kuten vaikka matsi Pelicansia vastaan, kliinistä, tehokasta ja kurinalaista.

Mediassa analyysi tehdään yleensä lyhyellä aikajänteellä eli Lehtisen artikkeli ilmestyy taas sopivasti juuri sillä hetkellä, kun voin sisällön allekirjoittaa. Iso yleisö ei ainakaan allekirjoita vertausta Ilvekseen, koska Ilveksen kotiveto on surkea ja vieraskerroin vieläkin heikompi. Ilves ei ole kiinnostava joukkue kuin korkeintaan siltä osin, että lähtökohtaisesti jo voittaminen on viihdyttävää - onhan kyse Ilveksestä.

Tapparan kohdalla mennään jo aika kauas siitä, mikä oikeasti on totta ja mikä mielikuvaa. Tapparasta mielikuva on yleensä oikeasti tuo - eli tylsä. Se on henkilöitynyt vahvasti Rautakorpeen, mutta on se organisaatiossakin tiedostettu asia. Miksi Tappara on tylsä? Ei Tappara ole tylsä - se pelaa rikkaampaa kiekkoa kuin mikään muu organisaatio koko liigassa, mutta mediaseksikäs Tappara ei ole. Pitäisikö olla? Ei.

Kuluttajalle riittää usein voittaminen. Tappara vaan on voittanut niin paljon, että nyt halutaan voittamisen päälle vielä lisää; halutaan hienoja voittoja. Jatkoaikavoitto ei enää ole edes voitto. Vaatimus pelaajille on ihan mieletön - samoin kuin valmennukselle. On hieman kornia vetää viimeisistä esityksistä noin vahvat johtopäätökset; et voi päätellä kahden viikon jakson perusteella, että ollaan koko kausi oltu tylsiä.

8 tykkäystä

Jatkoajassa joku nosti esiin, että Jukurit oli viime kaudella itsenäisyyspäivänä runkosarjan sijalla 4. (lopullinen sijoitus 11.) ja se kaatoi alkukaudella mm. runkosarjan voittaneen Tapparan kahdesti. Kyseessä on toki yksittäinen esimerkki, mutta se kuvaa hyvin sitä, että paljon ehtii vielä tapahtua ennen pleijareiden alkua. En olisi naulaamassa Kärppien nimeäkään vielä runkosarjan voittajaksi, vaikka ovat jo 9 pisteen karkumatkalla tai Ilvestä ulos pleijareista, vaikka takamatka on peräti 12 pistettä. Yksi voitto- tai tappioputki ehtii vielä muuttaa asioita, kunhan päävastustajat samaan aikaan pelaavat suotuisasti.

Olen seurannut Tapparan peliesityksiä edelleen ihan levollisin mielin. @rinne toikin noita ongelmakohtia esiin, jotka ovat selvästi kaikkien nähtävillä. Nyt on hieman heikompi jakso taas meneillään, mutta päätähtäin on keväässä. En tietenkään sano, ettei peliesityksillä runkosarjassa olisi merkitystä, sillä runkosarjatuote tuo merkittävän osan tuloista ja etenkin satunnaiskatsojat saa helposti kaikkoamaan paskalla pelillä.

Kummasti ovat kuitenkin nuo Tapparan peliä tylsäksi kritisoivat heränneet nyt, kun voittojakaan ei tule. Itse en ole pitänyt Tapparan peliä tällä kaudella niinkään tylsänä (tai ehkä ajoittain), vaan pikemminkin hieman pelitavallisesti sekavana. Mieleen kuitenkin muistuu edelleen elävästi muutaman vuoden takainen kevättalvi, jolloin peli oli viikkokaupalla niin hirvittävää sontaa, että omakin hermo paloi totaalisesti. Nyt peli ei sentään ole ollut yhtä karmaisevan nihkeää ja kyse on alkukaudesta, jolloin peli ei vielä voikaan olla täysin viimeisteltyä.

7 tykkäystä