Tapparan peliesitykset 2017-18

Raipe tais olla aikaansa edellä, ku peluutti Ilveksessä tätä samaa shittiä. Sillon tosin kaikki täällä haukku sen pystyyn, nyt vaan muutama uskaltaa kritisoida Jukkaa.

Minä taisin ainakin olla ensimäisten joukossa kritisoimassa pelitapaa jo ihan kauden alussa.

Olinpa rohkea, kun uskalsin.

4 tykkäystä

Mutatuntumalla jotain on kuitenkin nyt viimeisien pelien aikana muutettu, koska esim. SaiPaa vastaan ei tullut enää paljoakaan päätykiekkoja. Monesti tultiin alueelle syöttelemällä. Tosin samaan aikaan pitää huomioida todella monen hyökkäyksen puuroutuminen keskialueelle.

17 viestiä siirrettiin toiseen ketjuun: Jukka Rautakorpi - Tapparan päävalmentaja 2017 - 19/20

Saattoi johtua myös SaiPan tavasta pelata. Keskialuetta ylitettiin aika vauhdilla puolin ja toisin.

1 tykkäys

Itse odotan puolivälierissä samanlaista Via Dolorosaa kuin aikanaan Pelicansia vastaan. Kaikki odottaa, että Rautakorpi vetää kanin hatusta ja peli aukeaisi, mutta peli ei vain aukea. Sen sijaan Rautakorpi antaa pelin jauhaa ja se riittäköön. Henk. koht. veikkaan, että se riittää maksimisssaan välieriin tänä keväänä.

Viime kauden sarja Ilvestä vastaan vasta olikin Via Dolorosa.

Tuskin tulee helppoa tälläkään kaudella. Sen verran kovia ja hyvin valmennettuja joukkueita on Liigassa.

2 tykkäystä

Ehkä juuri tämä on se virhe, joka tykätään tehdä. Ylireagoidaan yhteen sarjaan koko kauden mittakaavalla. Tappara ilmeisesti säikähti viime kaudellla ihan tosissaan sitä, että peliä ei osattu avata kuin yhdeltä puolelta. Matkan varrella kuitenkin saatiin rivit koottua ja loppua kohti Tappara osasi pelata tuon Ilveksen pelaamisen pois.

Koko kausi on nyt sitten harjoiteltu sitä, että osataan avata joka puolelta, mutta vauhtiin ei osata avata enää millään variaatiolla :smiley:

2 tykkäystä

Viime kaudella rallateltiin runkosarja ylivoimaisina lävitse ja kaikki kehu Tapparan peliä tai ainakin ylivertaisuutta, mutta jos oikein muista niin oli hyvin lähellä ettei pudottu jo puolivälierissä. Tänä keväänä jos pudotaan aikaisin niin se ei onneksi ole niin suuri pettymys, kun siihen on tälläkin palstalla jo varauduttu, koska pelataan näemmä niin surkeesti.

Se sarja lähti väärille raiteille jo ensimmäisestä pelistä, kun Tappara oli yhtä ylimielinen kuin osa kannattajistaan konsanaan. :slight_smile: Ensimmäisessä pelissä tuli näpeille huolella ja siitä sitten paineet kasaantui.

Jos tällä pelillä, jota on nähty IFK:ta ja SaiPaa vastaan, voitetaan mestaruus, muuttaa se käsitystäni jääkiekosta. Jos sillä, mihin viime viikolla pyrittiin, niin ei muutu. (25 sanaa)

5 tykkäystä

Mun mielestä toi ei edes ollut yhtä paha paikka. Mulla oli helvetin kova luotto Tapolan edelliskeväänä mestaruuden klaaranneeseen joukkueeseen, mutta silloin Pelsuja vastaan oltiin oikeasti heikoilla jäillä. Koko kausi oli samanlaista tervanjuontia kuin tämä kausi ja kaikki vain tuntui odottavan, että se takalukko jossain kohtaa aukeaisi, muttei se vaan saatana auennut…

Tämä olkoon viimeinen kirjoitukseni vähään aikaa tuosta sarjasta, mutta jos Ilves kiskoo katkopelissään jatkoajalla kiekkoa sivurautaan, niin kyllä se vaan aika tiukka paikka oli.

5 tykkäystä

Tavallaan aukesi kuitenkin, koska Tappara raahautui tuolla hirveällä pelillä finaaliin ja jatkoajalle asti. Johti myös finaalisarjaa 3-1 parhaimmillaan.

Jälkikäteen on toki kiva selitellä, mutta meni tuokin kausi vähintään hyvin ja osoitti sen, että Rautakorpi voi viedä joukkueensa kohtalaisen huonoista lähtökohdista aivan hulluun suoritukseen. Kärpät oli finaalisarjassa hyvinkin vähän parempi, lähinnä sen takia, että Tapparan peli ei oikeasti tuottanut enää mitään. Toki paljon oltais historiaa muutettu, jos Karhunen ei olis ottanut yhtä ja Palola olisi laittanut maalin edestä mihin tahansa muualle tyhjään kuin suoraan hanskaan.

Rautakorpi on aina ollut (ja nyt ei sitten tule mistään pukukopin sisältä tämä) riskien analysoija. Tapparan pelistä on usein näkynyt juurikin Rautakorven kausilla liiallinen kliinisyys ja liiallinen pelitavallisuus. Tämän kauden alla puhuttiin kovinkin erilaisesta Tapparasta, mutta puheiksi nuo on jäänyt. Tappara toki pelaa eri lailla, mutta jälleen kerran kaavamaisesti. Tällä hetkellä kukaan ei tiedä, mikä on tämän kaavan tavoite, koska ei olla nähty mitään järkeä koko kaavassa.

En tiedä, voiko tästä kaudesta vetää mitään analyyseja ennen kuin on nähnyt joko katkeran tai iloisen lopun. Tappara on hakannut toimimatonta sapluunaa muutamia irtiottoja lukuun ottamatta kohta 60 peliä täyteen. Fanit puolustavat itseään sillä, että siellä pinnan alla on jotain salaista, joka kaivetaan esiin sitten, kun tarve sitä vaatii. Jokainen uskoo, mitä itse haluaa, mutta minä en usko, että sormia napsauttamalla kaikki muuttuu playoffseissa.

Jos Tappara etenee keväällä pitkälle niin se perustuu nähdäkseni hyvään pelaajamateriaaliin ja siihen, että riskejä minimoimalla päästään sarja kerrallaan eteenpäin.

3 tykkäystä

Rautakorvella on sellainen kaava, joka pyrkii olemaan suurempi kuin -1. Minusta hyvä kaava pyrkisi lähestymään ääretöntä. (16 sanaa)

1 tykkäys

Minun nähdäkseni se perustuu hyvän pelaajamateriaalin lisäksi hyvään joukkuepelaamiseen ja hyvään valmentamiseen.

Toki voi sihvosmaisesti ensin kritisoida ankarasti Rautakorpea ja valmennusta ja sitten jos käykin Tapparalle hyvin, niin se onkin pelkästään hyvän pelaajamateriaalin ansiota.

Tuolla viimeisellä en viittaa sinuun.

5 tykkäystä

Kyllä kuudennessa puolivälierässä viime keväänä oltiin välillä vikassa erässä ja jatkoajalla ihan sillassa. Tolppa sisään ja Tapola ei oliskaan niin iso sankari. 2014 keväällä taas oltiin kovinkin lähellä mestaruutta. Tottakai näistä kausista jäi totaalisen erilainen jälkimaku, mutta jos pelkästään katsotaan tulosta, niin aika lähellä 2014 ja 2017 olivat toisiaan. Itse en käyttäisi siis näitä keväitä ja niiden tuloksia argumenttina Tapolan puolesta Jukkaa vastaan.

Peli sinänsä saattoi näyttää erilailla vapautuneelta tai jäykältä tms. Mutta se on eri juttu.

1 tykkäys

Kausi on tähän asti sujunut tuloksellisesti vähintään tyydyttävästi. Pelillisesti odotusarvoihin nähden korkeintaan välttävästi. Itse odotin valmennuksen keväisten puheiden perusteella Frölundan, Växjön tai Skellefteån tyylistä vauhtilätkää. Voi olla, että omat odotukset karkasivat liian kauas. Mutta tähän mennessä nähtyyn olen pettynyt.

5 tykkäystä

En vois olla enempää samaa mieltä.
Jukka myös puhu ennen kauden alkuja mm. pelipaikattomasta jääkiekosta. En tiedä miten tää on tullu kaudella esille, mun mielestä ei mitenkään.

Ehkä se on näkynyt lähinnä puolustajien nousuissa.

1 tykkäys