Tapparan peliesitykset 2019-20

Tehkää toimittajat joku huippukriittinen kokemusreportaasi siitä, miten kannattajat (osa) kestävät kauden ensimmäisen vaikeamman vaiheen ja neljännen suoran tappion.

Nappia painamalla aletaan kusta joukkueen (ja seuran) päälle.

2 tykkäystä

Kyse ei ole suorista tappioista. Katso sinäkin tuloksen taakse pidemmällä otannalla.

Mulle on toki ihan se ja sama jos joku nauttii näistä esityksistä tai on tyytyväinen. Annan nyt ihan hyvällä omalla tunnolla kritiikkiä kun alkukauden euforiassa homma meni toisin päin.

Yksittäisille pelaajille voi tulla suonenvetoja suuntaan tai toiseen (tyyliin Jussi Makkosen tykkikausi tai se Bluesin jätkän jonka nimeä en enää edes muista käsittämätön alkukausi Ramun rinnalla) ja silloin on kyse yksilöstä ja heidän suorituksistaan. Tällainen kollektiivinen sulaminen missä pari kentällistä jätkiä hyytyy täysin ja samanaikaisesti on jotain muuta. Se ei ole yksittäisten pelaajien onnistumista tai epäonnistumista.

Homma voi vielä kääntyä mutta vaikeaksi kannun tavoittelu tehdään taas ihan itse.

2 tykkäystä

Normaalia vaihtelua pitkän kauden matkalla. Helposti tilannetta myös ehkä ylidramatisoidaan, kun lähes joka pelissä on kuitenkin taisteltu pisteistä loppuun asti ja pelillisesti umpisurkeat esitykset ovat harvassa. Vaikea sanoa, mistä vaiheiden vaihtelut tarkkaan johtuvat – ehkä tekijöitä on monia. Tuskin on täysin suunniteltua ja tarkoituksellista kuitenkaan.

3 tykkäystä

Nämä tulevat poissaolot luovat tummia pilviä taivaalle. Tappiot ei niinkään hetkauta tässä vaiheessa.

3 tykkäystä

En mä ainakaan ranteita vetele auki. Ihan kokonaisvaltaisesti, samalla analyyttisesti tutkien ja pohtien: tietysti marraskuu, pimeä kausi menossa, mutta kuten aina, joka ikinin kerta, on peli menny puuroksi ja nyt sama. Miten tästä selvitään? Varmasti lukot aukeaa, mutta sanompa vain ettei tällä kuuhun mennä, kuten ei viime vuonnakaan. Tällä taisteluhokilla, yksilöpelaamisella ja tilan voittamisella, mitä Jukka ajaa ja ajoi myös nuorissa, niin ei ikävä kyllä tuota tulosta (mestaruutta)… ehkä, mutta poistan ehkän koska vahva mutu on niiin kova, silmät sen kertoo.

Ameebaa odotellessa, muttei se tule kuitenkaan, niinku ei joulupukkikaan. Konemaista hommaa, tarvittava työkalu olisi se Tapolan mainitsema yllätyksellisyys.

Joo varmasti näinkin ja meillehän tää on enemmänkin perinne. Pakko myöntää että harmitus ja ihmetys olisi vähäisempää jos alkukausi ei olisi ollut niin poikkeuksellisen eroottista sexy hockey’a.

Tappara on vähän niinkuin pörssin laatuyhtiö, joka toimii syklisellä markkinalla, kuten vaikkapa Nokian Renkaat. Sentään jokainen Trumpin twiitti ei heilauta peliesityksiä. Onneksi Sirkka Hagman Tyresin kokemuksella ymmärtää näitä syklisiä yhtiöitä niin meidän hallituksessa ei paniikki pääse ihan näin valloilleen kuin mulla ja täällä foorumilla.

Täytyy joukkueesta yksinkertaisesti löytyä eväät poissaolojen paikkaamiseenkin. Ei voi näyttää jatkuvammin siltä kuin Morleyn viimeksi jäätyä sivuun – vaikka avainpelaajia onkin. Siinäkin tapauksessa vaikutti varmaan sittenkin muitakin asioita vaikeisiin seuranneisiin peleihin.

@lrs000 Ei tuo aaltoilu nyt niin harvinaista ole muissakaan joukkueissa. Varmasti totta, että satumainen alkukausi monillakin tavoilla ja tahoilla loi odotuksia ja korkeuksia, joista pudota ensimmäisten vastoinkäymisten kohdalla. Onpahan sopivia haasteita sitten – ja joskushan niidenkin voittamisesta voi syntyä jotain hyvää.

Kapealla ovat menneet kausi toisensa perään. Ei Tapparalla ole reservissä ketään joka voisi edes teoriassa paikata näitä menetyksiä. Kärpillä löytyy paikkaajia ja siksi ei tunnu missään vaikka on kaksi kentällistä äijiä loukkaantuneena parhaimmillaan.

Tamhockey Oy tekee kovaa tulosta kaudesta toiseen. Pitäisikö tuosta käyttää vaikka 100k€ kunnon pelaajaan vai turvataanko hyvä tulos urheilullisen menestyksen kustannuksella? Mielestäni viime kaudella säästeltiin turhaan. Muut vahvistuivat ja Tappara kiinnitti vain Anton Ollikaisen vaikka vammoja ja muita ongelmia oli pelaajilla…

Taitaa 60 pelin runkosarja olla turhan pitkä Tapparalle, voi perseillä ja muuta tötöillä kauden aikana, joukkue ei aina jaksa olla skarppina. Mutta kun pelata vaan pitää, niin ovat osallistumassa. Silti ovat keväällä iskussa runkosarjassa kärkiporukassa ja 4 nipussa pudotuspeleissä.

2 tykkäystä

Täähän rupeaa näyttämään taas tutulta pikkuhiljaa. Kokoonpano täynnä hyökkäysvoimaa, mutta kaikki potentiaali saadaan katoamaan kuin tuhka tuuleen. Hyökkäyspeli sakkaa todella pahasti ja peli on pelkkää mielikuvituksetonta kulmarallia. Ennustan ettei tule muuttumaan, ei muuttunut viime kaudellakaan.

Mikä potentiaali? Tasollaan ovat vetäneet jokainen vai väitätkö ettei Ojis laittanut tänään häkkiin Jukan takia?

Ei tietenkään yksi yhteen paikaten, vaan joukkueena ja kollektiivisesti. Kokonaisuus ei voi kaatua ykkössentterin poissaoloon, vaan ennemmin siitä pitäisi löytyä silloin vähän jotain lisää, ainakin ajan ja pelien mittaan.

Hankintakysymyksiä ja muuta varmaan parempi miettiä sitten, kun ensin tiedetään, millaisista poissaoloista on mahdollisesti jatkossa kyse.

(Vahvoista taloudellisista tuloksista huolehtimiseen on kai ollut erityisiä pitkän tähtäimen syitäkin. Onko toivotunlaisia pelaajia toisaalta eri vuosina ollut miten saatavilla ja miten kilpailut niistä ovat edenneet? Se lienee ainakin selvää, että esim. erinomaisten paikkaavien keskushyökkääjien löytäminen ei olisi äkkiseltään helppoa nytkään.)


Runkosarjakaudet ovat pitkiä, ja niissä tärkeää on juuri tasainen pisteiden keruu, vaihtelevissa vaiheissakin. Ei se, että jokaisessa marraspelissä ollaan kevään tasolla ja ensimmäiset vaikeudet tulevat eteen playoffeissa.

5 tykkäystä

Ratkaisuvoimaa tarvitaan joka tapauksessa. Ei me voida peluuttaa kolmosessa pelaajia joista yksi ei ole 44 peliin tehnyt maaliakaan ja yksi on tehnyt 24 peliin 4 maalia joista 2 yhdessä pelissä. 2 ketjulla ei keväällä menestytä.

1 tykkäys

100 k€ reservipelaajaan? Ei kai mikään seura Suomessa sellasia maksa reserville?

Totta kyllä että Tapparalla ei ole Heikkilä&Honkanen tyyppistä tandemia reservissä niinkuin sillon joskus, mutta eipä noikaan veljet mitään sateentekijöitä ollut noin tuloksellisesti. Ei kai tuon kovempia pelimiehiä kiinnosta pelailla mestistä ja odotella josko pääsis jonkun pelin liigassa pelaamaan?

Ei tietenkään mihinkään reservipelaajaan…

Moilanen tai Vauhkonenko sit mestikseen pelailemaan ja odottamaan peliaikaa jos joku vaikka loukkaantuu ja joku rahamies tilalle?

Moilanen ilman muuta vai riittääkö taso sinusta näihin karkeloihin tuloksellisesti? Hän on kolmessa pelissä tehnyt maalin…

Kannattaa tarkistaa miten kauan se lentokeli kesti. Harjoituspelit ja CHL:n alku ei säväyttänyt, Liiga alkoi loistavasti mutta lokakuun alkupuolella alkoi jo näkyä ettei Tappara sittenkään ole niin ylivoimainen joukkue miltä tulokset olivat näyttäneet. Että ehkä tuo juttuvinkkisi ei ole ihan niin vahvalla pohjalla miltä ensikatsomalta voisi vaikuttaa.

1 tykkäys

Ei kaikkien tarvitse olla tuloksentekijöitä. :joy: Pelaahan se Moilanen ihan kelpo peliä rouhijan roolissa. Moilanen-Malinen-Karjalainen on ihan kelpo 3. ketju liigaan.

Edit. Pointti unohtui, eli ei mun mielestä kannata ykköskorin miehiä hankkia mihinkään 3. kenttään, kun tällaiset rahajoukkueet harvemmin pärjää loppupeleissä hyvin.

1 tykkäys

Sitten ihmetellään miksi pelit on maalin pelejä :smile: Kärpissä pelaa samassa roolissa Pesonen ja Koblizek…