Tapparan peliesitykset 2019-20

Ehkä eniten varmaan viimeisen kolmen vuoden aikaa Tapparassa kuvaa tuo konemaisuus. Alkukaudesta jyskytettin neljällä sylinterillä ja nyt niistä enää yksi on puolittain toiminnassa. Voittoputkessa voitettiin konemaisella maalinteolla ja tappioputkessa vedetään konemaisella ohipelillä. Peli on kummassakin ääripäässä liian kliinistä - olisi kiva osua heikkoina hetkinä noiden väliin.

1 tykkäys

Kyllä tämä kyntäminen johtuu ihan yksilöistä:
Kuusela, 1 maali 12 runkosarjapeliin. Ikä alkaa näkymään valitettavasti. Jalka liikkuu keskinkertaisesti.

Levtchi, 14 peliä 1+1 ja viimeiseen 7 peliin 0+0.

”MM” Ojamäki lokakuussa tehot 1+2…

Rauhala ei ole tehnyt maaliakaan 42 runkosarjapeliin… tämä on jo aivan käsittämätön tilasto ja joku antaisi tälle täällä ykkösen keskeltä roolia.

Suhonen, 1+2 ei mitään käyttöä —> kiertoon.

Utuselle voisi tehdä hyvää vetää kausi lisää mestistä. Koomisia ripuliranteita heittelee keskialueelle, kun pitäisi syöttää hyökkääjille lapaan. JYP pelissä pisti pitkän vaihdon päätteeksi 3 perättäistä syöttöä vastustajan lapaan jonka jälkeen pyörittiin taas omissa. Jopa yllättävän heikko omissa.

Morley on täysin korvaamaton tuossa porukassa.

8 tykkäystä

Lopulta Ojamäki ja Levtchi pelaavat tällä hetkellä tasollaan. Ensin mainittu ei ole koskaan tehnyt ketjukavereistaan parempia. Pitkiä maalittomia jaksoja. Levtchi on se joskus ja jouluna tulosta tekevä 3. Ketjun mies.

Odotin Moilasen lyövän läpi mutta pelaa tällä hetkellä tasolla jolla pelataan nelosessa nolla-nollaa.

Tällä hetkellä ei kukaan pelaaja pelaa alkukauden tasolla.
Alkukaudesta Levtchi, Ojamäki, Virta, kuusela, Karjalainen ja jopa Moilanen teki pisteitä. Kiekkoa pistettiin maalia kohti ja välillä saatiin maaleja paikoista, joista ei ehkä olisi pitänyt edes maalia tulla, kuten esim. Levtchin maali TPS-ottelussa.

Sen jälkeen on jotain tapahtunut pelaamisessa ja peli on jälleen kulmissa pyörimistä ja laukauksia maalia kohti ei tule edes vahingossa.

Vielä kun tietäis mitä on joukkueessa tapahtunut, niin voisi alkaa kyselemään paikkaa Telian asiantuntijatiimissä…

3 tykkäystä

Nyt marraskuun aikanako se siis vanheni? Aika hurjaa, mutta siis eihän niitä ”parasta ennen”-merkintöjä huvikseen laiteta.

Kyä tällainen kollektiivinen kyntäminen johtuu jostain muusta.

13 tykkäystä

Välillä täälläkin unohtuu, että jääkiekkokin on joukkuelaji. Liigan parhaalla pelaajalla alkaa ikä näkyä, tosiaan kuukaudessa ilmeisesti vanhentunut vuosia. Jos useampi yksilö alisuorittaa tai taso laskee samaan aikaan, onko silloin enää kyse yksilöistä, vai voisko olla peliesityksiin vaikuttava murrettu myytti, eli reenijumi. Rautakorpi valmennuksineen ei ole halunnut todennäköisesti vetää jätkiä jumiin reenin ilosta, vaan sivutuote kovemmalle reenijaksolle. Voiko olla?

3 tykkäystä

Hmm… toi reenijumi on jotain mihin en oo uskonu enää vuosiin. Kummallista meinaan jos kärpät ei lainkaan reenaa.
Ei o jumeja paljo ollu vuosiin.

Mutta toisaalta… ollankos me nyt hävitty 3 peliä varsinaisella ja 1 jatkoajalla? Ei nyt hirvee kriisi oo päällä.
Ja viime viikko oli todella raskas. Chl ja maajoukkue pelit mukaan luettuna. Ja lauantaina saatiin vastaan levännyt huippukuntoinen Jyp.
Tää viikko ei paljon helpompi oo. Peli sveitsissä tiistaina, perjantaina voitetaan Kalpa ja lauantaina vastassa levänny KooKoo kouvolassa.
Ihan ilman kriisejäkin 3 pistettä on perus ok tästä viikosta.

Osoittaa vaan kuinka tehokas tää meidän hiano Kapteeni on. Onnistuu vanhenemaankin kuukaudessa sen, mitä kölvit muutamassa vuodessa.

10 tykkäystä

Muistakaahan nyt Kärppien pelejä kehuvat, että Tapparan palstalla kirjoittelette ja oletettavasti Tapparan pelit tulee seurattua melkoisen paljon tarkemmin. Itsellä ainakin jää muiden pelit valitettavasti minimiin, kun Tapparalla usein peli samaan aikaan. Tulokset toki katson.

Joten Kärppien peliesityksiä tältä palstalta oikeasti voi epäilykseni mukaan analysoida muutama kirjoittaja. Toki tuloksellisesti on ollut vahvaa ja vakaata, mutta on sinnekin kuulemani mukaan heikompia pelejä mahtunut, uskokaa tai älkää.

Kyllä minusta koko joukkue alisuorittaa tällä hetkellä. Se kertoo minusta jostain muusta kuin suoraan yksilön suorittamisesta. Ehkä pelitavallinen ongelma mitä ei ole vielä kyetty ratkaisemaan niin, että se näkyy kentällä. Tai sitten jotain tarkoituksellista jaksotusta pelitavan kanssa tai sitten vähän kovempaa treeniä. Sinänsä mihinkään tarkoitukselliseen jumiin en usko.

Eiköhän se siitä taas lähde. Kyllä se ihan normaalia kuitenkin on, että heikompia jaksoja kauteen tulee kaikille. Toisille vähemmän ja toisille enemmän.

2 tykkäystä

Samaa mieltä, että ongelma ei ole yksilötasolla. Kaikki on osoittanut osaavansa. Nyt vaan peli on ylivoimalla ja tasakentällisin pelkkää selviämistä. Kiekkoa yritetään kynsin hampain pitää joukkueella ja sekin on nyt vaikeaa. Saati sitten, että liike ja kiekonsiirtely tuottaisi maalintekopaikkoja parhaille alueille maalin eteen. Peli on jotenkin hidasta ja ennalta arvattavaa. Päätykiekkoihin ei enää ehditä ekana niin kuin alkukaudesta ja väännöt kiekosta hävitään. Mailaa puristetaan liikaa, kun se paikka harvoin aukeaa.

Kalpaa vastaan ootan homman taas kääntyvän parempaan suuntaan. Nyt tarvittaisiin taas onnistumisia, jotta usko palaa.

4 tykkäystä

Kyllä alkavat myyttien lisäksi kovat tosiasiatkin jo kyseenalaistua, jos Kärpissäkin joukkueen vireet muka vaihtelevat.

Tärkeää olisi kuitenkin saada runkosarjapisteitä käännettyä maalin pelein kasaan vaikka nihkeämmilläkin keleillä.

Vaikka eihän tuota enää tiedä, mitä seuraavaksi on luvassakaan. Jäädään uteliaina odottamaan.

1 tykkäys

Eli mielestäsi Kuusela on pelannut viimeiset 12 peliä erittäin hyvin? Älä nyt viitsi :blush:

Ei ole yksilöistä kiinni? Tehokkuus on pudonnut sitä mukaa kuin vastustajat ovat kauden mittaan parantaneet peliä. Viime aikoina pelit ovat olleet enemmän ja enemmän Morleyn ja Bertrandin vastuulla. Nyt kun ykkösen sentteri on ollut pois, niin tehokkuus on ollut hyökkäyksen osalta lähes 0.

Liigan ”paras pelaaja” oli Jyväskylässä niin yössä kun vain olla ja voi.
Taitaa pistepörssissäkin olla sijalla 10.

Aika monta peliä putkeen saa Kuusela vetää yössä, ennen kuin itse luovutan Liigan parhaan tittelin eteenpäin, kaikille kun tulee heikkojakin pelejä. Jokaisella myös omat vaatimukset Liigan parhaan pelaajan titteliin, pistepörssissä sija 10 riittää kyllä, jos muitakin avuja.

Edit. kirjoitusvirhe korjattu.

7 tykkäystä

Hyvä tästä vielä tulee varmasti. Peli näyttää juurikin siltä et ollaan otettu vähän liian pahasti siipeen joissain peleissä huonon onnen lisäksi. Itseluottamus kateissa. Sen huomaa syötöistä, syötön vastaanottamisesta, vedoista jotka menee ohi tai sitten siirrellään ja vältellään vetoa (syötetään tai kahtellaan hetki ennenkuin vedetään).

Muutama hyvä onnistuminen niin lähtee taas :muscle:t2:. Näissä tilanteissa joukkuetta mitataan ja kasvatetaan. En nyt jaksa kelailla vanhoja viestejä, mutta juttua oli alkukaudella ”kun se heikompi jakso tulee jossain kohtaa” tms.

1 tykkäys

Jos olis alkukauden elänyt tiedottomassa tilassa ja nyt näkee sarjataulukon, niin hyvältähän se näyttää.
Mutta nyt tottui jo niin hyvään että jopa runkosarjan toinen sija olisi pieni pettymys.

1 tykkäys

@AWennstrm

Tähän ketjuun varmaan tulee hyvää jatkumoa taas puolen tunnin päästä. En tiedä miten tarkkaan olet Tapparaa viime aikoina seurannut mutta tässä oiva juttuvinkki: Jukka Rautakorven ja/tai Jussi Tapolan roastaaminen oikein kunnolla ja pointtina selvittää mikä hemmetin idea tässä Tapparan kauden vaiheistamisessa, tämän hetkisessä pelitavassa ja ylipäätään joukkueen nykytilanteessa on. Samaan juttuun voisi haastatella tulevaa toimaria ja hallituksen puheenjohtajaa siitä, miten liiketoiminnallisesti he näkevät sen että kuin nappia painamalla aletaan kusemaan fanien päälle kesken kauden.

Olen ihmetellyt miten kilttiä ja vaisua toimittajien tekeminen on ollut presseissä vaikka peli on ihan täyttä paskaa nyt toista kuukautta putkeen. Kaikkihan me tiedämme että negatiiviset jutut Tapparan ympäriltä myös myy hyvin eli siinäkin oiva porkkana lähteä tekemään kunnon kriittistä journalismia.

Kiitos jo etukäteen.

11 tykkäystä

Sellanen painimatsi tänään. Kaksi erää kovaa kapinaa, ja olihan kolmaskin sitä, mutta kiekollisesti Tappara rytmitti hyvin, mutta…

Jotenkin tunnutaan hyökkäävän alivoimaisesti, ollaan myöhässä ja jos ei niin jotenkin hävitään kaksinkamppailut, ja jos nyt nekin voitetaan joskus, niin siellä kulmissa me jumitetaan.

“Miten täältä pääsee pois”, lienee se kysymys. Ei ole enää sellaista railakasta rallia, eikä ole sitä päätypelaamista, koko ajan ollaan se metri tai useampi jäljessä, ikävä kyllä.

Metodeja on monia, mutta missä se avain. Kuka sitä hallinnoi? Täytyykö Jukan antaa avain pelaajille takaisin? Pitääkö pelitapaa muokata? Vai onko tässä hätää?

Jotenkin tämä peli menee keväällä tähän, miksi oih miksi Jukka sotureineen ette keksi miten tämän taistelulätkän saa voittavaksi - ja kerrompa, joskus se kolikko flippaa siihen, että tiputaan pois puolivälieris.