Kyllähän nuo menneiden aikojen eli esim. vuosikymmenen alun jatkuvat murskavoitot ovat kuin muisto vain Rautakorven saavuttua ainaiseen tapaansa nihkeyttämään voitto-otteluiden maalierotkin, kuten on monasti todettu. Edes itse Tapola ei välillä onnistunut virkistämään menoa ja vapauttamaan näistä taakoista yhtään, vaikka niin olisi voinut luulla. Ankeata on.
E. Tarkastelua äkkiä jatkaen Uraman iloinen hyökkäyskiekko toi aikoinaan ~13 kpl yli kahden maalin voittoja per kausi. Vuosituhannen ennätys taas lienee kaudelta 2001–02, jolloin runkosarjan voitto sisälsi (valmentajasta & pelinäkemyksistä huolimatta?) peräti 19 (7+10+2) kpl >2 maalin voittomarginaaleja. Muina Rautakorven kausina vastaavasti n. reilua kymmentä, muiden päävalmentajien aikoina kymmenestä alaspäin. (Kausittaiset ottelumäärät edellisellä vuosikymmenellä 56-58.)
Tuli tuossa törpöteltyä enkä ensin mainitusta ja Teliasta johtuen nähnyt livenä kuin jäässä makaavan Tappara-legendan. Katselin nyt jälestäpäin kolmoserän 6-3 osumaan saakka. Nyt näytti hyvältä liike. Käytän indikaattoripelaajana Vauhkosta. Oli rohkeita ja napakoita avauksia. Käytän indikaattoripelaajina Ytterelliä ja Utusta. Pelattiin eri tavoin maalille ja saatiin myös pakkien nousuja eri rytmissä haettua HAHP:ssa. Tulokseen luonnollisesti antoivat ilmaa Tolvanen ja kaverin repaleinen toiminta, en nyt ihan suorilta lähde analysoimaan mistä aiemmin syntynyt 3-3 kumpusi. Tuon kolmoserän avauspuolikkaan perusteella ansaittu voitto ja parempia päiviä kohti jatketaan (kuten viime viikollakin).
On se muuten kumma. Tapparalla menee hyvin, jos sarjataulukkoa katsoo. Silti meillä monella on paljon kritisoitavaa, kun peli ei aina kulje. En ole minäkään läheskään aina tyytyväinen. Eihän se peli koko ajan todellakaan hyvältä näytä, mutta sijoitus sarjataulukossa on hyvä. Kokonaisuuteen olen tyytyväinen.
Kyllä se peli kertoo enemmän kuin sarjataulukko. Paikka ei ole lukossa, mutta ollaan tässä silti paremmissa asemissa kuin vuosiin. Peli vaan ei ole viime aikoina kulkenut ja loukkaantumisia on tullut. Mun mielestä paperilla saatiin odottaa aika pitkään ennen kuin esim. alettiin saada alemmista ketjuista apua.
Kokonaisuus on hyvällä tolalla, mutta pelillinen etumatka on kaventunut suhteessa muihin ja esim. JYP ja IFK on tehnyt Tapparasta hakkelusta. Nämä pitää voittaa myös runkosarjassa.
Nämä näkemykset on kyllä erikoisia. Sarjataulukolla ei ole väliä, kun peli kertoo. Mitä hätää tässä sitten on, kun Tappara taas tehnyt Kärpistä hakkelusta. Yksittäisissä peleissä on osuutensa myös sattumalla ja juuri lähtökohdilla esim. loukkien osalta. Sarjataulukko antaa sen ison kuvan ja sillä on merkitystä, koska Tapparakin haluaa keväällä olla mahdollisimman korkealla ja selkeästi nykyinen sijoitus antaa erilaisia mahdollisuuksia kuin vaikka sija 8.
Tämän hetkisestä kunnosta antaa viitteitä kuntopuntari, johon jokainen voi asetella haluamansa pelimäärän, siinäkin osuutensa toki vastustajalla. Tämän hetken kunnolla ei tosin ole mitään väliä, kun asioista oikeasti pelataan keväällä. Mitään absoluuttista mittaria ei mihinkään ole, mutta kokonaisuutena runkosarjassa täytyy arvostaa sarjataulukkoa, sillä runkosarjan paremmuus mitataan siellä.
Viimeiset viisi peliä on ollut huonoa kiekkoa.
Alkukaudesta ollaan tultu alaspäin pelillisesti ei vain muut petranneet
Voittoja on onneksi tullut huonosta oelistä huolimatta
Peli on aika nysväämistä, syötöt j liike huonoa. Maalivahdeilla tullut hupsmaaleja ja huonoa sijoittumista.
Pelaamisessa näkyy keskittymisen puuta ja luovuuden katoaminen
Sarjataulukossa oli muihin keulaa ja sen vuoksi ollaan näinkin ylhäällä kun kaikki pisteet samanarvoisia
On jotenkin aika iso luotto tämän kauden Tapparaan. Tosin nyt on ehkä laajemmalti haastajia ja monet panostaneet isosti kesken kauden. Joten iso työmaa on edessä keväällä. Peli on nyt tahmeahkoa, mutta uskon isoon parannukseen. Maalivahtipeli on myös varmemmalla pohjalla.
Mistä se luotto juuri tämän kauden joukkueeseen kumpuaa?
Pitkä, 20 ottelun, kuntopuntari näyttää sijaa 5 ja peli on tukkoista ja tylsää. Erikoista, että viime kausien tapaan, melkein jokaisessa pelissä on ihan katastrofaalisen huono erä. Maalivahtipeli on loistavaa, siihen ei kyllä tulla kaatumaan.
Alkukauden perusteella sitä ajatteli, että josko vihdoin olisi Tapparaankin löydetty raikas ja iloinen pelitapa, mutta ei. Pelaajat vaihtuu, mutta peli näyttää ihan samalta mitä edelliselläkin kausilla. Ihan hyvää, mutta todennäköisesti se viimeinen pisara puuttuu.
Puolustajaa kanssa kaipailen vielä. Mäntylä ja Blood ovat aika arvoituksia, ovatko tällä kaudella vielä riittävässä kunnossa kevään koitoksiin. Pöytäkirjaan saadaan kyllä muutoin riittävä kappalemäärä pakkeja.
Viiden ottelun otannalla, siis ilman Bertrandia ja Morleyta, irrosi lopulta 10/15 pistettä, eli kaksi pinnaa per peli. Runkosarjassa 3. sijalla oleva JYP on pelannut kauden tahdilla 1.86 PPG.
Peli yskähtelee ja tärkeitä pelaajia puuttuu, mutta tuloksessa pystyttiin kiinni. HPK on kuitenkin kova haaste lauantaille ja lisäpisteet vaativat tasonnostoa.
10 tykkäystä
ProTappara
(Tamminiemessä, mutta ei jakamassa pesää.)
458
Itsellä ainakin on enemmän luottoa tähän joukkueeseen kuin esim viime kauden nihkeilytiimiin.
Tuohon joku Seppä puolustukseen ja nousukierteinen henki päälle, niin mestaruus on täysin mahdollinen. Tämän kauden joukkue on kiinnostava sekoitus ja ennen kaikkea monipuolisempi nippu kuin hetkeen.
Ihme epätoivo täällä ja jos marraskuun joku koki sysisynkäksi niin melko helpot ongelmat meillä tällä kaudella.
Kun aina löydetään se syöttö jos vaan vedettäisiin enemmän niin voittaminen olisi helpompaa. Pari erää eilen pommitusta viivalta, sitten taas totaalinen hyytyminen.
Mistä lie se sitten kertoo, mutta tuossa taannoin heikkoja otteita esittivät puolustajista Suhonen, Ytterell ja Vittasmäki. Viime aikona sen sijaan vaikeuksia/nihkeämpää on ollut Bloodilla ja Kemiläisellä ja nuo kolme edellä mainittua ovat selvästi parantaneet.
Levtchi, Virta ja Ojamäki ketju toimii, mutta muilta ei tule yhtään tukea. Mutta en halua yksittäisiä pelaajia kommentoida, koska meidän hyökkäyspeli on ollut paria valopilkahdusta lukuunottamatta viimeiset 3 vuotta todellista tuskaa. Jukka koita nyt keksiä jo jotain mikä kestää pitempään ja vapauttaa pelaajia. Puolustuspelaamisessa tiputetaan liian alas ja vastustaja saa aina puörityksen käyntiin tai vetopaikan pelaamalla kiekon vain viivaan vapaalle pelaajalle.
Mielestäni kauden alla luin jostain valmennuksen kommenttia, että pelaajia kuormitetaan hieman eri ryhmissä korostetusti edelliseen verrattuna. Tällä oli tarkoituksena hakea juurikin tuota ettei koko jengi kerralla sakkaisi.
Onko tähän ollut virallista lähdettä? Muistaakseni tuo oli palstateoria, kun kummasteltiin sitä miten yksilötasolla suoritustaso meni eri suuntiin tiettyjen pelaajien kohdalla.
Oliko? Puolestani peliesitys saa olla vaikka sirkusta standuppia taikka saippuaoopperaa taikka muuten iloista kiekkopyörittelyä nurkissa vihellellen ja kikkaillen mutta maalintekopeli
Nyt liigan selvää jumboa vastaan saatiin yksi maali yli 60min aikana?! Voi mummonsukat sentään
Maalintekopeli jääkiekko on ehdottomasti ja enemmän maaleja saanut voittaa. Ehkäpä pointti siinä, että pitkässä juoksussa se on todennäköisempää eilisen kaltaisella pelillä.