Tapparan peliesitykset kaudella 2016-17

Kannattaa muistaa Kärppien toinen mestaruus putkeen 2015. Se osoittaa sen, kuinka vaikeaa mestaruuden uusiminen on. Kärpäthän veti tuolla kaudella runkosarjaa samalla varmaotteisuudella kuin Tapparakin tänä vuonna, mutta playoffseissa oli suuria vaikeuksia. Vielä ekan vastuksen, SaiPan, hoitivat isolla materiaali- ja rutiinierolla, mutta jo JYP vei Kärpät game 7. Kärpät myös kompuroi sarjoissaan maalivahtipeluutuksessa ja erikoistilanteissa, vaikka joukkueella olikin pitkälti sama runko kuin edellisellä kaudella.

Kohtalaisen mielenkiintoinen kysymys keväisin on aina, että riittääkö pelaajilla oikeasti nälkää antaa aivan kaikkensa. Kärpillä ja Tapparalla on viime kausina jopa poikkeuksellisen paljon ollut edellisistä mestaruuksista huolimatta nälkää voittaa; meillä on tähän hommaan loistavat pelaajat. Joka tapauksessa nälkää mestaruuteen pitää löytyä riittävästi, jotta sen voi uusia. Herkästi ihmismieli rupeaa luulemaan, että jo kerran voitettu antaisi jotain tulevaisuuteen. Ja kyllähän se antaa: kokemus tuo varmuutta - mutta siihen ei saa tuudittautua. Se on vähän kuin työsuoritus: kokemus tuo varmuutta ja naama ei värähdä, kun erilaiset tilanteet tulevat vastaan, mutta toisaalta rutiiniomaisuus ja arkisuus vie monesta asiasta hohdon. Tärkeintä on, että on pelaajia, jotka haluavat vieläkin voittaa mestaruuden palavasti.

Aivan toinen tarina keväisin on myös, että miten erilaiset joukkueet selviävät playoffeihin. Mikä on asetelma? Esim. jos nyt spekuloidaan kunnolla, että Kärpät tai jopa Lukko pääsisi pelaamaan varsinaisia playoffseja säälipoffejen kautta niin materiaalissa he eivät anna yhtään tasoitusta vastuksille. Ja toisaalta he ovat tavallaan jo päässeet ikään kuin pelaamaan talon rahoilla: he ylittivät itsensä ja pääsivät playoffeihin, sitä ei odotettu esim. sarjan puolessa välissä. Tällaiset kevään tarinat vaikuttavat myös ihmismieleen ja asettavat aivan mielisairaan haasteen kovillekin jengeille: älkää unohtako Rautakorven toista kautta. Vakuuttavasti playoffeihin, mutta Pelicans oli lähellä tiputtaa meidät. Se olisi ollut ihan hirvittävä pettymys kaikkien tapahtumien jälkeen. Joukkue pääsi pelaamaan hyvistä asetelmista keväällä, se pystyi riittävän ajoissa tiputtamaan pelistä panoksen pois ja vaikka kuka huusi mitäkin niin Rautakorpi ei meinannut saada porukkaa syttymään enää playoffeihin.

Yksi urheilun hienouksista on momentum: momentum ratkaisee paljon. Jos joukkueen hyvä hetki osuu oikeaan kohtaan keväällä niin vain taivas on rajana, vaikka taistelisivat oikeasti goliatin kanssa daavidina. Yleensä lopulta ennakkosuosikki vaan vie, mutta esim. Jokerit ovat kirjoittaneet vastaavia tarinoita, joissa kaveri on saanut hengen päälle ja materia vaan lahoaa. Jos Tapparan huonoin hetki potentiaalisesti sattuisi vaikka puolivälierissä sellaista jengiä vastaan, joka on päässyt niukin naukin poffeihin sääleistä ja heillä on momentum niin voi olla, että mikään ei muuta enää korkeampaa käsikirjoitusta.

Esim. Kärpät teki aivan kaikkensa viime kaudella. Marjamäki varmaan vanheni sarjassa 5 vuotta, kun hän teki joukkueensa kanssa aivan kaikkensa, että Kärpät pääsisi puolustamaan mestaruuttaan finaaleihin. Käsikirjoitus oli toinen; ei vaan riittänyt millään Tapparaa vastaan, vaikka Kärpät muutti, reagoi, uskalsi ja oli rohkea. Aina ei riitä, vaikka kaikkensa tekee, kun kaverilla onnistuu kaikki ja tähdet on kohdillaan. Viime kaudella oli Tapparan tähdet kohdillaa ja kukaan ei pystynyt joukkoeen tahtotilaa pysäyttämään, vaikka Marjamäki mielestäni edelleen pystyi viemään Tapparaa pelillisesti joukkueineen muutamaan otteeseen sarjassa. Kärppien poikkeuksellisuus viime kausilta antaa Tapparalle hienon esimerkin, mitä huipulla pysyminen vaatii. Ja mestaruuden uusiminen muuten maistuisi ainakin tälle fanille, vaikka etuaikaista on kaikki tämä höpöttely :slight_smile:

5 tykkäystä

Kyllä Jatkoajassakin on heitelty arvioita joiden mukaan voisi olla Tapparalle (tai yleensä runkosarjan voittajalle) voisi olla haitallista voittaa runkosarja, koska sieltä voisi säälien jälkeen tulla vastaan Kärpät tai Jyp. Minulla ei ole pienintäkään epäilystä, etteikö Tappara pystyisi kävelemään sijalle 10. sijoittuneen Kärppien yli.

Eiköhän kaikilla pelaajilla aina nälkää löydy, vaikka olisi mestaruuksia kaapissa useampi. Sen takia tuota pelataan? Tyhmää lähteä edes sitä epäilemään.

Lueppas nyt ihan koko viesti uudelleen ennen kuin laitat kommentteja. :slight_smile: Nälkää tosiaan taitaa olla jokaisella liigan pelaajalla, mutta piru kun siel on se vastuskin, joka ei oo koskaan voittanut välttämättä mitään. Sillä voi olla vielä enemmän halua voittaa. Ymmärrätkö? :slight_smile:

Tää nyt on taas tätä, ymmärrän jos on 10 mestaruutta putkee. Että sillon voi jo vähän alkaa olee jo noin, mutta jos 3hopeeta ja 1kulta, niin tuskin se isoin kiima on vielä hävinny. Turha tollassii selitellä.

1 tykkäys

Ja eiköse mestaruuden voittaminen tuo sen tunteen että sitä haluaa lisää, ja näin se nälkäkin kasvaa, että miks tyytyä yhteen.

1 tykkäys

Ei se mestaruuden voittaminen kovin helppoa ollut viime vuonnakaan tai 2003. Eikä olllut Kärpillä 2014 tai 2015. Se ei vaan ole helppoa. Eikä pidäkään olla. Mun mielestä mestaruuden uusiminen on vaikeaa ihan vaan siksi, että voittaminen on aina vaikeaa. Tappara on kyllä jo runkosarjassa esittänyt voiton nälkää. Muu ei aina ole napannut, mutta voitto kyllä. Voi olla, ettei mestaruutta tänä vuonna tule, mutta luulenpa ettei se nälästä jää kiinni

3 tykkäystä

No ei se mestaruuden voittaminen ikinä ole helppoa :smiley: Ei ole helppoa päästä edes välieriin, vaikka kuinka olisi runkosarjan voittaja.

4 tykkäystä

Liiga olisi sangen tylsä, jos voittaminen olisi helppoa.
Koska viimeksi Liiga on voitettu helposti? JYP kun löi Pelicansin finaaleissa? Mutulla muistelisin että taisi olla aika selvä mestaruus jo aikaisessa vaiheessa.

1 tykkäys

Hah, kaisse on pakko jo jotain uhkakuvia kehitellä tälle ylivoimalle. Ihan sama kuka sieltä tulee ja missä vaiheessa. Terveisin: LukkoKärpätIFK

Peterralta oivaa kirjotusta. Lisäisin tuohon vielä ihmismielen kiemurat, psykologiset vaikutukset.

  1. Jos runkosarjan lopulla lentokeli ja alun pleijarit helppoja; tulee ongelmia myöhemmin. 2. Lentokelin jälkeen luullaan kaiken olevan too easy. 3. Kaikki mahdollinen muu variaatio.

Näitä yhdistää se, jonka joku voi kääntää mahan olevan täynnä, mutta kysehän ei ole siitä. Joskus vain homma ei onnistu, vastustaja taktikoi jne ja oma peli ei toimi, alkaa tulla puristamista, ihon alle päästään jne.

Josseja on paljon matkassa. Oma ja joukkueen valmistautuminen key thing ja jos takkuaa niin o pystyttävä reagoimaan pelin aikana tekemällä muutoksia. Sitä varten siellä kaikenlaisia padeja on, mistä saavat hyödyllistä dataa.

Ollaan vedetty nyt 33 peliä vähän yli 2,2 pisteen keskiarvolla.
Aika hurjaa menoa.
Itse en olisi ennen kauden alkua tällaiseen uskonut.

Näin sanoin Lokakuussa.

5 tykkäystä

Hyvä nosto :wink:

Yksi siellä on erottunut muista heti kauden alusta.
Enkä tarkoita KalPaa.
Ne tulee vielä hyytymään.

KalPa ei hyydy ennen runkosarjan loppua. Pelaa Liigan raikkainta kiekkoa. Materiaali vain heikompaa kuin Tappara/TPS

2 tykkäystä

Juuri sen materiaalin vuoksi epäilen ettei lento kestä runkkarin loppuun.
Pelistä samaa mieltä.

Kympit paukkui tänään. Erittäin hyvä mahdollisuus ottaa jopa 14 voittoa putkeen. Seuraavaksi tarjolla Ilves, Jukurit, KooKoo ja Sport, joista Ilves ja KooKoo kotona. Seuraavana kolme pahaa järjestyksessä HPK, Kalpa ja TPS.

Jos etenkin jälkimmäisistä irtoaa hyvin pisteitä, niin runkosarjan voitto alkaa olla lähellä.

Jukurit perinteisen paha. Taitaa olla ainoa mitä Tappara ei tällä kaudella ole voittanut?

Saas nähdä mistä joukkueesta tulee keväällä ykköshaastaja. Tällä hetkellä Tappara vaikuttaa jopa selvältä mestarisuosikilta.

Varmaan jyp/tps akselilta tulee ykköshaastaja