Tapparan talous

Sanotaanko näin että ihan hyvä kun hävittiin kilpalaulanta Nikusta.

12 tykkäystä

Kyllähän kaikki nää jutut antaa hyvin lisävalotusta sille miksi “isot seurat” haluaa muutosta Liigan yhteisten rahojen jakamiseen. Eihän siinä ole mitään järkeä, että Tappara joko menettää rahaa tai ainakin hyötyy hyvin vähän pelatessaan finaaleita täydelle areenalle, ja samaan aikaan joku ikuinen runkosarja-seiska saa siitä joka vuosi rahaa osallistumatta asioihin mitenkään.

59 tykkäystä

Kai sen sanan jossain yhteydessä kuitenkin saa mainita ja jossain asioissa myös kommentin max 2 heittää.

Minulle on hiukan yllätys nuo Aron puheet. Olisin ollut valmis lyömään vaikka vetoa 500k-1000k tuloksesta. Näköjään olin pahasti väärässä tai Aro laskettelee luikuria.

10 tykkäystä

Pistetään ylös: max 2 kommenttia Ilveksestä.

Voihan se olla, että herättelee yleisöäkin kommenteillaan.

1 tykkäys

Ehkä Aro on siksikin varovainen kommenteissaan, että tässä vaiheessa on vielä jonkin verran epätietoutta myös välierien kuluista ja tuotoista, finaalien vastaavista puhumattakaan. Ei hän tietenkään halua viestiä, että kova tulos tulee ja rahaa on, koska asiat ovat vielä kesken ja muuttujia matkalla. Tietysti @Juissi27 mainitsema yleisön herättely on vielä yhtenä tuossa.

1 tykkäys

Yhteinen pottikin tietysti pieneni, kun Ilves ja HIFK putosivat ensimmäisellä kierroksella.

9 tykkäystä

Toiseen suuntaan mentäessä, matkustuskulut eivät realisoidu suurimmalla mahdollisella tavalla, kun Kärpät ei päässeet finaaliin…

Aika monta 40€ fanituotetta olisi saanut myydä jotta Nikun 250.000 olisi edes kuitattu

Edit lisäys

Mieluummin pieni voitto taloudellisesti ja urheilullinen menestys kuin tappiot kentällä ja kassassa.

3 tykkäystä

Ylen lauantainen jääkiekkokierros nosti esiin ongelmia yleisömäärissä. Lahdessa -1500 maksimista (max.=5 371hlö) ja Tampereella -2000 maksimista(max.=13 334 hlö). Molempia käsiteltiin tasavertaisina pettymyksinä.

Kyllähän tämä maksimikapasiteeteista jääminen verottaa myös tulosta jokaisen joukkueen osalta. Isojen seurojen puuttuminen (Ilves, TPS ja HIFK) jättävät ison määrän vajautta maksimiin. Tampereella päästää kolmessa täydessä ottelussa samaan kapasiteettiin kuin Lahti ja Kuopio yhdessä tekisi 7:n pelin aikana.

Järkevintä olisi jakaa rahat TV-rahan osalta myös yleisömäärään suhteutettuna. Se saisi ehkä lippujen hinnat alas, kun TV-korvaus annettaisiin toteutuneiden yleisömäärien mukaisena. Toki tässä tulisi taistelua saada IFK ja Tappara pe-la -peleihin kotiin pienille paikkakunnille. Eli ei sekään aukotonta olisi.

1 tykkäys

12700 on Areenan maksimi jääkiekko-ottelussa. Tämä tarkoittaa sitä että kaikki aitiot ja istumapaikalliset hotellihuoneet on loppuunmytyjä.

Aitiokerros pelkästään on 1200 katsojaa.

1 tykkäys

Muistaakseni Leinosen aikana kauden kulut oli budjetoitu niin, että kun päästään neljän sakkiin niin tulos on +/- 0. Tästä eteenpäin tuli voittoa.

Areena on varmasti muuttanut kulu- ja tulorakennetta voimakkaasti? Nyt on tulos hankalampi ennakoida, etenkin kun pari kautta pohjana ja tullut uutta liiketoimintaa myös mukaan.

Oletan että positiivinen tulos sieltä tulee, vaikka monenlaisia kommentteja on kuultu.

4 tykkäystä

Itse olen luvuista ja lausunnoista huolimatta silti myös toimiston osaamiseen luottavainen. Tappara on lukuisia kertoja puhunut investoinneista, brändin rakentamisesta ja konserni-toiminnan laajentamisesta mm. TamPan kanssa.

Investointeja kannattaakin tehdä niin kausina, kun kassaan virtaa rahaa. Muutoin ne saatetaan joko joutua ottamaan sieltä kassasta tahi velaksi. Mutta käytännössä Suomen verotuskin on sellaista, että järkyttävän voitollisen tuloksen takominen vuodesta toiseen ei ole kannattavaakaan.

Riippuen siis siitä, mihin rahaa on käytetty, en ole kulurakenteesta huolissani. Syvemmin en ole asiakirjoihin tutustunut, koska osaltani luotan, että Tapparassa tehdään myös toimistolla oikeita asioita. Tappara tähtää (mm. Aron lausunnot) brändinä ja organisaatiollisesti Euroopan huipulle, joten ilmaiseksi noitakaan olosuhteita ei rakenneta. Ja ei, en puhu urheilu-olosuhteista pekästään, vaan myös muista toiminnoista.

6 tykkäystä

Siellä on kyllä vedelty vihkoon lukujen kanssa:
Lahdessa maksimi kapasiteetti 4 403 ja Tampereella 12 700 jääkiekko-ottelussa kuten ylempänä @Rixa totesikin

7 tykkäystä

Mielestäni Arolta hyvä puheenvuoro jo sen takia että maakuntien miehet kuulee että kysymyksessä ei ole kultakaivos.

Ollaan varovaisia koska keskustelu on lähtenyt jo väärille raiteille, ei ainakaan laiteta bensaa lisää liekkeihin.

Todennäköisesti vielä Aro puhuu niin totta kuin osaa-pystyy.

2 tykkäystä

Hyvä korjaus. Maksimit katsoin tuohon wikipediasta, joten ne ei ollut Ylen lähteitä, mutta nuo miinusluvut olivat.

Eli molemmissa oli saman verran n. miinusta maksimikapasiteetista.

1 tykkäys

Kulupuolelle rysähtää taas useampi satatonnia, jos sattuisi tulemaan mestaruus. Senkin takia on vaikea sanoa, mitä viivan alle jää.

2 tykkäystä

Mestaruustuotteilla kuitataan varmaan osa tuosta.
Mahtaako niitä mennä kuitenkaan niin paljoa että kaikki ylimääräinen tulisi kuitattua?

Jos näin kävisi, niin olisiko maksullisissa esimerkiksi jatkobileissä ideaa, jotta saataisiin maksuttoman (tori)juhlan kustannuksia peitettyä.

Jatkobileet Ilonassa 49€ sisältäen mestaruuslippiksen tms., paikalla joukkueesta kaksi selvintä jäsentä. :smiley:

2 tykkäystä

Savinaiselle kenkää niin ei tartte järjestää mestaruusjuhlia jos se on kerran kallista.

1 tykkäys

Jestas, että ottaisi päähän olla absolutisti Tapparassa.