Tarjotaan: Saksan kertauskurssi aikuisille

Olen saksan kielen ja kulttuurin opiskelija Tampereen yliopistosta. Suoritan osana tutkintoani opettajan pedagogisen tutkinnon, johon kuuluu olennaisena osana vapaaehtoinen toiminta kohdekieleni eli saksan parissa. Koska olen aivan alkutekijöissä opettajan urallani, yritän kartoittaa paljon kokemusta erilaisista oppijoista. Koska olen itse aikuisopiskelija, olen kiinnostunut tämän kohderyhmän oppimisesta. Nyt on vielä hyvä aika harjoitella opettamista ilmaisin perustein, joten siitä tämä idea syntyikin.

Haluan järjestää lyhyen intensiivikurssin, jonka teemana olisi aktivoida unohtunut kielitaito takaisin käyttöön. Monella on tilanne, että jotakin vierasta kieltä on tullut luettua pitkään kouluaikoina, mutta käytännön kielikokemus on ollut vähäistä tai kieli on peräti unohtunut kokonaan. Etsin vapaaehtoisia maalis- ja huhtikuun aikana toteutettavaan intensiivikurssiin, jolla palautetaan yhdessä mieleen unohtunut kielitaito ja annetaan valmiuksia käyttää unohtunutta kieltä. Etsin siis:

1. Joskus saksan aloittaneita aikuisia/nuoria, jotka ovat syystä tai toisesta lopettaneet kielen opiskelun/unohtaneet sen/haluavat aktivoida sen uudestaan
  2. Kurssi toteutetaan täysin digitaalisessa ympäristössä etätapaamisin esimerkiksi Teamsin, Zoomin tai Discordin kautta
  3. Alustavasti olen suunnitellut kurssiin viisi erillistä tapaamista (5x90 min) omine teemoineen (en ole sitoutunut mihinkään tiettyyn kirjasarjaan tai opetussuunnitelmaan, joten kurssin runko täydentyisi itse keräämistäni materiaaleista sekä suunnittelemistani omista tehtävistä)

Tavoitteena olisi saada 4-6 osallistujaa, mutta oikeastaan en sinänsä itse välitä siitä, onko osallistujia vähemmänkin. Sen sijaan ajattelen, että 6 on enimmäismäärä, koska haluan myös olla läsnä eri oppilaiden oppimisprosessissa. Jos on hirveästi tuota enemmän niin keskittyminen alkaa olla jo kovin rajallista.

Mitä minä vaadin osallistujalta?

1. “pakko antaa palautetta” → valmius antaa minulle rakentavaa palautetta tunnista/opintokokonaisuudesta
  2. kykyä arvioida omaa oppimista kriittisesti ja arvioida opettajan roolia osana omaa oppimista (auttoiko opettaja, olivatko menetelmät sopivia, mitkä menetelmät toimivat)
  3. tehdä lähtötasotesti sekä asettaa oma henkilökohtainen tavoite kurssille (en voi auttaa sinua, jos en tiedä, mitä tavoittelet)
  4. todentaa läsnäolo kurssilla (=sinun täytyy kirjoittaa minulle sellainen todistus, että voin osoittaa myös yliopistolle tehneeni kanssasi työtä)
  5. halutessasi voit saada arviointia omasta oppimisestasi, mutta lähtökohtaisesti en kenenkään työskentelyä arvioi

Koska kyseessä on vapaaehtoistoiminta niin en edellytä sinulta: sinun ei tarvitse käyttää kameraa tapaamisissa tai antaa henkilötietojasi ellet niin halua. Olisi tietysti mukavaa, jos osallistujat uskaltaisivat osallistua omalla naamallaan (erilaiset ryhmätyöt tai esittelyt ovat aika paljon mukavampia niin).

Mikäli olet kiinnostunut, lähetä minulle yksityisviesti. Etsin osallistujia kurssille 26.2.2023 asti. Jos kiinnostuneita ei löydy, en järjestä kurssia.

17 tykkäystä

No josset sä nyt ketään muuta saa, niin🙋 Tiedät kelle soittaa. Saadaan se sun harkka tehtyä. “Ich komme, ich komme.”

3 tykkäystä

Ai hitsi, tää olis tavallaan houkutteleva kun yläasteen jälkeen ei ole saksaa tullut käytettyä tai opiskeltua, mutta kieli kuitenkin vähän houkuttaisi.
Mulla vaan puskee kaikenlaista työkiirettä tänä keväänä sellaiseen tahtiin, etten viitsi ottaa lisäksi vielä lisäprojektia.

2 tykkäystä

Ich komppaan dieses.

Tarkennuksia:

1. Lähtötasolla tarkoitan ensisijaisesti sitä, että jonkinlaista omaa kiinnostusta tai motivaatiota olisi. Lähtötasoksi ei tarvitse olla koulusaksaa x vuotta tai virallinen kielikurssi vuonna xxxx. Jos esimerkiksi mielenkiintoa on lähteä kokonaan uuden kielen valloitukseen, mutta kokemusta on esimerkiksi enemmän vaikka ruotsista niin mielestäni se on ihan riittävä lähtötaso.
  2. Aikatauluista keskustellaan, kun vapaaehtoiset ovat kasassa tai heitä on riittävästi. Alustavasti tietysti ILTA-AIKAAN ja painotuksella VIIKONLOPPUUN. Tapaamiskerrat on tarkoitus toteuttaa maalis- ja huhtikuun aikana ja tahti ei tule olemaan “5 tapaamista kuukaudessa” vaan enemmänkin 90 minuuttia joka toinen viikko. Tietysti itse haluan, jos vapaaehtoisia on, että heidät myös saadaan paikalle.
  1. Kotitehtäviä? Ei tule eikä tulla myöskään suunnittelemaan. Tunneilla sisältö painottuu kuuntelemiseen, pienimuotoiseen kirjalliseen tuottamiseen ja sellaiseen arkiseen toimintaan, että voisi esimerkiksi pärjätä lomareissulla Saksassa yksinkertaisissa arkisissa tilanteissa muutamaan perusasiaan saksan kielestä. Sisältö tarkentuu sen mukaan, millaisia tavoitteita kurssilaiset itselleen asettavat.

Kuulostaa erittäin mielenkiintoiselta.
Itse olen aikoinaan kirjoittanut saksan (tosin vain C) ja asunut, työskennellyt sekä urheillut Saksassa.

Sen jälkeen onkin yli 15 vuotta että en ole oikeastaan ollenkaan puhunut saksaa ja kuullutkin kieltä minimaalisen vähän. Kielitaidon elvytys olisi kyllä enemmän kuin paikallaan.

e: korjattu kirjoitusvirheitä.

1 tykkäys

Päivitystä: 2 ilmoittautumista täältä, 1 jatkoaika.com.
Odotetaan vielä vähintään yhtä (1) ilmoittautunutta.

Olisin ehkä muuten kiinnostunut, mutta niin, että oltaisiin livenä. Suoraan sanottuna inhoan Teamsia yms. :slight_smile:

Mutta ymmärrän, että asia on tällä tapaa järjestettävä.

1 tykkäys

Jos tämä tuottaa “menestystä” niin mikäänhän ei tulevaisuudessa estä toistamasta samaa protokollaa uudestaan :slight_smile: Itse valitsin tuon etätoteutuksen sen vuoksi, että pelkästään Pirkanmaalta ryhmän kerääminen on haastavaa. Kun otetaan koko Suomi niin sitten rupeaa lämpenemään :slight_smile: Mutta täysi ymmärrys täältä päin sille, että elämässä on muuta. Kellekään muulle tämä ei niin tärkeää olekaan kuin minulle itselleni, mutta noin muuten elämässä on aika paljon muuta yleensä aikuisilla ihmisillä ja tässä on kuitenkin paljon tunteja.

3 tykkäystä

Tämä ketju suljettiin automaattisesti 62 päivän kuluttua viimeisestä viestistä. Uusia vastauksia ei voi enää kirjoittaa.