Tarjotaan: Saksan kertauskurssi aikuisille

Olen saksan kielen ja kulttuurin opiskelija Tampereen yliopistosta. Suoritan osana tutkintoani opettajan pedagogisen tutkinnon, johon kuuluu olennaisena osana vapaaehtoinen toiminta kohdekieleni eli saksan parissa. Koska olen aivan alkutekijöissä opettajan urallani, yritän kartoittaa paljon kokemusta erilaisista oppijoista. Koska olen itse aikuisopiskelija, olen kiinnostunut tämän kohderyhmän oppimisesta. Nyt on vielä hyvä aika harjoitella opettamista ilmaisin perustein, joten siitä tämä idea syntyikin.

Haluan järjestää lyhyen intensiivikurssin, jonka teemana olisi aktivoida unohtunut kielitaito takaisin käyttöön. Monella on tilanne, että jotakin vierasta kieltä on tullut luettua pitkään kouluaikoina, mutta käytännön kielikokemus on ollut vähäistä tai kieli on peräti unohtunut kokonaan. Etsin vapaaehtoisia maalis- ja huhtikuun aikana toteutettavaan intensiivikurssiin, jolla palautetaan yhdessä mieleen unohtunut kielitaito ja annetaan valmiuksia käyttää unohtunutta kieltä. Etsin siis:

1. Joskus saksan aloittaneita aikuisia/nuoria, jotka ovat syystä tai toisesta lopettaneet kielen opiskelun/unohtaneet sen/haluavat aktivoida sen uudestaan
  2. Kurssi toteutetaan täysin digitaalisessa ympäristössä etätapaamisin esimerkiksi Teamsin, Zoomin tai Discordin kautta
  3. Alustavasti olen suunnitellut kurssiin viisi erillistä tapaamista (5x90 min) omine teemoineen (en ole sitoutunut mihinkään tiettyyn kirjasarjaan tai opetussuunnitelmaan, joten kurssin runko täydentyisi itse keräämistäni materiaaleista sekä suunnittelemistani omista tehtävistä)

Tavoitteena olisi saada 4-6 osallistujaa, mutta oikeastaan en sinänsä itse välitä siitä, onko osallistujia vähemmänkin. Sen sijaan ajattelen, että 6 on enimmäismäärä, koska haluan myös olla läsnä eri oppilaiden oppimisprosessissa. Jos on hirveästi tuota enemmän niin keskittyminen alkaa olla jo kovin rajallista.

Mitä minä vaadin osallistujalta?