Mitä pitää tehdä että tämä tehtävä voidaan sulkea:
Määritellä keskustelualueiden rakenne eli hierarkkia.
Muuta kommentoitavaa
Yksi uuden palstan olennaisimpia ja isoimpia kysymyksiä. Tappara.infossa meillä oli tietty rakenne johon kaikki ovat 10v aikana tottuneet, mutta Discoursen erilaisen käyttöperiaatteen johdosta sen 1:1 kopioiminen ei välttämättä ole paras lähestymistapa.
Villinä esimerkkinä ihan uudenlaisesta lähestymistavasta olisi kausikohtaiset ala-ryhmät (esim. Ottelut kaudella 2015-16), vähän samaan tapaan kuin Jatkoaika on käyttänyt omia ala-osoita Leijonien arvoturnauksille.
Tässä kannattaa laittaa mietintämyssy syvälle päähän ja toisaalta ideoida vapaasti.
Mulla tulee heti ensimmäisenä mieleen otteluketjut, asiaa oon pohtinutkin itsekseni infon puolella.
Oisko otteluketjujen ja seurantaketjujen yhistäminen mahdoton ajatus peleissä? Useinhan otteluketju sisältää kokoonpanot ja jokusen tulosveikkauksen ja ennakkotunnelman. Pelin jälkeen sinne tulee jokusia yhteenvetoja. Viestejä ei määrällisesti ainakaan tule älyttömästi. Jos välissä ois seurannat niin ketjussa ois koko ottelun elinkaari: ennakkofiilistelyt, tunteet joka suuntaan pelin aikana ja lopuksi ajatuksien keräys.
Toki otteluketjut on yleensä olleet asiapitosempia mutta silti ainakin miettisin asiaa.
Ideoidaan nyt aluksi vanhan palstan pohjalta. Tappara.infon primus moottorihan on aina ollut Pelaajat.
Pelaajat
Lopettaneet tai toisaalle siirtyneet
Ottelut
Tulosveikkaus ja otteluseuranta
Tapparan yleiset asiat
Fanitoiminta
Tarvitaanko oma SO11 alaosio? Vai TFC alaosio? Molemmat? Miten tämä pitäisi jaotella?
Liiga
Muut sarjat ja turnaukset
Eli vähän lisää hienojakoisuutta verrattuna vanhaan. Vai pitäisikö pyrkiä mahdollisimman pieneen alueiden määrään? Discoursessa alueiden suurempi määrä ei ole yhtä merkittävässä roolissa, koska aktiivisille käyttäjille viimeisimpien viestien näkymä on olennaisin työkalu keskustelun seuraamiseen ja nostaa viestit esille kaikilta keskustelualueilta.
Yleinen keskustelu
Tänne olisi pieni houkutus tehdä alalokero parille potentiaaliselle aiheelle: Politiikka, Tietotekniika ja elektroniikka
Olen samoilla linjoilla @ljpp kanssa siitä, että Tapparan ja muiden asiat pitää saada paremmin erilleen.
Pelaajat-osio selkiyttää keskustelua ja toimii kuten sanottua priimus-moottorina.
Otteluille oma osio, eikä ole pöllömpi ehdotus että jaotellaan ottelut kausittain alaosioihin.
Tapparan yleiset asiat on hyvä osio erillään muista.
Fanitoiminta edellisestä erikseen. Tarkempi jaottelu pitää selvittää asianosaisten kanssa.
Muiden kiekkoaiheiden jaotteluun pari näkemystä:
a) Liigan, muut sarjat ja turnaukset ym. voisi niputtaa “yleisen kiekkokeskustelun” alle, koska “muut sarjat ja turnaukset” tuntuvat herättävän keskustelua enemmän jaksottain kuin tasaisena virtana.
b) Liiga-osio omakseen ja sinnekin jaottelu kausittain. Loput eli “muut sarjat ja turnaukset” ym. sekalaiset yleisen kiekkokeskustelun alle.
Loput kuten ovat infossa, yleisen keskustelun tarkempi jako selvityksen alle.
Semmoinen tähän vielä perään, että jaottelua tosiaan kannattaa jokaisen miettiä ihan uudelta pohjalta. Huomasin omasta ajatuksenjuoksustani edellä, että asiaa tulee helposti ajateltua infon rakenteen kautta: esimerkiksi infon “hitaiden ketjujen” (esim. Tapparan brändi) ongelma = ketjujen hautautuminen “toiselle sivulle” (eli niihin kirjoiteta jos ei varta vasten osata ketjua etsiä) poistuu täällä: sivujaottelua osioiden sisällä ei ole ja muutenkin osiojaottelu hämärtyy verrattuna infoon. Osioiden näivettyminen ei ole yhtä suuri “uhka”. Aiheet saa täällä samaan aikaan sekä tehokkaammin esille että jaoteltua selvemmin.
Mä laittaisin ehkä molemmille omat alaosionsa. Voihan ne sitte yhistää sieltä yleiseen osioon jos ei kerry tarpeeks juttua.
Mä luulen että tämä osio ei ole niin suosittu että alaosiot ois tarpeen. Ainakaan jos katsoo nykystä foorumia niin ekalla sivullakin on jo 2014 vuodelta viimesiä viestejä ketjuissa. Tietenkin jos uuden palstan suosio räjähtää niin sitte
Jos Fanitoiminnan alle tehdään TFC ja SO11 alaosiot, niin eihän päätasolle jää enää mitään keskusteltavaa? Vai ymmärsikö jotain väärin.
Ja hiljaiseen Yleiseen Keskusteluun tulee, niin sillä saattaa nimenomaan olla keskustelua virkistävä vaikutus kun esimerkiksi olaosion otsikolla ohjataan keskustelua johonkin suuntaan. Nämä kaksi tulivat sen takia mieleen, että poliittista myllerrystä on ollut, eikä ole nähtävässä tulevaisuudessa loppumaan. Tietotekniikka ja elektroniikka taas on sellainen aihealue mistä kaikilla on joskus kysyttävää.
Jatkoajassa on varsin mielenkiintoisia ja hvyiä ei-jääkiekkoon liittyviä keskusteluja. Pitää pyrkiä samaan.
Tähän ketjuun tarvittaisiin nyt lisää pöhinää, ja konkreettisia ehdotuksia. Tämä on isoin este tällähetkellä .info → .co siirrolle. Ja tämä tosiaan kannattaa tehdä kerrasta hyvin, koska vaikutukset ovat kauaskantoiset.
Pelaajat
— Entiset Tappara-pelaajat (ex-tapparat -ketju on ollut vähän outo järjestely)
Ottelut
— Tulosveikkaus & otteluseuranta (linked topic -toiminnosta hyötyä?)
Yleinen Tappara-keskustelu (meinasin joskus ehdottaa vanhalle palstalle)
Fanikulttuuri (tuskin käyttöä alaosioille, kun Sinioranssit ei osoita kiinnostusta)
Liiga & CHL (missä mm. Ilves-ketju, tietenkin)
Muu kiekkokeskustelu
Muu urheilu (taisi vaan unohtua sulta)
Yleinen keskustelu (minne ostetaan & myydään -ketju?)
Asiaa Jälkipeleistä (tänne varmaan nykyiset ketjut?)
Testialue
Tän vois varmaan tehä niin että pelaajakohtaset ketjut siirretään tuonne entiset tapparalaiset -osioon kun mies lähtee seurasta?
Mun puolesta tuo vois olla pelkkä Liiga. CHL ja NHL ketjut sitten tuonne muuhun kiekkokeskusteluun. Ei tuo CHL ole juuri aiheuttanut keskustelua tai mielenkiintoa mielestäni palstalla. Mutta sinänsä aika sama.
Muu urheilu voisi ehkä olla myös Yleisen keskustelun alaosio?
Fanitoiminnan alaosiot on turhat jos TFC ja SO11 eivät aktiivisesti itse keskustele palstalla. Jos on yleistä puhetta näistä tahoista niin omat ketjut Fanikulttuuri-osioon riittää, niin kun nytkin on.
Esitetyt vaihtoehdot on kaikki järkeviä. Melkeen valkkaisin jotkut ja sitten mahdollisesti muuttaa niitä ku saa juttua vähän osioihin.
Jep. Näin homma toimiikin käsittääkseni Ilvesfoorumilla.
Minusta CHL kuuluu Liigan osioon sillä perusteella, että Tappara pelaa niissä. Omalle osiolle ei kuitenkaan ole mitään tarvetta - tuskin edes muulle kuin yhdelle ketjulle.
Vaikka niinkin.
Minusta on outoa, etteivät nuo tahot käytä tätä palstaa aktiivisesti tiedotuskanavana. Samalla jossain määrin hienoa, että pidetään toiminnan painopiste reaalimaailmassa, mutta enimmäkseen outoa.
Onko muuten sana “meta” hyväksytty suomen kieleen? En äkkiseltään Googlella löytänyt vastausta. Metatieto jne. Kysyn siksi, että Discourse itse on keksinyt kutsua foorumiaan meta nimellä ja tapa on levinnyt muihin palstoihin niin että “asiaa foorumista”-alueet on tavattu nimetä Metaksi.
En ole missään määrin suomen kielen ammattilainen vaan täysi maallikko, mutta Kielitoimiston sanakirja ei tunne ilmausta. Metakielen (kielen ilmausten kuvaamiseen t. kieltä koskevien sääntöjen esittämiseen käytettävä kieli) se lähinnä näyttää tuntevan. Ei oikein tunnu hyvältä idealta muutenkaan, sillä ainakaan mulle ei ilmaus meta ole oikeastaan tuttu.
Joo, Meta on puhtaasti Discourse palstoille ominainen ilmio ja mietiskelin pitääkö perinnettä jatkaa täällä vai onko se tänne kielisyistä epäsopiva. Sanan merkitys sinällään on ihan oikea, liekö latinasta peräisin.
Mitähän tälle ketjulle tapahtu, näkyy lukemattomana koko ajan vaikka täällä kävisi kymmenen kertaa. Meniköhän sekasin viestien siirtelystä? Muut toimii hyvin.
Toki erottelu helpottaa asioista keskustelemista, ettei mene ry:t sekaisin. Toisaalta jos palstalla on joku TFC:n aktiivi jäsenenä, niin saadaan asiat keskusteltua samassakin ketjussa, ehkä jopa paremmin. Hirveästi nuo SO ja TFC ketjut ei ole tekstiä keränneet, joten eiköhän ne samassa ketjussa voi käsitellä?