Tekniikan kanssa ongelmia?

Tukiaseman voi myös asentaa kaapin ulkopuolelle, oveen. Monissa reitittimissä on seinälle ripustamiseen tarkoitetut kolot pohjalevyssä.

Ikävä, kun huomasin tämän vasta.

Kaapelimodeemit on vekkuleita kapistuksia oman kokemukseni mukaan ja en uskaltaisi suositella kenellekään mitään muuta kuin Ciscoa tai Arrista. Fritzboxista todella huonot kokemukset itselläni - Technicolorista minulla ei ole tietoa.

Oman käsitykseni mukaan kaapelimodeemit ovat kohtalaisen samanlaisia kapistuksia riippumatta siitä, minkä näistä ottaa käyttöön. Pääsääntöisesti ongelmien lähteenä toimivat useammin erilaiset taloyhtiön vahvistimet tai jopa antennipistorasia kotona sekä antennijohto. Jos kokee kaapelimodeemin kanssa ongelmaa niin itse suosittelen aina ensin “vaihtamaan” liikkuvat osat eli ainoastaan pakolliset haarottimet väliin & mahdollisimman lyhyt antennijohto.

Toki modeemit on modeemeita. Ikää kun niillä rupeaa olemaan niin näkyyhän se sitten kaikissa laitteissa. Oman kokemukseni puitteissa tosiaan parhaiten pelittää Cisco, jonka suurin ongelma on ollut itselläni se, että tykkää kovalla käytöllä jakaa nettiyhteyttä vähän epätavallisesti. Vaikka piuhalla koneella pusket speedtestiä koko ajan täydellä kaistalla niin tästä huolimatta esim. digiboksille ei muka langattomana kaista riitä. Muita ongelmia ei ole ollut.

Kiitos. Cisco on hoitanut hommiaan jo aika kauan ja sillä on ominaisuutena että langaton verkko putoaa pois. Lähtee toki taas tulille kun siitä ottaa virrat pois. Tuona aikana data kyllä kulkee muuten läpi. Nään sen siitä että purkkiin kytketyt lämpömittarit, kamerat yms kyllä toimivat. Olen vetänyt siitä piuhalla yhteyden yläkertaan jossa reititin tekee toisen langattoman verkon. Kun tuo alakerran verkko on pois niin saan yhteyden yläkerran verkkoon alhaalta ja yhteys toimii auttavasti. Telian aspa soitti ja tuolle Technicolor cga 2121 jäi hintaa 59e joten kokeillaanpa nyt sitä. Näyttäisi ainakin numeroiden valossa olevan riittävä peli.

1 tykkäys

Itsellä on omakotitalossa operaattorin kuituboxin takana Zyxelin 16 porttinen tyhmä kytkin ja sen perässä TP-linkin deco mesh-verkko plus muut laitteet ethernetillä. Toimii erinomaisesti kahdessa kerroksessa hintaisekseen kapistukseksi. On aikalailla saumaton langaton verkko kolmen tukiaseman välillä ja osoitteiden jakelun hoitaa operaattorin boxi.

Pientä tuskaa btw vetää vanhaan taloon uusiksi televisio ja verkkopiuhat… Verkkopiuhat on helppo päättää, mutta antenni oli silkkaa tuskaa.

1 tykkäys

Itse veikkaisin näytönohjaimen kontaktipintojen hapertumista lämpötilan vaihtelujen seurauksena. Itsellä teki joku Leppäsen Anan pattarin ikäinen Hp:n läppäri juurikin tuota, että näyttö oli musta, mutta tuuletin hurisi. Tähän korjauksena auttoi näyttiksen irroitus emolevyltä ja paistaminen uunissa, joka korjasi heikentyneet kontaktit. Noin uudessa laitteessa kääntyisin suosiolla takuun/virhevastuun piiriin.

Olen pähkäillyt sellaista, että haluaisin läppärini (Win10) vaimentavan kaiuttimen aina kun otan sen irti telakasta.

Pidän sitä siis yleensä telakassa ja käytän siinä telakan kautta langallisia kuulokkeita, jolloin voin kuunnella musiikkia, mutta sitten kun otan sen irti, niin siihen jää kaiuttimet samalle voimakkuudelle ja ne voivat sitten päräyttää bussissa tai kahvilassa vaikka jonkin uutisvideon äänet ns. kaikelle kansalle. Tosi noloa. Adblock ja autoplayn esto auttavat jonkin verran, mutta ihan täydellistä se ei ole.

Osaisiko joku vinkata, miten saisin tietokoneeni vaimentamaan äänet aina kun otan sen irti telakasta, ja vastaavasti poistamaan vaimennuksen sitten kun laitan sen takaisin telakkaan.

Kiitos!

Ilmeisesti et käytä tietokoneen omia kaiuttimia ollenkaan? Silloin kannattaa varmaan kytkeä ne kokonaan pois päältä:

Kiitos ideasta, voisi ehkä toimiakin, mutta epäonnekseni minulla on versio 1803 ja tuon mukaan tuon poiskytkemisen saa 1809-versiosta eteenpäin. Tämä on työnantajan läppäri, joten en tuolle versiolle mitään mahda.

Toki löysin laiteasetuksista antiikkisen kohdan “ota laite pois käytöstä”, kokeilen sitä sopivassa välissä.

Itselläni on vielä käytössä Win 7, ja siinä pois kytkeminen onnistuu Playback devicesissa klikkaamalla hiiren oikealla napilla haluttua laitetta ja valitsemalla sitten “Disable”. Vastaavan luulisi onnistuvan myös Win 10:ssä, mutta en tiedä mistä sieltä tuo Playback devices (tai vastaava) löytyy :slight_smile:

Vihdoin ja viimein meidän yrityksessä mentiin nykyaikaan ja siirrytiin Chromen käyttöön. Ainoa pieni ongelma on, että tämän Chromen oletuskieli taitaa olla Ruotsi. Saako mistään muutettua oletuskieltä?
Esim. tätä kirjoittaessa kaikki sanat näyttäisi olevan väärin kirjoitettu. Eli tulee punaista viivaa tekstin alle.

Itse en ainakaan pysty/osaa vaihtaa kieltä. Ainut minkä pystyy niin ottaa se oikeinkirjoitus pois päältä. Mutta suomi asetuksia en saa vaihdettua. Meillä oletuksena englanti.

Asetuksista onnistuu jollei ole jotenkin estetty. Kokeile tätä:

chrome://settings/languages

Ei linkity, joten joudut copypasteamaan osoiteriville.

Google-tiliin pitää kai mennä ja sieltä vaihtaa asetuksista. “Tiedot ja räätälöinti” → Yleiset verkkopalveluiden asetukset.

Joo kyllä määkin siis kielen saan vaihdettua se on suomi. Mutta oikeinkirjoituksessa ainoa vaihtoehto englanti. Sen saa päälle tai pois mutta suomenkielen tarkistus estetty.

@Hippa
Tein @rizka ohjeilla tämän, mutta ongelma on sama.

Seuraavaksi sitten @Nuti ohjeilla ja katsotaan auttaako sekään.

E. Sellainen muutos kävi, että kun otin VPN:n pois päältä, niin muuttui sentään englanniksi. VPN:n menee siis Ruotsiin, joka osaltaan selittää asiaa.

2 tykkäystä

Settings → Advanced → Use a web service to help resolve spelling errors.

Settings → Advanced → Languages → Spell Check → Täppä pois

1 tykkäys

Mun ohjeet olivat vähän puutteelliset, joten varmistuksena ja täsmennyksenä. Tarkoitin että linkittämäni asetussivun alalaidassa pitäisi olla kohta “oikeinkirjoituksen tarkastus”. Siitä se pitäisi pystyä ruksimaan pois. Suomen kieltä en saa päälle @Hippa, minkä oletan tarkoittavan sitä ettei Chrome tue suomen kielen oikeinkirjoitusta.

@markanjatka puhuu samasta asiasta kuin minä.

1 tykkäys

@markanjatka vihjeillä lähti toimimaan niinkuin pitää. Tosin tuossa spell check kohdassa ei enää mitään täppää ollut mitä ottaa pois.

Mutta kiitos taas jälleen kerran teille.

5 tykkäystä

Itse toimin näin. Chromen ylänurkassa kolme pistettä. Siitä asetukset. Sitten alimmaisena lisäasetukset. Sitä kun selaa alaspäin tulee kielet. Kielenä minulla suomi. Sen pystyn vaihtamaan myös englanniksi. Sen allapuolella oikeinkirjoituksen tarkistus. Siellä vaihtoehdot suomi ja englanti. Suomea en pysty valitsemaan mutta englannin saan päälle tai pois. Minulla se on pois.

Edit. Meillä siis yhteydet kiertää Irlannin kautta vaikka siis olen Tampereella fyysisesti.

Eipä tuo kaiutinlaitteen käytöstä pois ottaminen ratkaissut mitään, koska jostain syystä samalla loppuu telakkaan kiinnitettyjen korvakuulokkeiden toiminta.