Minulla on Telian laajakaista seuraavilla spekseillä:
Tyyppi: Laajakaista Valokuitu / VDSL2
Nopeus: 35-50M. Normaalinopeus: 45M.
Modeemina on toiminut Telian 30€ halpisboksi (joo tiedetään, että tällaisella pitäisi lähinnä heittää vesilintua). Viime aikoina netin nopeus on Fast.comin mukaan ollut ainoastaan 5-25M eli se on vaihdellut todella rajusti ja ollut alle vaihteluvälin alarajan.
Osaisiko joku viisaampi sanoa, minkälainen laite tällaiseen suurehkoon yksiöön kannattaisi hommata, sillä laitteiden hinnat vaihtelevat rajusti. Ajaisiko esimerkiksi tällainen 120€ laite asian?
Tuosta kannattaisi kysyä myös hieman Telian asiakaspalvelusta, että mikä voisi olla vialla? Tutullani Telian päivitykset saivat modeemin hidastelemaan ja lähti toimimaan normaalisti vasta uudelleenkäynnistysten tms jälkeen.
Tässä tapauksessa en osaa neuvoa mikä olisi hyvä laite, mutta laadukkaampi laite sisäverkossa auttoi ainakin omiin WIFI ongelmiini ja kuuluvuus asunnon sisällä parani huomattavasti & pätkiminen loppui.
Vahingosta viisastuneena.
Seuraavan kerran kun Telian laitteita täytyy uusia, niin ne ovat rikkoutuneet jostain mystisestä syystä.
Telia antaa rikkoutuneen tilalle uuden laitteen, mutta jos ehjä laite päivitetään uuteen niin se tapahtuu ilmaiseksi van jos tekee kahden vuoden määräaikaisen sopparin.
Mulla Elisan toimittama alkuperäinen modeemi katkeili jatkuvasti (kuituyhteydellä) ja sain sieltä juurikin tuon samaisen Zyxelin tilalle. On toiminut loistavasti. Kannattaa tosiaan ottaa asiakaspalveluun yhteyttä josko sais toimivan modeemin tilalle.
Marraskuusta astihan joulukuun puolelle itse näitä repostelin. Vieläkin on wlan-purkki vaihtamatta. Vanhalla ADSL2+ purkilla mennään ja äsken kännyltä tsekattuna nopeus oli se tavallinen 20/2 (19/2,4). Pitää varmaa ottaa se Elmon mulle 119 eurolla myymä purkki käyttöön. Sen pitäisi täyttää lupaukset siitä, oliko se nyt 150:stä No huimasti enemmän kuin nyt kumminkin. Muuten oli turha hankinta.
Edit. Elmo Talokuitu siis ja boksi vajaan 100 neliön rivitalokämpän äärimmäisimmässä huoneessa. Verkko toimii koko asunnossa ja vielä pihallakin ja puutarhassa.
Näin olen itsekin tehnyt. Ei ole sidoksissa halpojen boxien huonoihin kantavuuksiin, eikä operaattorin vaihtuessa mahdollisen uuden boxin asennus vaikuta langattomaan verkkoon mitenkään. Omakotitalossa ei tahdo riittää vain yksi antenni, jos haluaa kattaa koko talon hyvin. Eikä tälläinen perus langaton verkko ole kallista tai vaikeaa pystyttää.
Ilman erillisiä laitteita et pysty paljoakaan tekemään. Ei noi perusreitittimet & modeemit yleensä ihan hirveän pitkälle kata. Pääsääntöisesti laitteissa tarjolla 2,7 hz verkkoa ja 5G. 5G kantaa ehkä nopeuden säilyttäen pari kolme metriä - se on siinä.
Jos on tarvetta ratkoa isompaa alaa (eri kerroksissa laitteita ja vahvoja rakenteita välissä) niin erillisiä reitittimiä on melkein pakko harkita. Itse en oikein kenellekään oo suositellut datasähkömuuntimia, mutta ne on varmaan se edullisin ratkaisu - mutta halvalla ei saa hyvää eikä saa tuossakaan tapauksessa. Jos on tarvetta esim. saada yläkertaan netti toimimaan niin kokonaan toinen laite siihen rinnalle sitten - löytyy verkkokaupoista nimellä Wlan extender ja malleja ja vaihtoehtoja on.
Mielenkiinnosta, aiheuttaako tuo WLAN Extender paljon lisäviivettä (lagia)? Lähinnä verkkopelaamiseen merkitystä. Ihan yleisenä tietona ja vinkkinä mietiskelin.
Sitä en osaa sanoa, mutta vahvasti veikkaisin, että kyllä se pingiä jonkin verran nostaa. Suosittuja laitteita nuo wlan extenderit ovat. Niissä taitaa tänä päivänä olla kanssa verkkopiuhoille paikat eli jos kyseessä esim. kerroksen vaihto niin voi olla oivakin ratkaisu.
Nää on vähän semmosia laitteita, että niiden toimivuuden näkee valitettavasti ainoastaan testaamalla. Jos sellaiseen lähtee investoimaan niin kannattaa suosia paikkoja, joissa on etämyynnin palautusoikeus niin voi suhteellisen edullisesti testata ja tarvittaessa todeta kehnoksi.
Mulla kaikkos monet murheet kun laitoin tällasen. Saa tarvittaessa laajennettua meshiksi, mutta pelittää myös yksinään.
Naurettavan helppo asennus eikä minkäänlaisia yhteysmurheita nyt parin ekan kuukauden aikana, vaikka verkossa roikkuu imuria, älyvaloja, pleikkaria, läppäriä, telkkareita ja kännyköitä. Tuohon kuuluu myös kätevä mobiiliäppi, jolla saa roplattua asetuksia ja esim. luotua määräajaks tilapäisen vierasverkon kustomoidulla salasanalla.
En tiedä onko paras laite tuohon hintaan, mutta elämänlaatu on parantunut huomattavasti. Kantama ihan eri tasolla kuin aiemmalla operaattorin Ciscon rotiskolla. Eikä myöskään näytä yhtä rumalta kuin nämä laitteet yleensä.
2,4 GHz ja 5 GHz on ne taajuusalueet joilla nykyinen wifi toimii. 5G:llä ei ole asian kanssa mitään tekemistä, vaan se kännykkäverkkojen tekniikka joka tulee korvaamaan 4G:n.
5 GHz wifin kuuluvus riippuu paljon väliseinien määrästä ja materiaalista, ainakin omassa yksiössäni tuo kuuluu todella hyvin. Avoimessa tilassa kantama voi olla varsin pitkäkin.
5GHz, joka on eri asia kuin kännyköiden 5G, kantaa meikäläisen kämpässä kyllä ihan tasan nurkasta nurkkaan. Toki maksimaalinen siirtonopeus alenee sitä mukaa kuin signaali heikkenee, mutta toimii erittäin hyvin vielä asunnon vastakkaisesta nurkasta. Ja se toinen WiFi taajuus on 2.4GHz.
Yhdessä kerroksessa hyvin sijoiteltu laadukas reititin antaa varsin laajan peiton. Toki seinät ja rakenteet vaikuttavat paljon. Pystysuuntainen kuuluvuus kerroksesta toiseen on luultavasti haastavampaa - epäilen antennin keilojen olevan vahvasti vaakasuuntaiset.
Kiitos tietojeni tarkentamisesta. En varsinaisesti ole näistä nimityksestä niin syvällisesti perillä, yleensä laitteet vaan tuon ns. “5Ghz” verkon lyhentävät muotoon xxxx_xxx_5G .
Tässäkin olet oikeassa. Peittävyys on hyvä, mutta nopeus ainakin meikäläisen kämpässä (toki minulla nyt on helkkarin pieni kämppä) ja reitittimenäkin operaattorilta ilmaiseksi saatu rotisko (ja laitteitakin kovin vähän) laskee tuolla 5ghz verkolla kuin lehmän häntä jo ihan muutaman metrin päässä. Omalla heikolla wifillä on toiminut tuo 2,4 paremmin.
Näinhän se on - nimiongelma on uusi kun kännyköiden 5G lähenee kaupallisuutta. 5 GHz WiFi-purkkejahan on ollut jo varmaan 10 vuotta.
Edit @peterra: Noi operaattorien 5€ purkit ei sovi edes verkon painoksi. Kipaisee kaupasta 150~200€ Netgearin kunnon antenneilla niin alkaa kuulumaan. Oma 2.4GHz verkko ulottuu naapurikortteliin