Tekniikan kanssa ongelmia?

5G-kuuluvuuden varmasti näkevät - mutta onko liittymä oikeasti kytketty vai koneen mielestä kytketty, enpä usko.

@peterra @iceman

Juu nyt on chattailtu. Eli ihan kuin @iceman tuossa ekassa viestissä sanoi, kytkennässä jotain häikkää…
Kiitoksia palstaveljille kumminkin avusta ja tuesta.
Ensin odotellaan pari viikkoo, että saa kytkettyä, sitten taas “joskus” ens viikolla uudestaan…että nyppii…

2 tykkäystä

Mobiililaajakaista kaiketi kuitenkin toimii?

Juu korttipuoli toimii

Itselle tullut erikoinen ongelma samsung s10e työ puhelimeen viime viikon aikana. Kun menen nettiin mobiili verkossa. Tietyille sivuille on lähes mahdoton päästä. Tällaisia sivuja on esim mtvuutiset ja tappara.fi. Tulee herja että sivustoon ei saada yhteyttä. Toisella puhelimella ja liittymnällä kuitenkin samanaikaisesti noille sivuille pääsee. Muut sivut toimivat normaalisti esim iltalehti.fi ja is.fi. Kaikki sovellukset toimivat mielestäni normaalisti esim. Face ja insta. Kun olen kotona ja puhelin fifin kautta kotiverkossa kaikki sivut avautuvat normaalisti. Mistään tällainen voisi johtua? Ja liittymänä siis Elisan yritysliittymä.

Nyt pistit kyllä hyvin hankalan…onko sinulla toista puhelinta, jossa voit kokeilla ko. SIM-korttia? Melkein parhaiten tuota rajaisi kokeilemalla samaa SIMiä toisessa puhelimessa ja katsoa, miten käyttäytyy siinä. Tietäs vähän, pitääkö alkaa renkata puhelimen asetuksia vai onko ihan SIM-korttiin/verkkoon liittyvää vikaa.

Jos vian pystyy rajaamaan puhelimeen niin sitten tulee kysymykseen
a) toinen selain tai sellaisella kokeileminen
b) tietoturvaohjelman tarkistus (kuulostaa siltä, että jokin blokkaa pääsyn noihin sivustoihin)

Mutta kuitenkin joskus onnistuu eli totaalista blokkia ei SIM mobiiliverkossa tee… Varmaan on joitain työkavereita samoilla yhteydenpitovälineillä. Ovatko he kohdanneet samoja ongelmia?

Edit. Ja koetas nyt ihan varmuuden vuoksi ottaa Wi-Fi pois päältä ihan manuaalisesti kun oletat puhelimen käyttävän mobiilinettiä. Kannattaa kokeilla, jos siinä olis jotain sotkua priorisoinnissa.

Edit 2. Sitäkin voi kokeilla onko puhelimen restartilla vaikutusta. Jospa vaikka senjälkeen toimii kerran tai sitten ei. Ehkä tässä ainakin tieto lisääntyy kun kaikenlaista kokeilee. :slight_smile:

1 tykkäys

Taisin löytää konstin tähän ongelmaani. Tosin se ei sillä ratkea vaan on vain tapa kiertää se. Eli puhelin toimii normaalisti jos otan wi-fi pois päältä puhelimesta kun en ole kotona. Eli siis jos pelkkä mobiilidata käytössä pääsen kaikille sivuille. Mutta jos kotoa poistuessa jätän puhelimen wi-fin päälle niin silloin en wi-fi verkon ulkopuolella pääse kuin osalle netti sivuista. Enkä siis ole kytkenyt puhelinta muihin kuin kotiverkkoon. Eli puhelimen ei pitäisi yrittää kytkeytyä muihin wi-fi verkkoihin. On kyllä mystinen vika. Alkoi siis viime viikolla. Sen jälkeen Viikonloppuna tuli uusi ohjelmisto päivitys puhelimeen mutta sillä ei ollut tähän ainakaan huomattavaa vaikutusta.

1 tykkäys

Sinun puhelimesi nappaa varmaankin wi-fi yhteyden johonkin Ilveksen verkkoon, kun Tapparan sivu on estetty? :slight_smile:

5 tykkäystä

Eihän puhelimesi yritä automaattisesti yhdistyä johonkin kaupungin yleiseen hot spot verkkoon? Katso wifi asetuksista onko näin, ja mikäli on kaita puhelinta unohtamaan kyseinen wifi-yhteys.

Ei yritä. ainoastaan koti verkko ainoa sallittu wi-fi yhteys. Ja toi ongelma siis on vaikka ois sellaisessa paikassa missä ei taatusti ole minkäänlaisia wi-fi verkkoja.

1 tykkäys

Ensisijaisestihan puhelin taitaa hakea yhteyttä nettiin Wi-Fi:n kautta, mutta ainakin minun ymmärtää yleensä tilanteen kun ei kotosalla olla. Vaimolla on enemmän ollut ongelmia tuossa ja silloin olen yleensä neuvonut katsomaan Wi-Fi:n ja se on auttanut. Esim. kotiin palatessa ei ota aina automaattisesti käyttöön. No, mulla on Samsung, vaimolla on Sony. Ja liittymätkin on hyvin erilaiset. Hänellä vielä halpa, minulla kallis. :frowning:

Ne sivut joille pääset, oletko varmistanut etteivät ole “offline” tilassa
Kun olet ulkona, kokeile sammuttaa laitteesta virta ja käynnistää uuudelleen.
Jos ei auta, kokeile ottaa wifi pois päältä ja tämän jälkeen avaa selain ja kirjoita jokin sivu (esim Yle Uutiset ja tappara.co).

jos vieläkään ei auta, ota wifi ja mobiilidata pois päältä ja laita mobiilidata päälle ja kokeile uudelleen.

Olen varma etten ole offline tilassa. Esim tappara.co toimii normaalisti eli pystyn vaikka näitä viestejä kirjoittamaan. Mutta samaan aikaan mm tappara.fi sivulle ei saa yhteyttä. Kaikkia on kokeillut ja ainut mikä auttaa on se että otan wi-fin pois päältä jos en ole kotona. Eli jos vaikka nyt laitan wi-fin puhelimesta päälle mutta en kirjaudu wi-fi verkkoon en pääse kaikille netti sivuille selaimella vaikka mobiilidata toimii. Kokeiltu 2 eri selaimella. Mutta heti kun otan wi-fin pois pääsen kaikille sivuille mobiilidatalla. Ja siis jos olen koti verkossa wi-fin kautta toimii silloinkin kaikki normaalisti.

1 tykkäys

Heh, tiedän että “jankkaan samaa”, mutta kuulostaa että ulos lähdettyäsi wifi yhdistyy johonkin verkkoon mikä ei kuitenkaan ole yhteydessä nettiin tai sinulla ei ole siihen oikeaa salasanaa.

Juu mutta sama toistuu esim keskellä järvenselkää missä ei taatusti ole muita verkkoja. Ja tarkistin juuri viimeiseen 30pv puhelimeni ei ole yhdistynyt mihinkään muuhun kuin kotiverkkoon. Viimeisin muu verkko itseasiassa sedän kotiverkko Atlantassa marraskuulta.

Ongelma vaan jatkuu. Eli mobiilidataa käyttäessä pääsy joillekin sivuille estyy ajoittain. Ja tulee ilmoitus sivustoon ei saatu yhteyttä. Joo tiedän viittaa siihen että puhelimen mobiilidata yhteys olisi poikki. Mutta miksi silti pääsen joillekin sivuille? Ja sovellukset esim face toimii samanaikaisesti normaalisti. Olisiko vinkkejä mitä kannattaisi kokeilla? Wi-fin olen nyt toistaiseksi pitänyt kokonaan pois päältä ettei sen ainakaan pitäisi vaikuttaa. Ja puhelin siis Samsung s10e. Elisan liittymä.

Tämä kannattaa tarkistaa ensimmäiseksi.

Tämä seuraava ohjeistus on S9 malliin mutta kannattanee testailla SE10 kohdalla

Löysin myös tämän:

Eli varmuuskopio puhelimesta ja tehdasresetointi (puhelimen palautus alkuperäiseen tilaan) ja toki tämän jälkeen päivittää käyttöjärjestelmän jne.

Joko DNS on kokeiltu?

1 tykkäys

En oo kokeillut taidan kokeilla tuota dns seuraavaksi.