Korealaisten keksimä LK-99 materiaali ei ole uusissa rinnakkaistutkimuksissa osoittautunut suprajohtavaksi toistaiseksi eli vielä joudutaan odottamaan:
The Nature:
LK-99 isn’t a superconductor — how science sleuths solved the mystery
Korealaisten keksimä LK-99 materiaali ei ole uusissa rinnakkaistutkimuksissa osoittautunut suprajohtavaksi toistaiseksi eli vielä joudutaan odottamaan:
The Nature:
LK-99 isn’t a superconductor — how science sleuths solved the mystery
En tiedä, pitäisikö tästä olla kauhistunut vai innoissaan. Edit. Taitaa tosin olla feikki toistaiseksi vielä. Teslabot kuitenkin Muskilla työn alla.
https://x.com/communitytesla/status/1730653981620441152?s=42
Tässä TM-juttu ja lyhyt video päivitetystä Teslan Optimus -robotista.
Musk ennustaa robotin olevan tulevaisuudessa iso osa Tesla -yhtiön arvosta, kun ihmiset ostavat hovimestari -robotteja ja vastaavia (…tuo jutun kumppanirobotti “kissanainen” jää vähän arvoitukseksi mitä Musk miettinyt):
Jalopnikin ja Electrekin jutut samasta aiheesta:
Purnaan tästä päätöksestä.
Säädöksellä pyritään helpottamaan kuluttajien elämää ja vähentämään elektroniikkajätettä.
Nyt uuden puhelimen myötä jää joutilaaksi latausjohtoja jotka eivät sovi uuteen puhelimeen.
Ei tämä todellakaan vähennä sitä jätteen määrää.
Sen lisäksi vanhat laturit eivät sovi uusiin latausjohtoihin ja mun mielestä sekään ei kyllä varsinaisesti vähennä sitä jätteen määrää.
Nyt pitää hankkia uusia latureita ja joskus nekin särkyvät lisäten vielä lisää sitä jätteen määrää. ![]()
Sen lisäksi en ymmärrä miten se helpottaa mun elämää kuluttajana kun pitää hankkia uusia tarvikkeita. ![]()
Haistakoon EU:n päättäjät pitkän ja pahan hajuisen ■■■■■.
![]()
Nooh, mulla on kaksi yli 4 vuotta vanhaa Androidluuria, niissä on USB-C portti jolla ladataan ja hoidetaan liitynnät jos on piuhalla tarve ottaa yhteys esim tietokoneeseen. Ettei tämä USB-C niin kauhean uusi juttu ole :).
Ongelma lienee laturin johtojen lukumäärä ja epäsopivuus tekniikasta mahdollisesti toiseen vaihdettaessa, luulen minä. Eräällä tavalla “rajoittaa” androidista omppuun vaihtoa ja päinvastoin, jatkossa kun kaikkiin käy samat johdot ja laturit niin ser jätteen määrä lienee vähenevä, ehkä.
Jos en nyt ihan väärin muista niin Apple on käyttänyt iPhone vitosesta asti Lightning-liitäntää ja saattaisi käyttää vieläkin ilman EU:n viisasta päätöstä.
Kuten yllä kirjoitin niin mun tapauksessa ei jäte vähene eikä elämä helpotu, kuten väite oli.
@lepopulssi
Noin se varmaan on ajateltu.
Isossa kuvassa jäte vähenee ja enemmistön elämä helpottuu kyllä. Lataat sillä uudella USB-C-laturillasi ennen pitkää liki kaikki laitteet, mitä tarvitsee ladata.
– Kaikissa uusissa matkapuhelimissa, tableteissa, digitaalikameroissa, kuulokkeissa tai kuulokemikrofoneissa, kädessä pidettävissä videopelikonsoleissa, kannettavissa kaiuttimissa, sähköisissä lukulaitteissa, näppäimistöissä, hiirissä, kannettavissa navigaattoreissa, nappikuulokkeissa ja kannettavissa tietokoneissa, joissa käytetään langallista latausta ja jotka toimivat enintään 100 watin teholla, on valmistajasta riippumatta oltava USB-C-tyyppinen latausportti, Euroopan parlamentin tiedotteessa kerrotaan.
Mahdollistaa samalla sen, että jatkossa suurin osa laitteista voidaan myydä ilman laturia, koska voidaan olettaa, että kotona on sopiva jo ennestään. Siinä vaiheessa ne isommat jätesäästöt alkavat syntyä. Valmistajatkin varmasti laskevat hintoja, kun säästävät jättäessään laturit pakkauksista (huumoria tämä). Mulla ainakin on kaapin perukoilla hirveä kasa vanhoja piuhoja ja latureita, joita ei ole uskaltanut heittää pois, jos vaikka joskus tulee tarve.
Sellainen muutaman latausportin tehokas GaN-laturi on aika näppärä ostos tänä päivänä. Saa ladattua useamman laitteen kerralla ja nopeasti – ovat lisäksi kompakteja ja energiatehokkaita.
USB-C on niin vanha, että jopa Nokia ehti käyttämään sitä Windows-puhelimissaan. Siirtymä on syystä tai toisesta ollut törkeän hidasta.
Kiukuttaa suuresti kun tänäkin päivänä saatat vielä ostaa uuden laitteen, jossa puolestaan on kivikautinen Micro-USB. Ja tuo perheen yksi vanha iPad ketuttaa myös, kun siinä on eri liitin mitä kaikissa muissa käytetään.
Hassusti muuten se oli Kiina, joka pakotti Nokia siirtymään omista pyöreistä tai leveistä (Commarit) latauslittimistään USB-standardiin. Tapahtui muistaakseni rivakasti.
USB-C johdoissakin on eroa. Oneplus puhelimien pikalataus ei toimi kuin ainoastaan Oneplussan omalla piuhalla. Eli jos laitat laturiin jonkun muun johdon ei pikalaus toimi. Jos siis alkuperäinen johto vaurioituu joutuu ostamaan kalliin Oneplus johdon.
Kun en asiasta tiedä, uteliaisuudesta kaivoin jotain tuosta OnePlussan USB-kaapelista pikkuisen tietoa esille:
Itseasiassa tuo OnePlussan käyttämä SuperVOOC-lataus on OPPOn kehittämä. Latauksessa pyritään puskemaan akkuun maksimivirtaa, kun yleensä muissa latausstandardeissa fokus on jännitteessä. VOOC käyttää isomman virran vuoksi siis paksumpaa kaapelia. Ilmeisesti normikaapelillakin voi ladata, mutta huonommin tuloksin. Lienee lähinnä hitaampaa.
Oppo’s VOOC standard is unique in that it requires a proprietary cable in addition to a proprietary adapter. In other words, using a third-party cable with an OPPO adapter will result in significantly slower charging speeds. This is because the company opted to increase the charging current instead of voltage, which is what many other standards do instead. Higher current requires a thicker cable.
Jos aika tulee pitkäksi niin seuraavaksi voit tutkia Applen käyttämän uusimman Thunderboltin ja USB-C:n eroja.
Asia oli aiheuttanut hiukan harmaita hiuksia musaheebojen keskuudessa, kun uuteen MacBookkiin oli myyty väärä johto mukaan ja laitteet eivät toimineetkaan toivotulla tavalla.
Joo kyllä ladata voi millä tahansa Usb-c johdolla. Mutta tuo teho lataus ei toimi muilla kun Oneplussan omalla. Ja ero on siis radikaali tuossa lataus nopeudessa.
Itsellä nousee tukka pystyyn, kun kuulen näistä nykyisistä kännyjen lataustehoista. Yhdellä tutulla on muistaakseni Xiaomi ja hänen laturinsa on 120W. Nyt kun vaihdoin kännyn uudempaan, niin aloin käyttää 25W laturia. Se riittää minulle vallan mainiosti. Edellistä kännyä ladattiin max. 5W:llä. Niin se kehitys kehittyy. ![]()
30w näkyy olevan tuo minun laturi. Ja muun valmistajan johdolla lataa ilmeisesti vain 10w.
Hitaalla laturilla puhelin oli yön latauksessa, mikä ei liene suositeltavaa pitää “turhaan”. Pikalaturilla saat sen akun täyteen nopeasti, ja turha laturissa pito vähenee.
Eli kun käyn nukkumaan ja tyrkkään puhelimen laturiin, niin pistän herätyksen johonkin kolmen tunnin päähän jotta voin irrottaa puhelimen laturista?
Onko puhelin siis minua varten vai olenko minä puhelinta varten?
Koskee muuten kaikkia ladattavia härpäkkeitä, otsavaloista autoihin.
Ei ei… Pointti oli juuri siinä että laitat puhelimen lataukseen, peset hampaat, käyt veskissä yms ja akku on jo täynnä kun meet nukkumaan. Sillei mä teen nykyään kun on nopea lataus. Ennen se sai olla tosiaan sen 2-3h latauksessa = oli aamuu asti.
Täältä löytyy Xiaomi 11T Pro, josta ainakin tuo 120 W lataus löytyy. Itsekin ajattelin, että en tuolla mitään tee, mutta on useammankin kerran huomannut, että akku on tyhjemmän puoleinen, kun pitäisi koiraa lähteä viemään; ihan kätevää, kun saa 20-30%-yksikköä ladattua sillä välin, kun käy itse keventämässä oloa.
Tuo teholataus on ilmeisesti toteutettu kahdella erillisellä akulla, joille on molemmille oma latauspiiri.
Joissakin puhelimissa on adaptive charging eli jos puhelimessa on herätys vaikka kasilta niin lataillaan pikkuhiljaa ja kasilta täynnä.