Teksti-tv on kyllä itse kapistuksenakin tänne sopiva. Aina jaksaa ihmetyttää, miten se vieläkin on olemassa ja että jotkut sitä käyttävät - vieläpä huvittavasti netin kautta. Itse käyttänyt varmaankin lähes 30 vuotta sitten viimeksi. -95 alkoi netinkäyttö aktiivisemmin, joka jätti tekstitvn käytön pois.
Mode-edit. Siirretty hauskojen juttujen ketjusta tänne.
Teksti-TV:stä kun oli puhetta tuli mieleeni yksi juttu:
Mentiin joskus ammattikouluikäisinä kaverin kanssa Hakamettään kattoon ifk-peliä. Otettiin muutama kalja alle ja kossupullo povariin.
Saavuttiin pelipaikalle, mutta portilla järkkäri äkkäs pullon. Ei me tohdittu sitä jättää, joten juotiin pois mokoma. Peliin päästiin ja ekassa erässä oltiin katsomossakin… Aamulla herättyäni piti kattoo teksti-TV:ltä lopputulos…
235 kuuluu täälläkin aamurutiineihin. 221 on liigakierroksella käytössä ja kesällä 231. Myös 411-413 tulee kateltua näin paljon liikkuvana. Käytössä android puhelimessa tekstitv app.
Joka aamu katson pian heräämisen jälkeen sivun 100. Sama juttu jos on ollut pidempään uutispimennossa esim. kiireisen työpäivän takia. Näkee kerralla onko jotain merkittävää tapahtunut,
Toimii millä tahansa laitteella & selaimella ja hitaimmallakin nettiyhteydellä. Suosittelen teksti-tv:n tekstiversiota! Siitä ei yksinkertaisemmaksi ja siten kauniimmaksi oikein voi uutisten lukeminen mennä.
Sitten vielä se tiivis sisältö. Jo otsikko kertoo sen uutisen. Ja varsinainen sisältökin vie melkein vähemmän tilaa kuin muilla uutissivuilla pelkkä “otsikko”. Toisin sanoen, tuntuu että noita kirjoittaa vielä joku oikea toimittaja eikä joku klikkih***a.
Sivu 235 tulee katsottua ensimmäisen kerran jo aamuyön vessareissun yhteydessä. Yleensä ottelut ovat vielä kesken eikä kaikki pelit ole aina edes alkaneetkaan.
En nyt tiedä mikä on niin kummallista tuossa, sillä tuossa 30 vuodessa ei olla pystytty kehittämään yhtä hyvää ja selkeää nettisivua palloilulajien seuraamiseen kuin teksti-tv:n palloiluseurantasivut (jotka siis kopiot television näkymästä) ovat. Sen takia porukka haluaa käyttää parasta tarjolla olevaa.
Joo, ehkä tää on näitä sukupolvijuttuja. Näin nelikymppisenä pienestä asti nettiä ja tietokoneita käyttäneenä teksti-tvtä en ole oikein koskaan ymmärtänyt ja vielä vähemmän nykyisin.
Mutta hauska kuulla, että se edelleen on saatavilla niille, jotka sitä käyttää. Taitaa Yle olla ainoa, joka sitä tarjoaa. Piti eilen ihan testata töllöllä.
Teksit-TV:n sovellus ehkä yksi tärkeimmistä sovelluksista mitä on. Helposti ja nopeasti löytyy tulokset, myös vähän pienemmistä palloilulajeista Suomessa. Löytyy esimerkiksi lentopallon 1-sarjojen tulokset ja taulukot nopeasti sekä myös futsal, joka tullut nyt tutummaksi myös kun paikallinen joukkue naisten liigaa pelaa. Ja aamuisin sivu 235 on ehkä parasta.
Sukupolvi ja sukupolvi, meinaan ollaan melko saman ikäsiä ja mää oon taas ihan pikkupojasta saakka käyttäny teksti-tv:ta. Ja käytä yhä, myös niillä aamuyön vessareissuilla aukee se 235, kuten näköjään muillakin palstalaisilla. Tosin nykyään puhelimesta netin kautta.
Mää olin pitkälle toisella kymmenellä, ennenkun mää sain kosketuksen ensimmäiseen ja ainoaan tietokoneeseen ala-asteen opettajienhuoneen käytävällä. Eikä siinä ollu vielä tietoakaan internetistä. Omalla kohdalla se internet tuli ajankohtasemmaks joskus yläasteen ATK-tunneilla ja siittä sitte kiihtyvällä vauhdilla enenevissä määrin valtas alaa elämässä.
Mutta olen yhä sitä mieltä, että ei ole teksti-tv:n voittanutta ketjussa aiemmin mainituista syistä, joista paras on juuri se, että sinne ei mahdu laittamaan mitään täyteklikkipaskaa, vaan uutisen on oltava napakka, jotta se mahtuu siihen sivulle.
Saman ikäisiä ollaan ja minä olen oivaltanut txt tv.n hienoudet “vasta” päälle parikymppisenä.
Kun tila mihin informaatiota mahtuu on rajallinen, niin sieltä puuttuu kaikki höttö ja ns. turhat uutiset. Sisällön tuottajalla on iso vastuu kun toimii filtterinä sille mitä uutisoidaan.
Hyvä, että on netti. Ei tarvitse Teksti-TV:tä katsoa telkkarista, vaan ihan vaan puhelimella missä vain.
Ikää mulla 35-v, eli ei tämä mikään vanhusten tuote ole. Ei ku perhana, oonhan mäkin jo ikämiessarjaa…
Ja meillekin tuli aikanaan sellainen TV, missä oli teksti-TV, vasta niihin aikoihin kun netti oli jo vähän kaikilla. Silti aina ja ikuisesti Teksti-TV:n vankkureissa. 100, 221, 235, 241, 673 jne.