Kyllä minua rupes kiinnostamaan DNA, on ihan isojen joukoissa Tapparan yhteistyökumppaneissa. Nyt olen Elisan asiakas mutta hiukan on tuo dataliittymä kääntymässä huonoksi, kaista tippuu 20% ja hinta nousee 25%.
Olen ollut lähvuosina kaikkien asiaskas ja asiakaskokemuksena DNA on ollut ylivoimaisesti paras. Tällä hetkellä kuitenkin kotona on modeemissa Elisa ja kännykässä Telia, paikallisista kuuluvuuksista johtuen.
DNA on ollut hintasodassa nyt jonkin aikaa vähän sivustaseuraajan roolissa. Olen miettinyt vaikuttaako meneillään oleva Telenorin yrityskaappaus asiaan - on siis erittäin valitettavasti tämäkin siirtymässä ulkomaalaisomistukseen.
Aina ollut DNAn asiakas, ei heidän täydy kellekkään kaupata väkisin mitään. Asiakas tulee kyllä kyseleen kun alkaa halvat hinnat ym.kiinnostaan.
Minä puolestani olevan valmis maksamaan korkeampaa hintaa liittymästä, jos yritys tarjoaa siedettävää asiakaspalvelua. Oma kokemukseni erityisesti Teliasta asiakaspalvelupaikkana on todella huono. Voi olla, että vaadin liikaa, mutta asiakaspalvelu ei ole ollut kummoista. Peruskyssäreihin aspat osaa vastata, mutta vähänkään vaikeampaan niin sormi on suussa ja ei oikein tiedetä, mitä pitäs tehdä. Tässä asiassa yksi on yli muiden.
Vuosi tai kaksi takaperin kokeilin DNA:n SIM-korttia 4G-modeemissani. Yhteys toimi huonosti ja hetken tutkimuksien jälkeen totesin, että olen kolmen tukiaseman keskellä niin että modeemi hyppii jatkuvasti linkkitornista toiseen.
Soitto DNA:lle ja olin todella yllättynyt kun ASPA:
- Ymmärsi mitä tarkoitin
- Pystyi tutkimaan asiaa heidän puoleltaan
- Pystyi todentamaan ongelman!
- Totesi että tässä on selkeä peruste kaupan purkuun (oli määräaikainen sopimus).
Ei ihan noinkaan.
Telia tarjoaa mobiilivarmenteen liittymän maksuttomana lisäpalveluna.
DNA tarjoaa sen vuoden ilmaiseksi jonka jälkeen hinta on 1,99 €/kk.
Eihän tuossa puhuta isoista summista vuodessa, mutta entäpä jos on useampi liittymä maksettavana?
Itsellä on ainakin sellanen asuinpaikka että DNA ja samassa verkossa toimivat ei vaan käy. Emäntä vaihto tuossa vähäksi aikaa Elisalta DNAlle, mutta edes ulkona kun seiso niin ei meinannu saada puheluita kuuluu. Vaihtu takasin Elisalle ja taas toimii. Ja lisäksi vielä silloin kun DNAlla oli tarjoushinta ja otin yhteyttä Elisalle, niin sain samalla hintaa vielä vähän nopeamman liittymän. Ei siis ole tarvinnut miettiä että vaihtaisi liittymää muualle, jo pelkästään sen takia että Elisa toimii erittäin hyvin
Oliko @ljpp joka laittoi jossain vaiheessa liittymien kuuluvuuskartan tänne??
Pikaisella haulla en viestiä löytänyt.
Sen mukaan valittiin jälkikasvulle puhelinliittymäksi DNA.
Telian liittymääkin kokeiltiin mutta huonon kuuluvuuden takia vaihdettiin se takaisin.
Kuuluvuuksissa on paljonkin eroja eri operaattoreiden välillä jossain paikoissa.
Joo, niissä on. Meillä on sellanen 10 kilsaa Mikkelin keskustaan ja DNA ei vaan toimi.
Olennaisinta on, että millainen masto on lähellä ja sen suuntaus + tähän päälle vielä maston käyttäjämäärät, jonka kesken nettiyhteys jakautuu.
Minäkin asun vastaavasti Tampereen lähellä, mutta liittymistä Elisa toimii parhaiten. Uudistivat lähimmän mastonsa tekniikan vuosi-pari sitten.
Katvealueilla ei ole hirveästi varaa valita. Esimerkiksi Orivedellä, siellä missä isäni asuu, eli pirun kaukana metsässä, on vain yksi operaattori. Se on Telia. Silloin on ihan sama, kuinka paljon se hinta on, niin ainahan se valinta osuu (kun paljon aikaa itse tuolla vietän) siihen Telian liittymään. Olen monesti Elisalta kysynyt alueen parannuksista, mutta vastaukseksi tulee lähinnä epämääräisiä arvaisia, että on parannettu sitä ja tätä viimeisen 6 kk:n aikana, mutta jos lähin masto on yli kymmenen kilsan päässä niin ei se vaan peitä ja ruuhkautuu vaan.
Olen maksanut sitten isäni kanssa Telialle aika paljon enemmänkin liittymistä, mutta onhan se vaan karu fakta, että ero siinä, saatko tupaan 4G:tä vai 3G:tä on vaan aika iso tänä päivänä. Elisan kai voisi saada jollain suuntaavalla ulkoantennilla teoriassa toimimaan, mutta kuka siihen investoi, jos toinen kuitenkin toimii ilman mitään lisävempaimia ja omalla reitittimellä.
Toki kerran vuodessa on operaattorista riippumatta pakko muistaa ainakin “avata siirtoikkuna” toiselle, jotta hinta pysyy inhimillisenä. On aika vaikea kuvitella, että maksaisin liittymästä valokuidun hintaa. Teoreettiset nopeudet ei paljoa kiinnosta, jos ei päästä edes 10 mbit/s. Mutta minä olen minä ja minulle se asiakaspalvelu+toimivuus ajaa kaiken muun ylitse, esimerkiksi 5 e voin maksaa lisää, jos toimii. Ja näinhän se Telialla on ollut, että asiakaspalvelu on ollut yhtä skeidaa ja mihinkään perushelppoonkaan kysymykseen ei saa mitään vastausta ja kaikenlaista laitetta yritetään myydä. Minulle se on missä tahansa aspassa aika punainen vaate, jos yritetään myydä lisää, kun vanhatkaat ei meinaa toimia.
Ite juurikin pääsin viimeisestä dna sopimuksesta eroon ja ei ole suunnitelmista palata sinne. Saanu sieltä huonointa asiakaspalvelua ikinä ja se riitti…
Jos mää laitan linkistä avautuvaan sivuun oman puhelinnumeron, saan tämmösen tarjouksen:
### Saunalahti Mobiililaajakaista 4G Super
** Rajaton 100 Mbit/s 4G-netti ilman datakattoa*
** Saat nettiliittymästä S-ryhmän Bonusta*
** Tyytyväisyystakuu, voit irtisanoa liittymäsopimuksen koska tahansa*
** Nettiliittymä, puhelut eivät mahdollisia*
** Hinta on voimassa 24 kk, jonka jälkeen 29,80 €/kk*
9,90€/kk
Hinta 24 kk jälkeen 29,80 €/kk
+ avausmaksu 4,90 €
Sitte taas jos laitan vaimon tai lapsen numeron, tulee sama juttu, mutta hinta 16,90. Toi 9,90 on kyllä halpa, pitäisköhän tarttua.
Edit. Nyt mää vasta huomasin, että toihan on pelkkä mobiilidata ilman puheominaisuutta. Joten eipä oo käyttöä moiselle.
Tuo on kuitenkin mobiilidataksi erittäin edullinen. Edellinen sopimukseni oli 12.90€ (50M) ja tällä hetkellä 14.90€ (150M).
@BlueOval @totaka86 Cellmapper on loistava työkalu kuuluvuuksien ja tukiasemien tutkimiseen. Siitä löytyy myös maksuton Android sovellus, jolla voi lisäksi kerryttää palvelun dataa.
DNA:lla hieman haasteita laajakaistojen kanssa Tampereella. Piuhat ollu poikki vuorokauden, ainakin keskustassa, ja vielä odotellaan. Harvoin näkee nykyään tällaisia katkoksia.
Jep, eilen ilmoitettiin että kunnossa klo 21 ja tänään päivitetty klo 15 saadaan kuntoon.
Kun kaapeli sanoo räks niin nykymaailmassa taitaa korjaus olla aina sitä, että alustava tieto pitää antaa ja sitten korjataan. Kaikista surullisintahan näissä on se, että yleensä operaattori on varsin syytön siihen, miksi kaapeli on sanonut räks.
Näin on. Varsinkin jos kaapeli kulkee maissa, niin urakoitsijan saaminen kaivuhommiin saattaa kestää ja jos maa on roudassa, niin sen sulattaminenkin vie aikansa.
DNA vikailmoitus kertoo kyllä että kyseessä on laitevika. Eilen illalla klo 20 aikoihin oli suurin osa saatu korjattua mutta loput pitäisi saada tänään. Meillä edelleen pimeenä, nyt 43 tuntia.
Telialla hieman hämminkiä.
Telian matkapuhelinverkossa ilmennyt häiriö alkoi 12.2. noin klo 15:15.
Häiriö näkyi ennen kaikkea 4G-verkon datayhteyksissä.
Palvelut alkoivat palautua noin kello 16. Vian aiheuttanutta juurisyytä selvitetään edelleen tarkemmin. Asiakkaita kannustetaan käynnistämään päätelaite uudelleen, mikäli puhelin ei yhdisty verkkoon.
(Boldaus oma. Ainakin itsellä auttoi.)