Omalla kohdalla, mulla ei edes ole mitään hajua mitä lisäarvoa 5G toisi minun nykyisiin liittymiin. 4G pukkaa tällä hetkellä tommosta 150mb siirtonopuetta (max 300mb liittymä) ja kotosalla 250/50 kiinteä kaista. Vaikka paljon surffaan ja kulutan kaistaa puhelimella en keksi syytä mihin tarvitsen noita nopeuksia nopeampaa tiedonsiirtoa.
Minusta tämä toimintahan ei poikkea mitenkään siitä, mitä nähdään jo 4G-markkinoilla. Taitavat kaikki operaattorit 4G:nkin osalta myydä mielikuvaa eivätkä todellista toimivuutta. Jos 4G:n maksiminopeus on 300 mbit/s ja saat itse 21 mbit/s niin 50 mbit/s profiili riittää aivan loistavasti. Yksikään operaattori vaan ei enää halua myydä sitä. Liittymäkauppa on melkoinen villi länsi ja melko vahvaa mielipidettä alusta loppuun. Todellisuutta ja tarvetta ei alalla enää niin hirveästi ajatella.
Pitää myös muistaa että 4G:n korkeammat nopeudet perustuvat useamman kanavan niputtamiseen. Yhden kanavan teoreettinen maksimi on 150mbps ja kolmitaajuuslaitteella vastaavasti 450mbps. Yksitaajuuslaitteet eivät siis pysty teoreettista 150mbps rajaa ylittämään ja kilpailevat muiden samalla kanavalla olevien laitteiden kanssa kapasiteetista.
Edelleen toimimaton(kuparipuoli) Telian hybridi. Asentaja kävikeskiviikkona, tänään uus modeemi ja samat ongelmat. No ehkä taas ensviikolla asentaja tulee ihmetteleen…
12 viestiä siirrettiin ketjuun: Tekniikan kanssa ongelmia?
Hämmästelen Telian aktivisuutta kaupata minulle liittymää. Tänäänkin tuli tekstiviesti, joka alkoi näin: Vaihda liittymäsi meille nyt huippueduin!!
Eihän siinä mitään, mutta kun minulla on jo Telian liittymä.
Mulle on tullut tämä sama viesti ![]()
Soitin toissapäivänä sinne muissa asioissa ja samalla sain ihan järkevän hintaisen kuukausi hinnan puhelin liittymään. Rajaton 150m 18.90€/kk.
Siis halvempia on, mutta yllättävän hyvä Telian asiakkaalle, jolla on ollut liittymä 25vuotta siellä
Näkeekö jostain, että kuka tarjoaa kiinteän laajakaistan asuinalueelle? Luultavasti se on Elisa, koska Telia tarjoaa vain mobiililaajakaistaa. Tuo on vähän liian epästabiili ja tekisi mieli vaihtaa se kiinteään. Varsinkin, kun työnantajalle ei ole merkitystä mitä käytän.
Jokaisella operaattorilla on sivuilla tuo laajakaistan osoitehaku. Kannattaa tsekkaa kaikki operaattorit.
Elisa tarjoaa kiinteän max. 100mb:n korttelikuidun tälle alueelle, joten siirryin nyt siihen. Tuo Telian mobiiliverkko on liian ailahteleva. Toivottavasti tämä on parempi. Ainahan voi vaihtaa takaisin.
On muuten liittymästä riippumatta melkoinen säätäminen, kun liittymä otetaan omiin nimiin, mutta laskutus työnantajalle. Nytkään ei mennyt yhdellä eikä kahdella soitolla homma maaliin. Enkä vielä edes perunut Telian liittymää.
Meillä tuo on ratkaistu niin että liittymä on työntekijän omissa nimissä ja työntekijä tekee kululaskun firmalle. Itsekin muistin juuri tehdä kululaskun yli vuoden kotinettilaskuista.
Itsellä sama tilanne ja täytyy ihmetellä miksei Elisa myy kuin 100Mb liittymiä. Kuitutalo ja valmiudet olisi gigaiseen verkkoon, ainakin aiemmin toisella operaattorilla onnistui. Kuituja ei ilmeisesti vuokrata operaattoreiden välillä?
Itsellä meni jokunen vuosi sitten DNA:n kanssa monta kuukautta, useita puheluita ja liikkeessä käyntejä, että homma vihdoin saatiin pelittämään. Kehtasivat vielä mainitsematta veloittaa kympin liikkeessä asian selvittelystä. Raha palautettiin reklamaation jälkeen.
Tuntuu tuo laskutus olevan vaikeaa kaikille operaattoreille. Aina saa soitella perään.
Korttelikuitu on lähes aina (T: operaattorilla töissä) VDSL2-pohjainen ratkaisu, jonka maksiminopeus on 100M (taloyhtiön sisäverkko, datakaapeloinnin puuttuminen.) Jos ostaa oikean kuidun (ethernet-tekniikalla) niin on usein niin, että yksi operaattori omistaa sen datakaapeloinnin taloyhtiössä, mutta suostuu vuokraamaan kilpailijalle yhden paikan siitä keskuslaitteessa, mutta kilpailja joutuu työntämään nousunsa vanhanaikaiseen kupariverkkoon, joka rajaa verkon nopeuden 100M (JOS HYVÄ tilanne)
Meillä siis oli aiemmin taloyhtiössä toinen operaattori ja sillon lisänopeuksia sai gigaiseen asti. Jossain kohtaa taloyhtiö päätti, että on hyvä idea vaihtaa Elisaan joka tarjoaa vain 100Mb nopeuksia. Kuulemma oli halvempi, liittymät tosin ovat asukkaille saman hintaisia. Ilmeisesti siis tuollainen kuidun vuokrausviritelmä meneillään.
Minä kirjoitin nyt “ei taloyhtiössä asuvan” ajatuksia. Maksimi mitä tarjotaan Elisalta on tuo 100mb korttelikuitu. Telia ei tarjoa lainkaan kiinteää, vaan ainoastaan mobiilia.
Katsotaan nyt miten Elisan hommat toimii… tupla hinta on kiinteällä Elisalla verrattuna Telian mobiiliin.
Pitäs toimia paremmin, koska et jaa linjaa kenenkään kanssa. Rajoitus on tekninen (mihin kupari pystyy) - mobiilissa jaat saman verkon muiden käyttäjien kanssa. Todennäköisesti teit hyvän valinnan, jos vertailuna on mobiili.
Ja muutaman päivän kuluttua kirjoitan ketjuun “Tekniikan kanssa ongelmia”, kun tappelen yhteyksien kanssa… mutta riskejä pitää ottaa.
Nyt näyttäisi siltä, että homma lähti toimimaan heti. Ainoastaan sisäverkon laajentaminen on vielä tekemättä, mutta muuten kaikki on toiminut hyvin. Tilasin maanantaina liittymän + modeemin ja tänään homma on jo toiminnassa. Tästä ehdottomasti Elisalle iso plussa. Tein myös nopeustestin ja näytti n. 85mb. Eli nyt näyttää kyllä hyvältä…
Hoksasin yhtäkkiä että Elisan 4G dataliittymäni, ns. kodin laajakaista, on hinnan puolesta katkolla tässä syksyllä.
- Laitoin heidän some-aspaan viestiä, että eiköhän jatketa samalla hinnalla ettei tarvitse kilpailuttaa?
- 3 min päästä vastattiin, että etujakson pituuteen on lisätty 24kk.
Kiva kun asiat voit tehdä myös helpoksi.
150mbps dataliittymä ja 14,90€/kk. En ole markkinaa tutkinut dataliittymien osalta muutamaan vuoteen, mutta käsittääkseni tuo on ihan kilpailuukykyinen.
Maksan kympin kuussa kiinteästä satamegasesta. Ja aika hyvään tahtiin sataa liittymä puskeekin, kun testailee. Elisan taloyhtiöhärpäke kyseessä. Jos tässä nyt muutto tulee, niin netti on minulle määräävä tekijä. Yllättävän moni taloyhtiö ei ole lähtenyt taloyhtiölaajakaistaan. En ymmärrä, miksei? Onko siinä kuitenkin jotain piilokuluja?
Mobiililaajakaistaa en ota ikinä. Mieluummin lähetän viestini vaikka tekstiviestillä palstalle.