Teleoperaattorit ja -liittymät

Mikäli valokuitu kiinnostaa, suosittelen ensimmäiseksi tarkistamaan saatavuuden sinun osoitteeseesi. Jos alueellasi on käynnissä Valokuitusen hanke, avautuu sinulle tilauslomake, jolla pääset tilauksen tekemään. Muussa tapauksessa voit ilmoittaa kiinnostuksesi kuitua kohtaan. Saman asuinalueen tilaajien määrä riippuu paljon siitä, millainen ja minkä kokoinen alue on kyseessä. Perussääntö on, että parinsadan pientalon alueelta tarvitaan noin puolet asukkaista mukaan.

Voit valita laajakaistan ja muut palvelut meiltä Telialta tai sitten muilta mukana olevilta palveluntarjoajilta. Tässä lisätietoa Valokuitusesta. //Hanna

Nyt pääsin tuntipalkoille?? :laughing:

Kysyin liittymätarjousta puhelimeen kivijalkakaupasta mutta se tarjous ei miellyttänyt.
Soitto asiakaspalveluun ja kuukausihinta putosi 5€/kk.
Kun tämä hinta päivitettin kahteen liittymään, niin paikaisella laskennalla säästöä syntyi 120€ vuodessa.

16,90€/kk on päivän hinta rajattomaan 4G-liittymään.

5 tykkäystä

Sama hinta kolmeen liittymään. Jouduin tosin alkuviikosta vaihtamaan Teliasta Elisaan alkuviikosta ja tänään Telia tarjosi tuohon hintaan.

Tarjosiko Telia mitään lahjakortteja kylkeen?

Ei valitettavasti tarjonnut, vaikka kysyin. Elisalta olis saanut 3*40€, jos olisi pysynyt pari kk asiakkaana 19,90 hintaan.

Itse en hirveästi laskenut Telian 30€ lahjakortille. :grimacing:

Lahjakortti on voimassa kertamaksulla tehtyihin ostoksiin Telian verkkokaupassa ja Telia Kaupoissa.

1 tykkäys

Laitanpa tähän ihan mielenkiinnosta kyselyn.

Minulla on seuraavan tyyppinen puhelinliittymä!
  • 5g rajaton
  • 4g rajaton
  • Joku muu

0 voters

Tilasin 5g puhelimen mutta en vielä ole päivittänyt liittymääni. Googlesta hain vertailuja 5g peittokartoista ja hinnoista joten kohta alkaa varmaankin puskea joka tuutista ja sivustolta tarjousta?
Kotona ja kaupunkialueilla pitäisi hyvin toimia mutta mökillä ei ihan, joka on n.30 km tampereelta.
Hinnat näyttäisi olevan n. 30€/kk.

1 tykkäys

Kun saat hiukan käytännön kokemusta 5G toimivuudesta niin jaa tietoa tännekin.
Itse ajattelin lykätä puhelimen uusintaa vuodella kun vanha puhelinkin on vielä ihan soiva peli.

1 tykkäys

Äänestys tuloksen perusteella minä taidan kuulua siihen harvaan porukkaan kenellä jo on 5g. Hommasin liittymän kokeeksi. Tarkoitus olisi että jatkossa kaikki kodin tietoliikenne kulkisi puhelimen 5g liittymän kautta. Vielä se ei onnistu koska en ole keksinyt mitenkä käyttäisin chromecastia jos ainut netti on puhelimessa.

Käyttö kokemuksia tähän mennessä. Toimivuudessa ei ongelmaa. Itse asun Lielahdessa sellaisessa kohdassa että 5g verkko ei ole kokoajan “käytössä”. Keittiössä on mutta olkkarissa vaihtelevasti. Puhelimena minulla OnePlus Nord ja liittymä Telialta. Telialla ilmeisesti vielä 5g peittoalue laahaa hiukan perässä kilpailijoihin nähden ainakin Tampereen alueella.

1 tykkäys

Ei ole kyllä pelkoa, että 5G meille ihan heti tulisi edes teoreettisena vaihtoehtona, saatikka toimisi. 4G toimii melko mukavasti, en oikein parempaa kaipaa.

Dna:lla on joku yö myynti juttu nyt ja ensi yönä. Edullisia liittymiä. Itse laitoin tilauksen sisään. Saa vähän halvemman liittymän nopeammalla netillä. Nyt sitten vaan odotellaan soittoa telialta ja katsotaan, kuinka he nokittavat tarjousta😅 Niin ja tarjoushan on rajattomasti puheluita & viestejä ja300 meganen netti, 18,90/kk

1 tykkäys

Näköjään tosiaan aamuun asti tarjouksia uusille liittymille ja siirroille toisilta operaattoreilta.

• Rajaton 4G 10 Mbit/s maksiminopeudella 13,90 € / kk
  • Rajaton 4G 300 Mbit/s maksiminopeudella 18,90 € / kk
  • Rajaton 4G 150 Mbit/s maksiminopeudella 17,90 € / kk
  • tarjoushinta vuodeksi, ei määräaikaa, avausmaksu 4,90 €

Ihan kelvollinen sauma kilpailuttaa, jos tuon yli maksaa.

DNA on ollut todella passiivinen siirryttyään norjalaisille, eikä ole lähtenyt yhtä herkästi kuin kilpailijat huutokauppaan yksityisasiakkaista. Olen yrittänyt heidän asiakkaaksi päästä, mutta eivät niin paljon halua että hinnassa näkyisi.

Nämä on ihan OK hinnat. 300 megan nopeudella ei tee kännykässä yhtään mikään, joten 150 on hyvä. Kymppikin riittää, jos ensisijainen käyttö ei ole yhteyden jakamista – liigalähetyksille 10 megaa on siinä ja siinä.

Ja muistakaa, että loppuvuodesta win back offer oli 14,90€/kk, kun jaksoi pari-kolme päivää odotella tekstareita.

1 tykkäys

Siihen mikä on riittävä nopeus en ota kantaa. Mutta väitän että puhelimien nopeat nettiyhteydet tulevat hyvinkin nopeasti syrjäyttämään kiinteät nettiyhteydet kotitalouksissa. Ei ole mitään järkeä maksaa erillistä maksua töpseliin tulevasta netistä. Kun saman tasoinen netti tulee automaattisesti puhelimen liittymän mukana. Ja sen voi siitä jakaa muihin laitteisiin. Toki jos kotona on laitteita mitkä tarvitsevat jatkuvan netin tilanne on toinen. Niitä varten voi toki hommata oman mobiili netin. Itse en aio ainakaan enää ikinä ostaa kiinteää nettiä. Jos taloyhtiö tarjoaa jonkun yhteyden ilmaiseksi sitä voin toki käyttää mutta euroakaan en enää pelkästä netistä maksa.

No katsotaan nyt mitä ne oikeasti toteutuvat 5G-nopeudet on, itsellä kiinteä gigan netti maksaa 30€/kk ja jos tietokone on piuhalla netissä niin oikea nopeus on yli 900Mb/s.

2 tykkäystä

Itselle ei noin nopealle netille ole edes tarvetta. Puhelimen netti ollut vähintään 150Mb/s täällä kotona. Se riittää minulle. Varsinkin kun kukaan operaattori ei ole pystynyt toimittamaan tohon töpseliin kuin Max 40Mb/s. Vaikka myyntipuheissa 100Mb/s. Jos sinäkin saisit vaikka sen 300Mb/s aina niin kannattaako tuosta nopeammasta maksaa se 30€.

Minulla on vähän toisinpäin eli olen kyllä erittäin tyytyväinen ollut Elisan valokuituun kotona ja tasaisen viiveettömään toimintaan (100 megaa ja 9,9€/kk).

Vertailukohtana on Elisan 4G kännykkäliittymä, jossa maksiminopeus on 200 mt/s ja onhan tuokin hyvä siellä missä kuuluvuutta on (ja vähän ruuhkaa…). Muuten nopeudet jää kauas luvatusta.

Kyllä valokuidun luotettavuus vie omalla kohdallani voiton.

5 tykkäystä

Mun kannattaa töiden takia kun etänä tehdään pilvessä pyöriviä isohkoja järjestelmiä. No, enhän mä sitä itse edes maksa vaan firma maksaa.

Edit. Maksaa meille firma puhelimeenkin rajattomat maksiminopeuden liittymät, jotta reissussakin on aina netti käytössä. Ei ole vuoteen ollut tarvetta :slight_smile:

1 tykkäys

Juu tuon 5Gn kattavuuden lisäyksen se vaatii että tuo ennustukseni toteutuu. On ihan eri tasolla siinä tuo netin vakaus kuin 4Gssä. Mutta ainakin täällä länsi Tampereella näkyy noita 5G mastoja nousevan mm kerrostalojen katoille melkoista tahtia.