Teleoperaattorit ja -liittymät

Millä tekniikalla viimeinen 500m yhteyttä tuodaan taloosi tai huoneistoosi?

1 tykkäys

Maan alla? :no_mouth:

Ei vaan, vaikea sanoa kun ei ole minun vahvinta alaani. Elisan korttelikuidusta puhutaan ja penniäkään ei tarvinnut kaivuista maksaa.
Lupaavat 100mb, kun Telian maksimi oli 50mb.

Nyt antoi speedtestin mukaan Elisa 84,1. Ongelma on se, että päivittäin häviää koko langaton verkko tästä taloudesta.

E. @ljpp lisäilin tähän.

E2. Nyt hävisi taas langaton meidän laitteista.

Arvaan että valokuitua tulee lähimaastoon, mutta kotiisi yhteys tuodaan perinteisesti kuparia pitkin. Tekniikoita on monia, enemmän ja vähemmän virhe-herkkiä.

Jonkilaisen modeemin olet liittymän mukana saanut. Yksi akilleen kantapää kannattaa rajata pois ja vaihtaa Elisan nimipalvelimien tilalle jotain muuta (esim. 1.1.1.1 ja 8.8.8.8). Älä kysy miten tämä tarkemmin tehdään, koska sitten tarvitaan modeemin tarkkaa mallia yms. Näillekin vimpaimile on oma ketjunsa, koska asia ei enää varsinaisesti liity operaattoriin tai liittymään.

Eikös se tule tavallisesta puhelinpistorasiasta eli kuparia tuo viimeinen pätki. Maakaapelia.
Yhtä kaikki en liikaa voi hyväksesi tehdä, kun mahdollisia ongelmia on kolmenlaisia:

  1. modeemin aiheuttama pätkimä, WLAN
  2. “linja pätkii” = katkoksia kuparissa, yhteys katkeaa kokonaan => DSL/WAN-valo sammuu, tällöin harvoin syyllinen modeemissa
  3. operaattorin verkossa oleva vika (keskuksen porttipaikka tai itse verkko)

Vähän riippuu siitä, mikä ongelman aiheuttaa, millaista lääkettä siihen voi tarjoilla.

Taas tuli sellainen parin minuutin kyykkäys.

Kun en näistä asioista ymmärrä, niin voiko kysymys olla siitä, että on liian moni laite kiinni samassa verkossa?

Ei kyllä käytännössä voi, jos modeemissa ei ole jotain häikkää.

Jos saat tietokoneen piuhalla kiinni siihen modeemiin niin laita tietokoneella komentorivillä pyörimään:

“ping 8.8.8.8”

Eli tuo pingaa googlea ja kun tulee seuraava pätkäisy niin kipin kapin katsomaan koneen ruutua, että onko tuo ping timeoutannut. Jos on, niin sitten jostain kohdasta yhteys on ollut poikki, ei pelkkä WiFi-ongelma.

Windows:ssa tuolle pingille piti muistaakseni antaa parametriksi -t (ettei lopeta viiteen pingiin) eli “ping -t 8.8.8.8”.

Ootko tehnyt Elisalle vikailmoitusta?

1 tykkäys

Voisin tagata myös @Oijennus omasta kokemuksesta…

En tiedä mikä oman yhteyden nimi, mutta 100Mt yhteys Elisalta ja tulee puhelinpistorasiasta ja kolme vuotta toimi kuin rasvattu ja luvatulla nopeudella, mutta tossa syssyllä alkoi sitten sen sortin pätkiminen. Ja Elisan kaveri kävi katsomassa (laskutti 80€ ja sano, että vika talossa) / rajasi ongelman, että keskuksen / taloyhtiön ja modeemin välissä vika…

Ja koska olen voittanut aikaisemmin 100-0 Elisan, niin en todellakaan olettanut vian olevan tälläkään kertaa minussa, noh veli toi uuden modeemin testattavaksi, mutta ensimmäisenä vaihdoin puhelinkaapelin, joka menee pistorasiasta modeemille, ilmeisesti satulatuolini oli antanut sen verran osumaa, joka aiheutti pätkimisen yhteyteen, se oli silloin joskus 2010-luvulla, kun Elisan aspa vielä kehoitti testaaamaan puhelinkaapelia…

1 tykkäys

Otanpa osaa tähänkin keskusteluun. Asun vanhassa isohkossa kerrostaloyhtiössä. Kuituyhteys tulee 5 kerrostalon päähän ja sieltä meille vanhalla kupari piuhalla puhelin pistokkeeseen. Aluksi yhteys oli Elisan kautta. Myytiin 100M yhteytenä. Toteutui 20-30M. Yhteyspätki aika-ajoin. Yhteydenotto Elisaan antoi vastauksen että taloyhtiön kuparipiuhoissa vika. Sitten taloyhtiö vaihtoi Teliaan. Samat nopeus lupaukset ja toteutuneet nopeudet. Erona oli vaan se että netti ei pätkinyt ikinä. Olin erittäin tyytyväinen. Meni 3 vuotta ja taloyhtiö päätti siirtyä takaisin Elisaan. Sama pätkiminen alkoi ja syy taas kuulemma taloyhtiössä. Ihmettelen vaan että miksi tuota pätkimistä ei ollut Telian aikaan? Kokoajan siis nuo taloyhtiön sisäiset piuhat olleet samat.

1 tykkäys

Jos tuon Telia Elisalle kertoisi niin varmaan menettäisivät aika ison kilpailuedun. Minulla on ollut Telian laajakaistayhteys eri tekniikoilla useammassa osoitteessa käytössä ja joka kerta olen todennut, että tää toimii. Asiakkuutta Telialle yhteensä kasassa (nyt en muuten enää ole asiakas!) joku reilu viisi vuotta ja netti pätkäissyt muistaakseni kerran.

Tuossa mennään jo niin syvälle verkon toimintaan, että oma ymmärrys tuohon ei riitä. Sen verran kuitenkin pyörin ihan työkseni noiden parissa, että melkein suoraan voi sanoa (ihan sama minkä operaattorin yhteys on käytössä), että se valokuitu ei kyllä pätki kellään. Runkoverkko kuitenkin rakennetaan kaikilla operaattoreilla hyvin pitkälti samoja toimijoita hyödyntäen ja se keskuslaite on samanlainen riippumatta siitä, mitä operaattoria asiakas käyttää.

Oma ajatukseni on se, että Telian kohdalla tuo linkittyy siihen, kun he myyvät omaa laitteistoaan korttelikuituihin. Elisa myy kyllä laitteistoa, muttei samalla tavalla osana sopparia tai vuokralle kuin Telia. Telia käyttänee jotain omaa softaa tuolla modeemissa, jolla tehdään “hienosäätöä.” Muuta en ole keksinyt. Jos joku keksii niin jees :smiley:

En tiedä onko ollut aikaisemmin, mutta itsellä privaatisti Telenonor.
Kotimaassa rajaton puheaika, 30 min Lähi-itään, 100 min EU, 1 GB surf.
10E/kk

Telia toi dot liittymään uudistuksen. Eli kun vanha 4g liittymä laskutetaan käytön mukaan. niin uuden dot 5g liittymän saa hintaan 29,99€/kk. Ja kaupan päälle tulee cmoren viihde sisältö (ei sisällä urheilua). Tuo liittymä on siis sisällöltään ja hinnaltaan täysin sama kuin Telia markinoima normaali 5g liittymä. Ero tulee siinä että tämä laskutetaan suoraan maksukortilta ja tämän saa kuka vaan. Eli käy myös sellaisille kenellä on luottotiedoissa ongelma.

Itsellä siis tuo 4g liittymä. Aion pitäytyä siinä koska minun käytöllä laskut nykyään ollut 15-20€/kk. Enkä usko että 5g toisi mitään niin paljon lisää että kannattaisi maksaa tuo 29,90€.

Osaako joku sanoa miksi Elisan nettiliittymissä ei enää tarjota kaapelia? Olen muuttamassa ja uudessa asunnossa (edit Tampereella) on Elisan kaapeli-tv ja nykyisellä asukkaalla on kaapelimodeemin kautta netti. Muutama viikko sitten kun kävin lävitse kaikkia vaihtoehtoja niin silloin Elisan kauppa tarjosi kaapelia ensisijaisesti, nyt tänään kun ajattelin sen tilata niin ainoa vaihtoehto on 4G 100M 23,90, lisäksi sivun alareunassa on mainos että kysy korttelikuitua.

Sitten tietenkin tänään tuli tekstarilla vielä Elisan nettiliittymätarjous, 100M 12kk 9,90. No aattelin varuiksi tilata (sen saa poikki milloin vaan) mutta tietenkin tilauksen jälkeen tullut jo kaksi kertaa ilmoitus ”Pahoittelumme, tilauksessa meni joku pieleen”.
Pitää huomenna soittaa tai kävellä marmoritiskille kysymään.

Kyllä minun osoitteeseen tarjotaan TV-kaapelimodeemia. Eli varmaan alue- tai kiinteistökohtaisia eroja.

OK kiitos. Soitanpa huomenna aspaan.
Luin äsken BBS.iotech ja Omaelisa lävitse niin siellä oli moni muukin joilla ei enää näyttänyt liittymää tarjolle joka oli jo käytössä heillä. Joku Elisalta oli kommentoinut että jotain mennyt rikki tuossa webbipalvelussa, joku muu taas epäili että yrittävät päästä langallisista eroon.

Ja sitten kun olet valinnan tehnyt, niin testaat sen nopeuden kaapelilla tientokoneeseen liitettynä.
Niinkuin tunnettua, Wifi pudottaa nopeutta todella nopeasti, esteistä johtuen.
Ja siitten vielä, että testi suoritetaan web-selaimella,eikä asennettavilla sovelluksilla.

Elisa sai korjattua systeeminsä, nyt näkyy kaapelinetti vaihtoehtona. Myös 100M liittymän tilaus onnistui aspan säädön jälkeen.

Kaapelimodeemin osalta vielä mietinnässä ottaako Elisan purkin vai ostaisko Fritz motukan jota on kehuttu.

Lueppa tämä:

1 tykkäys

Viesti siirrettiin ketjuun: Reitittimet, modeemit, toistimet ja muut verkkolaitteet

Onko täällä jollain kokemusta avoinkuitu/valokuitunen palvelusta?
Kovasti lupailevat tuoda kuidun asennushinnalla taloon melkein mihin vain. Meneekö oikeasti näin?
Kovasti olen skeptinen kaikkeen, mikä kuullostaa liian helpolta tai hyvältä. Varsinkin yritysten kanssa, että tästä ei tule sinulle lisämaksuja, paitsi…
Avoimesesti tuohan saan valita operaattorin, keneltä ottaa siihen nettiliittymän päälle, kunhan valitsee Telian. :upside_down_face:
Olen pitkään sanonut, että sitten kun saa kuidun kohtuu järkevään hintaan, niin otan sen. Nyt se olisi ehkä mahdollista, jos aloittavat verkon rakentamisen(Tämä siis riippuu kuinka moni ottaisi lähialueelta liittymän). Ja nyt miettii, että ottaako vai? Siinä vasta pulma. Mikä on todennäköisesti kyllä.