Teleoperaattorit ja -liittymät

Laskun tiedot tulee linkillä myös sähköpostiin ja sen voi maksaa myös sieltä. Dot sovelluksesta pääsee sitten käsiksi kaikkiin laskuihin ja erittelyihin. Myös reaali ajassa. Eli myös kuluvan kuun tiedot näkyy sieltä. Liittymän hallinnointihan tapahtuu tuon Dot sovelluksen kautta. Myös chat asiakaspalvelu. Uusille asikkaillehan Dot liittymät ovat 14 pv ilmaisia.

1 tykkäys

Jahas, Telia on keksinyt uusia konnankoukkuja. Ilmoittivat eilen, että kohtuuhintainen 4G liittymäni pakkopäivitetään tarjoushinnan päättyessä 5G versioon ja samalla tietysti pumpsautetaan hintaa.

Ajavat siis taas kilpailutuskierrokselle :angry:

1 tykkäys

Kova on tahto ajaa ihmiset 5G liittymään, vaikka suurin osa pärjää tuolla 4G verkolla aivan mainiosti. En ole nyt tutkinut kuinka laaja tuo 5G verkon kattavuus on jo nykyään.

2 tykkäystä

Tähän on hyvin yksinkertainen syy. 3G verkko poistuu Telialta tämän vuoden aikana. Eli 4G käyttäjät jää yhden verkon varaan. Eli jos 4 G kyykkää ei tuon verkon käyttäjillä ole mahdollista soittaa mihinkään. Ja 3G tulee siis poistumaan kaikilta operaattoreilta ensi vuoden aikana.

@JaKu Kyllä 5G on hyvinkin kattava nykyään. Itse olen sitä käyttänyt jo pitkään. Eikä äkkiseltään tule mieleen pitkiin aikoihin taajama aluetta missä minulla ei 5G olisi toiminut. Itse asun pienessä Kiikan kylässä. Ja tääläkin 5G toimii täydellisesti.

1 tykkäys

Juuri olin sanomassa kanssa tuosta 3G:n alasajon vaikutuksesta tuohon. Itselläni on Mikkelin keskustaan matkaa reilut kymmenet kilometriä ja vielä puoli vuotta sitten linnuntietä 5G ylsi noin 9 kilometrin päähän Elisalla. Nyt kuuluvuuskartan mukaan 5G on noin kilometrin päässä, mutta puhelin näyttää kyllä iloisesti 5G yhteyttä. Ja muutoinkin kun seurannut, niin kyllä 5G kattavuus nousee todella nopeasti ainakin Elisan puolella. Pitkään koitin itsekin pysyä 4G liittymässä, vaikka 5G tarjottiin ja perustelin juurikin tuolla kun 5G ei kotona asti toimi edes. Mutta nyt kun se toimii ja siitä oli internaatissa sopiva tarjous, niin siihen myöskin päivitin.

2 tykkäystä

Samaan aikaan heillä kuitenkin on edelleen winback tarjous 19,90€ 4G liittymälle.

Mutta varmasti haluavat siirtää hyötykuormaa 5G verkon puolelle. Ihan samaa oli havaittavissa aikoinaan 3G/4G siirtymässä.

Sinänsä voisin mainiosti siirtyä 5G verkkoon, mutta hinnassa on edelleen 5-6€ kermavaahtoa päällä.

4 tykkäystä

Juuri näin. Niin kuin esimekiksi sähköauto keskustelussa on puhuttu tekniikassa edellä kävijät maksavat aina kovimman hinnan. Itse olen jo pari vuotta maksanut 5G liittymästä 29,90€/kk. Mutta ei ole harmittanut yhtään. Tuossa kun on kaikki talouteni tietoliikenne maksut. 5Gn myötä esim cmoren jääkiekkopelit on näkynyt ongelmitta.

Todennäköisesti ensi vuonna alkaa hinnalla kilpailu myös 5G liittymissä. En kuitenkaan usko hintojen menevän alle 20€. Todennäköisesti jäävät johonkin 23-25€ tuntumaan.

3G verkko poistuu kaikilta operaattoreilta, ensi vuonna viimeistään. Mutta, yhden verkon varaan ei kukaan jää. Vanha kunnon 2G verkko on ja pysyy. Datahan tuolla ei juuri liiku, mutta txt ja puhe kyllä.

10 tykkäystä

Operaattorit ajavat tällä hetkellä aika kovaa vauhtia 5G:tä kaikille. Vaihdoin itse työliittymäni päättyessä takaisin 4G-liittymään, joka on nyt arvossa 24 € / kk. Tuosta voisi helposti (jos jaksaisi) kilpailuttaa sen vitosen pois, mutta käyttölaadussa on itselleni jo järkyttävä ero siihen, kun olen tottunut käyttämään tuota 5G-liittymää. Kaikki toki riippuu aina siitä, millaiseen käyttöön on tottunut, mutta itse ajattelin tuossa lähiaikoina laittaa sen sinne 5G-liittymäksi takaisin. Joo, se on 30 € / kk, mutta koettu laatu on niin moninkertainen jopa täällä keskellä ei mitään. Asun vielä kaiken hyvän päälle kunnan vuokra-asunnossa, joka muuten on ihan laadukas, mutta tästä on napsuteltu kokonaan pois kaikenlaiset kiinteän netin mahdollisuudet. Olin hetken huolissani, miten pärjään tällä yhdistelmällä sisäreititin+5G, mutta tämä puskee kaikkina vuorokaudenaikoina yli 100 mbit/s ainakin toistaiseksi. Aamuisin ja myöhemmässä illassa mennään kevyesti jo yli 300 mbit/s nopeuksilla ja pelaamiseenkin siedettävällä pingillä.

Jos nyt et ole mikään ammattipelaaja ja sinulle riittää suhteellisen pätkimätön suoratoisto ja peruspelaamiseen soveltuva netti niin helposti tulee 5G netti kotiin edullisemmaksi kuin tuo 4G.

1 tykkäys

Onko tässä nyt kyse pelkästä netin nopeudesta vai oliko jotain muutakin siihen lisäksi?

Ei ole kyse muusta kuin netin nopeudesta. 4G pätkii puhelimessa (jopa Spotify) ja 5G:llä saa painella huoletta vaikka missä niin musiikki pyörii katkotta. Eli se netti toimii paremmin eikä kyse ole ainakaan itselleni mistään muusta.

1 tykkäys

Tää on aika kova, koska Spotify toimii jopa juniorin laitenetillä, jossa massiivinen 0.5 Mbps kaista.

4 tykkäystä

Minä vaihdoin 1000M 5G liittymän taannoin takaisin 300M 4G liittymäksi ja olen ollut erittäin tyytyväinen. DNA on toiminut todella hyvin.

Reitittimessä 100M 4G dataliittymä ja tämä riittää esim. jääkiekon katseluun eikä pätki yhtään.

2 tykkäystä

Meillä 200M 4G liittymä, vaihteluväli 50 - 150 Mbps. Riittää vallan mainiosti koko perheen käyttöön. Tänään näyttää oleva sen 150 Mbps.

1 tykkäys

Unohtui että tuli juuri hiljattain päivitettyä tuo dataliittymä myös 200 megaiseksi. Speedtest antoi kuitenkin äsken 221m nopeudeksi. :smiley:

Mielestäni sain hyvän diilin kun 100M oli aiemmin 10€/kk ja tämä 200M on nyt 13,9€/kk.

1 tykkäys

Nyt on pakko kysyä, että mistä tuohon hintaan? On oma soppari menossa umpeen.

Ihan DNA:n omien sivujen kautta chatissa.

Voithan kysyä että onko tuo 200M dataliittymä 13,9€/kk/24kk vielä voimassa vai tarvitseeko lähteä huudattamaan kaikki operaattorit :smiley:

Tiedän nämä metkut aika hyvin kun olen ollut kahdella isolla operaattorilla hommissa :smiley:

1 tykkäys

No juuri niiden kanssa on keskustelut kivillä, kun tarjoavat jotain 22€ luokkaa olevaa. Moi olisi sen 18€.

1 tykkäys

Itsellä liittymät Telialla. Muissa asioissa olin yhteyksissä chatin kautta aspaan niin menivät tuplamaan nopeuden, nyt 200M 14.99€/kk/12kk
Syyskuussa edessä puhelinliittymän kilpailutus. Nykyinen 4G/150M/20€/kk meinaa nousta kympillä.

Black Friday tulee jokusen kk päästä ja omalla kohdalla se tietää taas liittymien paskamaista kilpailuttamista. On kyllä niin hölmöläisen hommaa että pitää koittaa vaihtaa toiselle operaattorille, että saa paremman sopparin omalta.

Kaukaa viisaana kaksi vuotta sitten tein sopparit (2 liittymää) kahdelle vuodelle, olisin tehnyt pitemmäksikin ajaksi mutten saanut. Nyt sitten kilpailutus edessä, saas nähdä saanko useamman vuoden vinpäk sopparit tällä kertaa tehtyä.

3 tykkäystä