Nostopaineita on toki hinnoissa ollut mutta minä sain viime joulukuussa DNA:lta 300M 4G rajattoman 18,9€/kk/24kk. Tämä hinta oli halvempi kuin 200M rajaton olisi ollut Black Fridayna minkä tahansa operaattorin kautta.
Niinkuin täällä aiemmin joku sanoi niin win back tarjoukset 200m rajattomalle puhelinliittymälle pyörivät juuri 19€/kk tienoilla. Eri asia tietty jos on enemmän liittymiä niin saattaa halvemmallakin saada.
Itsellä on ollut 100M/12,90€/12kk DNA kotinettinä viime Black-viikoilta asti. Otin juuri yhteyttä chatin kautta ja kysyin tästä 200M/13,90€/24kk tarjouksesta ja liittymäni päivitettiin siihen. Hinta nousi eurolla, nopeus tuplaantui, mutta ennen kaikkea asiaan ei tarvitse kahteen vuoteen palata.
Mitenkähän tommonen ku mulla on ollu lapsille Elisalta 10M liittymä 12,90€, mikä päättyy 28.9. Nyt sitte tuli pyytämättä ja yllättäen Elisalta sekä tekstarivahvistus että sopimukset spostiin, että 29.9. alkaen hinta on päivitetty 14,99 euroon. Missään vaiheessa en oo hyväksyny tommosta enkä tehny mitään jatkodiiliä. Jos DNA tarjoo 100M liittymää halvemmalla, ni en tietenkään ota tommosta. Mutta siis miten ne voi lähettää sähköpostiin ja tekstarina vahvistuksia uudesta hinnasta ilman, että multa on kysytty mitään? Kai mää voin kuitenki aina tuola syyskuun lopulla tehdä sopparin vaikka DNA:n kanssa alkaen 29.9.? Tossa Elisan tarjouksessa lukee vieläpä, että noitten liittymien normaalihinta on 26,99€ ja etuhinta ei välttämättä näy ekassa laskussa, mutta korjataan jälkikäteen. Aika härskiä.
Jos liittymällä on etuhinta voimassa ja liittymän tyyppi on muuttunut (=liittymää ei enää ole listalla operaattorin sivuilla) niin operaattori voi ilman asiakkaan erillistä hyväksyntää muuttaa toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen hintaa tai tarjota asiakkaalle päivitystä uuteen etuhintaan vastaavasta liittymästä. Tässä tapauksessa, jos oikein tulkitsen, niin sinulla on ollut voimassa 28.9. asti 12,90 € ja operaattori ei enää samanlaista liittymää tarjoa. Tällöin operaattori tarjoaa automaattisen päivityksen etuhintajakson loppuun, jota asiakkaan ei tarvitse erikseen hyväksyä. Tämä on sallittua, koska kyseessä on asiakkaan etu, koska oletettavasti tämä 10M-liittymä normaalihinnassa on jossakin 24,99 € tuntumassa, joten asiakkaan liittymän hinta nousisi huomattavasti enemmän ilman päivitystä. Sopimusehtojen osalta tämä ei muuta mitään eli asiakkaalla on edelleen täysi oikeus kilpailuttaa ja muuttaa liittymää myös toisen operaattorin kautta.
Hinta oli hyvä, mutta DNAn 4G verkko ei. Nimellinen nopeus siis tuplaantui, mutta todellisessa ei mitään muutosta – edelleen 50-80 megaa on netto. Signaali on vahva, tukiasemia lähellä useita ja modeemi 450 meganen (LTE CAT-9).
On kyllä jännä, mulla on ihan samat liittymät, aiemmin 100M antoi sen 50-80Mt, nyt 200M antaa 150-180Mt, ihan ok ja pystyy kaiken tarvittavan tekemään kun edellinen pätkytti telkkua HD:na.
Hinnasta kun puhutaan niin alkaa olemaan mielenkiintoinen, mulla oli:
05/2019-05/2023 14,99 (100Mt)
Nyt 03/2023 16,99 (200Mt)
Pitää varmaan käydä sieltä Elisan kautta se 3€/kk hakemassa säästöä.
Elisa koitti myydä minulle 2 vuoden jatkoa kahteen liittymään. Liittymän ovat nyt siis 18,90e/kk 200mb nopeudella (2 vuotta sitten Black Friday kilpailutettu).
Täkynä olisi ollut toki tuo kuuluisa 5G ja 300mb. Hinta niinkin “edullinen” kuin ensimmäinen vuosi tarjoushintaan 29,90e/kk per liittymä ja toka vuosi 34,90e/kk per liittymä.
Ongelma on siinä että täällä missä asun (linnuntietä 6km Tre keskustaan jos sitäkään) on ihan paska kuuluvuus puheluissakin, asun notkossa ja taitaa signaalit mennä yli tuolta lähimmältä tukarilta.
Laitoin kahdesta luurista wifin kiinni ja kokeilin taas mitä saan sisällä nopeuksiksi.
200mb 4G liittymä antaa sisällä ikkunan vieressä ~65/6.4 nopeutta. Toinen puhelin antaa suunnilleen samaa. Android luureja molemmat, toinen on 3 vuotta vanha.
Uudempi luuri 2023 maaliskuussa hankittu high end malli, käsittääkseni siinä pitäisi olla 5g liittymä mutta sim dumppaa 4g mobiilidataa, täytynee ensi viikolla selvitellä onko 4g vai 5g liittymä. Lisäksi, taidan testata mikä vaikutus on ikkunoilla (70 luvulla rakennettu puurivitalo) ja rakenteilla kuuluvuteen, että mitä nopeuksia saan pihalla.
Joka tapauksessa aivan järjetön diiliehdotus operaattorilta jolla olisin sitouttanut itseni kiinni kahdeksi vuodeksi ei niin huokeaan hintaan. Edessä on taas loka-marraskuun vaihteen tienoilla operaattorin vaihto ja katsellaan tuleeko soittoa vanhalta operaattorilta.
Itsellä myöskin Moi:lta puhelinliittymä seuraavilla tiedoilla, ja hinnoilla. Erittäin tyytyväinen olen ollut kokonaisuuteen hinnat pyörii 19-22€/kk maksullla omalla kohdallani
Reilu 5G
Käyttää joustavasti sekä 4G- että 5G-verkkoa.
19-27 €/kk
Rajaton data
19–27 €/kk verkosta riippuen (4G vai 5G)
25 Gt EU-roamingia/kk
Puhe ja SMS enintään 4 €/kk
Taas on se aika vuodesta kun tarvii hakea uusi prepaid-liittymä auton Webaston ohjaukseen.
Omaa tyhmyyttähän tuo ilmeisestikin on kun ainakin Telia sulkee liittymän jos se on puoli vuotta käyttämättä?
Jos 3G-verkot ajettiin jo kaikki alas niin mulla on harras toive että tuo Webaston kännykkäohjaus toimisi 2G-verkossa.
Hetkinen… Nyt kaikki seis… Vaimolla on eberpächer tjs en osaa kirjoittaa sitä, ja siinä on vuosimaksullinen käyttöliittymä. Voiko sen korvata jollain prepaidilla?
Mulla on ollut omassa prepaid jossa ei ole kuukausimaksua ja maksan pelkästä käytöstä.
Käyttö on vaan ja ainostaan tekstiviestejä joita laite mulle lähettää.
Hyvä pingaus, kiitos. Eber on, enkä tiedä mitä verkkoa käyttää. Jos käyttää 3G-verkkoa, vaarana on koko laitteen tökkääminen. Tai jos 2G riittää, niin sitten pelittää.
(Aika paljon menee esmeks talotekniikoiden rautoja uusiksi 3G:n hautajaisten yhteydessä. Vanhoissa modeemeissa 2G kyllä toimii, muttei siellä mikään data minnekään kulje).
@Wrathchild Siis on joku kuukausimaksu? Minä en kyllä ole maksanut kenellekään mitään. Maksaakohan ensimmäisen omistajan työnantaja minun Eberin pöhinät?
Vaimolla on Eberin etäohjaus kännykässä, ja tämä auton sim-kortti pitää aktivoida sovellutuksen kautta maksamalla vuosimaksu 29,95€. Ja mikä parasta, puolet vuodesta ihan turhaan.
Jos haluaisi ajastimen, tai kaukosäätimen, niin pitäisi asentaa uusi järjestelmä rinnalle.
Käsittääkseni autossa taisi olla nappi mistä sen saa päälle, jos jaksaa ennen lähtöä käydä autolla painamassa sitä.
Kätevähän toi puhelin ohjaus, kun ei ole etäisyysrajaa, mutta harmittaahan se maksaa siitä. Kaukosäädin riittäisi meillä, mut ei oo halpa senkään asennuttaminen.
Aa, ok. Ei ole kännykkäsovellusta. Kaukosäädin ainoastaan. Siihen olisi kyllä ohjelmoitavissa käynnistysaika, mutta en ole viitsinyt opetella. Kauko ottaa aika kaukaa, jos on suht esteetöntä.
Mutta käsittääkseni SIM tuossakin. Ei ainakaan BT. Paristojen päästyä kerran loppumaan ei vaatinut mitään kommervenkkejä.
Mulla on vanha Webasto Thermo Call TC3 ja ainakin se heräsi taas henkiin uudella SIM-kortilla. Tuo tosiaan lähettelee mulla vaan kuittausviestejä että käsky on tullut perille ja toteutettu.