Tällä hetkellä VDSL 100/10 liittymä käytössä ja olen kaipaillut isompaa uppikaistaa.
Piuhat on kuparilla talojakamoon (ja sinne tulee kuitu).
Kesällä oli puhetta taloyhtiössä kun selvisi että jakamoon tulee Elisan kuitu, että otetaan G.Fast tekniikka käyttöön (kuitu jakamoon, kupari kotiin) kun sitä taloyhtiölle tarjottiin.
Tilasin Adtranin modeemin Elisalta ja G.Fast liittymämuutoksen. Tänään sitten motun vaihto ja uusi motu seinään (huom tuossa modeemissa ei ole wifiä eli router tarvitaan jos haluaa wlania). No eihän sieltä yhteyttä löydy, samaisessa tökkelissä VDSL purkki toimi mallikkaasti, eli netti on ok.
Soittoa vikapalveluun ja useamman puhelun jälkeen selvisi että VDSL → G.Fast yliheitto ei ole vielä tapahtunut (on viivästynyt syystä x) vaan tapahtuu marraskuun alkupuolella.
Oli vähän “doh” olotila, että joo mulle on myyty tuote mutta se ei olekaan vielä käytettävissä :). Pienen hyvityksen sain Elisalta ja toivotaan että marraskuun alkupuolella saan liittymän uusiin nopeuksiin.
Sitä jää tässä miettimään että kun Telia repi kuparit maasta, oliko ehkä vähän hätiköity päätös. Ei tarvitse kuitua kotin asti vaan riittää kun talojakamolle tulee kuitu.
Ohessa tietoa G.Fast liittymästä yleisesti.
G.Fastin haittapuolena on se, että kuparien pituus jakamolle ei saa olla kovin pitkä (jossain puhutaan 100m toisaalla 200m ja jossain lähteissä 500m). Täällä tuo jää alle 100m.
Operaattoreilla aina sama kikka näissä: kiire on myydä asiakkaille uusia palveluita, mutta omat hommat jää hoitelematta, koska ainoastaan murto-osa (valitettavasti) asiakkaista huomaa tämän. Olen itse ollut surullinen, että valokuituhommiin on tullut sama kuin mobiiliyhteyksiin, että asiakkaalle myydään mielikuvia ja uusi hinta laitellaan heti voimaan, vaikka palvelun parantuminen tapahtuisi todellisuudessa vasta myöhemmin. Ja tässä vielä kuluttajan tarvitsee itse tehdä kuluttajansuoja.
Offtopic, mutta topikissa kuitenkin: eräs iso operaattori aloittaa mobiiliyhteyksien laskuttamisen siitä päivästä, kun se laittaa laitteiston ja SIM-kortin postiin. Ei siis siitä päivästä, kun asiakas saa palvelun käyttöönsä vaan siitä, kun se matkustaa asiakkaan luokse jossakin laatikossa. Tarkka huomaa - ei noi euromääräiset menetykset ole isoja, mutta siinä veloitetaan tyhjästä muutama päivä. Muutos on tehty yllättäen vähän silleen huomaamattomasti, ettei jokainen huomaisi asiaa.
Kyllä tähän taloyhtiöön kilpailija koitti myydä valokuitua. Tämän ansiosta selvisi minulle (ja muille) että talojakamoon tulee jo kuitu. Toi kuitumyynti eri toimijoiden toimesta on kyllä melkoinen viidakko ja siihä helposti sitoutuu todella pitkiin sopimuksiin joissa tulee maksettavaksi kk maksuja useille eri tahoille (kuidun asentavalle firmalle, liityymän “toimittavalle firmalle” jne).
Oho, ne ottivat mun palautuksen vastaan, että tämmöinen teknologia vaihtoehto on kuparille tarjolla. En olisi uskonnut, että Elisa ottaisi kopin, kun kerroin puhelimessa reilu vuosi sitten tästä vaihtoehdosta. Eivät olleet silloin ainakaan tietoisia kyseisestä asiasta edes
Pitäisi perheenjäsenelle tilata liittymä kun nykyisen tarjoushinta loppuu. Onkos operaattoreilla ollut kuinka hyviä tarjouksia yleensä Black Fridayna? Kannattaako niitä alkaa odottamaan?
Yleensä on ollut. Itse uusinut lasten liittymät aina silloin. Yleensä kaava on se, että siirtyy toiselle operaattorille ja sen jälkeen vanha tekee paremman tarjouksen ja homma jatkuu.
Kyseessä on 4G puhelin niin näyttäisi tuo Moi 4G Rajaton olevan 22e/kk (+ max 4e puheluista). Isot operaattorit tarjoaa jotain ihan poskettomia 32e+ hintoja…
Ehkä sitä voisi tuonne odotella ja sitten ottaa Moin jos ei löydy parempaa.
DNA on yleensä ollut aktiivinen Black-viikoilla ja oikean hinnan saa edelleen vain käynnistämällä siirron. Ekaan winback-viestiin ei kannata reagoida ja joskus ei vielä tokaankaan.
Moin apteekin hinta oli vähän aikaa markkinan halvin, mutta nostivat niitä juuri ja muuttuivat siten taas epäkiinnostavaksi. Telian Dotissa näyttää nykyään olevan joku alennusprosentti, jos tilaat >1 liittymää.
Mulla on lapsilla Elisalta Saunalahti Huoleton 14,90€/kk. 10M netti ja puhelut 0€. En tiedä löytyykö tommosta netistä, aiemmin oli 12,90, mutta siinä ei ollu puheluita mukana. Nyt päivitty tommoseks ja myyjä vakuutti, että on kilpailukykyinen. Vuoden soppari.
Joo, tää nykysysteemi on ihan jäätävän typerä. Kaikilla samat hinnat, ja kaikilta parhaan hinnan saa winbackillä. Sit hyvän winback-hinnan päälle tarjotaan aina pari euroa kalliimpaa jatkoks. Muutaman syklin välein sit jaksaa kikkailla, että hinnat taas resetoituu.
Tähän vielä päälle satunnaiset lahjakortit, jotka kattaa mukavasti avausmaksut.
Mikäs tämän Dotin ”juttu” on? Telia myy omaa rinnakkaista tuotettaan halvemmalla mutta eri nimellä ja laskutuksella? Ilmeisesti joku itsenäinen operaattori operaattorin sisällä mutta mitä ihmettä?
Telia Dot rajaton 4G 100 megasena 23€ ja 200 megasena 26€. Sisältää puhelut, viestit ja rajattoman netin. Isoin ero se että laskutetaan kortilta. Toki voi maksaa myös sähköpostiin tulevan laskun. Liittymien hallinnointi ja asiakaspalvelu Telia Dot sovelluksen kautta.
Dot hyvä että hinta pysyy niin kauan samana kun sulla on dot. Ei tarvi 1-2v sopia uutta sopimusta jos ei sellaisesta tykkää. Muistaakseni ei tule avausmaksua niin säästää siinäkin muutaman euron.
Telian liittymään kuuluu mobiilivarmenne hintaan mukaan, mikäli sellaista tarvitsee. Se on heti 2€ etu/ kk, kahdesta liittymästä alkaen dotiin saa 10% alennuksen. Itse laitoin siirron tuonne, odotan nyt Elisan reagointia.