Mä vaihdoin 200 MBps DNA:n määräaikaisen DNA:n 10 MBps toistaiseksi voimassa olevaan kun olisivat kanssa halunneet ottaa itselleen vielä hieman enemmän. Tarjolla ei ollut mitään järkevää liittymää niin en palkinnut operaattoria tarjonnan paskomisesta ja hintojen nostosta.
Täytyy katsella jos tulee joku fiksumpi liittymä tarjouksesta ihan miltä vaan operaattorilta vastaan, mutta toiseksi voivat pitää tunkkinsa.
Meillä käytiin tämä sama näytelmä juuri läpi. Mulla oli saunalahden liittymiä 2kpl hintaan 14.95/kpl. Määräaikainen alennettu hinta oli loppumassa, ja uudet tarjoukset Elisalta lähempänä 30€/kpl.
Päätin sitten vaihtaa, telia dot-liittymiin, jotka on 22, 90. Elisalta soiteltiin perään, ja tarkottiin liittymiä hintaan 19,90€.
Tässä vaiheessa mua ■■■■■■■ “olet tärkeä asiakas” - lässytys niin paljon, etten viitsinyt muuttaa mieltäni. Sanoivat että laittavat sitten numeroiden siirrot eteenpäin, ja että sitä ei voi perua… Sanoin että minähän tässä olin aloitteelinen osapuoli, joten saa suorittaa.
Telialta tuli uudet sim-kortit ja sovittu vaihtopäivä oli kahden päivän päässä.
Sitten tuli Elisalta tekstiviesti:
“Älä lähde! Saat 80 euron K-lahjakortin kun jäät Elisan asiakkaaksi. Tarjoamme liittymällesi Elisa Rajaton 200M -liittymän 24kk ajaksi hintaan 17,99€/kk (norm. 31,99€/kk) ilman määräaikaa”
No muutin kyllä mieleni. On tää ihme sirkusta.
Kyseessä oli päätyvän sopimuksen uusinta. Tuoreet kokemukset asiasta ja laitettiin sitten puolelle suvulle samaan hintaan, kun peli oli saatu auki.
Elisa on nykyään kuin apteekki ja yrittää ratsastaa kotimaisuudella ylihintaan.
Sirkushan tämä todella on.
Operaattorit ovat luoneet tilanteen, jossa asiakkaat eivät koskaan ole ns. normaalihinnassa. Liittymät ovat kaikille ainoastaan sisäänheittotuotteita enää, vaikka ne muodostavatkin operaattorin pääasiallisen liiketoiminnan. Asiakkuuden pitäminen kaiken muun takia on arvokasta sellaisenaan, koska asiakas ostaa asiakkuuden virrassa paljon tuotteita yhden tuotteen perässä. Se voi tarkoittaa määrää, laitteita, nettiä yms.
Mutta kaiken tämän jälkeen on pakko ihan rehellisesti itse myöntää, että minulla on ikävä 5G-liittymää. 5G-liittymä ei ole itselleni niin tarpeellinen, että olisin valmis maksamaan siitä yli 10 € enemmän kuin 4G-liittymästä, mutta onhan se aivan erilainen maailma verrattuna tuohon 4G-roskaan, jos ajattelee ruuhkaisia paikkoja. Olen ollut täällä pohjoisessa tosi tyytyväinen 5G-nettiin kodin ainoana nettiyhteytenä. Toimii itse asiassa paremmin kuin vanha 100M VDSL.
Meille tulossa nyt rivareihin Valokuitusen rakentama valokuitu Telian laitteiden kanssa tämän vuoden aikana. Siksi lähdenkin kysymään kokemuksista, että keneltä saa tällä hetkellä parhaimman vakaamman valokuitu-liittymän?
Uskaltaisin väittää ihan suoraan näin, että jokainen valokuitu on vakaa. Ei ole mitään väliä, tuleeko valokuitu Telialta, Elisalta, DNA:lta vai peräti joltain pieneltä paikallisoperaattorilta, niin kunhan se on valokuitua hela vägen kotiin saakka niin toimii varmasti.
Yhden operaattorin varassa. Tunti sitten nettiyhteys imuroi huimat 0,40Mbps nopeudella dataa kunnes lakkasi imuroimasta senkin. Saman operaattorin liittymällä sain soitettua kaksi kertaa aspaan, mutta apua sinänsä ei löytynyt. Auttamishalua kyllä.
Hyppäsin hoppaan ja kävin ostamassa toisen operaattorin, elämäni ensimmäisen prepaid-liittymän. Meillä meni kassahenkilön kanssa hieman aikaa hankinnassa koska olimme ensi kertaa molemmat liikkeellä.
Tulen kotiin, yhteydet kunnossa.
Oppi?
Törkkään tuon prepaidin varakännyyn
Ostan huomenna paristokäyttöisen radion
Ja nyt soitan operaattorille vaatien selvityksen tilanteesta. 2024 verkko häipyy totaalisti? Ei tässä ykkössentteriä tarvita. Luotettava neloskentän suorittaja riittäisi.
e: Nyt on varakänny prepaid-liittymällä. Yhteyskokeilu tehty lähimmille. Jää piironginlaatikkoon varalle. Operaattorille soitettu. “Oli vika runkoverkossa, joka ilmeni vasta yhteydenottosi jälkeen”. Ostanko? En. Puolessa tunnissa korjasitte runkoverkon? Pyysin selvityksen.
En tiedä tuleeko vähän myöhään, mutta kellokännykkä on passeli laite ekaluokkalaiselle. Saa tarvittaessa kiinni ja pystyy soittelemaan kavereiden kanssa. Myös GPS-seurannasta plussaa. Liittymä taisi olla joku rontti kympin kuussa.
Kaverilla oli joskus juuri tämmöinn systeemi, sitten kun lopulta sitä olisi tarvinnut, niin operaattori oli sulkenut kun ei ollut käyttänyt “tarpeeksi”, ei sitten ollut apua silloin siihen hätään. En tosin tiedä onko nykyään sama käytäntö operaattoreilla.
Sama käytäntö on.
Auton webastoon monena syksynä ostanut uuden prepaidin kun on ollut kesä käyttämättä.
Meillä oli kellokännykkä aiemmin käytössä tässä pihapiirissä ja se toimi hyvin. Ei tarvinnut stressata missä lapsi kulki ja illalla pystyi vain soittamaan lapsen kotiin.
Nyt hankimme kännykän ja laitoimme vain kellon sim-kortin sisään. Kyseessä on juuri tuollainen ‘kymppi kuussa’ liittymä.
DNA tarjosi 20M liittymää hintaan 21.90, 12 kk määräaikainen.
Ps. Niin ja 50€ lahjis
Mulle tarjosi ihan hiljakkoin 200M 22,99 ja päälle 50€ lahjakortti Dna kauppaan, no otin sen ja niinkuin yleensä nykyinen operaattori teki vastatarjouksen 19,99€ ja päälle 30€ lahjakortti Lidliin ja tämäkin 200M Telia kyseessä, niinpä jäin edelleen Telian asiakkaaksi.
Minulla ei, mutta osa varmaan pani merkille, että DNA:n verkko pätkäisi tänään tunnin ajan ainakin Turun ja Tampereen seudulla. Hmm…?
Itsellä Telia viime viikolla. Hmm?
Havaitsin juuri etätöissä, että DNA:n 4G räpsähti kahdesti poikki lyhyen ajan sisällä, mutta myös katkokset olivat lyhyitä. Modeemin valo meni punaiselle - ei yhteyttä.
Kävi sama. Modeemi punaselle ja puolen tunnin katkos.
Menikö tänään 3.6.24 kello 11:41 aikaan tai hivenen jälkeen. Kun OL3 tippui verkosta, samalla sähkön kulutus tippui hetkellisesti 8500MW → 8000MW.
Tuttujen kanssa pohdittiin että jokin tehdas tms jäänyt hetkeksi ilman sähköä.
Edit: Ylen uutinen aiheesta.
Syytä ei mainittu.
Elisalla vaikeuksia päivittää uusia sopimuksia laskulle ja laskuttavat vanhalla kalliimmalla hinnalla. Tarkoitusperät epäselvät. Olkaa tarkkana. Tästäkin asiasta piti soittaa asiakaspalveluun.
Kävin viikko sitten Telian liikkeessä vanhana asiakkaana pyytämässä hinnan alennusta toistaiseksi voimassa olleiden hintojen noustua oleellisesti. Asiakaspalvelija sanoi kätensä olevan sidotut eikä voi tehdä asialle mitään. Kehotti itse vaihtamaan liittymän jollekin toiselle opetaattorille, jonka jälkeen Telialta ollaan kyllä yhteydessä. Oli itsekin harmistunut tähän toimintamalliin.
Tänään DNAlta soitti varsin mukavan oloinen myyjä ja tarjosi 200M 4G liittymää hintaan 22,99€/kk +80€ lahjakortin S-ryhmään. Sovittiin liittymän vaihdosta vaikkakin itsellä on tahtotila pysyä Telian asiakkaana.
Telia, saa soittaa!
Mulla oli joskus pakettitarjous elisalta kuitu+viihde 60e/kk. Irtisanoin viihteen, ja kun sopimuskausi tuli loppuun, niin Elisalta tuli viesti että valokuitu jatkuu toistaseks voimassa olevana 50e/kk. Kävin kattoon netistä niin listahinta oli 40e/kk.![]()