Jännästi minulla on Telian 4g 10-50mb liittymän nopeus hiipunut viime aikoina 6-7mb:n lukemiin. Aikaisemmin meni n. 35mb:n lukemissa. Laite on täsmälleen samassa paikassa ja kuuluvuuspykälät näyttää täysiä lukemia.
Vähän aika sitten tuli Elisan tarjous kuidusta ja se kyllä rupeaa houkuttelemaan, koska ei nuo Telian nykyiset lukemat jaksa enää pyörittää Liigaa hyvällä kuvalla. Vähän väliä menee puuroksi.
Ei välttämättä ole outoa vaan modeemi on saattanut napata kiinni heikommin kuuluvaan tolppaan ja pysyy siinä. Oma Huawei tehnyt kerran saman, mutta asiaan löytyi pysyvä lääke lukitsemalla taajuus 2.6GHz. Lähistöllä kun on vain yksi tolppa joka sitä lähettää.
Kriisi peruttu. Vähän kikkailin ja säätelin, niin nyt on lukema 42,3 mb. Sitä en tosin ymmärrä, että miten tuo yhtäkkiä päättää valita tolpan, jossa on paskempi signaali.
En tunne algoritmia jolla modeemi tuon päätöksen tekee, mutta arvaisin että vakitolppasi on pätkäissyt, modeemi on etsinyt uuden ja uuden laatu ei alita raja-arvoa jolla lähdetään etsimään parempaa.
Nyt eka lasku tullut dot liittymästä. Laskua tuli 7,95e. Eli minulle oli kannattava vaihdos. Käyttö mulla kyllä hyvin vähäistä tolla liittymällä. Liittymä itsessään toiminut hyvin ja esim netti ollut riittävän nopea. Käyttöön otto oli helppoa eikä muutenkaan mitään valittamista tästä liittymästä.
Saaga sai tänään jatkoa, kun postiluukusta oli lävähtänyt Elisan kirje. Siinä kerrotaan, että kuukausimaksu nousee jo 7,90 euroon. Samalla puheluiden veloitus siirtyy sekuntikohtaisesta minuuttikohtaiseksi. Ihan huikeeta. Netti pysyy 0,25 Mbit/s.
5G on nyt myös yksityisten kuluttajien saatavilla.
Tänään omistajalleen luovutettu puhelin on ZTE Axon 10 Pro 5G. Ensimmäisen 5G-puhelimen omistaja asuu Tampereella, jossa sijaitsee yksi ensimmäisenä avatuista Elisan 5G-verkoista.
Paljon on mainostettu, että 5G mullistaa netin joka niemessä ja notkelmassa, mutta mullistaako sittenkään ihan kaikkialla?
Se mikä 5G hypessä helposti unohtuu on kuuluvuus: korkeampi taajuus tarkoittaa mm. huonompaa kuuluvuutta seinien ja ikkunoiden läpi ja tarvetta tiheämmälle tukiasemaverkostolle…
Olennainen pointti jutussa oli myös, että 5G lähtee kunnolla liitoon vasta, kun siitä on kuluttajalle jotain konkreettista etua verrattuna 4G:hen. Harva tarvitsee ultranopeaa tiedonsiirtoa arjessaan. Toisaalta, kuten jutussa sanotaan, on hyppäys 4G:stä 5G:hen paljon merkittävämpi kuin aikanaan 3G:stä 4G:hen.
5G mahdollistaa teoriassa vaikka mitä (kuten automaattiliikenteen, esineiden internetin), mutta tukiasemia tosiaan tarvitaan kaikkialle.
On jännä nähdä, millaisia uusia palveluita 5G kuluttajille tuo. 4G toi kuitenkin mukanaan vaikka mitä: mobiiliappien vallankumouksen, striimauspalvelut yms.
Juuri tätä kantaa yritin tuoda esille eli 5G hypessä on unohtunut kuuluvuus… Teknisiltä ominaisuuksilta on 5G tottakai jättihyppäys vanhaan verrattuna, kunhan vain on kuuluvuusalueen sisällä. Kattavan verkon rakentaminen vie myös oman aikansa.
Se toki sitten on eri asia täytyykö kuinka paljon hommata mm. lisäantenneja asuntoihin, jotta 5G -verkon hyödyt saa myös sisätiloihin.
Omalla kohdalla on ollut sisätiloissa ongelmia jopa 4G verkon kanssa tässä kaupungin laidalla… Onneksi operaattoria vaihtamalla ongelmat katosi (toisen operaattorin tukiaseman keila paremmassa asemassa).
Just tänään oikeestaan ekan kerran noteerasin koko 5G systeemin, nimen olin kuullu, mut en mitään tiänny… Tai en viäkään tiä kun en näistä mitään tajua. Esineiden internet??? What?Mut kyllä näihin 4G juttuihin just rupeen pääseen mukaan. Ite panostaisin NMT-verkkoon.
Telialta soittelevat ja kauppaavat valokuitunettiä Ylöjärvelle. Asun uudehkossa omakotitalossa käytännössä keskustassa. Valokuitua Telia ei ymmärtääkseni olisi talolle asti rakentamassa, koska npopeus, jota tarjoavat on 100/10 mbps. Onko kenelläkään kokemusta, miten valokuitu toimii ja ennen kaikkea Telian valokuitu?
Tällä hetkellä Elisa Viihde kaapelimodeemi 100/10 ja todelliset nopeudet melko lähelle edellä mainittuja pl. silloin tällöin iltaisin kun kaikki muutkin Ylöjärveläiset käyttää nettiä.
Telian paketissa houkuttaa hinta. Netti ja liigapassit yms. n. 35€/kk. Elisalla netti n. 40€ ja siihen Liigapassi 25€ päälle. Käytännössä 30€ kuussa jäis käytettäväksi johonkin turhempaan.
Kannattaako rikkoa toimivaa ketjua, vaikka Ahl-arvan saisi halvalla?
Mulla on valokuitu kotona, tosin ei Telian vaan DNA:n.
Meille taitaa saada 1000 megasen mutta mulla on kotona 200 megaa, muuten toimii ihan heittämällä eikä vikoja ole mutta sitten kun katon lätkää ja poika pelaa samalla nettipelejään niin kuva toisinaan puuroutuu.
Ja ihan peruskauraa, modeemin saa käyttää pois päältä kahden viikon välein niin se ei ala bugimaan.
Ei moitittavaa valokuidussa.
Ei nyt ollut Teliasta juttua mutta valokuidusta kyllä, toivottavasti oli edes hiukan apua.
Laitoin tuon tilaukseen ^^. Oletan että kyseessä on Telian ylläpitämä verkko sillä tuo avoinkuitu.fi on Telian sivusto. Mutta toisaalta Kuuskaistan sivuilla on “Muiden verkkoyhtiöiden omistamat Avoin Kuitu- verkot” Eli taitaa Elenia olla tuo verkkoyhteys tässä tapauksessa ja Kuuskaista olisi sitten minun palveluntarjoaja.
Todennäköisesti otan 100m netin Kuuskaistalta niin 20,90€ /kk + tuo 18e /kk Elenian perusmaksu. Mutta melkovarmaan ymppään kanavia eli otan IPTV (Elisa / Telia / DNA viihde vastaava) ja päätynen tähän
Kanavapakeista en vielä ole täysin varma mitä otan.
Tällä hetkellä mulla siis:
Elisa 10/1 adsl 27,50€ /kk
Canal Digital (60 kanavaa sateliittissa) 39€ /kk.
Aika liki samoihin mennee kanavat + netti hinnoiltaan mutta nopeus kymmenkertaistuu (ellen halua vielä nopeampaa) ja pääsen eroon sääongelmista joita satelliittitv aiheuttaa (lumisade ja kova tuuli on pahasta). Toki mukaan en laskenut tuota 1796€ liittymismaksua josta 496€ saa kotitalousvähennykseen.
Elenian kuitu tullaan asentamaan avaimet käteen periaatteella eli sisätiloihin tullaan asentamaan valokuitupäätelaite.
Ainoa ongelma on etten tiedä tarkkaa aikataulua, oletus on että kuitu tulee 2019 vuoden loppuun mennessä. Laskun saa maksaa kolmessa erässä ilman lisäkuluja, joista ensimmäinen lasku tulee kun liittymä asennettu ja seuraavat laskut 6kk välein.