Teleoperaattorit ja -liittymät

Nettisi kuulostaisi ns. Korttelikuidulta, jossa valokuitu tulee jonnekin 100-300 metrin päähän ja siitä vanhoja puhelinpiuhaan pitkin vdsl:nä asuntoon. Itsellä vastaava Elisan yhteys käytössä, kuitu päättyy n. 200m päähän ja 100/10 yhteys toimii upeasti, mitattu sisääntulo 95/10. Elisan ekan vuoden hinta ekalle vuodelle 19.90

1 tykkäys

Tarina sai hiukan erikoisen päätöksen. Telian mukaan asun Tampereella rivitalossa, jonne pystyisivät valokuitua toimittamaan. Ylöjärvelle ei tähän osoitteeseen ollut tarjota mitään järkevää.

Selvennyksenä vielä, Tampereella olen tuossa osoitteessa asunut, aikaa vaan on vierähtänyt vähän reilu 10 vuotta…

9 tykkäystä

Osaisko joku kertoa, millainen liittymä kouluun menevälle lapselle? Pitäis olla puhelua, viestejä ja jonkinmoinen netti esim. whatappia varten. Saldo pitäisi tietenkin pysyä ennakoitavana, mutta tarvittaessa voisi soittaa tiettyyn numeroon, vaikka olisi jo kaikki rajat paukkunut. Jotenkin sekavalta tuntuu nykyään toi prepaid ja saldorajajutut. Tai johtuu ehkä siitä, ettei kerkee perehtymään, kun liittymä pitäisi saada pian ja on kaikenlaista muutakin hommaa…

Sama täällä. Painuin kauppaan viime viikolla ja otin täysin turhan kalliin paketin muksulle,mut eipä tarvi enään miettiä. Odotin kyllä ihan eri hintaa,kovaksi on hinnat keitelty nykyään.

Telialla 6-7€/kk 1M nopeudella rajaton netti. Puhelut ja tekstarit käytön mukaan (muistaakseni 6snt kpl/min). Dna:lla oli muuten sama, mutta 0.25M netti ja hinta 4,90. Se oli liian hidas netti. Käytännössä ei tuu euroakaan ikinä noista muista käytöistä, eihän ne soita tai viestitä normi tekstareita ikinä.

Melkein suosittelisin vaikka lyömään Facebookissa tai Twitterissä DNA:n, Elisan tai Telian aspaa. Joskus on tiskin alla jotain ihan lapsille kohdennettujakin liittymiä, joita ei näy esim. verkkokaupassa ollenkaan.

Tässä on Telian edullisin julkinen:

https://kauppa.telia.fi/yksityisille/tuotteet/liittyma.aspx?Subscription=Voice&Plan=RajatonLite02M

Elisalla on Tarkka Mini:

https://elisa.fi/kauppa/puhelinliittymat

https://kauppa4.dna.fi/Puhelinliittymät/Maksa-käytön-mukaan/DNA-Puhe-Plus/p/QVS000011

Siinäpä taitaa olla kaikkien julkinen etu eli tiskin alta voisi löytyä kohdennetumpaa.

Meillä on junnulla Elisa huoleton junior liittymä 17,90 kk. Rajaton netti ( nopeutta en muista), samoin puhelut ja viestit rajattomat.

Kyllä noita on avattu ihan teleoperaattorien sivuillakin:

Esim

Telialla saattaa olla vielä tuota halvempi liittymä Telia Dot. Se on vaan siitä metka ettei siitä oikein saa puristettua kaikkia faktoja Telian aspasta. Kävin ensin Telian liikkeessä jossa sanoivat että “Telia Dot on asiakkaan itsensä hallinnoima liittymä ja että he eivät siitä osaa kertoa sen enempää.”. Telian chatissa taas tuli vastaus kysyä Telia Dot-chatista asioita. Telia Dot-chatti vaan oli niin täysin botti-ohjattu, että meni hermot heti kahden kyssärin jälkeen kun se vei väärille teille.

Noh, olin sitten jo melkein ottamassa testiin tuota Telia Dotia kun mieleen juolahti, että onko siinä mobiilivarmennetta. Hiukan hakukonetta ja tulos oli joltain keskustelupalstalta, että mobiilivarmennetta ei vielä ole Telia Dotissa, mutta on joskus (ehkä tänä vuonna) tulossa. Sinänsähän tuo Telia Dot olisi passeli, että se palauttaisi luultavasti wanhan lankapuhelinajan laskutustavan jollain lailla takaisin. Jos nyt oikein olen Telia Dotin ajatuksen ymmärtänyt Eli maksat siitä miten käytät.

On kyllä melkoinen viidakko nämä liittymät yms. Toki tekniikka kehittyy ja mahdollisuudet lisääntyy ja vauhti kiihtyy, mutta jotenkin hasardilta kyllä vaikuttaa tarjonnan kirjavuus, epäselvyys ja jatkuvat muutokset.

1 tykkäys

Noi lehtitilaus jutut oli kyllä todella härskiä, meidän muistisairaalle mummolle tekivät samaa yhtä kauan kuin elossa oli.

Kaikki operaattorit syyllistyy samaan paskaan vielä nykyään.
Kerran jos toisenkin on tehnyt liikkeessä asioidessa tehnyt mieli kiskaista palvelutiskillä olevan mummon tai papan hihaa, että anteeksi mutta et sinä laskujen maksuun tarvitse 100megasta nettiä joka on 29.90/kk tarjoushinnalla.

Varsinkin kun syrjäseudulla se on aika epätodennäköistä että saavat puoliakaan siitä mitä luvataan…

2 tykkäystä

Luvataan? Jokaisen operaattorin sivuilla lukee vaihteluväli 5-100 mb/s. Mikään operaattori ei taida luvata 100 mb/s mobiililla. Ja kyllä, operaattorit myyvät pääsääntöisesti ilmaa asiakkaalle ja ilma maksaa. Tuotteistaminenkin on jo siinä suunnassa, että asiakas ei voi edes ostaa “niin hidasta” datapakettia (vaikka 50 mb/s) vaikka se olisi optimaalisin, kun kukaan ei juuri sen ylitse pääse kaupungin ulkopuolella.

Sitten taas: asiakkaan tehtävä on tutustua tuotteeseen ennen kuin sen ostaa. Ihan samalla tavalla aivan joka paikassa firma pyrkii myymään. En ymmärrä, miksi minkään myyjän pitäisi asiakkaan puolesta selvittää mitään muuta kuin faktat tuotteesta. Jos et itse osaa sanoa myyjille, että teet kauppoja vasta, kun olet tutustunut kilpailutilanteeseen ja muihin vastaaviin tuotteisiin niin kyllähän se vähän niin kuin oman piikkiin menee.

Kyllä minullekin soittelevat sähkön myyjät ihan viikottain ja jokaisesta olen päässyt eroon kertomalla, että haluan selvittää IHAN itse, mikä on minulle paras vaihtoehto, kun olen tutustunut tarjontaan. En ota kampanjaa puhelimessa vaan olen yhteydessä teihin, mikäli tämä tarjous on paras. Myyjät kertovat yleensä kyllä puhelimessa aika helposti sen hinnan, jonka haluavat antaa sinulle.

Toisaalta ihmisiä ei pääsääntöisesti edes kiinnosta perushyödykkeet: sähkö, puhelinliittymä, netti jne. Nämä oletetaan eikä niitä jaksa kuin pieni osuus kilpailuttaa kunnolla. Loppuja ei yksinkertaisesti kiinnosta tai he ovat laiskoja. Ja jos tällaisille asiakkaille, jotka koskevat esim. sähkösopimukseensa kerran 10 vuodessa ei yritetä saada vaihtamaan firmaa sen yhden kerran miljoonasta, kun hän on paikalla, niin sehän on aika iso virhe.

Olen kanssasi erimieltä. Itse kyllä ymmärrän näiden päälle, ja sen takia se ärsyttääkin. Esim isälleni on myyty jo useamman kerran liian kallis liittymä, joka on minun avulla joka kerta purettu irtisanomis ajan puitteissa. Tarkoitin “luvatulla” nopeudella sitä että esim itselläni on liittymä missä max 50mb nopeus. Katolla 200€ suunta-antennit ja en saa edes siitä ikinä lähelle “maksimia”. Minun olisi siis turha ostaa se 100meganen liittymä, kun ei toimi edes 50 lähelekään ns. ylärajassa. Se on minulle ihan ok, vika ei ole siinä.

Vaan, kun asiakaspalvelija tai myyjä tuputtaa ja " puhuu ympäri" tilaamaan samaiseen tilanteeseen 100 megasen teoreettisen nopeuden. Hintaa tuleekin sit kaksinkertainen summa kuukaudessa. Isäni asuu naapurissa, joten hänellä samat “ongelmat” nopeuksien kanssa, sillä erotuksella että 72v ukko ei näistä ymmärrä, vaan luottaa myyjään.

Kuten aiemmassa viestissä sanoin, niin usein vanhuksia koijataan näissä. Ja kyllä mielestäni myyjän pitää sen verran ymmärtää, ettei myy liian hyvää tuotetta ilman mitään kunnon syytä.

Pitää osata ajatella myös niitä kelle nämä ei ole itsestään selvyyksiä. Ei vanhukset osaa googlettaa millainen nettiliittymä pitää olla…

Siirtäkää nämä viestit sopivampaan ketjuun, ei varsinaisesti liity Telia Tv:hen, mutta pakko oli vastata peteralle, kun lähti tuolle linjalle tässä aiheessa…

Itsellänikin olisi päivittäin mahdollista myydä liian hyvää ja kallista, jos haluaisin, mutta mieluumin myyn sitä mitä asiakas oikeasti tarvii. Mielestäni se on sitä hyvää asiakaspalvelua.

5 tykkäystä

Se ei vaan ole se tapa, jolla yritykset haluavat myydä. Hyvää asiakaspalvelua on myös kartoittaa asiakkaan tilanne ja löytää tarve. Joskus hyvää asiakaspalvelua on myös luoda tarpeita.

Jokainen päättää itse rahapussistaan. On myyjältä virhe olettaa, että asiakas ei ole valmis maksamaan. Tykkäätkö itse ravintolassa, että sinulle tarjotaan hernekeittoa, kun näyttää siltä, että sinä et tarvitse pihviä? Pihviä tarjotaan - jos haluat hernekeittoa niin saat senkin. Se, että oletetaan kysymättä asiakkaasta yhtään mitään puolestaan ei mielestäni ole hyvää asiakaspalvelua.

Ruoka on aika huono verrokki, kun puhuin nimenomaan operaattorien toiminnasta. Kaikilla lienee siinä riittävä tietotaito mitä tilata.

Tottakai myyjän tulee esitellä uudet tuotteet, ja tarjota parempaa ratkaisua.

Mutta esim yksi päivä kuuntelin myyjän puhetta, kun eräs papparainen oli myyntitiskillä valittamassa huonosta nettiyhteydestä. Tottakai sille voi, ja pitää myydä parempi modeemi esimerkiksi, se luultavasti ratkaiseekin ongelman.

Myyjä jatkoi vielä myymistä, että mihin käytätte nettiä.
Papparainen sanoi, että laskujen maksuun lähinnä. No sitten lyötiinkin tiskiin nopeampi nettiliittymä, “että homma hoituu sujuvammin”. Tässä tulee se tilanne, missä myydään suotta mersua, kun halvempikin riittää vallan mainiosti.

Edit: Itse olen saanut hyvää palvelua suurimaksi osaksi, koska puhumme samaa kieltä. Tuo on vaan helppo ala “höynättää”, jos noista ei ymmärrä / ei ole kuka auttaisi.

3 tykkäystä

Meillä koko perheellä on Telialla puhelinliittymät ja ne on mun nimissä. Tänään tuli Elisalta tekstiviesti et vaihda liittymät niille, niin saan sitä ja tota etua. Netti ja viihde on meillä Elisalta.

Ikinä ennen ei oo tullu tekstaria Elisalta ja se oli aika suora meininki, toisen reviirille astumista :grin:
Onkohan Elisa kauankin harrastanu näin hyökkäävää markkinointia? Mitä seuraavaks? Tulevat oven taakse pesarit tanassa?

Oliko edes hyvä tarjous? :smiley:

1 tykkäys

Sain tänään tarjouksen Elisalta tekstiviestillä. “Jos vaihdat nyt Telian liittymäsi Elisaan, niin saat näitä ja muita etuja”…

Hyvää yritystä…

1 tykkäys

Suunnilleen samat ehdot ja maksut kun tässä nykysessä, eli ei aiheuta toimenpiteitä.

Telian kanssa viikko Norjassa ja Ruotsissa, hyvin rokkasi.

Telia tuuppaa sähköpostilla puhelinliittymätarjouksia tämän tästä.
Samoin mainostavat ylihintaisia laitteitaan joita eivät kuitenkaan halua edes myydä.:astonished:
Liittymätarjous oli ihan kilpailukykyinen.

Nyt kannattaa olla Liigan tilaaja: Saat syksyn pelit kympillä kuussa (norm. 24,90 €/kk), kun tilaat Telian puhelinliittymän.

Kun tilaat esimerkiksi huippunopean ja huolettoman Rajaton 100 M -puheliittymän hintaan 22,90 €/kk, 12 kk ajan (jonka jälkeen 29,90 €/kk), maksat Liiga-passista vain 10 €/kk syys-joulukuun ajan.