Televisiota ostamassa

Itsellä on näköjään katseluetäisyys n. 2.5m ja vaimo katselee yleensä peräpenkistä 4 metristä. Takapenkkiin minusta nykyinen reilu 40-tuumainen on jo pieni. Ainakin meille 55 olis aika optimi (tai jopa minimi) uskoisin. Nykyinen näyttötekniikka on senverran kehittynyttä, että ei taida enää kannattaa muistella vanhoja mitoitussääntöjä. Pitäis oikeastaan konsultoida jälkikasvua, sieltä löytyy se tieto asiasta mitä yleensä tarvitaan. :wink:

1 tykkäys

Itsellä on kanssa 2,5 metriä etäisyys ja 55—tuumainen. Ei se enää ekan viikon jälkeen tuntunut isolta. Varmaan saisi olla 65-tuumainenkin, tai niin iso kuin kaupasta löytyy, eikä olisi mitään ongelmaa tällä etäisyydellä.

Mulla katseluetäisyys n. 4m ja 65" aika sopiva, joten kyllä 55" varmaan on 2-3 metrille aika hyvä.

1 tykkäys

Hianoo, kiitos!:+1:t2:

1 tykkäys

Tosin kaikkeen tottuu, ja hyvällä kuvanlaadulla 65" varmaan hyvä jo 3 metristäkin. Itselläkin aluksi tuntui vähän isolta, mut seuraava on varmaan 75". Nälkä kasvaa syödessä.:grin:

2 tykkäystä

Kyllä nykytekniikka ja kuvanparannuspiirit on komeita! Meillä on antenni tv eli ei hd-kuvaa. Kyllä se vaan eilenkin kun katottiin jotain tv-kanavaa niin tv paransi ei-hd kuvan siinä määrin, että se oli omaan silmään tosi hyvän laatuista, jopa ihohuokoset näkyivät. Ei siis ole tuulesta temmattua nykytöllöjen ja ainakaan nyt LG C9 tekoälyyn perustuva kuvanparannustekniikka :slight_smile:

Toki sitten kun vertailee SD, HD ja 4K -laatuja peräkkäin, niin ei tuota ensin mainittua pysty samoilla silmillä katsomaan. Ei nuo kuvanparannuspiiritkään ihmeitä pysty tekemään ja kiilloittamaan :poop: helmeksi.

Tästä tuli mieleen, että antenniverkon HD -siirtymän piti tulla jo ensi keväänä alkuperäisen suunnitelman mukaan, mutta valitusten vuoksi voi siirtyä vuosiakin…

Tässä aiirtymässä moni joutuisi hommaamaan vähintään uuden antenniverkon digiboksin, mikä tukisi DVB-T2 -tekniikkaa, mutta nyt kukaan ei tiedä koska siirtymä tulee.

Tuskinpa uusista televisioista tämä ominaisuus puuttuu, mutta käytettyä ostaessa kannattaa olla tarkkana (varsinkin jos asuu antenniverkon piirissä).

Tuen voi tarkistaa osoitteesta:

Testatulla päätelaitteella näet myös teräväpiirtokanavat

Antenna/Cable Ready HD -testauksella varmistetaan laaja ja toimiva televisiolaitetarjonta. Tältä sivustolta löytyvät kaikki testatut television päätelaitteet niin kaapeli- kuin antenniverkkoon. Teräväpiirtolähetysten katsominen onnistuu laitteilla, jotka on tarkoitettu HD-kuvan toistoon.

Gotechissä tuosta ollut juttua, ja loppupäätelmänä tämä tieteellinen kaavio aiheesta:

Oleelliset tekijät tuumakoko ja kuvan tarkkuus (sekä näkökyky).

2 tykkäystä

Jos TV:n käyttö on lähinnä peruskanavien katselua ja laatu SD, menee hienot ominaisuudet hukkaan. 4K alkaa kuitenkin olla vakio melko edullisissakin laitteissa.

Toki netin suoratoistopalveluista saa jo HD ja 4K -tarkkuutta ja tätä kautta saa ominaisuuksille käyttöä.

Nimenomaan. Antennitaloudessa monesti mieluummin katselee ohjelman netin kautta, jos mahdollista.

2 tykkäystä

Isoa pukkaa… seuraavaksi sitten tuumia 65…80. Pitää alkaa tekemään tilaa, kun nyt siinä on vanhat kajarikaapit ja steteoräkki ottamassa omansa. Tai sitten pitää siirtää sohvat yms. kiinni telkkaan, niin selviää pienemmällä. :wink:

1 tykkäys

Toi on osin ihan totta, mutta nyt on kysyttävä, että oletko kattonut C9:n kuvaa antenni-tv:stä? Ei se nyt mitään 4k kuvaa ole, mutta sanoisin, että on todella hyvälaatuista! Jos et oo katsonut niin tervetuloa kattoon kun seuraavan kerran Rovaniemellä käyt :smile:

Valitettavasti en antenniverkon kuvaa ole päässyt katsomaan vuosiin, mutta kaapeliverkossa on tullut katsottua ja vertailtua HD -kanavia (vs peruskanavat) useamman vuoden ajan ja nyt tänä vuonna 4K kuvaa (YouTube, Viaplay…), niin onhan siinä suuri ero.

1 tykkäys

Pokerissa joku Tv päivä nyt sieltä vois löytyä jotain sopivia tyrkkyjä. Itse en juuri nyt uutta televisiota tarvitse.

Nyt oli telkkarin osto helppoa.
Minä tiesin budjetin ja telkkarin käyttötarkoituksen ja myyjä hoiti loput.
5 minuuttia ja olin kaupasta pihalla telkkari ostettuna.

Muorille ostin uuden telkkarin ja suunnittelin alustavasti budjetiksi max 500 euroa.
Hiukan suunnittelin myös 55" telkkaria mutta myyjä venytti mun budjettia ylöspäin ja telkkarin kokoa alaspäin. Keskimäärin ihan hyvin siis.:laughing:
Vielä kun en tuntenut itseäni edes kusetetuksi niin kai se sit oli hyvä ostos?
Halpaa Samsungia vähän vilkuilin mutta myyjä myi mulle tuollaisen.:point_down:t2:

Yhden asian opin tuolla reissulla.
Kun ostan itselleni uuden telkkarin niin sanakin androidin suuntaan ja se laite jää kauppaan.:grimacing:
Onko noihin kaikkiin pakattu joku perrkeleen android käyttöjärjestelmä???

2 tykkäystä

Taipuisat OLEDit alkaa lähestyä tuotantoa:

https://tekniikanmaailma.fi/tassa-ovat-ensitiedot-sharpin-rullattavasta-30-tuuman-4k-naytosta-oled-paneelia-hyodyntava-uutuus-painaa-100-grammaa-ja-on-vain-puolen-millimetrin-paksuinen/

Edellinen high end 55" töllö sanoi sopimuksensa 6 vuoden iässä irti tuossa jokunen kuukausi sitten eräänä la päivänä. Tutkittuani nettiä ongelmaksi paljastui varsin yleinen vika joka ilmenee sisuskalujen toimimattomuutena (piirikortti yleisimmin).

Tuossa töllössä oli Smart tv ja 3D. Smart tv oli varsin kökkö ja 3D tuli käytettyä vain yhdessä plekkarin pelissä (flipperi). Joten totesin että tarvetta ei todellakaan ole smartille koska Chromecast hoitaa asian murto-osan hinnalla siitä mitä se sisäänrakennettuna on.

Seuraavana päivänä eli sunnuntaina piti saada töllä ja tämä rajasi vaihtoehtoja mitä oli missä liikkeessä ja mihin hintaan. Speksit mitä hain:

• 55" Ei saanut olla isompi eikä pienempi (isompi ei olisi mahtunut autoon ja pienempi olisi ollut seinällä liian pieni).
  • Mahdollisimman halpa, näemmä lähes kaikki 55" on 4K töllöjä.
  • Saatavilla siitä kaupungista mihin olin menossa sunnuntaina asioille.

Kiitos netin valikoitui liikeeksi Power ja telkuksi Grundig.

https://www.power.fi/televisiot-ja-tarvikkeet/televisiot/grundig-55-4k-uhd-led-tv-55vlx6820bp/p-635823/

Pari kk tuo on nyt ollut seinällä ja hinta oli 399€. Tyytyväinen olen ollut ostookseeni. HDMI letku menee viritinvahvistimesta telkkuun ja vv hoitaa jakelun seuraaville laitteille jotka kytketty vv:

• Canal Digitalin satelliittiviritin / digiboksi
  • Playstation 4
  • Chromecast

Tuli napattua kuvat syyskuussa vanhasta telkusta ja uudesta telkusta:

Tää muuten kannattaa selvittää etukäteen.
Ihan kokemuksesta voin kertoa että aavistuksen pistää mietityttään, kun yrittää pakata ylisuurta pakkausta autoon ja toteaa että ei mahdu.:laughing::laughing::laughing:

5 tykkäystä

Juu, mulla oli rullamitta myymälässä mukana varmistamassa että paketti tosiaan mahtuu autoon, olin toki etukäteen katsonut television mitat ja ympänny noin 15cm lisää paketin koolle. Liikkeessä tuli havaittua että vaikka tuumakoko on sama niin eri valmistajien laatikoiden koossa oli yli 10cm eroja.

1 tykkäys