Vahva sama. Android TV ei ole minun listalla, aivan kökkö. Sony 4K TV ja niiden oma käyttöjärjestelmä on vertaansa vailla edelleen omassa ”kakkos”- tv:ssä, eli ”lätkähuoneessa”, vaikka jo noin viisi vuotta vanha. Erehdyin sittemmin ostamaan vanhemmalle sukulaiselle samanlaisen (saman oloisen) 55” Sonyn, jossa olikin sitten Android pohjalla. Noin 3 vuotta sitten. Good buy, sleep well. Ei ollut enää sama TV, kuva on toki hyvä edelleen, ei siinä mitään, mutta muuten käyttöjärjestelmä oli ottanut vuosia taaksepäin. Vältän Androideja myös telkkareissa jos vain mahdollista.
Vaihtoehtona Androidille esimerkiksi LG:llä oma käyttöjärjestelmä on nimeltään WebOS ja Samsungilla Tizen.
Apple on tehnyt myös sopimuksen mm. edellä mainittujen valmistajien kanssa Airplay 2, TV, Movie… tukien lisäämisestä älytelkkareihin mallista riippuen.
Edit. Korjattu oikeinpäin käyttikset…
Saako nykyään 32" perustvtä ilman smartia?
Mulla toi 55" Grundig 4K joka on ilman smart härpäkkeitä, on hiton hyvä. Chromecast (tarvittaessa) hoitas smartin, telkku ei tarvii wifiä.
Periaatteessa myös monitori, joka tukee 50Hz (tämä onkin sitten vaikein homma tässä, kun monitorit monesti tukevat 60Hz+) hoitaa homman älyttömänä telkkarina.Toki tarvitsee sitten digiboksia ja Chromecastiä kylkeen…
@ljpp taisi joku aika sitten hommata monitorin kakkostelkuksi alesta.
WebOS on LG:n ja Tizen Samsungin. Ensin mainitulla on muuten todella mielenkiintoinen historia. Molemmat tulevat alunperin kännyköistä.
Ostin tosiaan 24" monitorin kakkostelevisioksi, mutta sitä pyörittää tietokone. Mikä tahansa näyttö kelpaa hommaan mutta kannattaa varmistua että siitä löytyy 50 ja 60Hz tilat.
Nykyisistä digibokseista ei ole kokemusta, mutta niitä saa edelleen:
Illalla heräsi ajatus että kuinka paljon mun käytössä sillä käyttöjärjestelmällä on merkitystä.
Mulla on Telian boxi ja telkkaria ohjataan sen boxin kautta.
Ping @iceman + @ljpp
TV:n käyttöjärjestelmä on hyvin merkityksetön jos ulkoistat varsinaisen käytön digiboxille, tai muulle medialaitteelle. Kääntäen, asia on keskeinen asia jos tukeudut itse television “älykkäisiin” toimintoihin ja sovelluksiin.
Tuossa käytössä käyttöjärjestelmällä ei ole merkitystä. Vieläpä kun kytket boxin HDMI:lla telkkariin siten että riittää kun kytket virran boxiin, niin telkkari käynnistyy samalla signaalilla. Silloin telkkari on pelkkä näyttö.
Nyt sitten herääkin ihan uusi kysymys.
Tarvitsenko alkuunkaan niin hienoa telkkaria mitä olen ajatellut?
OLED:ia suositeltiin niin vahvasti että sellaista olen harkinnut mutta hinta on toistaiseksi yskittänyt.
Telian kaukosäätimellä aukeaa boxi ja telkkari nyt.
OLED on kuvanlaatukysymys. Näyttöpaneeli on myös television kallein osa. Se on sitten ihan henkilökohtainen asia näkeekö mielekkäänä panostaa 900+€ kuvan laatuun, kun puolet halvellakin kuva kyllä näkyy.
Noni…Taas päästiin tähän hyvään kysymykseen.
Sen verran olen tätä pohtinut että jos ja kun ostan uuden telkkarin niin en osta huonoa, vaikka telkkaria vähän katselenkin.
Älä tee asiasta liian monimutkaista. Turha uhrata aikaa ja energiaa asian liian pitkään vatvomiseen. Television elinkaari on 5-10 vuotta. Kaikista niistä näkyy kuva. Suhteutat oston varallisuuteesi, eli jos sinulla on heittää tonni perstaskusta ilmeenkään värähtämättä niin osta OLED. Jos se on sinulle iso summa rahaa, niin sitten halvempi.
Esimerkiksi LG NanoCell televisioita saa viidellä huntilla.
Verkkokaupan Procastereista osa vaikuttaisi olevan vielä tuollaisia:
Tämä “Jerry Rig Everything” -jakso menee taas vähän LG:n mainostamisen puolelle, mutta videolta käy hyvin ilmi mikä ero on näyttötekniikassa LG:n OLED -televisiolla vs Samsungin QLED -televisiolla (jälkimmäinenhän on oikeasti LCD -näytöllä varustettu).
Hyvähän tuo kuvanlaatu LG:n Oledissa on, mutta liikkeen kanssa ei niin ihan täydellinen. Kannattaapi testata sitäkin jos katsoo paljon lätkää niin kuin minä. Esim. laidan vieressä vauhdikkaasti pomppiva kiekko menee vähän sotkuiseksi. B8 55-tuumainen on kyseessä, eikä taida olla vain minun yksilö kun netissä on paljon samasta aiheesta. Valikoista sitä motion-jotakin parannusta voi kokeilla laittaa pois päältä, tai erilaisia arvoja siihen, nekin on jo kaikki kokeiltu ja väheneehän se hiukan mutta ei katoa kokonaan.
En ole kyllä samaa huomannut Sonyn AF8:lla. Nyt yritin oikein katsoa, mutta ei mielestäni ole mitään sotkuista.
Riippuu myös vähän millä systeemillä katsot lätkää… eli onko Telian boksi, Chromecast, kaapeli vai joku muu.
Myös kuvanparannukset voivat aiheuttaa omat ongelmansa.
Itselläni on joskus vuonna 2006 ostettu Sonyn 40" TV. Hyvin toimii, eikä siinä mitään vikaa ole, ja oli siihen aikaan joku testivoittaja, mutta vähän vanhahkoa tekniikkaa nykyään.
Tallentamiseen käytän Topfieldin TF5100PVRC digiboksia. Tykkään sen käyttöliittymästä ja siitä, että sillä voi tallentaa kahta kanavaa ja katsoa kolmatta. Ja että tallenteet voi siirtää myös helposti tietokoneelle. Myös katseluajansiirto-toimintoa käytän päivittäin.
Tekisi mieli nyt päivittää TV. Haluisin netin TV:seen, mutta pelkästään chromecastia nyt ei ole järkeä hankkia noin vanhaan TV:seen, vaan ostaa uusi TV.
Sellaista TV:tä tuskin löytyy, jossa olisi myös noi Topfieldin ominaisuudet? Olen muutenkin käsittänyt, että tallentaminen TV:stä ulkoiselle kovalevylle ei vastaisi käytettävyydeltään läheskään tallentavaa digiboksia?
Eli pitääkö mun jatkossakin pitää TV ja tallennuslaite erillään? Pilvipalveluihin en halua tallentaa, kun niissä tallenteet säilyy 2 vuotta ja katoaa, eikä niitä pysty siirtämään tietokoneelle.
Toimiiko uusissa TV:ssä edes katseluajansiirto kunnolla? Eli jos edes siihen pystyis jatkossa käyttämään TV:n omaa toimintoa ja varsinainen tallennus olisi sitten eri laitteella. Kauhulla odotan koska toi Topfield hajoo, kun ikääkin sillä kohta jo 15 vuotta. En ole vaan löytänyt markkinoilta sille korvaavaa tuotetta, ja vaikuttaa ettei tallentavia bokseja hirveesti enää myydä. Tuntuu, että kehitys on ottanut takapakkia tuolla saralla, mutta saa ehdottaa jos tiedätte hyviä laitteita tallennukseen.
Ihan mielenkiinnosta: miksi ei, jos TV on hyvä? Loppuuko HDMIt? Täällä sama setuppi kuin siellä, paitsi Sony v.2009. CC toimii hienosti, ja kulunut kaukosäätö korvattu Logitechin yleiskakella.
Hyvä kysymys. Olen kyllä pohtinut chromecastin hankkimista, sillä saisi ainakin aikalisää. Yksi hdmi-portti on vielä vapaana.
Mutta fakta on, että TV on vanha, eikä välttämättä elinikää ole paljon jäljellä. Haluisin myös vähän isomman ja onhan tuo ulkonäöltäänkin vähän vanhannäköinen paksuine kehyksineen uusiin siroihin litteisiin teeveisiin verrattuna.
Mikäli päädyn hankkimaan chromecastin ja vähän ajan päästä uuden smart TV:n, niin onko chromecastillä enää käyttöä sen jälkeen vai onko ne ihan täysin toistensa poissulkevia asioita?