Chromecast maksaa 29€ ja on uudessakin telkkarissa hyvä koska kaikkiin palveluihin ei ole sovellusta - kuten Telia TV.
Mun mielestä Chromecast on käytettävämpi kuin telkkarin smart-ominaisuudet. No, nettiä ei CC:llä pysty selaamaan, mutta en ole koskaan edes telkkarilla selannut nettiä.
Chromecast laajensi tajuntani, enkä enää sen jälkeen ole palannut älytelkkarin sovellusten kautta striimaamiseen. Yksi syy tähän oli, että vanhassa telkkarissa ei ollut wifiä vaan vain johtonetti. Halusin johdon lopulta pois, joten hankin silloin uutena markkinoille tulleen Chromecastin. Nyt telkkaria ei edes tarvitse pitää enää netissä.
Periaatteessa tämäkin onnistuu, jos peilaa kännykän tai tabletin näytön Google Homen “Striimaa näyttö” -painikkeella.
Joulun jälkeen alkavat taas perinteisesti alet eli silloin voi löytää hyviä hintoja esim. 2019 malleista.
Ai hitto toi Topfield on legendaarinen laite, itsellänikin tuollainen oli muutaman vuoden käytössä.
Nyky-telkuissa tallentaminen on yhtä helppoa, painat vain ohjelmalistassa oikean ohjelman kohdalla RECiä. Mutta tallenteita et saa enää ulkoiselta levyltä koneelle sillä se paritetaan kyseisen TV:n kanssa.
Jep, pitänee käydä tsekkaamassa TV-tarjoukset.
Onkohan kellään kokemuksia tällaisesta tallentavasta digi-boksista?
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/57850/jcmdj/Panasonic-DMR-BCT76-4K-UHD-skaalaava-Blu-ray-soitin-ja-500-G
Jos laittais tuollaisen jonkun ihan perus TV:n kanssa.
Hommasin vastaavan boksin, jotta on laite myös bluray kiekkoja varten (PS3 on siirretty kaappiin).
Tuosta kannattaa huomioda viimeinen rivi eli valikot on englanniksi…
Ei ehkä loogisin valikko/kaukosäädinsysteemi…
Tallennetut ohjelmat voi tallentaa kiintolevyltä DVD:lle, jos keräilytarvetta on.
Smart-TV ominaisuudet on jäänyt käyttämättä…
TV:n etäkatsominen netin yli missäpäin tahansa maailmaa toimi vähän aikaa, mutta lopetti toiminnan jostain syystä. Ehkä pitäisi tehdä uudelleenasennus… Tässä ominaisuudessa on aikalailla bugeja/raskas. Ihan hauska idea kun voi katsoa omaa telkkaria/tallennuksia missä vain vaikka kännykän välityksellä.
Muuten tallennukset toimii ja toisto. Ei sen ihmeempi, kuin muut digiboksit…
Ok, englannin kieli ei ole ongelma.
Tärkein on että tallennus toimii, sekä myös katseluajansiirto. Kuinka pitkä tuossa on bufferi katseluajansiirrolle? Onko se 1 tunnin luokkaa, kuten Topfieldissäkin?
Toinen on tietenkin käytettävyys. Itse tykkään että TV guiden saa näkyviin kanavakohtaisesti eli yhden kanavan ohjelmat näkyy kaikki pystysuoraan allekain. Onko tuossa sellainen mahdollisuus? En oikein tykkää landscape-näkymästä, missä näkyy monen kanavan ohjelmat samalla ruudulla.
Verkkokaupassa OLED -telkkareita (2019 -malli) tarjouksessa:
Esim:
Edit. Muualla myös samaan hintaan (esim. Gigantti):
Ajansiirto toimii, mutta pituudesta ei ole tietoa. Ei ole koskaan puolta tuntia pidempään ole tullut pidettyä pausea (normaalisti laitan tallennuksen päälle pausen sijaan).
Minulla ei ole Topfieldistä kokemusta. Käyttömukavuudessa Panasonic jää aikalaillla Humaxiin verrattuna, mutta ominaisuuksissa voittaa. Kaukosäädin ei ole niin hyvä kuin Humax (Humaxissa oli erinomainen tuki kaikille laitteille eli yhdellä säätimellä hoitui kaikki. Panasonic ei tue muita laitteita) ja asetusvalikot Panasonicissa hieman hitaat, kun yritetty liikaa (turhat animaatiot hidastaa…).
Kanavalistan saa nappia painamalla Portraid/Landscape eli kanavakohtainen pystysuora -lista tai useamman kanavan vaakasuora lista.
Nauhoitettavia voi hakea hakusanalla (Keyword -recording).
Bonuksena DVD:lle tallennus, mikä toimii ainakin avoimilla kanavilla. Kerran kokeillut ja toimi - vie vain aikaa… Nykyaikana ehkä vähän turha, mutta onpahan mahdollisuus. Bluray tallennusta en vielä kokeillut.
Bluray toisto on hyvä lisä ja 4K skaalaus toimii.
Yllätävin ominaisuus on TV Anywhere -toiminto eli TV:tä ja tallennuksia pystyy katsomaan etänä netin yli tai kotiverkossa. Ohjelma (Android) tosin on vähän buginen ja kankea, mutta toimii (testattu Saksassa). VLC ohjelmalla pystyi yllättäen myös katsomaan jotenkin ohjelmia kotiverkossa.
Tuomio on, että hyviä ominaisuuksia löytyy, mutta niin kuin monessa TV -tuotteessa käytettävyyttä (kaukosäädin, valikot yms) olisi varaa viilata…
Verkkokaupan arvostelut kannattaa lukea myös:
Kiitos, oli kiva kuulla kokemuksia ja ominaisuuksia ko. laitteesta. Käyttömukavuudesta ehkä eniten on tullut negatiivista mitä olen arvosteluja lukenut, mutta käyttömukavuus on tietenkin aika subjektiivinen asia, jonka jokainen kokee erilailla.
Täytyypä käydä tänään Verkkokaupassa juttelemassa tästä Panasonicista, sekä telkkareista. TV:tä tuskin pystyn heti samalla kertaa ostamaan, kun olen vasta opettelemassa mitä ominaisuuksia kannattaa ottaa huomioon näissä uusissa telkkareissa, mutta enköhän pian ole vähän viisaampi asian suhteen.
Uutta telkkaria hankkimassa. Nykyään liikkeet tarjoaa television optimointia. Itse en ole vastaavaan törmännyt ennen. Onko ko. Hommasta vastaavaa hyötyä ja pystyykö eroa omalla silmällä näkemään. Televisio tulee urheilun ja asiaohjelmien katsomiseen. Kokoluokka 55 tuumaa ja Led/Qled.
Powerissa kuulemma nykyaikaisin optimointi, Gigantissa vanhanaikainen, tiedä näistä?
Turha siitä on maksaa. Netistä löytyy (TM ja muita) hyviä testejä joissa kaikki tarvittava. Hieman kyselemällä ja googlamalla pääsee hyvin alkuun.
Mielestäni tuo on ahdingossa olevien liikkeiden kikka lisämyyntiin. Toki, jos haluaa maksaa ja päästä helpolla niin sitten.
Edit. Tuossa linkissä vähän lisätietoa ja taustaa mm. kalibroinnin tarpeesta jne.
https://www.io-tech.fi/artikkelit/opas-nain-saat-parhaan-mahdollisen-televisiokokemuksen/
Kalibroinneilla puljut tekevät tulosta, niin sitä sitten sen mukaisesti myydäänkin. Itse en ole ikinä kalibroittanut ja ei ole kuvassa ollut mitään valittamista. Jos jotain tarvtisee säätää niin sitä voi television asetuksista aika hyvin tehdä.
Just näin,
lauantaina ostin uuden telkun. Viisi minuuttia googletusta, viisi minuuttia asetusten tunkkausta. Hyvä kuva ja 60 egee tienattu (näin vanhan merkonomin matematiikalla).
Säädöt kannattaa kuitenkin tehdä, sillä poikkeuksestta pienellä tunkkauksella pääsee parempaan lopputulokseen.
Kiitoksia vastauksista. Juuri sen suuntaisia kuin itse ajattelin. Eli turhaa touhua ja rahastusta tavalliselle käyttäjälle. Nekin rahat käyttää television laatuun.
Eikö tuo Powerin kalibrointi kuitenkin nyt ole ihan hintansa väärti, kun se tehdään sille ostamallesi laitteella suoraan kunnon laitteilla? Gigantti sen sijaan lyö vain jollekin yhdelle paneelille tehdyn kalibroinnin tulokset kaikkiin laitteisiin, jos asiakas sen “kalibroinnin” Gigantilta ostaa.
Kannattaa käydä Gigantista katseleen asiakaspalautuksia, jos meinaa telkkarin hankkia. Syksyllä tuli ostettua Oled alle 800€ ja hyvin pelaa ja takuukin uutta vastaava.
Onhan se aika ihmeellistä, että kalibrointi tietoja ei saa laitteen mukana, vaan kalibrointi pitää teettää maksullisena. Onneksi Tekniikan Maailmasta löytyi oikeat tiedot omaan telkkariin.
Ei niitä telkkareita tehtaalla kalibroida viimeiseen päälle, niin ei niitä tietoja silloin oikein voi mukaankaan antaa. Eikä ne Tekniikan Maailman tarjoamatkaan asetukset ole juuri ne parhaat sinun televisiollesi. Ne ovat optimaaliset sille paneelille mille se kalibrointi on alun perin tehty.
Uskokoon ken haluaa. Minä pidän rahastuksena.
Et ole yksin. Hyvin on pärjännyt itse tuonkin homman tekemällä.