Tuli ostettua muutama päivä sitten uusi TV. Kalibrointi Gigantissa maksoi 55 tuumaiseen 129 €. En edes tiennyt tuollaisen palvelun olemassa olosta. Tuli vähän puskista koko juttu ja siinä hetkessä sitten päädyin sen ottamaan. Jälkikäteen mietin että huijattiinko nyt meikäläistä. No, joka tapauksessa kuva on ihan huippu. Ja toisaalta, kun on varaa laittaa yli tonni TV:seen, niin eipä tuo hirveesti kirpaise.
Vaikka HD kuvaa on mielettömän hienoo katsoo isosta töllöstä, niin kolikon kääntöpuolella, vanhat ohjelmat näyttää isosta ruudusta aika järkyttävältä Tuli joku Pulttiboysin jakso tuossa joku päivä ja oli kyllä hirveen näköistä kuvaa.
Siis tarviiko yli tonnin telkkuun ostaa yli 10% hintaa nostava kalibrointi, jotta kuva olisi hyvä? Tämä kuulostaa melkoisen absurdilta yhtälöltä. Onko kuva nyt hyvä kun katsoo MTV3 kanavalta säätietoja antenniverkossa, esim täällä syrjäseudulla DNA päätti lopettaa HD lähetykset? 1.1.2020 oli sillä kanavalla pyynti katsoa SD kanavaa.
Meillä on ihan hyvä kuva 65" 700€ sampassa. Kelpaa mulle, ihan käsikalibroinnilla meni, kiekko on musta ja Ruotsin paita keltainen, myös vessassa käynnin jälkeen. Täältä tähän.
Joo, en minäkään aio kalibrointia putiikeilla teettää. Jos en itse viitsi, niin poika tekee. Hän on tehnyt kavereille jo muutaman kalibroinnin, on tosi jopa ärsyttävän tarkkasilmäinen, ihan friikki.
Oli mm. vaikuttamassa siihen kun Plevnan teatteriin hommattiin uusi 4k sydeemi. Oli katsellut edellistä 2k vai mikä se oli, ja sanoi Finnkinon porukoille, että hei teillä on kankaalla 7 pimeää pistettä. Ei varmaan moni ollut huomannut ja tämä edesauttoi sitten uuden laitteiston hankintaa. Mua tosiaan ärsyttää noi “Hifi-silmäiset”, kokemusta nääs on. Mutta käytetään nyt hyväksi toki.
Kun vertailuna tarkasteltiin kaverin kanssa ‘oikein’ kalibroitua kuvaa ja minun säädöillä olevaa, niin eroa ei käytännössä ollut. Testissä meillä oli täysin sama TV-malli ja katsoimme 4K-materiaalia netistä.
SD kuvassa ei mitään merkitystä, HD kuvassa voi jo huomata eron, 4K selkeä ero, jos ei kuvaa osaa itse säätää kunnolla. Uskaltaisin väittää, että 90% katsojista netistä löytyvät ohjeet ovat enemmän kuin riittävät… Ei siitä ole montaakaan vuotta, kun TV tuotiin kaupasta kotiin ja kuva oli se mitä oli.
Muutenkin olen skeptinen tuosta kalibroinnista. Kun kalibrointi tehdään liikkeessä, niin tekijä ei tiedä asiakkaan katseluolosuhteita tai mieltymyksiä. Joku pitää kovemmasta kontrastista, jotkut pehmeämmästä. Värikylläisyyden ja kirkkauden kanssa on sama juttu. Kuvalle ei ole yhtä absoluuttista oikeaa asetusta.
100e hinta palvelusta, jonka hyöty on parhaillaankin häilyvä on aivan liian kova. Uskaltaisin väittää, että palvelu on keksitty tuomaan lisätuloja kaupalle, koska tuotteiden katteet ovat jo tiukat.
Ja monelle tuolla 4k:n kalibroinnilla ei niin hirveästi ole edes merkitystä. Kun ei tuota 4k materiaalia välttämättä edes pääse katsomaan. Joskus tulevaisuudessa on sitten eri juttu.
Toinen lisuke mitä on jo pitempään kaupattu, on ne maksulliset lisätakuut. Toistaiseksi olen ne aina skipannut. Eikä ole tarvinnut katua.
Onhan esim Netflixissä 4k matskua, ja yleistyy varmasti tulevaisuudessa. Itse kalibrointiin en ota kantaa sen hyödyllisyydestä. Kaupan päälle ovat joskus tehneet, enkä huomaa eroa onko sitä tehty vai ei.
Ja kuten tuossa Hakkuri totesi niin monelle sillä 4k ei vielä ole merkitystä. Esim minulla on 4k non smart tv ja en tietääkseni ole yhtäkään 4k materiaalia sisältänyttä lähetystä katsonut kun en ole asiakas noille maksullisille nettitvpalveluille. Satelliitin kautta ei taida vielä 4k:ta tulla.
Uskon tv:lle malli kohtaisesti annettujen säätöjen riittävän ja ne voisi valmistaja halutessaan toimittaa tv:n mukana, jos kerran tehtaalla asetukset ovat vain myymälää varten tehdyt.
Kauneus ja miellyttävä TV kuva on katsojan silmässä. Itse ainakin haluan säätää kuvan omaa silmää miellyttäväksi. Kalibrointia pidän ainakin omalta osalta rahastuksena. Poikani on töissä liikkeessä jossa ko palvelua tarjotaan ja pitää sitä totaalisena rahastuksena.
Kalibroinnin ja tuotevakuutuksen lisäksi Powerissa yritetään väkisin tuputtaa uutta luottokorttia ja tuotteen osamaksua sillä. Puhumattakaan edullisista lisävarusteista, kuten puhelimen kuoret ja “panssarilasit”. Taidan siirtää jonnekin muualle ostokseni, sen verran tuskainen 20min meni näitä ansoja väistellessä, eikä myyjä meinannut millään luovuttaa.
Hyvä että matskua löytyy edes 4k:hon. Itselleni sillä ei vielä suuremmin ole merkitystä. 8k taitaa olla jossain älyttömän kaukana. Paljon näistä saan juniorilta kuulla, mutta mulla menee valitettavasti aikalailla ohi korvien, kun ei oikein iske.
Mutta jos juniori matkustaa esim. Prahaan tai Berliiniin, niin voi olla varma että siellä on joku huipputason screeni. Hän menee katsomaan elokuvateattereita, minä jotain aivan muuta. Täällä kun oli kesällä vieraita Ottawasta, niin näillekin juniori piti lonkalta esitelmän siitä miten Ottawan seudun paras teatteri eroaa esim. Plevnan iSENSE:stä. Aika järkkyä.
Kiitos, Lontoon murre ei ole vahvimpia puoliani Eli kun keskitys lähinnä TV:n ja “ilmaiskanavien” katseluun, niin kannattaa säästää tuo pari saturaista.
No joo, mutta eikös tässä puhuta tv:stä… Varmaan joku yli 70" tv on jo aika harvassa taloudessa. 65" taas jo tosi yleinen, ja näissä kokoluokissa tuossa ei ole vielä merkitystä.
Joo, mutta suuremmassa kuvassa (heh) noita resoluutioita ei kehitetä kotikatsojat mielessä vaan elokuvateollisuus. Esim. Finnkinon teattereissa on parhaillaan 4K-projektorit, ja tuo resoluutio ei leffateatterin kankaalla enää näytä myöskään kovin hääviltä. Toki kun kallista tekniikkaa kehitetään, kannattaa se myydä mahdollisimman pian myös kuluttajille.